تبیان، دستیار زندگی

کاهش استرس کودکان در این روزهای کرونایی!

چگونه با بچه‌ها در مورد ویروس کرونا حرف بزنیم؟

هر روز خبرهای بیشتری در مورد ویروس جدید کرونا منتشر می‌شود و همه‌ی افراد در هر سن و سالی خواه‌ناخواه با این خبرها و استرس‌های ناشی از آن درگیر هستند. زندگی روزمره‌ی خانواده‌ها مختل شده و بچه‌ها نیز کاملاً تحت تأثیر این بحران نگران‌کننده‌ قرار گرفته‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا و کودکان
الآن دیگر همه‌ی بچه‌ها در مورد ویروس کرونا مطلع‌اند، چه از طریق اخبار و چه از طریق صحبت‌هایی که از بزرگسالان می‌شنوند، خصوصاً اینکه چند روزی است مدارس و آموزشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و رفت و آمدها به بیرون از خانه نیز به شدت محدود شده است.
با بچه‌ها در مورد ویروس کرونا چگونه باید حرف بزنیم تا دچار اضطراب نشوند و در عین حال بتوانیم با رعایت تمام اصول بهداشتی از آن‌ها مراقبت و محافظت کنیم؟

اول ببینید کودکتان در مورد ویروس کرونا چقدر می‌داند

گفتگوی‌تان را این‌طور شروع کنید. از کودکتان بپرسید در مورد این ویروس چه چیزهایی شنیده است و چقدر درباره‌ی آن اطلاع دارد. اگر شنیده است که مردم در تمام دنیا در حال مردن هستند و این اتفاق برای خودش و خانواده‌اش نیز خواهد افتاد، پس گفتگوی بسیار سختی خواهید داشت؛ اما اگر فقط در این حد بداند که این ویروس چیزی شبیه آنفلوانزاست، کارتان بسیار ساده‌تر خواهد بود.
اگر کودکتان زیر 6 سال سن دارد و هنوز در مورد ویروس کرونا چیزی نشنیده است، پس احتمالاً نیازی نیست فعلاً در این مورد حرفی با او بزنید و اضطراب بی‌مورد به او بدهید.

ابتدا اضطراب خودتان را کنترل کنید

اول باید اضطراب و نگرانی خودتان در مورد موضوعی که می‌خواهید درباره‌اش حرف بزنید را کاملاً کنترل کنید. رفتار شما می‌تواند اضطراب درونتان را فاش کند، بنابراین سعی کنید قبل از اینکه پای صحبت با فرزندتان بنشینید، اول زمانی برای آرام کردن خودتان اختصاص دهید. حتی اگر لازم است اول با یک دوست یا با همسرتان صحبت کنید و طی آن تمام نگرانی‌هایتان را بیرون بریزید. هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش احساس کند دنیا جای بسیار ترسناکی است و با این ترس و وحشت، جلوی کنجکاوی‌ها و لذت‌های او را بگیرد.

برای بچه‌های کوچک‌تر، ضدعفونی‌کننده‌های دست ممکن است کمتر مؤثر باشند، زیرا باید کاملاً تبخیر شوند تا تمام میکروب‌ها را بکُشند و بچه‌های کوچک صبر نمی‌کنند تا این اتفاق بیفتد و فوراً به اسباب بازی یا وسایل دست می‌زنند. بنابراین برای همه‌ی افراد، شستن دست‌ها با آب و صابون، بهترین کار است


ترس‌های کودکتان را دست‌کم نگیرید

اگر کودکتان می‌ترسد و مثلاً از این وحشت دارد که مبادا بمیرد، این ترس واقعی است و شما باید آن را جدی بگیرید. اگر فقط به او بگویید: «نترس تو مریض نخواهی شد»، او احساس می‌کند حرفش را نمی‌شنوید و اهمیتی برایش قائل نیستید.
خوب به حرف‌های کودکتان گوش دهید و از احساسی که دارد بیشتر بپرسید. می‌توانید با صدا و لحنی آرام مثلاً بگویید: «حق داری واقعاً ترسناک است، من می‌توانم ترس را در چهره‌ات ببینم». همچنین می‌توانید ماجرا و داستانی از دوران کودکی خودتان در مرود زمانی که از چیزی خیلی می‌ترسیدید حرف بزنید. سپس بعد از اینکه کودک تا حدودی آرام شد، سراغ کارهای عادی زندگی‌تان بروید و دوباره چند ساعت بعد، مثلاً بعد از شام، می‌توانید مجدداً صحبت در مورد کرونا را با کودکتان پیش بکشید.

متناسب با سن کودکتان با او حرف بزنید

اگر کودکتان هنوز کوچک است نیازی نیست اطلاعات زیادی به او بدهید مثلاً می‌توانید بگویید: «ویروس‌های گوناگونی وجود دارند، مثلاً وقتی که تو شکم‌درد می‌گیری یا وقتی حسابی سرما می‌خوری، و ویروس کرونا هم فقط چیزی شبیه همین ویروس‌هاست».
بسته به سن و سال کودکتان و همچنان میزان اطلاعاتی که تاکنون به دست آورده مثلاً می‌توانید بگویید: «این بیماری با سرماخوردگی فرق دارد چون جدید است، اما همه دارند به سختی تلاش می‌کنند خوب آن را بشناسند و مواظب باشند تا پخش نشود و همچنین آن‌هایی که مریض شده‌اند خوب شوند. هر وقت هر سؤالی داشتی حتماً از من بپرس». همچنین می‌توانید بگویید: «دانشمندان و پزشکان در تمام دنیا دارند سعی می‌کنند بفهمند چگونه می‌شود آدم‌ها را سالم و ایمن نگه داشت».

روی رعایت بهداشت فردی تأکید کنید

حتماً باید به بچه‌ها یاد بدهید که قبل و بعد از غذا، بعد از دستشویی، بعد از ورود به خانه و قبل از لمس صورت، دست‌هایشان را دست‌کم به مدت 20 ثانیه بشویند.
می‌توانید به بچه‌ها بگویید آهنگ «تولدت مبارک» را موقع دست شستن دو بار بخوانند. برای بچه‌های کوچک‌تر، ضدعفونی‌کننده‌های دست ممکن است کمتر مؤثر باشند، زیرا باید کاملاً تبخیر شوند تا تمام میکروب‌ها را بکُشند و بچه‌های کوچک صبر نمی‌کنند تا این اتفاق بیفتد و فوراً به اسباب بازی یا وسایل دست می‌زنند. بنابراین برای همه‌ی افراد، شستن دست‌ها با آب و صابون، بهترین کار است. ضدعفونی‌کننده‌ی دست را برای زمان‌هایی بگذارید که به آب و صابون دسترسی ندارید.

تعطیلی مدارس را مانند یک فرصت خوب برای بچه‌ها جلوه بدهید

در این زمان که بچه‌ها تعطیلی مدارس را تجربه می‌کنند و مجبورند در خانه بمانند، به آن‌ها بگویید موجودات کوچکی در اطراف پخش شده‌اند و ما مجبوریم در خانه بمانیم تا مسئولین بتوانند همه جا را خوب تمیز کنند. حالا که در خانه هستیم فرصت داریم کمی خوش بگذرانیم، با هم کتاب بخوانیم، قصه گوش بدهیم، فیلم ببینیم، کاردستی درست کنیم و با هم غذا بپزیم».
ضمناً تحرک برای بچه‌ها لازم است. تشویقشان کنید چند حرکت ورزشی مفرح در خانه انجام دهند. می‌توانید فیلم‌های ورزشی برایشان دانلود کنید تا با آن‌ها همزمان تمرین انجام دهند.
فرزندتان را تشویق کنید در مورد احساسش بنویسد یا نقاشی بکشد و تجربیات این روزهای خود را ثبت کند. این کار هم سرگرم‌کننده است و هم اضطرابشان را کم می‌کند.
سعی کنید از روزهای در خانه ماندن خود تا می‌توانید برای با هم خوش گذراندن بهره ببرید و استرستان را کنترل کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.