تبیان، دستیار زندگی

راه های همدلی و مهربانی در بحران کرونا

چگونه در روزهای کرونایی همدیگر را شاد کنیم؟

در هیاهوی اخبار کرونا، افزایش آمار مبتلایان و تعداد فوت شدگان، ویدئوهایی که معلوم نیست راست باشد یا دروغ، وسط حرف و حدیث ها تنها چیزی که می تواند حال دلمان را خوب کند، همدلی و مهربانی مردم نسبت به یکدیگر است. در این مطلب چند پیشنهاد را آورده‌ایم. این لیست می‌تواند خیلی طولانی‌تر از این باشد. فکر کنید و چیزهایی به آن اضافه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نذر،ویروس کرونا،بحران،بیماری،پرستاران،پزشکان،رفتگران،مهربانی،همدلی،اتحاد،اضطراب،پرخاشگری،وسواس،ماسک،دستکش،بیماران قلبی،تماس تصویری،شرایط روحی،شرایط جسمی،مطالب زرد،ترس،شکست کرونا،جمع های خانوادگی،مستاجرها،صاجب خانه ها،اجاره خانه،

وقتی بتوانیم خودمان را جای دیگران بگذاریم و احساسشان را درک کنیم یعنی با او همدل هستیم. شرایط بحرانی کرونا ممکن است باعث ترس، اضطراب، وسواس، پرخاشگری و ... شود که طبیعی هم هست اما یکی از مهمترین کارها این است که در این شرایط برای کمک به یکدیگر پیش قدم شده و با نزدیک شدن به عید نوروز با همدلی و اتحاد آرامبخش دل همدیگر شویم. در این روزها، هر کسی به اندازه توان خود برای حل این مسئله گام برمی‌دارد؛ اما من و شما چه نقشی می توانیم داشته باشیم؟

از پرستاران و پزشکان قدردانی کنید

فداکاری پرستاران ،پزشکان و کارکنان مراکز درمانی که در خط مقدم نبرد با کرونا می جنگند،قابل ستایش است. دوری از خانواده،بی خوابی،مراقبت از بیماران و از همه مهمتر در معرض خطر قرار گرفتن ابتلا به این بیماری از چیزهایی است که این قشر از جامعه برای حفظ جان مردم تحمل می‌کنند و براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران پس از چین دومین کشور با آمار بالای بهبود یافتگان کرونا محسوب می‌شود؛ لذا در چنین شرایطی لازم است تا با انجام کارهایی مثل ارسال شیرینی رایگان به بیمارستان‌ها،ارسال پیام تشکر به دوستان و آشنایانی که پرستار یا پزشک هستند،پخش کردن گل در بین آنها و... به تشکر و قدردانی بپردازیم.

پاکبانان را دریابید

یکی از قشرهای زحمتکشی که این روزها در معرض ویروس کرونا هستند،پاکبانانند. حتما شما هم ماسک و دستکش های آلوده را که در وسط خیابان رها شده، دیده اید اما آیا می دانید که با انداختن این ضایعات در خیابان ممکن است جا یک انسان را به خطر بیاندازید؟! پس در بحران کرونا پاکبانان را فراموش نکنید و از انداختن دستکش و ماسک آلوده در خیابان خودداری کنید؛ حتی برای همدلی و کمک به آنها می توانید دستکش و ماسک هایی را تهیه کرده و به دست آنها برسانید.

رفع نیاز افرادِ مستعدِ کرونا

با توجه به اینکه افراد بالای ۸۰ سال و بیماران مبتلا به سرطان، بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی، ایدز و افراد در حال شیمی درمانی، بیشتر مستعد آسیب و مرگ بر اثر این بیماری هستند،چه خوب است که به این افراد کمک کرده و برای جلوگیری از بیرون رفتن از منزل، خریدها و نیازهای ضروری آنها را انجام دهید. فرقی نمی‌کند آشنا باشد یا غریبه؛ اگر در بین  همسایه‌هاو یا از اقوام و آشنایان کسی را می شناسید که مستعد این بیماری است،از کمک به او دریغ نکنید.

قید همدیگر را نزنید

این روزها ویروس کرونا به قدری ترس و دلهره در مردم ایجاد کرده که کسی جرات نمی کند به خانه کسی برود؛ ضمن اینکه پزشکان هم توصیه می کنند حتی‌الامکان از رفتن به مهمانی خودداری کرده و برای حفظ سلامت والدینتان نزدیک آنها نشوید اما این حرف ها به معنای این نیست که قید همدیگر را بزنید. آدم ها در این شرایط سخت است که به یکدیگر نیاز دارند، به خصوص والدین که نیازمند محبت از طرف فرزندانشان هستند؛ بنابراین این روزها برای رفع دلتنگی یکدیگر با برقراری تماس صوتی و تصویری و یا سر زدن به عزیرانتان با رعایت فاصله و بهدشت فردی دل همدیگر را به دست آورید.

تقویت فضای شوخی،خنده و نشاط

کرونا آن هم درست در روزهای شاد پایان سال دل ها را غمگین کرد اما یادمان باشد که زندگی همچنان در جریان است؛ این ما هستیم که باید خود را با هر شرایطی وفق داده و امید و نشاط را در دلهایمان زنده نگه داریم اما چگونه؟! فعالیت های گروهی در خانه مثل بازی کردن، تماشای فیلم، تماشای آلبوم عکس های قدیمی، ورزش کردن، توجه و محبت مضاعف یه یکدیگر از جمله کارهایی است که می تواند تاثیر مثبتی در تقویت شرایط روحی و جسمی اعضای خانواده ایجاد کند.

عدم انتشار اخبار زرد و غیر علمی

کافی است یک اتفاقی در کشور بیفتند تا رسانه های معاند و افراد سود جو شروع به شایعه پراکنی کنند. انتشار این اخبار در فضای مجازی می تواند اضطراب و ترس زیادی را ایجاد کند. چنانچه عده‌ای بدون آگاهی و تحقیق برخی اخبار را باور می‌کنند و ممکن است یک خبر آنچنان دهان به دهان بچرخد که واقعی تلقی شود؛ بنابراین یکی از راه های همدلی و اتحاد برای شکست کرونا عدم توجه به مطالب زرد و غیر علمی در فضای مجازی است.

حذف گفتگوی تنش زا درباره کرونا از جمع‌های خانوادگی

این روزها همه جا صحبت از کرونا است اما گفتگوی مدام با ذکر نکات منفی آسیب رسان خواهد بود زیرا گفتگوهای تنش زا به صورت ناخودآگاه باعث ایجاد استرس و اضطراب در افراد می‌شود. بنابراین اگر هم می‌خواهید درخانه درباره این ویروس گفتگو کنید، تنها به رعایت نکات بهداشتی اکتفا کرده و از صحبت درباره آمار مبتلایان، نحوه دفن فوت شدگان، پرداختن به شایعات مثل قرنطینه شدن شهر، بدتر شدن اوضاع و... خودداری کنید.

 نذرهایی متناسب با نیاز روز

ماه رجب و شعبان پیش‌رو است و عده‌ای زیادی از مردم در این روزها نذرهایی دارند که متاسفانه این ویروس باعث شده تا به دلیل عدم شیوع بیماری بسیاری از جشن های مذهبی کنسل شود اما نذرهایی همچون پخش کردن دستکش، ماسک، ژل شستشوی دست، میوه های پرخاصیتی که همه توان خرید آنها را ندارند مثل لیمو ترش، پرتقال و لیمو شیرین،کمک مالی به کارگرانی که به دلیل شیوع این بیماری کارهایشان کنسل شد و... ازجمله  نذرهای خداپسندانه ای است که می توانید انجام دهید.

هوای مستاجرها را داشته باشید

ماه اسفند یکی از پردرآمدترین ماه‌ها برای اکثر مشاغل است اما امسال این ماه به یکی از کسادترین ماه‌های سال بدل شده است. عده زیادی از افراد چشم امیدشان به اسفند بود تا بتوانند با کسب درآمد بدهی‌هایشان را تسویه کنند اما این بیماری باعث شد تا مستاجرهای زیادی توان پرداخت اجاره خانه‌هایشان را هم نداشته باشند؛ چه چیز بهتر از این که صاحب خانه‌ها در این روزهای کسادی، هوای مستاجرشان را داشته و به مستاجرها مهلت کافی برای پرداخت اجاره را بدهند و یا اگر می توانند اجاره را ببخشند.