تبیان، دستیار زندگی

بایدونبایدهای برخورد با کرونای جدید

پاسخ به سؤالات متداول درباره ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید در حال گسترش در سراسر جهان است و هر چه افراد بیشتری به آن مبتلا شوند، سؤال‌ها و ابهامات افراد بیشتر می‌شود. در این مطلب به برخی از رایج‌ترین سؤال‌ها پاسخ داده‌ایم با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کروناویروس

COVID-19 چیست؟

COVID-19 بیماری جدید ایجاد شده با ویروس کرونا است که قبلاً به آن کروناویروس جدید ۲۰۱۹ یا nCoV-2019 می‌گفتند. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری است. COVID-19 یک بیماری عفونی است که عامل آن، تازه‌ترین ویروس کرونای کشف شده می‌باشد. این ویروس و بیماری جدید، پیش از شیوع آن در ووهان چین در دسامبر 2019، ناشناخته بوده است.

COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

آدم‌ها می‌توانند COVID-19 را از افراد دیگری که این ویروس را دارند بگیرند. بیماری کرونا می‌تواند از طریق ترشحات ریز بینی یا دهان که با سرفه و عطسه و بازدم پخش می‌شوند، از فردی به فرد دیگری منتقل شود. ذرات تنفسی آلوده به این ویروس، روی اشیا و سطوح اطراف فرد می‌نشینند. سپس افراد دیگر با لمس این اشیا و سطوح و بعد لمس چشم‌ها، بینی و یا دهان خود، دچار COVID-19 می‌شوند. همچنین اگر فرد، ترشحات تنفسی فرد آلوده به ویروس COVID-19 را تنفس کند، می‌تواند به این بیماری دچار شود. به همین دلیل خیلی مهم است که فاصله‌ی بیش از یک متر با فرد بیمار حفظ شود.

آیا ویروس عامل بیماری COVID-19 از طریق هوا قابل انتقال است؟

تاکنون مطالعات نشان داده‌اند که ویروس عامل بیماری COVID-19 اساساً و بیشتر از طریق تماس با ترشحات و ذرات تنفسی منتقل می‌شوند تا از طریق هوا.


آیا ممکن است از کسی که هیچ علامتی ندارد، COVID-19 بگیریم؟

اصلی‌ترین راه انتشار این بیماری از طریق ترشحات تنفسی فردی است که سرفه می‌کند. احتمال ابتلا به COVID-19 از طریق کسی که هیچ علامتی ندارد بسیار کم است؛ اما خیلی از افرادی که COVID-19 دارند، فقط دچار علائم خفیفی هستند و این مسئله خصوصاً در مراحل اولیه‌ی بیماری صحت دارد. بنابراین این امکان وجود دارد که از کسی که مثلاً کمی سرفه می‌کند و حالش خوب نیست، COVID-19 بگیرید.

آیا ممکن است از طریق مدفوع کسی که COVID-19 دارد، این بیماری را بگیریم؟

احتمال ابتلا به COVID-19 از طریق مدفوع یک فرد آلوده ظاهراً بسیار اندک است. البته مشاهدات اولیه نشان داده‌اند این ویروس می‌تواند در برخی از موارد در مدفوع افراد بیمار وجود داشته باشد اما علت اصلی شیوع نمی‌تواند باشد. به هر حال تا قطعی شدن نتایج پژوهش‌ها، این هم می‌تواند دلیل دیگری برای مرتباً تمیز نگه داشتن دست‌ها باشد.

شاخص‌های مراقبتی برای افرادی که اخیراً (طی 14 روز گذشته) در نواحی شیوع COVID-19 بوده‌اند چیست؟

. اگر احساس می‌کنید حالتان خوب نیست در خانه بمانید تا خوب شوید، حتی اگر علائم خفیفی مانند سردرد و کمی آبریزش بینی دارید. چرا؟ اجتناب از تماس با دیگران و مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی این امکان را به این مراکز می‌دهد تا کار خود را مؤثرتر انجام داده و از شما و دیگران در برابر احتمال ابتلا به COVID-19 و سایر ویروس‌ها محافظت کنند.
. اگر دچار تب، سرفه و مشکل در تنفس شدید فوراً به مرکز درمانی مراجعه کنید زیر این علائم می‌توانند به دلیل یک عفونت تنفسی و سایر عوارض جدی باشند. پزشک را در جریان هر تماس یا سفری که اخیراً داشته‌اید قرار دهید.

مطالعات نشان می‌دهند انواع ویروس‌های کرونا (مانند همین نوع جدید) ممکن است از چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده باقی بمانند. مدت زمان زنده ماندن این ویروس روی سطوح بستگی به فاکتورهایی مانند دما و رطوبت محیط هم می‌تواند داشته باشد


چگونه از ماسک درست استفاده کنیم و آن را دور بیندازیم؟

. یادتان باشد که فقط کادر درمان، مراقبین بهداشت و افرادی که دچار علائم تنفسی مانند تب و سرفه هستند باید از ماسک استفاده کنند.
. قبل از دست زدن به ماسک، دست‌ها را با آب و صابون بشویید یا با یک پاک‌کننده‌ی الکلی ضدعفونی کنید.
. ماسک را بردارید و از جهت هرگونه پارگی و سوراخ بررسی کنید.
. ببینید کدام سمت ماسک باید بیرون باشد یا چگونه باید روی صورت قرار بگیرد.
. ماسک را روی صورت بگذارید. نوار فلزی روی بینی را فشار دهید تا کاملاً فرم بینی‌تان را بگیرد و فیت شود.
. پایین ماسک را بکشید تا کاملاً روی دهان و چانه‌تان را بپوشاند.
. بعد از استفاده، ماسک را بردارید، حلقه‌های کشی آن را از پشت گوش‌هایتان آزاد کنید و در حالی که ماسک را از صورت و لباس خود دور نگه داشته‌اید، مراقب باشید تا سمت آلوده‌ی آن را ابداً لمس نکنید.
. ماسک را فوراً در سطل زباله‌ی در بسته بیندازید.
. بعد از لمس ماسک و دور انداختن آن، دست‌ها را بشویید یا ضدعفونی کنید.
بیشتر بخوانید

اصول ماسک زدن

دوره‌ی کمون یا نهفتگی COVID-19 چند روز است؟

دوره‌ی نهفتگی یعنی مدت زمان میان ابتلا به ویروس و شروع بروز علائم بیماری. تخمین زده می‌شود دوره‌ی نهفتگی COVID-19، از 1 تا 14 روز باشد و تاکنون معمول‌ترین دوره‌ی نهفتگی این ویروس، تقریباً 5 روز بوده است.

ویروس COVID-19 تا چند روز روی سطوح زنده می‌ماند؟

به طور قطعی نمی‌توان گفت ویروس عامل COVID-19 تا چه مدت می‌تواند روی سطوح زنده بماند اما به نظر می‌رسد رفتاری مشابه سایر ویروس‌های کرونا داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند انواع ویروس‌های کرونا (مانند همین نوع جدید) ممکن است از چند ساعت تا چند روز روی سطوح زنده باقی بمانند. مدت زمان زنده ماندن این ویروس روی سطوح بستگی به فاکتورهایی مانند دما و رطوبت محیط هم می‌تواند داشته باشد. اگر فکر می‌کنید سطحی ممکن است آلوده به این ویروس باشد، با ماده ضدعفونی‌کننده، ویروس را بکُشید تا از خود و دیگران محافظت نمایید.

آیا کار خاصی هست که نباید انجام بدهم؟

رفتارهای زیر در برابر COVID-2019 می‌توانند به ضرر شما باشند:
. سیگار کشیدن
. مصرف درمان‌های گیاهی سنتی به جای مراجعه به پزشک
. استفاده‌ی نادرست از ماسک
. خوددرمانی مثلاً مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک

COVID-19 دقیقاً چگونه بیمار را می‌کُشد؟

COVID-19 به ریه‌ها حمله‌ور شده و می‌تواند سبب عفونت‌های حاد شود اما اتفاقی که روی می‌دهد دقیقاً چیست که سبب مرگ می‌شود؟ نگاهی به داخل بدن انسان می‌اندازیم تا ببینیم این ویروس چطور بر سلول‌های ریه اثر می‌گذارد و در نهایت فرد را می‌کُشد.
وقتی ویروس کرونا وارد سیستم تنفسی می‌شود، تکثیر شده، به سلول‌های سالم ریه حمله‌ور شده و آن‌ها را تخریب می‌کند. بدن ما جوری برنامه‌ریزی شده که با این اتفاق بجنگد و سیستم ایمنی باید جوری واکنش نشان بدهد که از ما در برابر آسیب ِ بیشتر محافظت کند.
حمله به ویروس، التهاب ایجاد می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بیشتر بافت ریه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و همین می‌تواند فرد را مستعد سینه‌پهلو یا همان پنومونی کند. پنومونی عبارتی است که به عفونت‌هایی گفته می‌شود که کیسه‌های هوایی در یک یا هر دو ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. کیسه‌های هوایی نرمال ریه، کیسه‌های کوچک و خشکی هستند که آلوئول نام دارند و در شرایط التهاب، پُر از مایع یا چرک شده و تنفس را سخت می‌کنند.
چرک باعث می‌شود اکسیژن به سختی بتواند وارد خون شده و زمینه برای بسیاری از مشکلات تنفسی ایجاد شود. اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه‌ها نیاز به اکسیژن زیادی در خون دارند که بدون آن، از کار خواهند افتاد. عجیب نیست که بیمارانی که سن بالایی دارند و سال‌هاست سیگار می‌کشند یا به هر دلیل دیگری ریه‌هایشان مشکل‌دار است، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به عوارض بسیار جدی و خطرناک هستند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.