تبیان، دستیار زندگی

خواص شگفت‌انگیز ترنجبین

گیاه ترنجبین در درمان خیلی از بیماری‌ها موثر است، این گیاه در طب سنتی مورد توجه زیادی قرار گرفته و خواص فراوانی برای سلامتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترنجبین
گیاهان دارویی در ایران همیشه مورد توجه بوده و در طب سنتی کاربردهای فراوانی نیز دارد. یکی از این گیاهان دارویی "ترنجبین" است، این گیاه دارای طبع گرم و تر است. ترنجبین ماده ای شیرین است که به صورت شبنم روی گیاه خارشتر یا خاربز می نشیند. این شیرابه های قندی به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود. مصرف ترنجبین، سرفه را تسکین داده و درد سینه را از بین می‌برد.

گیاه خارشتر درختچه یا بوته خاری است که در بیابان ها و دشت های کم ارتفاع ایران (خراسان، یزد، اطراف قم و بوشهر) به صورت خودرو می روید. در فصل گرما و در اواخر تابستان؛ شبها روی برگها و شاخه های این گیاه قطرات ترنجبین ظاهر می شود و روستاییان محل صبح های خیلی زود قبل از طلوع آفتاب آن را جمع آوری می کنند.

ترکیبات شیمیایی ترنجبین

خوردن ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ماءالشعیر برای دفع اخلاط گرم، با کره برای باز کردن ادرار (در مواردی که ترشح ادرار بند می آید) مفید است.
مصرف مخلوط ترنجبین با آب پنیر سبب خارج شدن اخلاط سوخته بدن می‌شود همچنین ترکیب ترنجبین با ماء الشعیر برای دفع اخلاط گرم مفید است.

ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی مانند گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می‌شود. از دیگر ترکیبات موجود در این گیاه می‌توان به تانن و آنتوسیانین اشاره کرد.

تانن‌؛ اکثر خانواده های گیاهی دارای تانن هستند. تانن ها در حقیقت دسته بزرگی از مواد طبیعی پیچیده هستند که در گیاهان به مقدار زیاد موجود است.

آنتوسیانین؛ این آنتی اکسیدان جزو پرکاربرد ترین رنگدانه های گیاهی در صنعت غذا است. آنتو سیانین ها ترکیبات محلول در آب بوده و به گروه از فلاوونوئید های پلی فنول تعلق دارند که مسئول رنگ قرمز، ارغوانی و آبی در اندام های گیاهی مانند میوه، گل و برگ هستند

خواص ترنجبین برای سلامتی

- ترنجبین و تسکین سرفه: مهمترین خاصیت ترنجبین تسکین سرفه و درمان سینه درد است.

- ترنجبین و تسکین تب: برای تسکین عطش و تب ترنجبین مفید است.

- ترنجبین و خاصیت ضدعفونی کنندگی: در طب سنتی از ترنجبین برای شیرین کردن جوشانده‌های گیاهی استفاده می‌شود؛ ترکیب ترنجبین با فلوس خاصیت ضد عفونی‌کنندگی دارد. ترنجبین خاصیت ضد عفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است.

- ترنجبین و رفع عطش: برای رفع عطش و تب ترنجبین مفید است.

- ترنجبین و ایجاد تعریق: یکی دیگر از خواص ترنجبین معرق بودن این گیاه است.

- ترنجبین و درمان بواسیر: دم کرده‌ی گل های ترنجبین برای بواسیر مفید است.

- روغن ترنجبین و بهبود روماتیسم: افراد برای درمان روماتیسم باید از ماساژ موضعی روغن برگ‌های ترنجبین استفاده کنند. این روغن برای درمان درد های روماتیسمی مفید است.

- کمک به دفع سنگ کلیه: عرق ترنجبین در دفع سنگ کلیه و مثانه نیز تا حدودی مؤثر است. عرق ترنجبین بهترین گزینه  برای دفع سنگ کلیه و مثانه است.

- مبارزه با انگل ها: ترنجبین یکی از پرکار برد ترین دارو های گیاهی برای درمان بیمارانی است که همیشه از بیماری های انگلی رنج می برند زیرا در ترنجبین ماده ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی ترین مواد برای از ببن بردن انگل ها و کرم ها می باشد

- درمان یبوست با ترنجبین: از خواص ترنجبین در طب سنتی ، درمان یبوست است. ترنجبین یکی از موادی است که دستگاه گوارش را نرم می کند و ملین است و باعث می شود تا مدفوع راحت تر حرکت کند و از ابتلا به یبوست جلوگیری کند . دوز مصرفی آن به عنوان ملین بین 10 تا 70 گرم است که سن بیمار تایین کننده دوز مصرفی است.

- ترنجبین و کاهش دیابت: ترنجبین می تواند قند موجود در ادرار را کاهش دهد و از این رو برای مبتلایان به بیماری مرض قند مفید است.

ترنجبین

از دیگر خواص درمانی ترنجبین: 

ترنجبین ماده ای شیرین است که به صورت شبنم روی گیاه خارشتر یا خاربز می نشیند. این شیرابه های قندی به طور طبیعی و با ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود. مصرف ترنجبین، سرفه را تسکین داده و درد سینه را از بین می‌برد.


- درمان کم کاری کبد
- درمان نیش زدن عقرب 
- کاهش دهنده عطش و تب
- درمان بواسیر با گل های ترنجبین 
دفع راحت ادرار میل کردن کره و ترنجبین 
- دفع اخلاط سوخته با مصرف ترنجبین و آب پنیر
- درمان بیماری های کلیوی و سنگ کلیه با ترنجبین
- درمان روماتیسم با مالیدن روغن برگ های ترنجبین 
- میل کردن ترنجبین با آب زیره برای درمان صدای شکم 
- دفع اخلاط گرم با مصرف میل کردن ترنجبین با ماء الشعیر

خواص ترنجبین برای پوست و مو

ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی برای پوست و مو دارد.

- از بین بردن لک و روشن شدن پوست با ترنجبین:
 ترنجبین، خون را تصفیه نموده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف میکنند. نوشیدن خاکشیر و ترنجبین (ترنجبین را 5 ساعت در آب خیسانده و صاف کنید سپس آن را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط نمایید و میل کنید ) و برای بهبود لکهای پوست کمک می کند و افرادی روزانه و به مدت 3 هفته از این معجون استفاده می کنند بعد از مدتی، دارای پوستی روشن می شوند و لکهای صورت و پوستشان از بین می رود.

- درمان مشکلات پوستی با نوشیدن آب ترنجبین: نوشیدن معجون ترنجبین و خاکشیر اگزما، کهیر، التهابات پوستی را درمان می کند. 
ترنجبین از بهترین گیاهان دارویی است که خواص درمانی زیادی برای پوست و سلامتی دارد. 

- از بین بردن جوش و آکنه با ترنجبین: جوشانده یک قاشق ترنجبین با دو قاشق غذاخوری خاکشیرو میل نمودن آن هر روز به صورت ناشتا در 2 هفته جوش هایی که به خاطر خوردن بیش از اندازه چربی و شیرینی ایجاد شده اند را درمان می کند.

- درمان شوره و خارش سر: نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه شوره و خارش سر را درمان می کند.
 

عوارض و موارد منع مصرف ترنجبین

- خیلی ها برای بهبود زردی نوزاد از مخلوط ترنجبین و آب قند استفاده می کنند که این مواد، نه تنها تاثیری در بهبود زردی ندارند، بلکه باعث اسهال و استفراغ نوزاد خواهد شد.

- بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند.

- ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.

طرز تهیه آب ترنجبین

برای تهیه آب ترنجبین، باید ۱۲ الی ۳۵ گرم ترنجبین را در آب جوش حل کرده و سپس مایع صاف روی آن را بر داشته و اجازه دهید کمی بماند تا مواد زاید آن ته نشین شود بعد مایع را از صافی رد کنید و میل نمایید. بهترین زمان برای مصرف آب ترنجبین صبح و به صورت ناشتا است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .