تبیان، دستیار زندگی

ازدواجم دیر شده!

اگر فکر می کنید سن ازدواج تان گذشته و نگران این موضوع هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
چندی قبل دختر خانمی که به دلیل تاخیر در ازدواج با مشکلاتی روبه‌رو شده بود، با مطرح کردن مشکلاتش در سایت حجت‌الاسلام شهاب مرادی درخواست کرد او را برای حل مشکلش راهنمایی کند. 
این دختر جوان در نامه خود اعلام کرده بود، دختری ۳۷ ساله و مجرد، دارای بالاترین مدرک تحصیلی از بهترین دانشگاه کشور، دارای یک شغل خیلی خوب  و استقلال مالی در زندگی هستم. با پدر و مادر پیرم زندگی می‌کنم و از نظر خانوادگی زندگی سطح متوسط رو به پایینی داریم. 

از زمان دبیرستان خواستگارانی داشتم ولی به دلایل زیر هنوز ازدواج نکردم:
*اوایل می‌گفتم می خوام برم دانشگاه و رد می‌کردم.
*کمی بعدتر به دلایل بچه‌گانه آن‌ها را رد می‌کردم .
*چند سال بعد جدی‌تر به مسئله ازدواج فکر کردم اما خیلی از آن‌ها ازنظر معیارهای اصلی و مهم با من همخوان نبودند.
* مواردی هم بودند که خودشان دیگر پیگیری نمی‌کردند.
*کمی که سنم بالاتر رفت تعداد خواستگارها کم شد.
الان خیلی احساس تنهایی می‌کنم و واقعاً نیاز عاطفی دارم که ازدواج کنم اما نمی‌توانم از معیارهایم پایین بیایم که مهم‌ترین آن‌ها ایمان، شخصیت، اخلاق، تطابق فرهنگی، تناسب سنی و تا حدودی تحصیلی، مجرد بودن و خانواده خوب داشتن است.
شما راهنمایی کنید چه کنم. من که به‌عنوان یک خانم نمی‌توانم پا پیش بگذارم و خودم دنبال همسر بگردم حتی غرورم اجازه نمی‌دهد باکسی از اطرافیان مطرح کنم و مثلاً بگویم مورد مناسب می‌شناسند یا خیر، عزت‌نفسم چه می‌شود؟ پس چه کنم؟ 

لازم است با توجه به سن و شرایطِ امروزتان، دوباره تمامی معیارها و ملاک‌ها و سلیقه‌های خود را بازبینی کنید و با حفظ مبانی ،ملاک‌ها و معیارها و حتی برخی سلیقه‌ها را تعدیل و به‌روز کنید.


حجت‌الاسلام شهاب مرادی نیز پس از بررسی مشکلات این دختر جوان و به دلیل اینکه افراد زیادی با مشکل او روبه‌رو هستند هشت راهکار را برای حل این مشکل پیشنهاد کرد. 
1 ـ نگرانی شما در مورد تأخیر در ازدواج خردمندانه و منطقی است.
2- بی‌تردید ازدواج مهم است اما مسلماً همه زندگی نیست! اجازه ندهید نگرانی از این مسئله تمام زندگی شما را مختل کند. بین یک دخترخانم مجرد با مشکلات روحی و خُلقی و یک دخترخانم مجرد با روح و روان سالم حتماً سلامت را انتخاب کنید و مراقب سلامت روح و جسمتان باشید. کم نیستند افرادی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند و ازدواج موفقی هم دارند. اگر احساس ناخوشایند و یا افکار آزاردهنده دارید و ناامیدی که مانع انجام عملکردهای شماست و آرامش شمارا مختل می‌کند حتماً به مشاوری متدین مراجعه کنید.
3- شاید یکی از علل عدم حضور خواستگار با توجه به شرایطی که شما دارید سطح بالای تحصیلات و موقعیت اجتماعی خوب شما است و نگرانی آن‌ها از بابت بالا بودن سطح توقعات شما که دور از ذهن نیست و حتی برخی از خواستگارهای بالقوه در چنین شرایطی در قبال دخترخانمی با شرایط تحصیلی و اجتماعی شما -شاید- احساس حقارت کنند.
4- لازم است با توجه به سن و شرایطِ امروزتان، دوباره تمامی معیارها و ملاک‌ها و سلیقه‌های خود را بازبینی کنید و با حفظ مبانی، ملاک‌ها و معیارها و حتی برخی سلیقه‌ها را تعدیل و به‌روز کنید. مثلاً بر اساس معیارهای ۲۰ سال پیش شما خواستگار امروزتان با تفاوت سنی ۴-۳ سال، باید ۴۱-۴۰ ساله باشد و حتماً مجرد. اما اولاً این معیار امروز برای یک دوشیزه ۳۷ ساله، واقع‌بینانه نیست! ثانیاً یک مرد ۴۰ ساله‌ای که یکبار ازدواج کرده و در حال حاضر مجرد است، می‌تواند مورد مناسبی برایتان باشد.
5- نسخهٔ به‌روز شده معیارها و ملاک‌هایتان را در خلال صحبت‌هایتان راحت با دوستان و نزدیکان و اطرافیان در میان بگذارید، نقش آن‌ها را به‌عنوان معرف نادیده نگیرید. روشن است که منظورم درد دل با بدخواهان و دشمنان نیست!
6-به‌صورت غیرمستقیم در صحبت‌هایتان عدم مخالفت‌تان را برای ازدواج ابراز کنید. مثلاً در مورد خواستگاری که -مثل دشمن فرضی- به علت بی‌نماز بودن او را رد کردید صحبت کنید و با دیالوگی مانند این شماره ۵ را هم اجرایی کنید: «یکی دو جلسه صحبت کردم مرد محترمی بود و من مشکلی با شرایط سن و سالش نداشتم تقریباً از من ۱۳ سال بزرگ‌تر بود اما خب متأسفانه نمازخوان نبود و اظهار بی‌اعتقادی کرد. من هم ردش کردم» یا «خواستگار محترمی بود بااینکه تجربه یک عقد و طلاق داشت اما با این موضوع مشکل چندانی نداشتم ولی اصل موضوع این بود که در مورد شُربِ خَمر اظهارات مناسبی نداشت و گفت نمی‌تونه قول بده که هیچ‌وقت مشروب نخوره! خب شرب خمر هم می‌دونی یه خطِ قرمزِ جدی است. من هم ردش کردم» دو سه تا از این اظهارات را می‌توانید بیان کنید و اگر مصداق ندارد به نحوی بیان کنید که اصلاً دروغ و کذب نباشد این‌طوری: «من که با ازدواج مشکلی ندارم اما از شما می‌پرسم به نظرت اگر دختری توی شرایط من خواستگار مشروب خور داشته باشه و حاضر هم نیست توبه کنه اون دختر باید قبول کنه؟ ــ اگر طرف صحبت شما  گفت: بله قبول کنه و دلیل و توجیه آورد، شما هم محکم بگید: نه رسول خدا صریحاً نهی کرده از چنین ازدواجی» و ...
7- مراجعه به مشاور برای پاسخ نهایی مثبت یا منفی به خواستگار را برای خودت لازم و ضروری بدان. دقت بفرمایید حتی پاسخ منفی. و خیلی به‌صرفه است مشاورتان ثابت باشد. مؤمن و ازلحاظ تأهل و خانوادگی موفق و شاداب.
8- از دعا و توسل غافل نباشید. از خدا بخواهید که همسری مناسب و لایق نصیب کند که با او تفاهم داشته باشید.

منبع: خبر آنلاین