تبیان، دستیار زندگی

چیزهایی که باید در مورد ویروس کرونا از چینی‌ها یاد بگیریم

با توجه به اینکه کشورهای آسیایی از جمله ایران با آمار رو به افزایش مبتلایان به ویروس جدید کرونا دست به گریبان هستند، می‌توانیم با بررسی نحوه‌ی مقابله‌ی چینی‌ها با این ویروس، نکات مفیدی یاد بگیریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کنترل ویروس کرونا
شیوع ویروس جدید کرونا در ماه دسامبر از چین شروع شده و اکنون در سراسر دنیا منتشر و تبدیل به یک پاندمیک جهانی شده است. این ویروس که COVID-19 نام گرفته، بیش از 90000 نفر در سراسر دنیا را مبتلا کرده و بیش از 3000 نفر را به کام مرگ کشانده است. هر چند اکثر موارد ابتلا و مرگ همچنان به کشور چین مربوط هستند؛ اما طی دو هفته‌ی گذشته، موارد زیادی از اروپا، خاورمیانه و ایالات‌متحده گزارش شده است. کشورها تلاش می‌کنند با ایجاد محدودیت‌های سفرهای هوایی و قرنطینه و ...، انتشار این ویروس جدید را هر چه زودتر مهار کنند.
با توجه به اینکه کشورهای آسیایی از جمله ایران با آمار رو به افزایش مبتلایان به ویروس جدید کرونا دست به گریبان هستند، می‌توانیم با بررسی نحوه‌ی مقابله‌ی چینی‌ها با این ویروس، نکات مفیدی یاد بگیریم.

اعمال ِ حفظ فاصله‌ی فیزیکی میان افراد

ویروس کرونا زمانی منتشر می‌شود که افراد دارای تماس فیزیکی نزدیک با هم هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت و مردم می‌توانند انجام دهند، ایجاد فاصله میان افراد است. فاصله گرفتن افراد از هم دقیقاً به این معنی است که بین خودتان و دیگران فاصله‌ی مشخص فیزیکی را رعایت کنید و از قرار گرفتن در اجتماعات که احتمال تماس با خیلی از افراد وجود دارد بپرهیزید. برای این منظور، کشورهایی که درگیر شیوع ویروس هستند، مدارس را تعطیل می‌کنند، گردهمایی‌های عمومی را کنسل می‌کنند و اماکن عمومی مانند استخرها و ... را نیز تعطیل کرده و شرکت‌ها و سازمان‌ها را تشویق به دورکاری می‌کنند.

از قبل آماده و مجهز بودن

مراجع و مسئولین باید قبل از اینکه شیوع ویروس در منطقه‌ای شروع شود از هر جهت آماده باشند و امکانات لازم را فراهم کنند. تجهیز مراکز قرنطینه، سفارش و تهیه‌ی وسایل پزشکی در حجم انبوه و آماده کردن امکانات اورژانس و پزشکی و درمانی، از اولین اقدامات لازم برای آماده بودن جهت مقابله با شیوع ویروس می‌باشد.

ویروس کرونا زمانی منتشر می‌شود که افراد دارای تماس فیزیکی نزدیک با هم هستند. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت و مردم می‌توانند انجام دهند، ایجاد فاصله میان افراد است. فاصله گرفتن افراد از هم دقیقاً به این معنی است که بین خودتان و دیگران فاصله‌ی مشخص فیزیکی را رعایت کنید و از قرار گرفتن در اجتماعات که احتمال تماس با خیلی از افراد وجود دارد بپرهیزید


انجام تست به موقع

انجام تست و چکاپ به موقع و در دسترس قرار دادن امکانات و تجهیزات مربوط به آن در سراسر کشور از جهت شناسایی رسیدن ویروس به منطقه‌ای خاص، اهمیت زیادی دارد. مثلاً در کره‌ی جنوبی، تست‌های به موقع و اعلام هشدارهای جدی در مورد گزارش علائم ابتلا به ویروس، و ارائه‌ی اپلیکیشنی توسط وزارت بهداشت آن کشور که امکان چک کردن روزانه‌ی علائم را برای افراد فراهم می‌کرد، توانست موفقیت‌های خوبی در مهار انتشار ویروس جدید کرونا کسب کند.
چنین تدابیری به مراجع این امکان را می‌دهند که بیماران و افرادی را که در تماس با آن‌ها هستند قرنطینه کرده و بدین ترتیب شیوع ویروس را فوراً مهار نمایند. در نتیجه ویروس مجال پیدا نمی‌کند تا از طریق افراد مبتلا که تست نشده‌اند در جامعه پراکنده شود.

آموزش گسترده‌ی رفتارهای بهداشتی

شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، لمس نکردن چشم‌ها و دهان و بینی و احتیاط لازم در دست زدن به سطوح، می‌تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد. انتشار نکات بهداشتی از تمام رسانه‌های معتبر برای رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، یکی از باارزش‌ترین ابزارهایی است که کشورها برای جلوگیری از شیوع ویروس در اختیار دارند.

انعطاف‌پذیری در قوانین و موازین کاری

دورکار کردن افراد تا جایی که ممکن است، کمتر کردن ساعات کاری و اداری و از این دست راهکارها می‌تواند در هر چه کمتر کردن تماس‌های فیزیکی افراد نقش مهمی داشته باشد. شرکت‌ها و سازمان‌ها باید کارمندانی را که نیازی نیست حضور فیزیکی در محل کار خود داشته باشند، دور کار کنند و برای سایر کارمندان نیز تمهیداتی متناسب با شرایط در نظر بگیرند که تماس‌ها و رابطه‌های فیزیکی تا جایی که ممکن است به حداقل برسند و محیطی بهداشتی‌تر برای کارمندان ایجاد شود.

به افراد بیمار برچسب نزدن

با انتشار ویروس جدید کرونا و اضطراب‌ها و هراس‌های ناشی از آن، احتمال دادنِ نسبت‌های ناروا به افراد بیمار نیز بیشتر می‌شود. مثلاً بدون تردید قرنطینه کردن افراد مشکوک یا مبتلا، پروسه‌ای حیاتی است، اما اگر تحت شرایط نامناسبی ایجاد شود، بیماران ممکن است با بی‌احترامی و استرس بیشتری مراحل درمانی را طی کنند.

روراست و شفاف بودن با مردُم

روراست بودن دولت با مردم و اطلاعات درست و دقیق در اختیار آن‌ها گذاشتن می‌تواند کمک زیادی به آموزش شهروندان و افراد در معرض خطر کرده و معیارهای درست پیشگیری را به آن‌ها ارائه بدهد و ضمناً از ترس و اضطراب اضافی یا انتشار شایعات جلوگیری نماید. ارائه‌ی آمار دقیق مبتلایان، موارد فوت شده و موارد بهبود یافته، یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که مراجع رسمی باید در مورد آن با مردم روراست باشند. در دسترس نبودن اطلاعات درست و مطمئن می‌تواند باعث انتشار و افزایش اخبار نادرست بشود.
ارائه‌ی اخبار درست و معتبر به کاهش آشفتگی و استرس نیز کمک می‌کند و به کشورهای دیگر و کارشناسان بین‌المللی نیز اطلاعات مهمی در جهت درک نحوه‌ی انتشار ویروس می‌دهد.

و در پایان اینکه نترسید!

هر چند دولت‌ها و مردم باید برای ویروس و بیماری آماده باشند اما این نیز مهم است که نترسند. طبق آماری که تاکنون ارائه شده، نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس جدید کرونا 2 درصد است که بیشتر از نرخ مرگ و میر مربوط به آنفلوانزاست اما نسبت به سارس و مرس بسیار کمتر است. برای خیلی از افراد، علائم عفونت ویروس جدید کرونا تنها شامل علائمی مشابه سرماخوردگی معمولی شده و خودبه‌خود درمان خواهد شد. در افراد سالمند و کسانی که دچار مشکلاتی در سلامتی خود هستند، این بیماری می‌تواند علائم شدیدتری مانند پنومونی یا برونشیت ایجاد کند. افرادی که احساس می‌کنند علائم آن‌ها بدتر از حد معمول است باید جهت بررسی به پزشک مراجعه کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.