تبیان، دستیار زندگی

دلایل ناهمقدی پاها

چرا یکی از پاهایتان کوتاه‌تر شده است؟!

تنها راه تشخیص درست تفاوت دائمی و ساختاری در قد پاها، استفاده از عکس با اشعه‌ی X یا سی‌تی‌اسکن است. زیرا گاهی ظاهر غیریکنواخت پاها ناشی از یک تفاوت واقعی در قد پاها نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ناهمقدی پاها
هرچند اتفاق نادری است اما به طور کلی این امکان وجود دارد که پاهای یک نفر اندازه‌های یکسان نداشته باشند. بعضی از افراد حین تولد با پاهای غیر هم اندازه به دنیا می‌آیند اما این مسئله قابل تشخیص نیست و به چشم نمی‌آید تا زمانی که سن‌شان بالاتر برود. خیلی از افرادی هم که این مسئله را دارند دلایلی می‌تواند داشته باشد که در ادامه ذکر شده است.

آسیب استخوانی

استخوان شکسته‌ی پا ممکن است در جهت دیگری ‌ترمیم شود و رشد کند، مخصوصاً اگر از چند قسمت شکسته باشد یا اگر بافت عضله آسیب دیده باشد. جالب است بدانید شکسته شدن استخوان همیشه هم باعث محدودیت رشد آن نمی‌شود. بلکه گاهی ممکن است استخوان شکسته، طی پروسه‌ی ترمیم، به میزان غیرعادی رشد کرده و بزرگ‌تر شود.

آسیب‌های ورزشی

بچه‌هایی که در سنین رشد هستند در معرض این اتفاق قرار دارند که به دلیل بعضی از ورزش‌ها، رشد قدی استخوان پاهایشان محدود شود. بچه‌ها صفحات رشدی دارند که با رسیدن به بزرگسالی، این صفحات تبدیل به استخوان سفت و جامد شده و اصطلاحاً بسته می‌شوند. ورزش‌های پُربرخورد مانند فوتبال و حتی بازی‌های مفرح و ساده‌ای مانند اسکیت بُرد و اسکی، از این جهت برای بچه‌ها بسیار خطرناک‌اند.

استفاده‌ی زیاد از پاها

بعضی از افراد ورزشکار به دلیل ساده‌ای مانند استفاده‌ی زیاد از دست‌ها و پاها، فشار مزمن و زیادی به اندام خود وارد می‌کنند. مثلاً استفاده‌ی زیاد از دست‌ها در ورزش می‌تواند سبب عارضه‌ای به نام Little League Shoulder شود. فقط یادتان باشد که ورزش‌ها بد نیستند، فقط نباید تمام مدت سال تنها به یک ورزش بپردازید.

به زمین افتادن

حوادث معمول مانند بر زمین افتادن یا تصادف کردن می‌تواند از چند طریق بر استخوان‌ها اثر بگذارد و ضربه‌ی وارد شده می‌تواند به صفحات رشد استخوانی در کودکان آسیب وارد کند. تصادف می‌تواند سبب آسیب به نخاع فرد نیز بشود که نتیجه‌ی آن، کاهش توده‌ی استخوان به میزان قابل توجهی خواهد بود.

بیشتر افراد دچار مشکل موقتی ناهمقد بودن پاها هستند و اغلب این عارضه به دلیل گرفتگی همسترینگ‌ها، عضلات چهارسر زانو، پایین کمر یا ضعف میان تنه است


فعالیت‌های خطرناک

خیلی از فعالیت‌ها و تحرک‌های معمول دوران کودکی، حتی چیزهایی مانند ترامپولین می‌توانند خطرناک‌تر از آن باشند که تصورش را می‌کنید. ترامپولین خطر افتادن و شکستگی استخوان و حتی آسیب‌های جدی ستون فقرات را به دنبال دارد. همیشه از بی‌خطر بودن فعالیت‌های فرزندتان مطمئن شوید و شرایط ایمنی را کنترل کنید.

وضعیت بدنی ناهمسان

شاید شنیده باشید که وضعیت بدنی نادرست می‌تواند باعث ناهمسانی پاها شود، اما این مسئله فقط از جهت ظاهری است. برخلاف باور عمومی، وضعیت نامتعادل بدنی فقط می‌تواند منجر به قوز شدن شود که در واقع استخوان‌های فرد را دفرمه نمی‌کند یا به آن‌ها آسیب نمی‌زند و ضمناً با تمرین و ورزش مناسب، قابل برطرف شدن است.

بیماری‌ها

بیماری‌ها و عوارض زیادی وجود دارند که می‌توانند بر نحوه‌ی رشد استخوان‌ها اثر بگذارند، مانند تومورهایی که می‌توانند روی صفحات استخوانی رشد کنند یا رشد غضروف‌ها روی استخوان‌ها. حتی بیماری‌هایی که بر سیستم عصبی اثر می‌گذارند نیز می‌توانند رشد استخوان را محدود کنند.

ناهمقد بودن موقتی پاها

بیشتر افراد دچار مشکل موقتی ناهمقد بودن پاها هستند و اغلب این عارضه به دلیل گرفتگی همسترینگ‌ها، عضلات چهارسر زانو، پایین کمر یا ضعف میان تنه است.

هم‌تراز نبودن لگن

استخوان‌های لگن در صورت هم‌تراز نبودن دچار اندکی کجی خواهند شد. چند دلیل می‌تواند علت این کجی استخوان لگن باشد. علائم و درمان بستگی به علت هم‌تراز نبودن استخوان‌های لگن دارد.

دلایل اصلی ناهمترازی استخوان لگن شام موارد زیر می‌شود:

. قوزی پشت که می‌تواند خفیف تا شدید بوده و به مرور زمان تغییر کند
. تفاوت در قد پاها که ناشی از وضعیت بدن و طرز ایستادن است
. یک تفاوت فیزیکی یا ساختاری در طول پاها

ناهمتراز بودن لگن بر همه چیز اثر می‌گذارد
لگن شما توسط ستون فقرات به شانه‌ها و بالای کمرتان مرتبط است. همچنین لگن به پاهایتان نیز متصل است. بنابراین تأثیرات ناهمترازی لگن می‌تواند گاهی در این قسمت‌های بدن دیده شود:
. شانه‌های ناهمتراز: شانه‌های شما نیز ممکن است بالا و پایین به نظر برسند. به این صورت که در سمتی که لگن پایین‌تر است، شانه معمولاً بالاتر است.
. بیرون‌زدگی استخوان کتف: استخوان کتف ممکن است در سمتی از بدن که لگن پایین‌تر قرار گرفته، بیرون‌زدگی داشته باشد.
. انحنای ستون فقرات: اگر علت ناهمتراز بودن لگنتان، کوژپشتی باشد، ممکن است ستون فقرات شکلی شبیه S یا C پیدا کند.
. تفاوت در قد پاها: ناهمترازی لگن می‌تواند باعث شود پا در سمتی از بدن که لگن بالاتر است، بلندتر احساس شده و بلندتر هم به نظر برسد، در حالی که در واقع دو پا همقد هستند. توجه داشته باشید که بلندتر بودن یک پا نسبت به دیگری نیز می‌تواند باعث ناهمترازی لگن شود.
چگونه می‌توان تفاوت در قد پاها را تشخیص داد؟
تنها راه تشخیص درست تفاوت دائمی و ساختاری در قد پاها، استفاده از عکس با اشعه‌ی X یا سی‌تی‌اسکن است. زیرا گاهی ظاهر غیریکنواخت پاها ناشی از یک تفاوت واقعی در قد پاها نیست. فاکتورهایی مانند قوس ستون فقرات نیز می‌توانند پاها را غیریکنواخت جلوه دهند، در حالی که از نظر ساختاری تفاوتی وجود ندارد. همین‌طور، عدم تعادل عضلانی به صورت موقتی هم می‌تواند سبب شود یکی از پاها کوتاه‌تر از آن دیگری به نظر برسد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.