تبیان، دستیار زندگی

خواص بادام زمینی

بادام زمینی از تنقلات پرطرفداری است که خواص زیادی دارد و این خواص سبب شده تا برای درمان بیماری ها و همچنین برای بهبود زیبایی و سلامتی بسیار تاثیر گذار باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


بادام زمینی

 این دانه گیاهی سرشار از پروتئین و منابع غنی می باشد و از چربی های اشباع شده تشکیل شده است که این چربی برای بدن خوب می باشد.

این مغز خوش‌طعم از گیاهان بومی آمریکای‌ جنوبی است و می‌توان آن را در گروه آجیل‌ها طبقه‌بندی کرد. این گیاه با نام‌های پسته‌‌شامی، بادام‌ خاکی یا بادام‌ کوهی نیز شناخته می‌شود. همچنین آن را باید از گیاهان دولپه‌ای دانست که در گروه حبوبات قرار‌ می‌گیرد.برخی افراد آن را به‌صورت سرخ‌شده و شور مصرف می‌کنند ، برخی به صورت خام مصرف می کنند و یا از کره‌ی آن در طبخ غذا استفاده می‌کنند.

طبیعت بادام زمینی گرم و تر می باشد. بادام زمینی مقادیر بالای اسید اولئیک و اسید لینولئیک، آنمتی اکسیدان ها و پلی فنول ها، ویتامین های گروه (ب) مانند نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین (ب6،ب9،آ و ث) اسید پانتوتنیک، پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیوم و روی می باشد.

 در ادامه مطلب فواید و خواص این دانه پرمغز را بیان می کنیم:

لاغری و کاهش وزن


یکی از فواید بادام زمینی ، لاغری و کاهش وزن می باشد. بادام زمینی یک غذای مناسب برای کاهش وزن معرفی می شود. فیبر موجود در بادام زمینی بسیار زیاد می باشد و همین مقدار بالا به دفع سموم بدن کمک می کند و و با کاهش اشتها باعث لاغری و کاهش وزن می شود. بادام زمینی با ایجاد حس سیری می‌تواند از مصرف غذاهای پرکالری در افراد جلوگیری کند.همچنین پروتئین بالای موجود در بادام زمینی و چربی اشباع‌شده‌ی آن انرژی زیادی تولید می‌کند و باعث لاغری می شود . با توجه به میزان کالری دریافتی از مصرف بادام زمینی، افراد افزایش مصرف بادام زمینی را با کاهش مصرف دیگر مواد غذایی جبران می‌کنند.

درمان اگزما و پسوریازیس


خواص ضد التهابی موجود در بادام زمینی به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس کمک می کند. علاوه بر آن اسیدهای چرب موجود در بادام زمینی سبب می شود تا تورم و قرمزی پوست که بر اثر این بیماری ها به وجود آمده ،از بین برود و پوست شاداب تر باشد.

سلامت قلب


 از دیگر خواص بادام زمینی سلامت قلب می باشد. یکی از دلایل مهم مرگ ومیر در جهان بیماری های قلبی می باشد.تحقیقات نشان داده است که مصرف بادام زمینی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

  بادام زمینی سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مانند منگنز، نیاسین، مس، اسید اولئیک و انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌ها مانند رسوراترول است که این مواد برای سلامت قلب بسیار مفید می باشد.

آکنه و جوش صورت


بادام زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین "ای" روی و منیزیم  دارد که این ویتامین ها ، پوست را پاکسازی کرده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

 از دیگر خواص بادام زمینی درمان بیماری کبد چرب می باشد.مصرف بادام زمینی با پاکسازی کبد و کاهش چربی کبد به درمان بیماری کبد چرب کمک می کند.


پیشگیری از سنگ کیسه‌صفرا


پیشگیری از سنگ کیسه صفرا یکی دیگر از خواص بادام زمینی است.تحقیقات نشان داده است که مصرف بادام زمینی به صورت مکرر می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه‌ی صفرا در زنان و مردان کاهش دهد.

یکی از علل شایع تولید سنگ کیسه‌ی صفرا، بالابودن میزان کلسترول می باشد و بادام زمینی تأثیر مثبتی بر کاهش کلسترول دارد و شاید به همین دلیل مصرف آن موجب کاهش تولید سنگ کیسه‌ی صفرا می‌شود.


درمان آفتاب سوختگی


بادام زمینی سرشار از ویتامین (ای) می باشد و این ویتامین می تواند کمک بسیار زیادی در درمان آفتاب سوختگی داشته باشد.

کبد چرب


از دیگر خواص بادام زمینی درمان بیماری کبد چرب می باشد.مصرف بادام زمینی با پاکسازی کبد و کاهش چربی کبد به درمان بیماری کبد چرب کمک می کند.

افزایش وزن


 کسانی که در فکر چاقی و افزایش وزن خود هستند می تواند هفته‌ای دو بار بادام زمینی یا کره بادام زمینی مصرف کنند.

جوان سازی پوست صورت


بادام زمینی مقدار قابل توجهی منیزیم، ویتامین (ث) و اسید های چرب دارد که با افزایش تولید کلاژن چین و چروک پوست را درمان کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.


تقویت و افزایش رشد مو


خواص دیگر بادام زمینی تقویت و افزایش رش مو می باشد.بادام زمینی دارای مقدار بالای اسید های چرب امگا 3 است که باعث تقویت فولیکول مو و افزایش رشد موی سر می شوند. همچنین بیوتین موجود در بادام زمینی برای جلوگیری از ریزش مو مفید می باشد.

 مفید برای نوزادان و کودکان


از خواص بادام زمینی می توان به مفید آن برای نوزادان و کودکان اشاره کرد. برای بادام زمینی سرشار از پروتئین بوده و اسید های آمینه موجود در آنها برای رشد بدن نوزادان و کودکان مفید می باشد.همچنین اسید های چرب امگا 3 موجود در بادام زمینی بسیار زیاد می باشد که این مقدار بالا  برای رشد مغز نوزادان و کودکان مفید می باشد. آنتی اکسیدان رزوراترول یا رسوراترول موجود در بادام زمینی برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان مفید است.

نکته:

باید توجه داشته باشید که  تغذیه نوزاد زیر یکسال با بادام زمینی خطر واکنش های آلرژیک را افزایش می دهد، اگر می خواهید بادام زمینی را به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید بهتر است پس از دو سالگی این کار را انجام دهید.
بادام زمینی

سرماخوردگی


بادام زمینی دارای مقادیر قابل توجه ویتامین "سی"است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می‌دهد.

یبوست


یکی دیگر از خواص بادام زمینی، رفع یبوست می باشد. مقادیر بالای فیبر موجود در بادام زمینی با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می‌کند.


جنین و زنان باردار


بادام زمینی می تواند برای زنان باردار خواص فراوانی باشد. در واقع مقادیر بالای اسید فولیک موجود در بادام زمینی خطر نقص جدی لوله عصبی در جنین در دوران بارداری را کاهش داده و باعث تقویت بدن زنان باردار می شود. تریپتوفان موجود در بادام زمینی باعث افزایش سروتونین خون شده و به بهبود خلق و خو و درمان افسردگی زنان باردار کمک می کند. خوردن بادام زمینی در دوران بارداری می تواند خطر بیماری های آلرژیک مانند آسم را در نوزادان و کودکان کاهش دهد.

 همچنین منگنز موجود در بادام زمینی بسیار بالا می باشد که این مقدار زیاد باعث کاهش قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهد.

 این دانه مغذی ، آهن فراوانی دارد که این آهن موجود در بادام زمینی باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و خطر ابتلا به کم خونی در زنان باردار و جنین را کاهش می دهد.

مردان


بادام زمینی برای مردان بسیار مفید می باشد و یک منبع طبیعی ال آرژنین است که به درمان اختلالات نعوظ و تقویت میل جنسی در مردان کمک کرده و باعث بهبود عملکرد جنسی آقایان می شود.

همچنین بادام زمینی منبع عالی زیادی از اسید های آمینه است که برای درمان طاسی مردانه مفید می باشد.

سرطان


بادام زمینی مقادیر بالای فیتواسترول های خاصی به نام بتا سیتوستول دارد که خواص ضد سرطانی و ضد تومور دارند. تحقیقات انجام شده نشان داده که مردان و زنانی که حداقل دو بار در هفته بادام زمینی مصرف کردند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آن ها کمتر بوده است.

 بادام زمینی می تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شدید در افراد شود، در واقع بادام زمینی یکی از 8 ماده ی غذایی آلرژی زا محسوب می شود که حساسیت به آن حتی می تواند باعث مرگ شود. حساسیت برخی افراد به قدری شدید است که حتی بو کردن بادام زمینی هم می تواند باعث مرگ شود.


معده و دستگاه گوارش


مقادیر قابل توجه فیبر موجود در بادام زمینی باعث بهبود هضم غذا شده و به درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.


سلامت استخوان ها


فراوانی آهن و کلسیم موجود در کره بادام زمینی مهم‌ترین عوامل انتقال اکسیژن به خون و بهبود استخوان‌های سالم و قوی است. آن‌ها تقویت کننده‌های انرژی با مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی هستند.

مضرات بادام زمینی


1-ایجاد آلرژی

بادام زمینی می تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شدید در افراد شود، در واقع بادام زمینی یکی از 8 ماده ی غذایی آلرژی زا محسوب می شود که حساسیت به آن حتی می تواند باعث مرگ شود. حساسیت برخی افراد به قدری شدید است که حتی بو کردن بادام زمینی هم می تواند باعث مرگ شود.

تورم لب ها و زبان، قرمزی پوست، احساس خفگی، حالت تهوع، مشکل تنفس و شوک آنافیلاکسی ، ازجمله نشانه های آلرژی به بادام زمینی می باشد.

2-مسمومیت آفلاتوکسین
گاهی‌اوقات بادام زمینی می‌تواند آلوده به سم آفلاتوکسین باشد که از قارچ آسپرژیلوس فلاووس تولید می‌شود. علائم اصلی مسمومیت غذایی آفلاتوکسین شامل کاهش اشتها، زردی چشم، برخی مشکلات کبدی می‌شود. مسمومیت جدی با آفلاتوکسین ممکن است باعث نارسایی کبد و سرطان کبد شود.

خطر مسمومیت با آفلاتوکسین به نحوه‌ی نگهداری بادام زمینی بستگی دارد. نگهداری بادام زمینی در محیط گرم و مرطوب به خصوص در مناطق استوایی ممکن است شرایط را برای تولید سم آفلاتوکسین فراهم کند.

خشک‌کردن مناسب بادام زمینی بعد از برداشت محصول و نگهداری در شرایط دمایی مناسب و کاهش میزان رطوبت در طول دوره انبارداری تا حد زیادی می‌تواند از مسمومیت آفلاتوکسین جلوگیری کند.

3- وجود ضدمغذی‌ها در بادام زمینی

بادام زمینی تعدادی ضدمغذی‌ دارد.ضد مغذی موادی است که در جذب مواد مغذی در بدن اختلال ایجادمی‌کنند. از میان ضدمغذی‌ها در بادام زمینی،‌ فیتیک‌اسید اهمیت زیادی دارد. فیتیک‌اسید در دانه‌های خوراکی مثل آجیل و حبوبات وجود دارد. فیتیک‌اسید موجب ایجاد اختلال در جذب آهن و زینک از دستگاه گوارش می‌شود. بنابراین، مصرف زیاد بادام زمینی در بلندمدت ممکن است موجب کمبود این موادمغذی در بدن شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .