تبیان، دستیار زندگی

10 پیشنهاد برای سرگرم کردن کودکان در روزهای بحرانی کرونا

در این روزهای بحرانی تا می‌توانید پای صحبت‌های بچه ها بنشینید، به آنها توجه کرده و برایشان وقت بگذارید و با فراهم کردن فرصت بازی با آنها آرامش را به وجودشان بازگردانید و اطمینان دهید که همه چیز به زودی مرتب خواهد شد. 
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودکان
این روزها با درگیر شدن مردم عزیز کشورمان با ویروس کرونا و خانه‌نشینی، کودکان بیش از مواقع دیگر نیازمند عشق و محبت و توجه والدینشان هستند، پس سعی کنید کج خلقی‌ها، گوشه‌گیری‌ها و آشفته‌حالی‌ آن‌ها را که ناشی از استرس و اضطرابی است که این روزها ناخواسته تجربه می‌کنند را جدی بگیرید تا ان‌شاءالله این بحران را با سلامت روان طی کنند. 

 چند پیشنهاد برای سرگرم کردن کودکان در خانه 

1. ساخت کاردستی

انجام کارهای هنری و ساخت کاردستی برای ساعت‌ها می‌تواند بچه‌ها را مشغول نگه دارد. از ساده‌ترین فعالیت‌ها شروع کنید مثلاً برای بچه‌های کوچک‌تر نقاشی بکشید و از آن‌ها بخواهید تا قسمت‌هایی از نقاشی را رنگ آمیزی کرده و در بعضی از قسمت‌ها از پولک و خرده کامواهای رنگارنگ استفاده کنند. برای بچه‌های بزرگ‌تر هم ساخت کاردستی با وسایل دورریختنی و یا ساخت اوریگامی بهترین گزینه است چون نیاز به مواد اولیه آنچنانی ندارد که برای تهیه آن مجبور باشید منزل را ترک کنید.

2. گوش دادن به کتاب صوتی

با گوش دادن به کتاب‌های صوتی بچه‌ها قبل از خواندن کتاب با هنر قصه‌گویی آشنا می‌شوند. گوش دادن به کتاب‌های صوتی برای بچه‌ها که عاشق شنیدن قصه هستند بسیار لذت‌بخش است. کتاب‌های صوتی زیادی هست که با جستجو در اینترنت می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید در پادکست‌های کودکان هم جستجو کنید.

3. خواندن کتاب

اگر چه خواندن کتاب برای بچه‌های کوچکتر از 8 سال مشکل است و ممکن است نتوانند بخوانند اما با این حال کتاب‌های بسیاری هستند که فقط با استفاده از تصایر داستان را روایت می‌کنند و کودکان را در هر سنی که باشند جذب خود می‌کنند این شروع خوبی برای مهارت خواندن در کودکان است. اگر به این کتاب‌ها دسترسی ندارید می‌توانید خودتان نقاشی بکشید و از بچه‌ها بخواهید برای نقاشی شما داستان‌سازی کنند. بچه‌های بزرگ‌تر را هم تشویق به کتابخوانی کنید. در تمام خانه‌ها چند کتاب برای مطالعه پیدا می‌شود، بنابراین کتابی متناسب با سن و سال کودکان انتخاب و برای مطالعه در اختیارشان قرار دهید. شاید شرایط پیش آمده بهترین زمان برای شروع کتابخوان کردن کودکان باشد.

4. بازی های آموزشی رایانه‌ای

اگر فرزندتان به تبلت یا لپ تاپ دسترسی دارد با در نظر گرفتن محدودیت زمانی، آن‌ها را تشویق به بازی‌های رایانه‌ای  آموزشی کنید، البته بازی‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر جنبه آموزشی سرگرم‌کننده هم باشند. بچه‌ها با بازی از کسالت و بی حوصلگی رها شده و سرگرم می‌شوند، فقط حواستان باشد که زمان زیادی نباید برای این کار در نظر گرفته شود.

5. آشپزی کردن

کدام کودک است که بازی با وسایل آشپزخانه را دوست نداشته باشد؟ تقریباً تمام بچه‌ها از آشپزی و بازی با وسایل آشپزخانه لذت می‌برند. با توجه به سن فرزندتان با آن‌ها به آشپزی کردن بپردازید. برای بچه‌های کوچک‌تر پیمانه کردن و اندازه گیری را در نظر بگیرید و با در اختیار قرار دادن پیمانه از آن‌ها بخواهید تا حبوبات و برنج و یا ماکارونی‌ها را اندازه گیری کنند، این تجربه‌ای لذت‌بخش برای آن‌ها خواهد بود. برای بچه‌های بزرگتر هم پخت کیک و یا شیرینی پزی و درست کردن ژله‌های رنگانگ مناسب است.
آشپزی

6. باغبانی کردن

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آموزش طبیعت و چرخه زندگی به کودکان کاشت بذر است. مقداری خاک، گلدان و تعدادی بذر در اختیار فرزندتان قرار دهید و طریقه کاشت را به او آموزش دهید. همچنین با توجه به نزدیک شدن ایام عید نوروز و شروع سال نو بسیاری از خانواده‌ها خود به سبز کردن سبزه برای سفره هفت سین اقدام می‌کنند، فرصت خوبی است تا شما هم به همراه کودکتان برای هفت سین سبزه بگذارید.

بازی با اسباب بازی برای بچه‌ها در یک بازه زمانی کوتاه مناسب است چون زود خسته شده و آنها را رها می‌کنند. برای این منظور خودتان دست به کار شوید و مانند دوران کودکیتان با آنها اسم فامیل، نقطه بازی، دوز، منچ و شطرنج بازی کنید.


7. خانه تکانی

در این روزهای پایانی سال بیشتر خانواده‌ها مشغول خانه‌تکانی و نظافت خانه‌های خود هستند. یکی از بهترین کارها برای مشغول نگه داشتن کودکان سهیم کردن آن‌ها در انجام کارهای خانه است. کارهای سبک مانند گردگیری، تمیز کردن کمد اسباب‌بازی‌ها و لباس‌ها، شستن و تمیز کردن اسباب‌بازی‌ها و ... را به کودکان بسپارید تا علاوه بر سرگرم کردن، حس مسئولیت پذیری را نیز در آن‌ها افزایش دهید.

8. ورزش کردن

کودکان خود را وادار به تحرک کنید اجازه ندهید که از صبح تا شب بی حرکت جلوی تلویزیون نشسته و کارتون تماشا کنند. از طریق بازی‌های مختلف بچه‌ها را به فعالیت وادار کنید مثلاً از بازی قایم باشک که از بازی‌های مورد علاقه تمام بچه‌هاست شروع کنید، یا لی لی کشیده و با بچه‌ها بازی کنید، بازی دارت هم برای بالا بردن تمرکز کودکان مناسب است یا فوتبال داخل سالن برای اینکار از توپ‌های سبک و پارچه‌ای استفاده کنید، انجام حرکات ژیمناستیک و هر حرکت ورزشی دیگری که کودکتان را وادار به تحرک و فعالیت کند.

9. بازی کردن

بازی با اسباب بازی برای بچه‌ها در یک بازه زمانی کوتاه مناسب است چون زود خسته شده و آن‌ها را رها می‌کنند. برای این منظور خودتان دست به کار شوید و مانند دوران کودکیتان با آنها اسم فامیل، نقطه بازی، دوز، منچ و شطرنج بازی کنید و  یا به کمک هم حباب‌های شگفت انگیز بسازید و ...

10. آموزش مجازی از طریق شبکه آموزش

از روز 10 اسفند ماه شبکه آموزش از طریق آنتن زنده ساعاتی را به آموزش دانش آموزان با زمان بندی مشخص اختصاص داده تا در ایام تعطیلات دانش آموزان سراسر کشور از این طریق روزهای تعطیل سال تحصیلی را جبران کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.