تبیان، دستیار زندگی

مناطق دیدنی دماوند

نام دماوند؛ ما را به یاد قله سربه‌فلک کشیده دماوند و آب معدنی گوارای آن می‌اندازد، دماوند شهری با آبشارها، دریاچه‌ها و سبزه‌زارهای زیبا که دیدنی‌های فراوانی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دماوند
دماوند، از شهرهای نزدیک پایتخت با جاذبه های گردشگری فراوان است، و کمتر از یک ساعت و نیم با تهران فاصله دارد. برای رسیدن به این شهر باید از جاجرود،‌ پردیس و رودهن بگذریم تا به شهر نمونه گردشگری دماوند برسیم. 

این شهر به آب‌وهوای  خوب و مطبوعش معروف است. خوبی شهر دماوند این است که فاصله‌ نزدیکی با تهران دارد و می‌توان برای گذران آخر هفته‌ یا تعطیلات کوتاه مدت به راحتی به این شهر سفر کرد و از زیبایی و جاذبه های گردشگری این شهر بهره برد.

جاذبه های گردشگری دماوند


- شهر دماوند

 فصل تابستان برای تهرانی‌ها فرصت خوبی است که به‌سمت دماوند راه بیفتند و خودشان را به چشمه اعلا برسانند و در این منطقه سبز و خنک و در حوالی این چشمه جوشان گشت‌وگذار کنند.

شهر دماوند در استان تهران واقع شده است و از مناطق خوش‌آب‌وهوای این استان است. این شهر مرکز شهرستان دماوند است و از شمال به استان مازندران، از غرب به بومهن و تهران، از شرق به فیروزکوه و از جنوب به استان سمنان می‌رسد. فاصله این شهر تا تهران تقریباً ۸۰ کیلومتر است و حدود یک ساعت و سی دقیقه در راه خواهید بود تا به مقصد برسید.

مسیر دسترسی: اگر از شهر تهران به دماوند می‌روید، نخست وارد بزرگراه زین‌الدین شوید. سپس مسیرتان را در جاده دماوند ادامه دهید. درنهایت، بعد از پشت‌سرگذاشتن بومهن و پردیس، وارد جاده فیروزکوه شوید تا به دماوند برسید.

دماوند

- پیست آبعلی

برای تفریح زمستانی در دماوند به پیست آبعلی که  یکی از مقصدهای شناخته‌شده در جاهای دیدنی دماوند است بروید  و فرصتی برای پایتخت‌نشین‌ها و عاشقان تفریحات زمستانی است تا هیجان را در حوالی تهران تجربه کنند. در این منطقه، علاوه بر تله‌کابین و چند پیست مختلف، رستوان و هتل نیز بنا شده است تا اسباب رفاه مسافران این مقصد سفیدپوش فراهم شود. پیست آبعلی در درحدود ۵۸کیلومتری شرق تهران و در جاده هراز واقع شده است.

مسیر دسترسی: از تهران به‌سمت پردیس برانید و سپس وارد جاده دماوند شوید. در این جاده پیش بروید تا، بعد از پشت‌سرگذاشتن بومهن، وارد جاده هراز شوید. بعد از گذشتن از رودهن به دهستان و پیست آبعلی خواهید رسید.
 

- آبشار جنگلک

در ۷ کیلومتری  دماوند، به محدوده آبشار جنگلک می‌رسیم. این آبشار ۳۵ متری در دره گروبار واقع شده و  این دره به‌جز آبشار جنگلک دو آبشار دیگر به اسم گروبار و آینه‌رود فرح افزا هم دارد. آبشار جنگلک منطقه‌ سرسبز و باصفایی‌ برای گذران یک آخر هفته به یاد ماندنی است.

- آبشار آینه رود فرح افزا

در میان درختان کهنسال بید، آبشاری وجود دارد که با ذره ذره‌ی وجودش آرامشی دوست داشتنی را به بازدید کنندگان خود تقدیم می‌کند. نام این آبشار رویایی آینه رود فرح افزا می‌باشد که در فاصله‌ی ۱ کیلومتری از دماوند واقع شده است.

- آبشارهای دره گروبار

دره گروبار در محله روح‌افزا در دماوند و در غرب دریاچه تار واقع شده است. آبشار آینه‌رود زیبایی بکری به این منطقه بخشیده است. درختان کهن‌سال و خوش‌قدوقامتی همچون بید، گردو و ارس این دره را آراسته‌اند و سایه‌ای خنک برای گردشگران به وجود آورده‌اند.

آبشار آینه‌رود با ۳۵ متر ارتفاع در منطقه روح‌افزا در گروبار و در ۷کیلومتری شمال‌شرق دماوند جا خوش کرده است. علاوه بر این، آبشار گروبار نیز از صخره‌های این منطقه جاری است و دره گروبار را با جریان نقره‌ای خود زیباتر نشان می‌دهد. از دماوند تا این آبشار درحدود ۱۶ کیلومتر راه پیش رو دارید.

مسیر دسترسی: بعد از آنکه به دماوند رسیدید، به‌سمت شرق حرکت کنید و در جهت منطقه چنار شرق پیش بروید. این منطقه را پشت سر بگذارید و وارد جاده منتهی به آبشار گروبار شوید. همچنین، اگر از دماوند به‌سمت شمال‌شرقی آن حرکت کنید، بعد از عبور از بلوار شهرداری و خیابان روح‌افزا به آبشار آینه‌رود خواهید رسید.

دماوند

- چشمه و آبشار تیزآب

اگر درحدود ۹ کیلومتر به‌سمت شمال شهر دماوند حرکت کنید، یکی از جاذبه‌های ناب آن را خواهید دید که از دل کوه می‌جوشد. چشمه تیزآب طعمی گس دارد و اسم آن از طعم خاصش گرفته شده است. گفته می‌شود که آب این چشمه، با طعم تندوتیزش، خواص درمانی دارد و برای بهبود بسیاری از بیماری های پوستی و بیماری های گوارشی مفید است.

این خاصیت سلامت‌زا خود دلیل جذابیت این منطقه برای گردشگران است. برای لذت‌بردن از این جاذبه گردشگری، باید به منطقه دشتمزار دماوند بروید. این منطقه خوش‌آب‌وهوای کوهستانی مقصدی دنج برای روزهای تابستان است و درختان بید و رودخانه خروشان بر زیبایی آن افزوده است.

حدود ۵۰۰ متر که از چشمه دور شوید، پدیده‌ای دیگری از طبیعت خلاق را می‌بینید که به آبشار تیزآب معروف است. این آبشار با طول تقریبی ۱۰ متر از دل صخره‌ها به پایین سرازیر می‌شود و همچون نگینی در این منطقه می‌درخشد.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به چشمه و آبشار تیزآب، باید بعد رسیدن به شهر دماوند، در خیابان امام خمینی به سمت شمال برانید و در نهایت وارد جاده تیزآب شوید. بعد از گدشتن از میان صخره‌های سخت وکوه‌های خوش‌قدوقامت، در نهایت به چشمه زلال تیزاب خواهید رسید. برای رسیدن به آبشار تیزاب باید حدود 500 متر از چشمه دور شوید و در دل تنگه‌ای صخره‌ای پیش بروید. برای راهی شدن به سمت چشمه و آبشار تیزاب، همراه داشتن تجهیزات کوهنوردی را فراموش نکنید.

- روستای مشا

این روستا در حوالی پیست آبعلی واقع شده و در بین جاهای دیدنی دماوند، نقش طبیعت خوش‌آ‌ب‌وهوا بسیار پررنگ است و یکی از دل‌چسب‌ترین مناطق این شهرستان روستای مشا است.
طبیعت و درختان سرسبز، آب‌وهوای خنک، جریان خروشان رودخانه بار و وجود امامزاده دوبرار این منطقه را به یکی از مقاصد گردشگری در حوالی تهران و شهر دماوند تبدیل کرده است. دشت مشا در نزدیکی پیست آبعلی و چشمه اعلا واقع شده است.
این منطقه در حوالی جاده هراز و ۱۰کیلومتری شمال شهر دماوند جا خوش کرده است و فاصله آن تا تهران درحدود ۵۸ کیلومتر است.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این منطقه باید از تهران به‌سمت پردیس برانید و سپس وارد جاده دماوند شوید. درنهایت، وارد جاده هراز شوید و بعد از آن مسیرتان را در جاده آبعلی به مشا ادامه دهید.

- دشت مُشا

اگر به دنبال یافتن یکی از مناطق بکری که دست کمتر بنی بشری به آن رسیده و از تعرض زندگی ماشینی در امان مانده هستید، دشت مشا را از یاد نبرید. این دشت که منطقه‌ای بسیار سرسبز و خرم می‌باشد، در ۶ کیلومتری دماوند واقع شده و مکان بسیار مناسبی برای عکاسی‌ از طبیعت محسوب می‌شود.

- دژ گل خندان

یکی از تاریخی‌ترین آثاری که در نزدیکی شهر دماوند و بر فراز روستای گل خندان، درست در بالای تپه‌ای عظیم و مشرف به محل تلاقی دو رودخانه بومهن و رودهن قرار دارد، دژ گل خندان می‌باشد. این دژ با قدمتی باستانی که به دوره‌ی ساسانیان باز می‌گردد، دارای اتاق‌ها، تالار‌ها و آب انبارها و سفالینه‌هایی‌ست که در گوشه به گوشه‌ی آن بافت می‌شود.

دماوند

- دریاچه‌های تار و هویر

نام دماوند ما را به یاد قله دماوند و آب معدنی می‌اندازد، دماوند شهری است با آبشارها، دریاچه ها و سبزه‌زارهای زیبا که جاهای مفرح و دیدنی فراوانی دارد.

در کوه‌های البرز و با فاصله‌ای درحدود ۱۰۰ کیلومتر از پایتخت، دریاچه‌‌‌ای لوزی‌شکل واقع شده است که تار نامیده می شود. دریاچه تار در ۲۶کیلومتری دماوند و در سمت شرقی آن واقع است. این دریاچه در همسایگی خود آبگیر دیگری نیز دارد که هویر نام دارد.

این دو دریاچه از جاهای دیدنی دماوند و استان تهران هستند و از مقاصد گردشگری خنک در فصل تابستان محسوب می‌شوند. چشمه‌هایی که در کف این دریاچه‌ها وجود دارند سهمی مؤثر در پرآبی آن‌ها دارند. اما نقش کوه‌های اطراف این دریاچه‌ها، که خود سبب پیدایش این گودال‌های فیروزه‌ای بوده‌اند، بسیار پررنگ‌تر است و جریان‌های آبی ارتفاعات آن‌ها به دریاچه‌های تار و هویر سرازیر می‌شود.

درواقع، جریانات آبی فصلی و برف‌های کوه دوبرار از رشته‌کوه قره‌داغ، کوه زرین، کوه‌های سیاه‌چال و شاه‌نشین به این دریاچه‌ها ختم می‌شوند.

با توجه به اقلیم کوهستانی این منطقه، بهار و تابستان بهترین زمان سفر به دریاچه‌های تار و هویر است تا از آب‌وهوایی خنک در روزهای داغ تابستان لذت ببرید. البته زیبایی زمستانی این دریاچه‌ها کم‌نظیر است و اگر سرما شدید باشد، سطح آنها یخ می‌بندد.

سفرهای زمستانی به مناطق کوهستانی سختی‌های خاصی دارد و اگر هوس تماشای دریاچه یخی را در سر داشتید، حتماً با تجهیزات کامل سفر کنید و مراقب وضعیت جاده‌ها باشید.

مسیر دسترسی: برای سفر به این جاذبه‌ی زیبای گردشگری دماوند، دو مسیر وجود دارد. در مسیر اول باید به سمت جاده فیروزکوه راه بیفتید. در نقطه‌ای از راه، تقریباً بعد از آن‌که نزدیک به 50 کیلومتر در جاده فیروزکوه راندید، باید دور بزنید و خودتان را به خروجی منهتی به دریاچه در سمت دیگر جاده برسانید.

سپس وارد این خروجی شوید تا بعد از پشت سر گذاشتن چند روستا همچون یهر، موج، دهنار و هویر، در نهایت یک جاده‌ی خاکی با مسافت 10 کیلومتر را پشت سر بگذارید تا به مقصد برسید.

مسیر دسترسی ثانویه: اما اگر از مسیر روستای چنار شرق بخواهید به دریاچه تار و هویر برسید، باید بعد از رسیدن به دماوند، جاده منتهی به این روستا را در پیش بگیرید و پس گذر از این آبادی، وارد جاده‌ی معدن شوید و در این جاده تا انتها برانید. سپس بعد از طی کردن یک جاده‌ی خاکی در حدود 20 کیلومتر، به دریاچه تار و درنهایت به دریاچه هویر خواهید رسید.

البته سفر در این جاده‌ی خاکی مشکلات و خطرات بسیاری دارد؛ ناهمواری‌های بسیار، گذرگاه‌های پیج‌ درپیچ، عرض باریک جاده، گذر از رودخانه، شیب‌های تند وغیره ، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که این مسیر را انتخاب نکنید و از مسیر اول بروید.

اما اگر هوس پیمودن این راه بکر را دارید، حتماً گروهی سفر کنید و تجهیزات ضروری جهت خرابی احتمالی اتومبیل و توقف در راه را همراه داشته باشید. همچنین می‌توانید برای جذاب‌تر شدن سفرتان، این مسیر پرچالش و مهیج را با آفرودسواری تجربه کنید.

- چشمه اعلا

این چشمه از جاذبه‌های خنک و دلچسب در دماوند محسوب می شود. چشمه اعلا یکی دیگر از جاهای دیدنی دماوند است که تقریباً در ۷کیلومتری این شهر واقع شده است. این منطقه از دماوند آب‌وهوایی خنک دارد و به یکی از مقاصد گردشگری در تابستان تبدیل شده است.

فصل تابستان برای تهرانی‌ها فرصت خوبی است که به‌سمت دماوند راه بیفتند و خودشان را به چشمه اعلا برسانند و در این منطقه سبز و خنک و در حوالی این چشمه جوشان گشت‌وگذار کنند. درواقع، به‌واسطه این آبشار زلال، این منطقه به بوستان و تفرجگاهی خنک تبدیل شده و گذران اوقات در هوای خنک آن و نشستن زیر سایه درختان خوش‌قدوقامتش، برای بسیاری از تهرانی‌ها لذت‌بخش است.

مسیر دسترسی: بعد ار رسیدن به دماوند، به‌سمت شمال شهر حرکت کنید. در خیابان مطهری و سپس در جاده چشمه اعلا برانید تا بعد از حدود ۱۵ دقیقه به مقصد برسید.

- غار رودافشان

این غار پدیده‌ای شگفت‌انگیز در دماوند و یکی از جاهای دیدنی دماوند (غار رودافشان) به شمار می رود، که درحدود ۱۰۰کیلومتری شرق تهران، در جنوب روستای سرسبز رودافشان واقع شده است. غار رودافشان با دهانه مرتفع و عریض خود پدیده‌ای منحصربه‌فرد در شهرستان دماوند محسوب می‌شود و بسیاری از کوه‌نوردان، در راه رسیدن به ارتفاعات البرز، سراغ این غار جذاب و دیدنی نیز می‌روند.

رود دلیچای در حوالی این غار جریان دارد و سرچشمه آن دریاچه تار و هویر است. این غار علاوه بر دهانه بزرگ خود، دالان و تالارهایی دیدنی، وسیع و زیبا دارد که با ستون‌های آهکی، چکنده‌ها و چکیده‌ها تزئین شده‌اند. همچنین، در این غار خفاش‌هایی نیز ساکن هستند که در زمستان به خواب می‌روند و بهتر است هرگز در این فصل سراغ غار نروید، چون با بیدارکردن خفاش‌ها باعث کاهش طول عمر آن‌ها و مرگ‌شان تا پیش از رسیدن بهار خواهید شد.
با تجهیزاتی ساده می‌توانید در رودافشان غارنوردی کنید. به‌دلیل بلندی ارتفاع سقف این غار، حرکت در آن بسیار راحت خواهد بود. اختلاف دمای این غار نسبت به دمای بیرون شما را وسوسه می‌کند که در این مسیر خنک ماجراجویی کنید. باتوجه‌به فاصله کم رودافشان تا پایتخت، این غار مقصدی جذاب برای روزهای تابستان است.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به غار رودافشان، باید واد جاده فیروزکوه شوید و تا روستای سیدآباد برانید. سپس در جاده فیروزکوه، به فرعی سمت راست خود، که به روستای کلاک می‌رود، وارد شوید. بعد از گذشتن از روستای کلاک، به یک دوراهی می‌رسید که یک سمت آن به روستای رودافشان و سمت دیگرش به روستای مشهد منتهی می‌شود. مسیر سمت چپ، یعنی راه روستای رودافشان، را پیش بگیرد تا درنهایت به غار برسید.

دماوند

- برج شیخ شبلی

این برج بنایی بازمانده از دوره سلجوقی است که  در بین جاهای دیدنی دماوند، جاذبه‌های تاریخی نیز وجود دارد و یکی از آن‌ها برج شیخ شبلی است که در یکی از مناطق قدیمی شهر دماوند جا خوش کرده است. این برج هشت‌ضلعی با تزئینات آجری زیبایی آراسته شده و بازمانده از دوران سلجوقیان است. برج شبلی بنای یادبود شیخ ابوبکر شبلی است که پس از مرگش ساخته شد.

وی اهل بغداد بود و در دوره‌ای به مقام حاکم دماوند منصوب شد. شبلی در طول حکومت خود به عدالت شهره بود، به همین دلیل، این برج را در دماوند، پس از مرگش، برای یادبود و بزرگداشتش بنا کرده‌اند. این برج در حوالی بلوار امام حسین در محله قاضی شهر دماوند واقع شده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .