تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه شیرینی خانگی برای عید

سال نوکم کم از راه می رسد، بسیاری از خانم ها درفکر این هستند تا برای عیدنوروزخودشان شیرینی خانگی تهیه کنند.در ادامه طرز تهیه چند شیرینی خانگی رابیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیرینی بادامی

بهتر است برای روزهای باقیمانده آخر سال برنامه‌ریزی ‌کنید،و روزهای آخر را برای یک مراسم شیرینی‌پزان خالی کنید، تا از مهمانان خود در روزهای عید نوروز با شیرینی‌های خانگی دست‌پخت خودتان پذیرایی کرده با شید.

شیرینی بادامی


یکی از شیرینی خانگی  خوشمزه و مناسب برای ایام نوروز ، شیرینی بادامی می باشد .برای تهیه این شیرینی به 2 لیوان پودر بادام،یک لیوان و نصف پودر شکر ،کمتر از نصف لیوان گلاب و به مقدار دلخواه هم خلال پسته نیاز است.

طرز تهیه:


ابتدا پودر بادام را با دوسوم پودر شکر مخلوط می کنیم. برای اینکه که مواد شل نشود و به صورت خمیری منسجم درآید ، گلاب را کم‌کم اضافه می کنیم تا بتوان آن را در دست فرم داد و به شکل بادام یا توت درآورد. این خمیر را کمی ورز می دهیم  تا کاملا چسبنده شود. از مواد خمیر به اندازه یک فندق برمی داریم و آماده می کنیم و در ظرف مناسبی می چینیم. از یک خلال پسته برای دسته میوه استفاده می کنیم و در انتهای توت‌فرنگی فرو می کنیم. پودر شکر را با کمی پودر لبو یا هر رنگ خوراکی مجاز مخلوط می کنیم و بعد توت‌های آماده شده را در پودر شکر رنگی می غلتانیم تا جلوه بهتری داشته باشند. این شیرینی را در ظرف دردار تا مدت‌ها می‌توان در جای خنک نگهداری کرد. شیرینی بادامی بسیار مقوی و مغذی است و احتیاج به پخت ندارد.

شیرینی ساق عروس


 مواد لازم برای تهیه این شیرینی :

آرد : یک ونیم پیمانه

زرده تخم مرغ:یک عدد

روغن مایع:یک قاشق غذا خوری

شیر : یک دوم پیمانه

بیکینگ پودر: یک قاشق چای خوری

وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری

سفیده تخم مرغ:یک عدد

پودر قند: یک دوم پیمانه

پودر بادام:یک پیمانه

هل : یک قاشق چای خوری

گلاب : دو قاشق غذا خوری

شربت بار : به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی ساق عروس:

ابتدا شیر، روغن، زرده تخم مرغ، وانیل و بیکینگ پودر را با هم زن بزنید.آرد را کم کم اضافه کنید تا حدی که  خمیر نرم و لطیف باشد. خمیر را کمی ورز داده و سپس بگذارید نیم ساعت استراحت کند.از خمیر کمی برداشته و به صورت خمیر باقلوا، نازک پهن کنید، سپس به دور نی چوبی (قلم خطاطی) بپیچید و با سفیده تخم مرغ لبه آن را به هم بچسبانید.

یک سر نان شیرینی ها را به شربت بار آغشته کرده سپس داخل پودر پسته یا کنجد بزنید و در ظرف بچینید.

 

بهتر است برای روزهای باقیمانده آخر سال برنامه‌ریزی ‌کنید،و روزهای آخر را برای یک مراسم شیرینی‌پزان خالی کنید، تا از مهمانان خود در روزهای عید نوروز با شیرینی‌های خانگی دست‌پخت خودتان پذیرایی کرده با شید.

شیرینی نخود‌چی


مواد لازم برای تهیه شیرینی خانگی نخودچی، آرد نخود‌چی ،یک کیلو ،پودر قند ،350گرم،روغن جامد یا کره به مقدار 350 گرم،وانیل به مقدار یک‌چهارم قاشق چایخوری، پودر هل، نصف قاشق چایخوری،پودر پسته هم به مقدار لازم نیاز است.

طرز تهیه:

برای تهیه این شیرینی خانگی  ابتدا پودر قند را با کره یا روغن مخلوط کنید و آن‌قدر هم بزنید تا کاملا پوک شود. هل و وانیل را هم اضافه کنید و بعد آرد نخود‌چی الک شده را کم‌کم افزوده و با دست به آرامی ورز دهید که به روغن نیفتد و سفتی آن به اندازه‌ای باشد که با دست بتوان به آن فرم داد. می‌توانید بعد تهیه خمیر، شیرینی را بپزید ولی بهتر آن است که یک شب به خمیر استراحت داده و خمیر را درون کیسه نایلونی و در یخچال بگذارید. بعد از این مدت استراحت، مجددا آن را ورز دهید تا خمیر با حرارت دست شما گرم شود. سپس روی سطحی صاف کمی آرد بپاشید و خمیر را با وردنه به قطر یک سانتی‌متر باز کنید و با قالب مخصوص شیرینی نخود‌چی آن را قالب بزنید و در سینی فر چیده و روی آنها را پودر پسته بپاشید.

فر را از قبل گرم کنید و شیرینی را به مدت 8 تا 10 دقیقه در دمای 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. مراقب باشید، این شیرینی خیلی زود آماده می‌شود، نباید زیر شیرینی تغییر رنگ بدهد. سینی را از فر بیرون بیاورید. صبر کنید تا کاملا سرد شود و بعد به آرامی شیرینی‌ها را از سینی جدا کرده و در ظرف مناسبی بچینید و روی آنها را بپوشانید. چنانچه بخواهید مدت طولانی این شیرینی را نگهداری کنید، از ظروف دردار استفاده کنید.

 شیرینی نارگیلی


مواد لازم برای تهیه این شیرینی :

۳عدد سفیده تخم مرغ

پودر قند ۲۵۰ گرم

پودر نارگیل ۱۵۰ گرم

مقدار کمی پودر پسته برای تزئین

طرز تهیه این شیرینی خانگی خوشمزه:

سفیده تخم مرغ را هم می زنیم تا سفید و سفت شود، بهتر است از همزن برقی استفاده شود تا زودتر و بهتر این کار انجام شود. سپس ظرفی پر آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و ظرف سفیده ها را روی بخار آب قرار داده و پودر قند را اضافه کرده و هم میزنیم روی بخار آب و حرات ۳تا ۴ دقیقه به هم زدن ادامه می دهیم تا مخلوط غلیظ و براق شود.

سپس از روی بخار آب برداشته و پودر نارگیل را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مایه نسبتاً سفتی به دست آید. توی قیف یا کیسه نایلونی ریخته و گوشه کیسه سوراخ کرده و گلوله ها را بر روی یک سینی فر که از قبل چرب کرده ایم قرار می دهیم و با پودر پسته تزئین می کنیم. سینی فر را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که شیرینی ها طلایی شوند در فر می گذاریم سپس شیرینی ها را از فر خارج کرده و پس از سرد شدن از سینی جدا می کنیم.
شیرینی پفکی

شیرینی  پفکی یا مرنگ


مواد لازم برای تهیه شیرینی:
5 عدد سفیده تخم مرغ

به میزا لازم وانیل و پودر هل

یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش

2 لیوان پودر شکر

طرز تهیه:
برای تهیه این شیرینی خانگی ساده سفیده تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی گود بریزید و با همزن برقی، آن‌قدر بزنید تا سفیده سفت و پفکی شود و از ظرف نریزد. پودر شکر را به آن اضافه کنید و باز هم بزنید تا مایه کشدار شود. وانیل و آب‌لیمو و پودر هل را هم اضافه و مخلوط کنید. فر را از قبل گرم کنید. یک ورق کاغذ روغنی، کف سینی فر بیندازید. مواد را در قیف بریزید و از سر قیف شکوفه‌زنی استفاده کنید. شیرینی را با فاصله روی سینی جای دهید. این شیرینی را به مدت 10دقیقه با دمای 140 درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید. بهتر است بعد از 5 تا 7دقیقه، فر را خاموش کنید و اجازه دهید شیرینی با گرمای فر پخته شود و پس از سرد شدن از فر بیرون آورید. همچنین می‌توانید مقداری از مواد شیرینی را در ظرف دیگری بریزید و کمی رنگ خوراکی مورد نظر خود را به آن اضافه کنید و دو رنگ شیرینی تهیه کنید.

شیرینی پادرازی مخصوص نوروز


 یکی دیگر از شیرینی خانگی خوشمزه مخصوص نوروز ، شیرینی پادرازی می باشد .

مواد لازم برای تهیه شیرینی پادرازی:

70 گرم آرد گندم

65 گرم آرد برنج

70 گرم آرد نخودچی

125 گرم روغن جامد

80 گرم پودر قند

یک عدد تخم مرغ

یک قاشق چای خوری شربت یا عسل

نصف قاشق چای خوری پودر هل

مواد لازم برای رومال شیرینی پادرازی:

یک عدد زرده تخم مرغ

نصف قاشق چای خوری زعفران دم کرده

یک قاشق چای خوری پودر قند

و به مقدار دلخواه هم کنجد

طرز تهیه شیرینی:

برای تهیه این شیرینی خانگی ابتدا باید تخم مرغ را هم بزنید تا از لختگی دربیاید. پودر قند و عسل را به تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوطی یکنواخت حاصل شود. روغن جامد را کمی با همزن دستی بزنید تا باز شود و بعد آردها را یکی یکی اضافه کنید و حدود ده دقیقه به همزدن ادامه دهید تا مایه کرم رنگ و چسبنده‌ای به دست بیاید.سپس مخلوط تخم مرغ را اضافه کنید و درحد مخلوط شدن مواد را هم بزنید. مواد را به دو قسمت تقسیم  کنید و به یک قسمت  پودر هل اضافه کرده و دیگری را ساده یا با پودر زنجبیل مخلوط کنید.

خمیر در این مرحله چسبناک است.هرکدام را جداگانه داخل کیسه فریزری قرار دهید و کمی صاف کنید و برای چندساعت یا ترجیحا به مدت  یک شب داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

بعد از استراحت، فر را با دمای 180 درجه روشن کنید و خمیر را روی سطح آردپاشی‌شده کمی ورز دهید.خمیر را به ضخامت چهار الی پنج میلی متر باز کنید و با قالب شیرینی زبان، قالب بزنید و به سینی فر منتقل کنید.

مواد رومال را مخلوط کرده و با برس روی شیرینی‌ها  بمالید. روی شیرینی‌ها را با پشت چنگال خط بیندازید و کمی کنجد بپاشید و سینی را داخل فر گرم شده قرار دهید.

حدود ده تا پانزده دقیقه برای پخت این شیرینی کافی است.شیرینی پادرازی خوشمزه و خوش عطر حاضر است. همچنین می‌توانید با کاهش دمای فر تا 165 درجه سانتی‌گراد، مدت زمان پخت را تا 20 دقیقه نیز افزایش دهید.
شیرینی قهوه

شیرینی قهوه


مواد لازم برای تهیه شیرینی قهوه:

225 گرم کره

100 گرم شکر

15 گرم اسپرسو آسیاب

5 گرم  وانیل

325 گرم آرد

نمک به میزان لازم

300 گرم شکلات تخته ای سفید

5 گرم پودر اسپرسو فوری

طرز تهیه شیرینی قهوه :

فر را روشن کنید. آن را روی 325 فارنهایت یا 170 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید تا گرم شود. یک کاسه بردارید. کره و شکر را در آن بریزید و خوب مخلوط کنید. قهوه اسپرسو و وانیل را به کاسه اضافه کنید و بهم بزنید. می توانید از غذاساز هم کمک بگیرید. آرد و نمک را با هم مخلوط کرده و روی کاسه الک کنید. با سرعت کم همزن یا غذاساز مواد را مخلوط کنید تا شکل خمیر پیدا کند.

در این مرحله از تهیه شیرینی  خانگی قهوه، باید خمیر به دست آمده را به دو قسمت تقسیم کنید. هر قسمت از خمیر را با پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه در یخچال کاملا سرد شوند. حالا تکه ای از خمیر جدا کنید و آن را به اندازه قاشق غذاخوری و به شکل بیضی درآورید. این کار را برای کل خمیر تکرار کنید. با یک قسمت از خمیر حدودا 30 عدد کوکی خواهید داشت. می توانید اول مراحل آماده سازی 30 کوکی اول را تا انتها انجام دهید و بعد با بخش دوم خمیر 30 شیرینی دیگر را درست کنید. به کمک یک خلال دندان در مرکز خمیرها یک خط ایجاد کنید تا کوکی شبیه به دانه قهوه شود.

روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. شیرینی ها را روی آن بچینید. این شیرینی باید به مدت 18 دقیقه در فر با دمای 170 درجه سانتی گراد باشد تا بپزد. نمی توان  از ظاهر کوکی ها پخته شدن آن ها را متوجه شد. آن ها را لمس کنید و بچرخانید. وقتی کمی سفت شده باشند و سطح زیرین شیرینی ها به رنگ قهوه ای روشن شود، آماده هستند. آن ها را از فر خارج کنید. سپس روی سطح خنک کننده قرار دهید تا کاملا خنک شوند. حالا باید 200 گرم شکلات تخته ای سفید رنگ را ذوب کنید. یک کاسه با عمق زیاد بردارید و شکلات ذوب شده را در آن بریزید تا تزیین کردن کوکی ها راحت تر انجام شود. هر دانه شیرینی قهوه را تا نیمه در شکلات ذوب شده فرو ببرید. پودر قهوه فوری را روی آن بپاشید و در صورت تمایل آن را با ورق طلای خوراکی تزیین کنید. شیرینی ها را به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا شکلات روی آن ها محکم شود.

شیرینی کشمشی


مواد لازم برای تهیه  شیرینی کشمشی:

کشمش پلویی: یک لیوان

آرد:350 گرم

تخم‌مرغ: 3 عدد

وانیل: کمی

روغن: 180 گرم

پودر قند: 350 گرم

طرز تهیه شیرینی کشمشی:
برای تهیه این شیرینی  خانگی خوشمزه باید پودر قند و روغن را در یک ظرف گود بریزید و آن‌قدر آن را بزنید که از ظرف نریزد. کشمش و آرد را هم مخلوط و در انتها همه مواد را یکجا کنید. فر را از قبل گرم کرده و سینی فر را با یک ورق کاغذ روغنی پوشش دهید. مواد را در قیف ریخته و منظم و با فاصله روی کاغذ روغنی بریزید و سینی را در فر قرار دهید. این شیرینی در دمای 160 درجه سانتی‌گراد و به مدت 5 تا 8 دقیقه پخته می‌شود. بلافاصله بعد از پخت آن را از کاغذ جدا کنید و در ظرف مناسبی چیده و روی آنها را با سلفون بپوشانید تا نرم و تازه بمانند. شیرینی کشمشی را با چای یا شیر داغ میل کنید.
شکر پاره

شکر پاره


یکی دیگر از شیرینی خانگی خوشمزه و مناسب برای ایام عید ، شیرینی شکر پاره می باشد . برای تهیه این شیرینی به2 لیوان آرد ، یک عدد تخم‌مرغ، یک قاشق چایخوری بکینگ پودر، 100 گرم کره نیاز داریم . برای روی شیرینی یک عدد زرده تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و یک لیوان شهد آماده شده نیاز داریم.

طرز تهیه شیرینی خانگی شکر پاره:

برای تهیه شهد، یک لیوان شکر را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بجوشانید تا غلیظ شود. کمی آبلیمو و گلاب به آن اضافه کنید و کنار بگذارید. کره را در دمای محیط قرار دهید تا گرم شود. آرد، بکینگ پودر و پودر قند را باهم چند بار الک کنید. زعفران آب کرده و تخم‌مرغ را به آرد اضافه کنید و بعد کره را بریزید و با دست ورز دهید تا مخلوط شوند و خمیری لطیف حاصل شود. در این مرحله روی سطحی صاف، نایلون پهن کنید و خمیر را به قطر نیم سانتی باز کنید. بعد با قالب‌های کوچک، مخصوص شیرینی عید خمیر را قالب بزنید و در سینی چرب شده بچینید و در دمای 160 درجه سانتی‌گراد، به مدت 10 دقیقه در طبقه وسط فری که از قبل گرم شده قرار دهید. روی آنها را زرده تخم‌مرغ بمالید و بگذارید طلایی شود. شیرینی را از فر بیرون آورده و شهد را کم‌کم روی آنها بریزید. این کار را چند بار با فاصله انجام دهید تا شربت به خورد شیرینی برود و جذب شود.

شیرینی مینیاتوری


 یکی دیگر از شیرینی خانگی خوشمزه مخصوص عید نوروز ، شیرینی مینیاتوری می باشد.مواد لازم برای تهیه این شیرینی ، روغن جامد سه پیمانه، پودر قند الک شده سه پیمانه،وانیل شکری یک چهارم قاشق چای خوری، آرد گندم الک شده یک کیلو ، پوست لیموترش رنده شده یک قاشق چای خوری ، و مقداری شکلات ذوب شده برای تزیین ، می باشد.

طرز تهیه:

فر را روی حرارت 175درجه سانتی ­گراد ( 350 درجه فارنهایت) از 10 دقیقه قبل تنظیم کنید؛ روغن را در ظرفی گود بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا نرم شود. سپس پودر قند و وانیل را به تدریج و طی چند مرحله با الک به مواد اضافه کنید، مایه را با همزن برقی هم زده تا لطیف و یکدست شود؛ آرد را به تدریج با الک به مایه بالا اضافه کنید، با همزن برقی مخلوط کنید، رنده پوست لیموترش را نیز اضافه کرده و سپس خمیر را از ظرف خارج کنید و با دست ورز دهید تا خمیر نرم و یکدستی به دست آید .اگر خمیر به دست چسبید، مقداری آرد مازاد بر دستور اضافه کنید. خمیر را در کیسه فریزر قرار داده و به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید. سپس خمیر را با دست فرم داده و در سینی شیرینی پزی با لبه کوتاه و ابعاد 40×30 سانتی متری، چیده و در طبقه وسط فر گرم شده قرار دهید. شیرینی ها را پس از پخته شدن، به مدت سه تا چهار ساعت بگذارید بمانند تا سرد شوند. سپس دو طرف شیرینی های مینیاتوری را به شکلات ذوب شده آغشته کنید.

 نکته: توجه داشته باشید در حین کار دست ها باید کاملاً شسته و خشک شده باشد.دقت کنید خمیر را در حدی ورز دهید که سطح خمیر ترک نداشته باشد تا در فر سطح شیرینی ترک بر ندارد.بر اساس میزان ریع آرد، مقدار آرد می تواند کم یا زیاد شود

لوز نارگیل خانگی


مواد لازم برای تهیه این شیرینی خانگی:

2 پیمانه یا 200 گرم

یک پیمانه  آب

 2 پیمانه پودر نارگیل کاملا نرم وچرخ شده یا آسیاب‌ شده

طرز تهیه:

ابتدا برای تهیه شربت این شیرینی شکر و آب را مخلوط کنید تا کاملا شکر در آب حل شود. سپس این محلول را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و قوام آید. پس از آن شربت را به ظرف دیگری منتقل کنید و خوب بزنید تا سفید شود و پودر نارگیل را به آن اضافه و مخلوط کنید و در ظرف پیرکس ریخته، بلافاصله داخل فر قرار دهید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا پخته شود. بعد از پخته شدن آنها را به شکل لوزی بریده و در ظرفی دیگر بچینید و با آن از مهمانان نوروزی خود پذیرایی کنید.
شیرینی اتریشی

شیرینی اتریشی


یکی دیگر از شیرینی های خانگی شیرینی اتریشی می باشد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی اتریشی :

مارگارین یا کره 200 گرم

پودر قند 80 گرم

اسانس وانیل 1 قاشق چای خوری

زرده تخم مرغ 4 عدد

آرد 250 گرم

و

شکلات تخته ای 50 گرم و پودر نارگیل، پسته یا ترافل به میزان لازم برای تزیین

طرز تهیه:

ابتدا فر را با دمای 135 درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید خوب گرم شود. سپس یک سینی فر را بردارید و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. هم چنین برای اینکه شیرینی بافت نرم و تردی داشته باشد و گلوله گلوله نشود، در این مرحله آرد را 2 یا 3 بار الک کنید و کنار بگذارید.

 در مرحله بعد ، خمیر را آماده کنید.به این صورت که ابتدا یک کاسه متوسط بردارید. کره یا مارگارینی که به دمای محیط رسیده و نرم شده است را داخل آن بریزید. سپس پودر قند را نیز به آن اضافه کنید و با همزن خوب مخلوط کنید تا کرم رنگ شوند. سپس در یک کاسه دیگر، زرده های چهار تخم مرغ را از سفیده های آن جدا کنید و داخل کاسه بریزید و اسانس وانیل را نیز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. حالا مخلوط زرده تخم مرغ و وانیل را به مخلوط مارگارین و پودر قند اضافه کنید و هم بزنید تا مواد خوب با هم مخلوط و یک دست شوند. سپس آردی که الک کردید را مرحله به مرحله به مایه اضافه کنید و هم بزنید تا تمامی مواد به خوبی به خورد هم بروند و یک خمیر شیرینی اتریشی نرم و لطیف با چسبندگی کافی داشته باشید.

 در مرحله بعد هم شیرینی اتریشی در سینی فر بچینید.به این صورت که قیف و ماسوره کنگره دار بردارید. مقداری از خمیر شیرینی اتریشی را داخل آن بریزید. به کمک ماسوره شیرینی هایی به شکل انگشت به طول شش سانتی متر و با فاصله از هم در سینی فر درست کنید. سپس سینی را به مدت 20 دقیقه در فری که از قبل گرم کردید بگذارید و هنگامی که زیر شیرینی اتریشی ها کمی تغییر رنگ داد و طلایی رنگ شد، فر را خاموش کنید و سینی را از فر خارج کنید. اجازه دهید شیرینی ها به خوبی خنک شوند.

و در مرحله آخر هم شیرینی اتریشی را تزیین می کنیم . برای تزیین این شیرینی ابتدا شکلات را به روش بن ماری آب کنید. هم چنین می توانید شکلات را به مدت یک دقیقه در ماکروفر بگذارید تا آب شود. پس از اینکه شیرینی های اتریشی به خوبی خنک شدند، با قاشق مقداری از شکلات آب شده را بردارید و روی بخشی از شیرینی بریزید. سپس با پودر نارگیل، پسته یا ترافل همین بخش از شیرینی که به شکلات آغشته کردید را تزیین کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .