تبیان، دستیار زندگی

ویروس های مخرب در زندگی مشترک

حالا که در آستانه ازدواج هستید و یا در روزهای شیرین نامزدی به سر می‌برید؛ خوب است که کمی اطلاعات خود را بالا ببرید و از همین ابتدا بدانید چه رفتارهایی می‌تواند رابطه شمارا بهبود دهد یا خراب کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


ازدواج
تنها مشکلاتی مانند اعتیاد، بدرفتاری و خیانت، آشیانه گرم یک خانواده را از بین نمی‌برند. برخی از ناراحتی‌های به‌ظاهر جزئی نیز می‌توانند تأثیر مخربی روی روابط زن و شوهر داشته باشند.

عادت‌های آزاردهنده

زن و شوهرها گاهی اوقات برخی از عادت‌های یکدیگر را نمی‌توانند تحمل کنند و درعین‌حال در مورد آن صادقانه حرف نمی‌زنند و وقتی به‌مرور از وضعیت ناراحت‌کننده، خسته می‌شوند، هر بهانه کوچکی را دستاویز جروبحث‌های طولانی قرار می‌دهند.
شما بهتراست به‌جای صبر و تحمل، به همسرشان تذکر دهید و از او بخواهید که رفتار خود را تغییر دهد. او علم غیب ندارد و ممکن است حتی حدس نزند که شما از این رفتارها ناراحت می‌شوید.

کنترل گری

گاهی اوقات زن و شوهرها به دلیل علاقه زیادی که به یکدیگر دارند و می‌خواهند مراقب هم باشند، کوچک‌ترین حرکات یکدیگر را نیز زیر ذره‌بین می‌گذارند. این کار اگرچه باهدف خوبی صورت می‌گیرد، اما می‌تواند به‌شدت آزاردهنده باشد.
شما بهتر است با مهربانی و رفتار درست یکدیگر را مطمئن کنید که از پس زندگی‌تان برمی‌آیید و نیازی به نگرانی نیست. بجای حساسیت بر رفتارهای طرف مقابل، حواستان به رفتار خودتان باشد.

تضاد شخصیتی

بیشتر رنجش‌ها از تفاوت‌ها ناشی می‌شود. ممکن است فردی از برخی خصوصیت‌های همسرش شکایت داشته باشد و همسرش دقیقاً به سبب نبود آن ویژگی‌ها در وجود همسرش شاکی باشد. مثلاً ممکن است احساس کنند که همسرشان بیش‌ازحد اجتماعی و یا برعکس گریزان از مردم است. اگر آن‌ها تفاوت‌های یکدیگر را به‌درستی درک نکنند و درعین‌حال نپذیرند، دوام نیاورده و روابطشان تیره خواهد شد.
شما بهتر است از همین ابتدای راه نسبت به خودتان و همسرتان شناخت پیداکرده و باهم در مورد تفاوت‌ها و ایده آل‌هایتان کامل گفتگو کنید تا با پذیرش واقعیت، بتوانید از باهم بودن لذت ببرید.

انتقاد از یکدیگر

وقتی زن و شوهر از یکدیگر می‌رنجند به انتقاد کردن از یکدیگر می‌پردازند؛ اما خود انتقاد، آزاردهنده‌ای به‌مراتب خطرناک‌تر از مسائل دیگر است و بی‌درنگ رابطه‌ای را از بین می‌برد. انتقاد این تصور را در فرد به وجود می‌آورد که همسرش او را دوست ندارد و یا قدر محبت‌های او را نمی‌داند.
شما بهتر است انتقادهای خود را در قالب پیشنهاد و بعد از گفتن خوبی‌های طرف مقابل بگویید. جوری نباشد که او حس کند در حال محاکمه هستید بلکه طوری رفتار کنید که بفهمد به دنبال حل مسئله هستید.

در لاک خود فرورفتن

اگرچه دعوا و بگومگوهای مدام میان زوج‌ها دردسرساز است اما از طرف دیگر اگر زوجی هیچ بحث و مشاجره‌ای با یکدیگر نداشته باشند نیز عجیب و غیرعادی و نشانه‌ای از فاصله میان آن‌هاست. برخی از این بگومگوها در رابطه عاطفی غیرقابل‌اجتناب اما سازنده است. بدین معنی که نشان می‌دهد دو طرف برای رابطه خود تلاش می‌کنند و دوست دارند که آن را بهبود بخشند.
شما بهتراست همان‌طور که از بحث دوری می‌کنید حواستان باشد زندگی‌تان به‌نوعی دچار روزمرگی و بی‌تفاوتی نشود. از هم فاصله نگیرید و با دنیای هم غریبه نشوید.

منابع: جام جم - عصر ایران