تبیان، دستیار زندگی

نوسوفوبیا

7 پیشنهاد برای غلبه بر ترس از بیماری

این روزها با شیوع ویروس کرونا و درگیر شدن تعداد زیادی از مرم جهان با این ویروس تقریباً افراد به دو دسته تقسیم شده‌اند، عده‌ای که مبتلا به ویروس هستند و عده‌ای که به شدت از ابتلا به آن می‌ترسند. داشتن مقداری اضطراب برای تمامی افراد در مواقعی که یک عامل بیماری زا سلامت جامعه را تهدید می‌کند طبیعی است و در پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار مؤثر است، اما افراد مبتلا به نوسوفوبیا، از اضطراب بیش از حدی رنج می‌برند بطوریکه ترس و نگرانی از ابتلا به بیماری آنها را از انجام فعالیت‌های روزمره باز داشته و باعث اختلال در کلیه فعالیت‌هایشان می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترس از بیماری
نوسوفوبیا یا ترس شدید و غیرمنطقی از ابتلا به بیماری، نوعی خاص از انواع فوبیا است که به عنوان ترس از ابتلا به بیماری نیز شناخته می‌شود که این ترس و نگرانی باید حداقل برای مدت 6 ماه در بیمار وجود داشته باشد.

علائم نوسوفوبیا یا ترس از بیماری

از علائم اصلی این اختلال می‌توان به ترس و اضطراب شدید در رابطه با ابتلا به یک بیماری که سلامت و زندگی انسان را تهدید می‌کند اشاره کرد. این نگرانی ممکن است حتی پس از معاینه توسط پزشک و اطلاع از سلامت جسمی نیز همچنان ادامه داشته باشد. ترس و اضطراب شدید ناشی از ابتلا شدن به بیماری می‌تواند منجر به علائم جسمی چون سرگیجه، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، تنفس سریع، تعریق شدید و مشکلات خواب در فرد شود.
گاهی شنیدن اخبار بیماری نیز می‌تواند باعث پریشانی و نگرانی در فرد شود، همین موضوع باعث عدم استفاده او از وسایل حمل و نقل عمومی، عدم حضور در مکان‌های عمومی و یا پرهیز از خرید از فروشگاه‌های بزرگ که افراد زیادی در آنجا رفت و آمد می‌کنند می‌شود.
عده‌ای دیگر از افراد مبتلا به نوسوفوبیا ترجیح می‌دهند تا اطلاعاتشان را در مورد بیماری‌ها بالا ببرند، بنابراین ساعت‌ها مشغول مطالعه در مورد بیماری و سرعت شیوع آن می‌شوند.


علت نوسوفوبیا یا ترس از بیماری چیست؟

اگر یکی از اعضای خانواده به انواع اضطراب مبتلا باشد احتمال ابتلا به نوسوفوبیا نیز بیشتر می‌شود. عوامل بسیاری ممکن است در نوسوفوبیا نقش داشته باشند به عنوان مثال داشتن یک بیماری جدی در نزدیکان ممکن است باعث نگرانی در فرد شود. گاهی نیز شیوع بیماری‌های مختلف، دیدن و پیگیری اخبار پیرامون آن و یا شنیدن تعداد افراد مبتلا و یا قربانیان حاصل از شیوع بیماری از دوستان و همکاران باعث تشدید ترس و اضطراب در این افراد می‌شود. همچنین سایر اختلالات رفتاری مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، افسردگی بالینی یا اختلالات وسواس فکری نیز می‌توانند منجر به نوسوفوبیا شوند.
نوسوفوبیا معمولاً با نگرانی از ابتلا به بیماری و تأثیر منفی آن بر کیفیت زندگی فرد تشخیص داده می‌شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید که نگرانی شما از ابتلا به بیماری باعث اختلال در زندگی روزمره‌تان شده بهتر است در اولین فرصت به یک مرکز مشاوره مراجعه و از آنها کمک گرفته و نسبت به درمان اقدام نمایید.

ترس از بیماری
7 پیشنهاد برای غلبه بر  ترس از بیماری:

1. اعتراف کنید که می ترسید

ترس به شکل‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند، مثلاً زمانی که عصبانی هستیم و اذیت می‌شویم در واقع از چیزی می‌ترسیم. شناسایی منبع ترس کار آسانی نیست اما اگر کمی زمان گذاشته و فکر کنیم علت آن برایمان مشخص می‌شود. معمولاً وقتی از چیزی می‌ترسیم از آن دور شده و سعی می‌کنیم آن را نادیده بگیریم تا خودمان را متقاعد کنیم که شجاع هستیم. لازم است به خودمان یادآوری کنیم که ترسیدن یک ضعف نیست و هرچه سریع‌تر آن را تشخیص دهیم تا روش‌های مقابله با آن را بیاموزیم.

2. تغییر سبک زندگی

با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی می‌توان از میزان ترس و اضطراب کاهش داد. این تغییرات عبارتند از ورزش منظم روزانه، محدود کردن مصرف کافئین و پیروی از یک رژیم غذایی سالم و خواب شبانه با کیفیت. به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید همه چیز را تحت کنترل خود دربیاورید؛ اما نحوه نگرش و پاسخگویی به عوامل استرس‌زا را می‌توانید کنترل کنید. بنابراین سعی کنید نگرش‌تان به همه چیز مثبت باشد، خوب غذا بخورید، خوب بخوابید و فعال باشید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود.

3. یادآوری کنید که سالم هستید

با استفاده از اسناد و مدارک پزشکی از قبیل نتایج آزمایش و بازخورد پزشک، تأیید خانواده، دوستان و همکاران به خودتان یادآوری کنید که آنها نمی‌توانند اشتباه کنند. در طول روز 20 بار به خودتان بگویید که من سالم هستم و اشتباه فکر می‌کنم که بیمارم! بر سلامتی خود تمرکز کنید، اعتمادبه نفس خود را بالا برده و خدا را شکر کنید که حالتان خوب است.

4. لیستی از تفریحات سالم

یک لیست از فعالیت‌ها و کارهای لذت بخش برای خود تهیه کنید تا اوقات فراغتتان را به آنها اختصاص دهید و از تمرکز بر بدن و سلامتی خود دست بردارید. خواندن، نوشتن، تماشای فیلم، رنگ آمیزی، پازل، منبت کاری، حل جدول‌های سودوکو و بودن در کنار عزیزان و ...

نوسوفوبیا معمولاً با نگرانی از ابتلا به بیماری و تأثیر منفی آن بر کیفیت زندگی فرد تشخیص داده می‌شود. بنابراین اگر احساس می‌کنید که نگرانی شما از ابتلا به بیماری باعث اختلال در زندگی روزمره‌تان شده بهتر است در اولین فرصت به یک مرکز مشاوره مراجعه و از آنها کمک گرفته و نسبت به درمان اقدام نمایید


5. بی‌اعتنایی به افکار تحریک‌کننده

افکار تحریک‌کننده را شناسایی کنید و به آن‌ها بی‌اعتنایی کرده و در خلاف آن قدم بردارید و اجازه ندهید به مغزتان خطور کنند. باور کنید که فکر کردن به بیماری به معنای بیمار بودن شما نیست، پس به سلامتی خود ایمان داشته باشید.

6. تمرین مراقبه 

ترس و اضطراب از بیماری با تحریک سیستم عصبی، بدن را در معرض خطر انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد. مراقبه باعث ایجاد آرامش و به بدن اجازه می هد که نه تنها ترس و اضطراب را به خود راه ندهد بلکه به ترمیم خود نیز بپردازد.

7. تحت بازی رسانه‌ها قرار نگیرید

ضمن رعایت اقدامات پیشگیرانه باور کنید که اغلب رسانه‌ها با ترساندن، مشتریان بیشتری به خود جلب می‌کنند پس جای تعجب نیست که با هر تیتری که می توانند به شما هشدار دهند که خطری تهدیدتان می کند. خواندن و دسترسی به اخبار به عنوان سرگرمی، جامعه را وحشت زده می کند پس به خود اجازه ندهید که بخشی از بازی آنها باشید. گاهی لازم است دسترسی به اخبار را متوقف کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.