تبیان، دستیار زندگی

نقش لوبیا سبز در رژیم غذایی

لوبیا سبز یکی از حبوبات از خانواده باقلا است، این گیاه بسیار کم کالری بوده و برای کاهش وزن گزینه بسیار مناسبی است و فواید بسیار زیادی نیز برای سلامتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لوبیا سبز
مصارف لوبیا سبز در پخت و پز بسیار متنوع است. این ماده غذایی را می توان در بیشتر خوراکی ها گنجانید و از ارزش غذایی این خوراکی بی‌نظیر بهره برد. محتوای غذایی لوبیا سبز شامل فیبر، ویتامین، مواد معدنی، و مقدار ناچیزی کربوهیدرات است.

لوبیا سبز هم‌چنین حاوی پروتئین، کلسیم، فیبر خوراکی، آهن و چند ماده‌ی مغذی ضروری دیگر است. لوبیا سبز هم‌چنین حاوی پروتئین، کلسیم، فیبر خوراکی، آهن و چند ماده‌ی مغذی ضروری دیگر است. میزان آنتی‌اکسیدان لوبیا سبز شگفت‌آور است و حتی فواید قلبی-عروقی نیز دارد.

خواص لوبیا سبز برای پوست و مو

لکتین موجود در لوبیا سبز در مقادیر بالا می تواند سبب ایجاد انواع مشکلات گوارشی شود. لوبیا سبز و سایر حبوبات ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت شوند.


- جوان سازی پوست صورت: لوبیا سبز حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و آنتی اکسیدان های لووتیان، نئوکسانتین، بتا کاروتن و ویولاکسانتین است که چین و چروک پوست را کاهش داده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

- درمان موهای خشک و شکننده: مقادیر بالای بیوتین موجود در لوبیا سبز برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری است و علاوه بر این به درمان موهای خشک و شکننده کمک می کند.

تهیه ماسک تقویت کننده مو با لوبیا سبز: تعدادی لوبیا سبز را در آب بجوشانید تا عصاره ی آن در بیاید بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را بر روی موهای خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.


خواص درمانی لوبیا سبز برای سلامتی بدن


- لاغری و کاهش وزن: لوبیا سبز حاوی مقادیر بالای فیبر و چربی و کالری پایینی است که باعث کاهش اشتها شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. بهترین روش استفاده از لوبیا سبز برای کاهش وزن این است که آن را به صورت خام به سالاد خود اضافه کنید.

- بدنسازی با لوبیا سبز: لوبیا سبز یکی از مواد غذایی حاوی مقادیر بالای پروتئین و فیبر و کالری پایین است که متابولیسم بدن‌ را افزایش داده و به روند ساخت عضله در بدنسازان سرعت می‌بخشد.

- درمان دیابت و قند خون: حبوباتی مانند لوبیا سبز که شاخص گلیسمی پایینی دارند برای پیشگیری و درمان دیابت و تنظیم سطح قند خون در افراد دیابتی مفید می باشند.

- درمان نقرس: مقادیر بالای اسید فولیک موجود در لوبیا سبز به طور طبیعی اسید اوریک خون را کاهش داده و برای پیشگیری و درمان بیماری نقرس مفید می باشد.

- پیشگیری از عفونت: تعدادی از ویتامین‌ها مانند نیاسین و تیامین که در لوبیا سبز یافت می‌شود منبع خوبی برای آن دسته از مواد مغذی است که از بسیاری از عفونت‌ها در بدن پیشگیری می‌کنند.

- مفید برای جنین و زنان باردار: لوبیا سبز یک منبع عالی اسید فولیک است که در دوران بارداری برای سلامتی زنان باردار و برای رشد طبیعی و سالم جنین در رحم و جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین ضروری است. مقادیر بالای آهن و فولات موجود در لوبیا سبز می تواند باروری را در زنان افزایش دهد.

نکته مهم: دقت داشته باشید که پیش از مصرف هر گونه خوراکی در دوران بارداری حتما با پزشک مشورت کنید.

- خواص لوبیا سبز برای نوزادان و کودکان: لوبیا سبز حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی ضروری، پروتئین، فیبر، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد و به عنوان یکی از حبوبات مفید برای بهبود رشد نوزادان و کودکان محسوب می شود. البته باید توجه داشته باشید که لوبیا سبز خام را هرگز به نوزادان و کودکان ندهید چون لکتین موجود در آن باعث خونریزی معده می شود.

- حفظ کننده‌ی مایعات سلول‌ها و بدن: محتوای پتاسیم موجود در لوبیاسبز به بدن کمک می‌کند که تولید سلول و جریان مایعات در بدن را بهتر حفظ کند.

- کنترل بیماری‌های قلبی -عروقی و فشار خون: محتوای پتاسیم موجود در لوبیاسبز برای کنترل فشار خون و دیگر بیماری‌های مربوط به قلب نیز مفید است.

- درمان نفخ معده و دستگاه گوارش: لوبیا سبز حاوی مقادیر بالایی فیبر است که برای درمان مشکلات گوارشی از جمله نفخ معده، یبوست، هموروئید یا بواسیر، بیماری ریفلاکس معده و سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

- درمان انواع سرطان: مقادیر بالای فیبر و کلروفیل موجود در لوبیا سبز برای پیشگیری و درمان سرطان کولون مفید می باشد. همچنین مقادیر بالای آنتی اکسیدان های کاروتنوئید موجود در لوبیا سبز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، پروستات و لوسمی می شوند.

لوبیا سبز

خواص لوبیا سبز

- ویتامین K: ویتامین K نقش برجسته‌ای در لخته شدن خون و ترمیم جراحت دارد. هم‌چنین در سنین پیری استحکام استخوان‌ها را حفظ می‌کند.

- ویتامین C: ویتامین C منبعی فوق‌العاده برای آنتی‌اکسیدان است، که در از بین بردن رادیکال‌های آزاد خیلی خوب عمل می‌کند. واکنش‌های این رادیکال‌های آزاد منجر به محصولات جانبی و فرآیندهایی می‌شود که ممکن است سرطان‌زا باشد. آنتی‌اکسیدان موجود در لوبیا سبز برای بدن بی‌نهایت مفید است.

- کم کالری: لوبیاسبز تازه کالری خیلی کمی دارد. برای همین آدم‌هایی که مراقب کالری مصرفی‌شان هستند نباید نگران باشند و می‌توانند مقدار زیادی از آن را بخورند. هم چنین لوبیاسبز حاوی مقدار کمی سدیم، چربی اشباع، و کلسترول است.

- فیبر: لوبیاسبز منبعی غنی برای فیبر خوراکی است. فیبر خوراکی فواید زیادی برای سلامتی دارد. فیبر برای کسانی تجویز می‌شود که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند.
محتوای فیبر لوبیاسبز به پیشگیری و درمان یبوست، بواسیر، دیورتیکولوز کمک می‌کند. محتوای فیبر زیاد موجود در لوبیاسبز به کنترل میزان کلسترول و قند در بدن کمک می‌کند.

- فولات: لوبیا سبز منبعی غنی برای فولات نیز هست که برای تقسیم سلولی و سنتز DNA مفید است. خوراکی‌های سرشار از فولات برای زنان در طول دوره‌ی قبل از بارداری و بارداری مفید است.

-  ویتامین A: ویتامین A موجود در لوبیاسبز برای تامین آنتی‌اکسیدان و نیز تولید ترکیباتی که از فرآیند پیری جلوگیری می‌کند مفید است.

- منگنز: محتوای منگنز موجود در لوبیاسبز برای مهار واکنش رادیکال آزاد مفید است چون یک عامل مشترک برای آنتی‌اکسیدان است. این معمولا باعث می‌شود تناسب اندام و سلامت‌تان را حفظ کنید.

عوارض مصرف لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از حبوبات از خانواده باقلا است، این گیاه بسیار کم کالری بوده و برای کاهش وزن گزینه بسیار مناسبی است و فواید بسیار زیادی نیز برای سلامتی دارد.


- طبع لوبیا سبز سرد است. به همین خاطر افراد با مزاج سرد باید از خوردن لوبیا بپرهیزند.

- لکتین موجود در لوبیا سبز در مقادیر بالا می تواند سبب ایجاد انواع مشکلات گوارشی شود. لوبیا سبز و سایر حبوبات ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت شوند.

- مقادیر بالای ویتامین K موجود در لوبیا سبز ممکن است با داروهای ضد انعقاد خون خون مثل کومادین یا وارفارین تداخل دارویی ایجاد کند.

- لوبیا سبز مقادیر بالایی اگزالات دارد و برای افراد مبتلا به بیماری‌ های کلیوی و کیسه صفرا مضر است.

- فاویسم: لوبیا سبز به دلیل اینکه یکی از اعضای خانواده ی باقلائیان است بنابراین بهتر است که افراد مبتلا به بیماری فاویسم از خوردن آن اجتناب کنند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .