تبیان، دستیار زندگی

آیا افرادی که مشکلات ریوی دارند بیشتر در معرض کرونا هستند؟

بیماران ریوی و ویروس کرونای جدید (COVID-19)

سریع‌الانتقال بودن ویروس جدید کرونا و مؤلفه‌های ناشناخته‌ی گونه‌ی COVID-19 باعث شده سؤال‌های زیادی برای همه مطرح شود که شاید خیلی از آن‌ها هنوز بی‌جواب باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونا و بیماری های ریوی
افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، مانند انسداد مزمن ریوی و آسم، هم از جهت ابتلا به عفونت و هم از جهت ریسک نجات، وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند.

ما می‌دانیم که COVID-19 و سایر عفونت‌های مزمن تنفسی می‌توانند خطرناک باشند، اما این خطر برای افرادی که بیماری ریوی دارند تا چه اندازه بیشتر است؟
به سختی می‌توانیم عدد و درصدی برای این ریسک در نظر بگیریم؛ اما آن‌هایی که بیشتر تحت تأثیر بیماری خود هستند، بیشتر مستعد تنگی نفس شدید و التهاب در داخل و اطراف ریه‌ها و عفونت‌های کُشنده‌اند.

آیا این خطر فقط در مورد COVID-19 بسیار جدی‌تر است؟
آن‌هایی که دچار عوارض مزمن تنفسی‌اند و مبتلا به کرونا ویروس معمولی یا نوع جدید آن می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که دچار عفونت باکتریایی یا ویروسی دیگری هم بشوند که خطر شدت بیماری یا مرگ را افزایش می‌دهد. به زبان ساده‌تر، وقتی شما دچار یک عفونت ویروسی می‌شوید، احتمال اینکه عفونت ویروسی دیگری نیز بگیرید بالاتر می‌رود.
کدام ویژگی بیماری مزمن انسدادی ریه یا آسم، افراد را بیشتر مستعد این عفونت‌های ویروسی می‌کند؟
بیمارانی که دچار عوارض مزمن ریوی مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه هستند می‌توانند گاهی دچار حالتی شوند که به آن اختلال مخاط اپیتلیال یا آسیب سد سلولی محافظ ریه‌ها می‌گویند. این اختلال یا آسیب سبب می‌شود ویروس‌ها و بیماری راحت‌تر بتوانند به سایر قسمت‌های بدن حمله کرده و فرد را بیشتر در معرض عفونت قرار دهند.

ظاهراً COVID-19 سریع‌تر از سارس در سال 2003 در حال انتشار است و علائمی که نشان از توقف این شیوع بدهد بسیار اندک‌اند؛ افرادی که بیماری ریوی دارند چگونه می‌توانند از خود مراقبت کنند؟
بزرگ‌ترین کاری که هر کسی می‌تواند بکند، رعایت اقدامات پیشگیرانه به عنوان اولین خط دفاعی است. این اقدامات می‌تواند شامل دور ماندن از افراد بیمار یا مشکوک، استفاده از ماسک و دستکش در محیط‌های درمانی مانند کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها و ادامه‌ی مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک برای کنترل عارضه‌ی تنفسی برای بهینه کردن سلامت ریه‌هایشان باشد.

بیمارانی که دچار عوارض مزمن ریوی مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه هستند می‌توانند گاهی دچار حالتی شوند که به آن اختلال مخاط اپیتلیال یا آسیب سد سلولی محافظ ریه‌ها می‌گویند. این اختلال یا آسیب سبب می‌شود ویروس‌ها و بیماری راحت‌تر بتوانند به سایر قسمت‌های بدن حمله کرده و فرد را بیشتر در معرض عفونت قرار دهند


این ویروس‌ها چگونه منتشر می‌شوند؟
خطر انتقال هر ویروسی زمانی در بیشترین حد خود است که با افراد بیمار در تماس باشید، زیرا ویروس از طریق ترشحات تنفسی به‌واسطه‌ی عطسه و سرفه یا آبریزش بینی به راحتی از فرد بیمار به فردی دیگر منتقل می‌شود.

کسی که دچار بیماری ریوی است در صورت داشتن علائم چه باید بکند؟
کسانی که اخیراً سفر نکرده‌اند و در نواحی پُرخطر نیستند، احتمال اینکه دچار این ویروس جدید شده باشند بسیار کم است. اما افرادی که سفری داشته‌اند و علائمی از خود بروز می‌دهند باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند یا اقدامات لازم برایشان انجام شود.

از کجا می‌توانید متوجه شوید آیا کسی دچار COVID-19 است یا سایر ویروس‌ها؟
تشخیص بین ویروس‌های تنفسی تنها بر اساس علائم، کار دشواری است، زیرا خیلی از این ویروس‌ها علائم مشابهی دارند. به همین دلیل تأکید داریم که در مورد هرگونه علامتی که دارید اما ممکن است پزشکتان نبیند، توضیح دهید و او را در جریان سفر اخیرتان، چیزهایی که خورده‌اید یا کسی که اخیراً با او ملاقات داشته‌اید قرار دهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.