تبیان، دستیار زندگی

خواص بادمجان

بادمجان یکی صیفی جات پر مصرف و محبوب در جهان است که در تمام فصول به آسانی پیدا می شود و خواص ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادمجان

این گیاه یک عضو از خانواده گیاهانی مانند سیب زمینی ، فلفل شیرین و گوجه فرنگی می باشد.

بادمجان منبع غنی فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین های (B) کلسیم ، پتاسیم، ویتامین (A) و بتا ، کربوهیدرات، آهن، فیبر و ویتامین (C) می باشد.

بادمجان ، گیاهی است یكساله و دارای ساقه نسبتا ضخیم و پوشیده از كرك .ارتفاع ساقه آن تا 70 سانتیمتر می رسد . برگهای آن بیضی شكل با نوك باریك و گلهای آن بنفش رنگ است . میوه این گیاه دراز و باریك و یا گرد ، برنگهای بنفش ، سیاه ، زرد و سفید دیده می شود. این گیاه ،پوستی رنگی دارد که هنگام پوست کندن دست را سیاه می کند.

انواع بادمجان


اکثر افراد بادمجان را به رنگ بنفش تیره می‌شناسند اما انواع گوناگونی از آن وجود دارد:

بادمجان معمولی یا آمریکایی

بادمجان قلمی

بادمجان قلمی

هر کدام از این انواع نیز رنگ‌هایی به مانند سفید، بنفش مایل به قرمز و بنفش مایل به سیاه دارد.

 
فیبر موجود در این گیاه خوراکی نیز بسیار سیرکننده است، و آزاد شدن گرلین را مهار می‌کند، هورمونی که به ذهن ما می‌گوید که ما دوباره گرسنه هستیم. زمانی که معده‌مان از فیبر پر می‌شود و اشتها کاهش می‌یابد، احتمال پرخوری به شدت کم می‌شود، در نتیجه تلاش برای کاهش وزن نیز موفقیت‌آمیزتر می‌شود.


روش کشت بادمجان


بادمجان در آب و هوای گرم خوب رشد می‌کند. این گیاه می‌تواند در بیش‌تر انواع خاک رشد کند، اما اگر در خاک غنی و کمی قلیایی رشد کند، بهترین محصول را می‌دهد. حدود پنج ماه هوای گرم مورد نیاز است تا میوه بدهد.

بادمجان زمانی بهترین محصول را می‌دهد که رطوبت خاک دائمی باشد، اما زمانی که خوب در خاک جا بیفتد حتی قادر است در خاک خشک هم زنده بماند. اگر می‌خواهید گل و میوه‌ی این گیاه نریزد، توصیه می‌شود آبیاری را به طور منظم انجام بدهید. برداشت محصول قبل از این‌که سایز آن به دو سوم برسد یک عمل رایج است، چون مانند گیاهان دیگر، برداشت منظم، باعث افزایش محصول دادن آن می‌شود. یکی دیگر از دلایل برداشت زودهنگام بادمجان این است که هر چه از عمر گیاه بگذرد، احتمال تلخ‌تر شدن آن بیش‌تر است.

خواص بادمجان برای سلامتی


این گیاه خواص فاوانی دارد.در ادامه در مورد این خواص مطالبی را ارائه می دهیم:

لاغری

از آن‌جا که بادمجان تقریبا هیچ چربی یا کلسترولی ندارد، غذای بسیار سالمی برای افرادی است که می‌کوشند وزن‌شان را از دست بدهند یا با مشکل چاقی مبارزه کنند. فیبر موجود در این گیاه خوراکی نیز بسیار سیرکننده است، و آزاد شدن گرلین را مهار می‌کند، هورمونی که به ذهن ما می‌گوید که ما دوباره گرسنه هستیم. زمانی که معده‌مان از فیبر پر می‌شود و اشتها کاهش می‌یابد، احتمال پرخوری به شدت کم می‌شود، در نتیجه تلاش برای کاهش وزن نیز موفقیت‌آمیزتر می‌شود.

خواص بادمجان برای خواب خوب:

اگر از بی خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می برید، یک بادمجان خام را در زمان غروب به طور منظم مصرف کنید و می توانید دوباره خوب بخوابید.
بادمجان

جنین، زنان باردار و زنان شیرده:

بادمجان یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان ناباروری در زنان و مردان می باشد، برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید باید به مدت دو ماه بدون وقفه بامجان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مطالعات نشان داده است که بادمجان با افزایش میزان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در خون باعث تحریک ترشح تستوسترون در مردان و پروژسترون در زنان شده و میل جنسی را افزایش می دهد. این گیاه  یک منبع غنی از اسید فولیک یا فولات است که از نقص های لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.

فیبر موجود در این گیاه بالا است و این مقدار بالا به بهبود هضم غذا کمک می کند و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.همچنین مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان برای تقویت بدن زنان در دوران شیردهی مفید بوده و به درمان بی خوابی در زنان شیرده کمک می کند.

همچنین فولات جزء ضروری هر رژیم غذایی است و به ویژه برای زنان باردار مفید است. اسید فولیک (فولات) به طور مستقیم از نوزادان در برابر بروز نقص لوله‌ی عصبی که می‌تواند به روش‌های مختلفی آشکار شود، محافظت می‌کند. نابراین، همیشه توصیه می‌شود که خانم‌های باردار مصرف اسید فولیک خود را افزایش دهند تا از موجود کوچکی که در وجودشان در حال رشد است محافظت کنند. بادمجان منبع غنی اسید فولیک است پس می‌تواند غذای خوشمزه و مفیدی باشد که در زمان بارداری به برنامه‌ی غذایی شما اضافه شود.

 هضم بهترغذا با بادمجان

بادمجان، مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، مقدار مناسبی فیبر غذایی دارد که یک عنصر ضروری در هر برنامه‌ی غذایی متعادلی است. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین برای حرکات منظم روده ضروری است. فیبر حرکات روده را افزایش می‌دهد تا مواد زائد راحت‌تر از طریق دستگاه گوارش عبور کنند، و در عین حال که حرکت لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کند، انقباض عضلات شل مواد غذایی را از طریق بدن عبور می‌دهند. در نهایت، فیبر، ترشح شیره‌ی معده را که سبب تسهیل شدن جذب مواد مغذی و پردازش مواد غذایی می‌شود، ‌تحریک می‌کند.

کمک به پیشگیری از سرطان


بادمجان علاوه بر این‌که فیبر پرفایده را دارد، منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هست، یکی از بهترین مواد برای دفاع از بدن در برابر انواع مختلف بیماری‌ها و اختلالات. بادمجان حاوی ویتامین (C) است که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود، چرا که تولید و فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند. این گیاه خوراکی همچنین مواد معدنی ضروری و منگنز که یک آنتی اکسیدان طبیعی هستند ،را  دارد. در نهایت، بدن می‌تواند از ناسونین و اسید کلروژنیک، دو آنتی‌اکسیدان ارگانیک استفاده کند که تا حدودی خارق‌العاده هستند و رادیکال‌های آزاد، را مهار می‌کنند و همچنین خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند.

رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند به سلول‌های سالم حمله کنند و (DNA) را به سلول‌های بالقوه‌ی سرطان‌زا تبدیل کنند.اگر سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن وجود داشته باشد، تضمین خواهد کرد که سیستم ارگان‌ها در سراسر بدن‌ از عفونت‌های مضر و بیماری‌ها، از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌شود.

ناسونین، که یک آنتوسیانین است، به طور خاص با مهار رفتارهای مضر در مغز مرتبط است. رادیکال‌های آزاد تا حدی مسئول تحلیل رفتن عصب‌ها و بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل هستند. این مطالعات عمدتا بر تاثیر ناسونین بر حیوانات تأکید دارند، اما این خبر برای افرادی که از اختلالات شناختی رنج می‌برند، بسیار خوشایند است.

 
با استفاده از بادمجان می توان پوست صورت را جوان ساخت. پوست بادمجان دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک پوست کمک می کند و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.


بیماری دیابت

بادمجان با توجه به فیبر فراوان و ممقدار کم کربوهیدرات محلولی که دارد، یک غذای ایده‌آل برای مدیریت دیابت است. خواص بادمجان باعث شده که به عنوان یک تنظیم‌کننده‌ی فعالیت‌های گلوکز و انسولین در داخل بدن عمل کند. هنگامی که سطوح انسولین پایدار هستند و بدن تحول شدید و اوج گرفتن ناگهانی قند خون را تجربه نمی‌کند، عوارض خطرناک و بالقوه‌ی دیابت را می‌توان از بین برد.

درمان کم خونی

کمبود آهن در بدن باعث کم خونی فرد می شود.کم‌خونی با سردرد و میگرن، خستگی، ضعف، افسردگی و عملکرد شناختی نامناسب مشخص می‌شود. بنابراین، با خوردن غذایی که آهن زیادی دارد می‌توانید با کم‌خونی مبارزه کنید.آهن و مس موجود در بادمجان با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان آنمی و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کنند، بادمجان همچنین به درمان علائم آنمی که با سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی مشخص می شود، کمک می کند.

سلامت استخوان‌ها با مصرف بادمجان

یکی از خواص بادمجان برای سلامتی فواید آن برای سلامت استخوان است. بادمجان برای کسانی که در معرض خطر بروز تحلیل استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. ترکیبات فنلی همان چیزی هستند که به بادمجان و میوه‌های مختلف رنگ منحصر به فردشان را می‌دهد. ترکیبات فنلی همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، محکم شدن استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط دارند. بادمجان همچنین مقدار زیادی  آهن و کلسیم دارد که به سلامت استخوان و سلامت کلی بدن کمک می‌کند. در نهایت میزان پتاسیم موجود در بادمجان‌ها به جذب کلسیم کمک می‌کند و سبب می‌شود که بادمجان یک ماده‌ی خوراکی کامل و بسیار مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها باشد.

بهبود عملکرد مغز

یکی دیگر از خواص بادمجان این است که به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. بادمجان منبع شگفت‌انگیز مواد مغذی است که مدت‌هاست به عنوان تقویت‌کننده‌ی فعالیت‌های شناختی و سلامت کلی روان شناخته شده‌است. این گیاه خوراکی نه تنها در برابر فعالیت رادیکالهای آزاد از بدن دفاع می‌کند و بدن و مغز را از سموم و بیماری‌ها دور نگه می‌دارد، بلکه جریان خون به مغز را نیز افزایش می‌دهد. بادمجان با رساندن خون غنی از اکسیژن بیش‌تر به مغز، باعث تحریک مسیرهای عصبی برای توسعه و تقویت قدرت تفکر تحلیلی می‌شود. پتاسیم موجود در بادمجان نیز به عنوان یک وازودیلاتور و تقویت‌کننده‌ی مغز عمل می‌کند، بنابراین به طور کلی، بادمجان قطعا باید غذای مغز نامیده شود.

جلوگیری از لخته خون

بیوفلاونوئید و ویتامین (K) موجود در بادمجان می توانند به محدود کردن تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ ها کمک کند.

خواص بادمجان برای پوست و مو

بادمجان سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر غذایی است که با پاک سازی و سم زدایی خون و روده ها به پاک سازی پوست صورت هم کمک می کند.

همچنین این گیاه مقدار قابل توجهی آب دارد که با آبرسانی به پوست بدن و صورت به عنوان مرطوب کننده ی طبیعی پوست عمل می کند و خشکی پوست را درمان می کند.

با استفاده از بادمجان می توان پوست صورت را جوان ساخت. پوست بادمجان دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک پوست کمک می کند و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

همچنین با استفاده از بادمجان می توان رشد مو را تقویت و افزایش داد. از آنجایی که بادمجان دارای محتوای آب و آنزیم های بالاست با آبرسانی به مو ها و افزایش گردن خون در پوست سر به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند.این گیاه برای درمان شوره سر مفید است ، به این خاطر که مواد معدنی و ویتامین های موجود در بادمجان  زیاد است و به درمان خارش، پوسته پوسته شدن و شوره سر کمک می کند.

خواص بادمجان برای درمان آفتاب‌سوختگی بسیار مفید می باشد. معروف است که اشعه‌ی ماوراء بنفش سبب بروز آفتاب‌سوختگی، چین و چروک، سیستم ایمنی ضعیف، پیری زودرس و حتی سرطان می‌شود، به همین دلیل مهم است که در برابر آن از خود محافظت کنید. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین (C و E) و فلاونوئیدها و اسید‌ فنولیک، به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی بروز اثرات منفی روی پوست هستند، کمک می‌کنند.
بادمجان

بهبود عملکرد چشم

یکی دیگر از خواص بادمجان بهبود عملکرد چشم می باشد.مطالعات نشان داده‌اند که آنتوسیانین‌ها و عصاره‌های غنی از آنتوسیانین به بهبود عملکرد چشم و قوه‌ی بینایی کمک می‌کند. این ترکیبات که به مقدار زیادی در بادمجان وجود دارد،با داشتن چشم‌هایی سالم مرتبط هستند و حتی خواص محافظتی برای سلامت کلی چشم و قوه‌ی بینایی دارند.

همچنین نیاسین شیمیایی موجود در بادمجان برای جلوگیری از آب مروارید بسیار موثر است. بادمجان فشار داخل چشم را نیز پایین می‌آورد و نشانه های فشار را کاهش می‌دهد.ویتامین (A) موجود در بادمجان برای سلامتی چشم مفید است.

ثابت شده‌است که بادمجان در بهبود سرعت التیام و قوه‌ی بینایی بیمارانی که به تازگی عمل جراحی چشم داشته‌اند، بسیار موثر است.

 نکات دیگر درباره خواص بادمجان


بعضی ها بادمجان را با پوست می پزند و خیلی ها هم پوست آن را می کنند. مهمترین نکته در خرید بادمجان، انتخاب بادمجان های با تخم کم و مزه شیرین است.

برای خرید بادمجان به سراغ بادمجان های گوشتالو، براق، سنگین و بلند بروید با پوستی کشیده و سفت و بدون آثار ضرب خوردگی چون خوشمزه تر هستند.

البته بادمجان های دلمه ای هم در بازار یافت می شوند که اغلب برای درست کردن دلمه به کار می روند.

بادمجان های باریک بیشتر در خورشت ها یا به صورت سرخ کرده در خوراک به کار می روند.

آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.

اگر بادمجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد.

از بادمجان می توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادمجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد بمقدر نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه ای اضافه کنید آنرا هم بزنید و بنوشید.

تحقیقات جدید نشان داده است که بادمجان دارای ماده ای ضد تشنج است و در درمان صرع اثر بسیار خوبی دارد.

برگها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان اسهال خونی است.

جوشانده ریشه بادمجان درمان بیماری آسم است.

ریشه بادمجان و شاخه های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را دارد  و قابض بوده و می توان در آن برای درمان  انواع خونریزیها استفاده کرد.

بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت های حاصل از خوردن قارچ سمی است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .