تبیان، دستیار زندگی

غذاهای مفید برای تقویت مغز وهوش کودک

مغز کودک به سرعت در حال رشد است و برای حفظ این روند به انرژی نیاز دارد. در ادامه مطلب غذاهای مفید برای تقویت مغز وهوش کودک را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه
رشد ذهنی کودک از دوران جنینی او آغاز می‌شود و بستگی به این دارد که مادر در دوران بارداری چه نوع تغذیه‌ای داشته است.وراثت هم در رشد ذهنی کودک موثر می باشد. همچنین تغذیه کودک بعد از به دنیا آمدن هم نقش زیادی در رشد ذهنی و باهوش شدن او دارد.

 کسانی که می خواهند کودک باهوشی داشته باشند باید به تغذیه او توجه کنند. بعضی از مواد غذایی در هوش کودک تاثیر زیادی خواهد گذاشت و لازم است این مواد غذایی به آنها داده شود که در ادامه برخی از این مواد غذایی بیان می شود.


سبزیجات


یکی از مواد غذایی مفید برای تقویت مغز و هوش کودک ، سبزیجات می باشد. سبزیجات دارای برگ سبز ،مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از آهن و ویتامین ها هستند، که به رشد مغز در کودکان کمک فراوانی می کنند. احتمال دارد کودک از خوردن همه ی سبزیجات متنفر باشد، اما می توانید با استفاده از ترفندهای مختلف، سبزیجات را به غذای کودک اضافه کنید و کودک را به خوردن سبزیجات علاقمند کنید.

 همچنین می توانید سبزیجات را به املت کودک اضافه کنید و یا با کاهو و گوجه فرنگی در ساندویچ او قرار دهید، به طوری که بچه متوجه آن ها نشود.

سیب زمینی


سیب زمینی هم یکی دیگر از غذاهای مفید برای تقویت مغز وهوش کودک می باشد. سیب زمینی شیرین از جمله غذاهایی است که باعث افزایش فعالیت های مغزی می شود. سیب زمینی آنتی اکسیدان بالایی دارد و بدن را در مقابل بیماری ها محافظت می کند و باعث زیاد شدن فعالیت های مغزی نیز می شود.

حبوبات


از دیگر مواد مغذی مفید برای تقویت مغز و هوش کودک ، حبوبات می باشد.در واقع حبوبات اسیدهای چرب مفیدی دارد که نیروی جسمی را افزایش می دهد و می تواند باعث باهوش شدن کودکان شود.

ماهی


ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن  شامل اسید‌های چرب امگا ۳  و ویتامین (دی)هستند که ساختار سطح مغز را به وجود می‌آورند و باعث تقویت مغز و هوش کودک می شود. اسید‌های چرب امگا ۳ به رشد و تقویت مغز کودک کمک می‌کنند و عملکرد مغز آن‌ها را بالا می‌برند، مصرف منظم ماهی می‌تواند به مهارت‌های ذهنی کودک شما را بهبود ببخشد.

بهترین راه‌های افزایش هوش کودک ۲ ساله و ۴ ساله و حتی یک سال به بالا گنجاندن ماهی در رژیم غذایی هفتگی آنهاست. برای این‌که بچه‌ها ماهی را بهتر میل کنند بهتر است ماهی را به یکی از غذاهای جذاب برای کودکان تبدیل کنید مثلا آن را به صورت شنیسل و فیله درست کنید، در فر گریل کنید و یا با ماهی تن ساندویچ درست کنید.

 سیب زمینی شیرین از جمله غذاهایی است که باعث افزایش فعالیت های مغزی می شود. سیب زمینی آنتی اکسیدان بالایی دارد و بدن را در مقابل بیماری ها محافظت می کند و باعث زیاد شدن فعالیت های مغزی نیز می شود.


تخم مرغ


پروتئین و مواد مغذیی که در تخم مرغ وجود دارند، قدرت تمرکز کردن کودکان را افزایش می دهند.در واقع کربوهیدرات و پروتئینی که در این ماده غذایی وجود دارد انرژی مورد نیاز بدن کودکان را تا وعده غذایی بعدی تامین می کند.بهتر است تخم مرغ آب پز یا نیمرو همراه با نان ذرت در وعده های صبحانه یا عصرانه به کودک داده شود.

 همچنین برای اثر بخشی بیشتر این ماده غذایی در کودک بهتر است تخم مرغ را با مقداری شیر، نمک و فلفل مخلوط کنید و سپس در مقداری کره تفت دهید. تخم مرغ آماده شده را با نان تستی که از غلات کامل تهیه شده سرو کنید. این غذا می‌تواند خوراک صبحانه، ناهار و شام کودک باشد.


آجیل و دانه‌های روغنی


یکی دیگر از غذاهای مفید برای تقویت مغز و هوش کودک ، آجیل و دانه‌های روغنی  مثل مغز تخمه آفتابگردان و کدو منبع غنی پروتئین، اسیدهای چرب مورد نیاز بدن، انواع ویتامین و مواد معدنی ضروری می باشد. آجیل و دانه‌های روغنی و انواع مغزیجات هم استرس را کاهش می‌دهند و هم سیستم عصبی کودک را سالم نگه می‌دارند. در واقع اگر بخواهیم از بهترین غذاها برای افزایش هوش و تقویت حافظه کودک صحبت کنیم آجیل و مغزها در رده ۵ ماده خوراکی ابتدای لیست هستند.

مغز تخمه آفتابگردان سرشار از فولات یا همان ویتامین (ب9) و ویتامین (ای) و و سلنیوم است. اگر کودک شما تمایلی به خوردن این دانه‌های روغنی مفید ندارد از آن‌ها به صورت پودر روی سالاد، در پخت سوپ و پلو یا روی نان و نان شیرینی استفاده کنید.
تغذیه کودک

عسل مناسب برای یادگیری

از مواد غذایی مفید برای تقویت مغز و هوش کودک ،عسل می باشد. عسل داری خواص زیادی می باشد که یکی از خواص آن کاهش استرس و ایجاد تمرکز بیشتر برای یادگیری است.

سیب و آلو


 بیشتر کودکان به خوردن شیرینی‌جات علاقه دارند به خصوص زمانی که احساس می‌کنند انرژی کافی برای بازی کردن ندارند. به جای شیرینی‌های صنعتی و مصنوعی به کودک سیب و انواع آلو بدهید. می‌توانید این دو میوه را به صورت چیپس و میوه خشک شده به کودک بدهید تا مبنع غنی از آنتی‌اکسیدان و کورستین را در برنامه غذایی او گنجانده باشید. این میوه‌ها به افزایش مهارت‌های ذهنی کودک کمک فراوانی می‌کنند.

 از دیگر مواد مغذی مفید برای تقویت مغز و هوش کودک ، حبوبات می باشد.در واقع حبوبات اسیدهای چرب مفیدی دارد که نیروی جسمی را افزایش می دهد و می تواند باعث باهوش شدن کودکان شود.


بلغور جو دوسر


از دیگر مواد مغذی و مفید برای تقویت مغز و هوش کودک ، بلغور جو دوسر می باشد. بلغور جو دو‌سر سرشار از فیبر و پروتئین است و به سلامت رگ‌های مغز و قلب کمک می‌کند. طبق نتایج تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته بچه‌هایی که بلغور جو دو‌سر در برنامه غذایی آن‌هایی گنجانده شده بود عملکرد ذهنی و حافظه بهتری نسبت به کودکانی داشتند که جو‌دوسر نمی‌خوردند.

ماست یونانی


چربی یکی از مواد ضروری و مورد نیاز برای رشد و تقویت مغز کودک و از جمله بهترین غذاها برای باهوش شدن کودک است. ماست یونانی پرچرب که بیشتر از سایر انواع ماست پروتئین دارد یکی از بهترین غذاها برای مغز کودک است چون به سلول‌های مغز کودک کمک می‌کند تا در یک شکل مناسب و سالم برای دریافت و فرستادن اطلاعات قرار بگیرند. برای این‌که ماست یونانی به بهترین شکل ممکن مصرف شودبهتر است در وعده ناهار ماست یونانی را با موادی مثل حداقل سه گرم فیبر و میوه‌هایی مثل بلوبری یا انواع توت ترکیب کنید. به جای بلوبری از شکلات تلخ هم می‌توانید استفاده کنید چون هر دو این مواد حاوی شامل مواد مغذی به نام پلی‌فنول است که با تنظیم جریان مناسب خون به مغز کودک را باهوش و سرحال نگه می‌دارد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .