تبیان، دستیار زندگی

خواص میوه های خشک

یکی ازمیان وعده های مفید برای افرادمیوه های خشک هستند.میوه خشک شده فقط میوه تازه بی آب است، درواقع اکثر مواد مغذی در میوه خشک به صورت خالص در آن پیدا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه خشک

میوه‌ها یکی از گروه‌های مهم غذائی در تغذیه‌ هستند،میوه در هر حالتی چه تازه باشد و چه خشک شده، برای افراد خوب است و فوایدی به همراه دارد، اما  اگر به دنبال یک روش خوشمزه برای بهبود سلامت عمومی‌تان هستید میوه‌های خشک دارای پروتئین، یکی از بهترین گزینه‌ها هستند.

 از آنجا که نگه‌داری میوه‌ی تازه همیشه امکان پذیر نیست ،از زمان های قدیم برای نگه داری میوه ها ، آنها راخشک می کردند و یا به صورت مربا آنها را درست می کردند. امروزه از فریز کردن به عنوان بهترین روش نگه‌داری مواد غذائی استفاده می کنند اما اگر میوه ها را هم به صورت فریز درآوردند ، ممکن است حالت خوب و اولیه خود را از دست بدهد و کیفیت ظاهری نامناسبی به دست آورد به همین خاطر آنها را با دستگاه خشک کن و یا در معرض هوا قرار دادن ، خشک می کنند.

 البته برخی ازافراد میوه‌ی تازه را به میوه‌ خشک ترجیح می‌دهند،چون معتقدند در فرایند خشک کردن و جهت افزایش زمان نگهداری این محصولات، به میوه‌های خشک نمک و قند اضافه می‌شود، در صورتی که  فرایند خشک کردن و نگهداری این میوه‌ها، نه تنها کمک می‌کند این خوراکی‌های خوشمزه مدت زمان بیش‌تری سالم و قابل خوردن بمانند، بلکه مواد مغذی این میوه‌ها را به طور کامل حفظ می‌کند و باعث می‌شود بتوانید از فوایدشان برای سلامتی‌تان به طور کامل بهره‌مند شوید.

 در ادامه مطلب فهرستی  از انواع میوه‌ های خشک و فوایدشان را ارائه می دهیم:


سیب خشک


یکی از میوه های خشک ،که می تواند میان‌وعده‌ای کم کالری باشد ، سیب خشک است.برخی از افراد عاشق سیب هستند ، چون خوردن این میوه در صبح برای سلامتی بسیار مفید می باشد.اما در کنار سیب تازه، سیب خشک هم به دلیل کم کالری بودن ،می تواند یک میان وعده سالم برای افراد باشد.

 کشمش که از خشک شدن دانه‌های انگور به دست می‌آید دارای مواد مغذی و فیبر و پتاسیم است که خوردن آن برای افرادی که دچار دیابت و مرض قند و بیماری‌های قلبی هستند پیشنهاد می‌شود.


 در واقع هر زمانی که هوس خوردن تنقلات کردید، ولی در عین حال، نمی‌خواهید وزن‌تان زیاد شود یا کربوهیدرات بیش‌تری به رژیم غذایی‌تان اضافه شود، مقداری سیب خشک به فهرست خریدتان  اضافه کنید. این میوه‌ی خشک محبوب برای هضم و گوارش عالی است و معمولاً مصرف آن به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه می‌شود. کالری موجود در سیب به مقدار قابل‌توجهی کمتر از سایر میوه‌هاست. سیب خشک برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی و کاهش فشارخون هم مفید است. اسید اسکوربیک موجود در سیب خشک هم موجب تقویت دستگاه ایمنی می‌شود.

برگه هلو


برگه هلو هم می تواند به عنوان یکی از میوه های خشک مفید که منبعی عالی برای فیبر هستند ، مورد استفاده قرار بگیرد. فیبر از آن دست ترکیباتی است که به آسانی در هر کدام از میوه‌‌های خشک، از جمله هلو خشک یافت می‌شود. هلو خشک بهترین میوه‌ی خشک برای کمک به سلامتی دستگاه گوارش و درمان یبوست است. اگر هلوی خشک را مرتب مصرف کنید شانس ابتلای خود را به بیماری‌های قلبی، دیابت و کلسترول پایین می‌آورید، چون هلو مقادیر زیادی ویتامین (آ) و آنتی‌اکسیدان دارد و موجب بهینه‌سازی گوارش می‌شود. آهن آن برای جریان خون ضروری است و ویتامین (ث) آن دستگاه ایمنی بدن را تقویت و رشد و بازسازی سلولی را بهبود می‌دهد.


گلابی خشک


یکی دیگر از میوه های خشک مفید برای سلامت بدن انسان ، گلابی خشک شده است.این میوه به مقدار قابل توجهی ، مس، آهن، ویتامین (کا،ث) دارد و مقادیر فراوانی از پتاسیم و مقدار کمی هم سدیم در آن یافت می‌شود. این میوه‌ی خشک به‌خصوص به خاطر خاصیت پایین آورندگی فشارخونش معروف است، چون مقادیر زیادی پتاسیم دارد و پتاسیم باعث گشادشدن عروق می‌شود. گلابی خشک جریان خون را بهبود می‌بخشد و استخوان‌ها را محکم‌تر می‌کند. ویتامین (ث) موجود در آن عملکرد دستگاه ایمنی را اندکی بهبود می‌ بخشد و ویتامین (کا ) آن هم نقشی مهم در انعقاد خون و حفظ تراکم معدنی استخوان‌ها دارد.

 کشمش


 کشمش هم می تواند به عنوان یکی از میوه های خشک مغذی و مفید برای انسان باشد. کشمش که از خشک شدن دانه‌های انگور به دست می‌آید دارای مواد مغذی و فیبر و پتاسیم است که خوردن آن برای افرادی که دچار دیابت و مرض قند و بیماری‌های قلبی هستند پیشنهاد می‌شود. مصرف روزانه و منظم کشمش قندخون و کلسترول بدن را کاهش می‌دهد. کشمش‌هایی که از انگورهای سیاهِ فوق‌العاده مغذی درست می‌شوند، به عنوان منبع بسیار خوبی برای مواد معدنی نظیر پتاسیم و منگنز شناخته می‌شوند.

برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مصرف کشمش پیشنهاد می شود ، چون با خوردن کشمش در فرد احساس سیری ایجاد می شود.
میوه خشک

برگه‌ زردآلو


برگه زرد آلو هم از دیگر میوه های خشک مفیدی است که منبعی عالی برای پتاسیم می باشد. برگه زردآلو یکی از محبوب‌ترین میوه‌های خشک می باشد.چون علاوه برا طبع خوش آن ، فواید زیادی هم برای سلامتی دارد. زردآلوی خشک به خاطر مقادیر فراوان فیبر خوراکی که دارد برای رشد و بهبود گوارش عالی است. چون نسبتاً کم‌کالری است برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مناسب است و به دلیل داشتن پتاسیم برای فشارخون بالا هم مفید است. ویتامین (آ) موجود درآن بینایی را بهبود می‌دهد، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و جریان خون در بدن را بالا می‌برد. یکی از فواید زردآلو برای سلامتی، این است که این میوه سرشاراز پتاسیم است؛ حتی میوه‌ خشک شده‌ی آن نیز سرشار از این ماده‌ی مفید است. فایده‌ی عمده‌ی پتاسیم برای سلامتی بدن جلوگیری از افزایش بیش از اندازه‌ی سدیم در جریان خون است؛ به این ترتیب می‌توان گفت با مصرف برگه زردآلو می‌توانید از بیماری فشار خون بالا، و افزایش ناگهانی فشار خون، کلسترول و حتی قند خون به خوبی پیشگیری کنید.

انجیر خشک


این میوه خشک محبوب پتاسیم، ویتامین (کا) ، آهن، منیزیم و کلسیم بدن را تأمین می‌کند. همچنین کلسترول را کاهش می‌دهد، سطح قند خون را تنظیم می‌کند و جهاز هاضمه را پاک‌سازی می‌کند. از انجیر خشک معمولاً برای ملین استفاده می‌شود، اما علاوه بر آن فشارخون بالا را پایین می‌آورد، به خواب بهتر کمک می‌کند، استخوان‌ها را تقویت می‌کند و در افرادی که اختلالات خونریزی دارند به انعقاد خونشان کمک می‌کند.

 این میوه خشک برای زنان باردار بسیار مفید است. انجیر به دلیل دارا بودن مقدار بالایی از اسید فولیک، و کمک به پیشگیری از تولد نوزادان با نقص مادرزادی، از آن دست میوه‌هایی است که مصرف‌شان در طول دوران بارداری به شدت به زنان باردار توصیه می‌شود.همچنین اسید فولیک نیز به بهبود رشد مغز و دستگاه عصبی کودک در سه ماهه‌ی اول کمک می‌کند.

خرما خشک


از دیگر میوه های خشک مفید و مغذی برای انسان ، خرمای خشک می باشد. یکی از مهم‌ترین فواید خرما برای سلامتی،‌ محافظت از سلامت قلب است. شیرینی خرما زیاد است. خرما منبع عالی فیبر، پتاسیم، آهن و چند ترکیب گیاهی است. در بین تمامی میوه های خشک، خرما یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان ها است که باعث کاهش آسیب رادیکالهای آزاد در بدن می شود. به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایینی که خرما دارد خوردن آن موجب افزایش شدید قند خون نمی‌شود.

 مصرف خرما برای زنان باردار وکسانی که درد زایمان  دارند و همچنین ناباروری مردان بسیار مفید می باشد.

زغال‌اخته‌ خشک


 زغال اخته مقدار زیادی مواد مؤثره‌ی گیاهی یا فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی را دارا می باشد. خواص زغال‌اخته‌ی خشک بیشتر ناشی از مقادیر زیاد فیبر و آنتی‌اکسیدان موجود در آن است. این میوه خشک خوشمزه برای از بین بردن یبوست و پایین آوردن سطح کلسترول خون عالی است. علاوه بر این به تنظیم سطح قند خون هم کمک می‌کند.

 مصرف مداوم آلو یبوست را درمان می‌کند، چون خاصیت ملینی خوبی دارد. این معروف‌ترین خاصیت آلو است، اما علاوه بر این حرکات عضلانی عملکرد اعصاب را نیز بهبود می‌دهد، دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و تراکم استخوانی را بالا می‌برد


انبه خشک


یکی دیگر از میوه های خشک  که مفید برای سلامت و زیبایی پوست می باشد، انبه خشک است. انبه‌ی خشک یکی از بهترین و سالم‌ترین میان‌وعده‌ها به شمار می‌رود. یکی از فواید انبه برای سلامتی این است که این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین (ث) می باشد. این ویتامین جزء ویتامین‌های ضروری جهت تولید کلاژن است؛ کلاژن نیز مسئول زیبایی و سفتی پوست است.همچنین این ویتامین آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده‌ای دارد که به بهبود بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند؛ به این ترتیب، این ویتامین به حفظ زیبایی و جوانی‌ کمک می‌کند.


گیلاس خشک


گیلاس خشک ، یکی دیگر از میوه های خشک است که به خاطر رنگ متمایز و پرخاصیت‌اش منبع طبیعی برای بتا کاروتن می باشد. این ترکیب برای سلامت بینایی بسیار مهم است، زیرا در واقع، یکی از اشکال ویتامین (آ) است که می‌تواند از بروز تباهی سلول‌ها (دژنراسیون)، و متعاقبا، بروز نابینایی در سنین بالا پیشگیری کند.

آلو خشک


 این میوه ، سرشار از ویتامین (ث،کا)، پتاسیم و مس می باشد. آلو خشک بااینکه فیبر غیر محلول ندارد، اما در عوض ۱۲ گرم فیبر محلول دارد. همچنین یکی دیگر از فواید شناخته شده‌ی میوه‌ی آلو برای سلامتی، غنی بودن آن از آهن است. آهن یکی از مواد معدنی ضروری است که بدن جهت کمک به بهبود فرایند متابولیسم (سوخت و ساز) به شدت به آن نیاز دارد، زیرا فایده‌ی اصلی و کلیدی آهن در بدن افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون است. کمبود آهن به بروز علائم اولیه‌ی کم‌خونی منجر می‌شود، زیرا میزان گلبول‌های قرمز خون و هم‌چنین اکسیژنی که توسط هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون جا به جا می‌شود، کم می شود. بنابراین، مصرف آلو خشک به عنوان میان‌وعده ممکن است به تامین آهن ضروری بدن کمک کند.

 همچنین مصرف مداوم آلو یبوست را درمان می‌کند، چون خاصیت ملینی خوبی دارد. این معروف‌ترین خاصیت آلو است، اما علاوه بر این حرکات عضلانی عملکرد اعصاب را نیز بهبود می‌دهد، دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و تراکم استخوانی را بالا می‌برد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .