تبیان، دستیار زندگی

خواص بی‌شمار مصرف پای مرغ

فواید شگفت‌انگیز مصرف پای مرغ برای سلامتی بسیار زیاد است می‌توان از خواص پای مرغ به درمان پوکی استخوان و درمان شکستگی استخوان و همچنین بهبود پادرد و کمردرد اشاره کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پای مرغ
پای مرغ ماده غذایی مفیدی است که خواص درمانی بی‌شماری دارد که متأسفانه در کشور ما چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ماده غذایی سرشار از کلسیم، ویتامینD  و سایر املاح و ویتامین‌های مفید است.

همچنین این ماده غذایی سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و بهترین جایگزین برای افرادی است که از قرص‌های غضروف ساز استفاده می‌کنند. باید توجه داشته باشید که پای مرغ از کالری و چربی زیادی برخوردار است و در مصرف آن باید جوانب احتیاط را رعایت نمود.

برای استفاده از پای مرغ در تهیه غذا، آن را به میزان زیادی بجوشانند تا چربی آن خارج شود و بافت پیوندی آن تنها مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از پنجه مرغ برای کودکان و نوجوانان در حال رشد، افراد میان‌سال، خانم‌های باردار و افراد بیمار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود



میزان ارزش غذایی پای مرغ چقدر است؟

پای مرغ حاوی ویتامین آ، ویتامین د، فسفر، کلسیم، اسیدهای چرب و منیزیم، همچنین سرشار از سولفات کندروئتین که ماده مفید برای غضروف سازی در بدن است، می‌باشد.

همان‌طور که قبلاً هم  اشاره کردیم پای مرغ حاوی بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آن‌ها نیست.

به همین دلیل افرادی که مشکلاتی مثل خمیدگی ناشی از کمبود کلسیم، پوکی استخوان، آرتروز، نرمی استخوان یا راشیتیسم در کودکان و بزرگ‌سالان، روماتیسم، شکستگی استخوان، تغییرات ساختمانی در استخوان‌ها هستند، می‌توانند از این ماده غذایی استفاده کنند.

خواص درمانی پای مرغ

خواص درمانی پای مرغ از دیدگاه طب سنتی شامل موارد زیر است:

استفاده از پای مرغ برای کمک به درمان و رفع برخی از مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان، راشیتیسم یا نرمی استخوان و جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها مفید است. مصرف پای مرغ برای پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش بسیار مفید می‌باشد.

پای مرغ از غنی‌ترین منابع کلسیم و ویتامین Dاست. پیشگیری و درمان مشکلات استخوانی، رفع افسردگی و حفظ سلامت ناخن‌ها و پوست از خواص پای مرغ است. پای مرغ سرشار از مواد غضروف ساز و سولفات کندروئتین است.

ازاین‌رو برای ترمیم و شکستگی استخوان مفید است و به‌عنوان جایگزین مناسب برای قرص‌های غضروف‌ساز خارجی محسوب می‌گردد. از دیگر خواص پای مرغ کمک به درمان دیسک کمر و بهبود آن می‌باشد.

مصرف پای مرغ بدون کندن پوست آن در درمان افسردگی و اضطراب بسیار مؤثر است. از خواص پای مرغ برای بهبود رشد کودکان استفاده می‌شود.

استفاده از این ماده غذایی مفید برای درمان کودکانی که سر استخوان رانشان نکروز، پوسیده و خراب می‌شود، بسیار مؤثر است. در طب سنتی از خواص پای مرغ برای درمان سرماخوردگی و رفع ضعف شدید استفاده می‌شود.

یکی دیگر از خواص پای مرغ کمک به حفظ سلامتی و جوانی پوست و ناخن‌ها می‌باشد. ترکیبات کلاژن و الاستین مسئول حفظ سلامت پوست و ناخن‌ها در بدن هستند که در این ماده غذایی به مقدار فراوان یافت می‌شود. همچنین استفاده از پای مرغ موجب از بین رفتن خشکی پوست و رطوبت دهی به پوست می‌شود.

استفاده از پای مرغ به دلیل وجود پروتئین‌های خاص در آن برای تنظیم و کنترل فشارخون مفید است.

مصرف پای مرغ برای کمک به درمان بیماری استئوآرتریت (نوعی بیماری مفصلی تحلیل رونده که به‌طورمعمول در افراد مسن دیده می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان می‌باشد) مفید است.

پای مرغ منبع خوبی از آهن و سایر املاح می‌باشد، لذا استفاده از آن برای درمان کم خونی توصیه می‌شود.

 

پای مرغ سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و بهترین جایگزین برای افرادی است که از قرص‌های غضروف ساز خارجی استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که پای مرغ از کالری و چربی زیادی نیز برخوردار است.


- درمان راشیتیسم
- درمان پوکی استخوان
- ترمیم کننده شکستگی استخوان
- بهبود دهنده کمردرد یا دیسک کمر
- درمان برای سرماخوردگی و ضعف شدید
- بهترین دارو برای رشد کودکان و نوجوانان
- پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش
- جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروفها
- بهترین جایگزین برای قرص‌های غضروف ساز خارجی

مضرات مصرف پای مرغ

پای مرغ به دلیل داشتن چربی و کلسترول بالا برای افرادی که با مشکلات چربی خون  درگیر هستند ماده غذایی مناسبی نیست پس کسانی که در معرض  ابتلا به چربی‌های خون هستند و یا دارای سابقه خانوادگی چربی خون هستند، نباید پای مرغ مصرف کنند.

ازآنجاکه پوست پنجه مرغ ممکن است حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری در مرغ‌ها به آن‌ها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده باشد یا به آن‌ها هورمونی داده باشد که همه این‌ها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ شود، لذا به‌منظور استفاده از پای مرغ حتماً آن را از مرغداری‌های ارگانیک و مطمئن تهیه نمایید.

برای استفاده از پای مرغ در تهیه غذا، آن را به میزان زیادی بجوشانند تا چربی آن خارج شود و بافت پیوندی آن تنها مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از پنجه مرغ برای کودکان و نوجوانان در حال رشد، افراد میان‌سال، خانم‌های باردار و افراد بیمار به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا پوست پنجه مرغ ممکن است حاوی ترکیبات آلوده یا انواع آنتی بیوتیک باشد. بیماران قلبی و عروقی که کلسترول خونشان بالاست در مصرف پای پنجه مرغ احتیاط کنند.

طریقه مصرف پای مرغ

به‌منظور استفاده از خواص پای مرغ و فواید درمانی آن می‌توانید تعدادی پای مرغ را پس از شستن و تمیز کردن همراه با چند لیوان آب و یک یا دو عدد پیاز به مدت ۴ تا ۶ ساعت بر روی حرارت ملایم طبخ نمایید.

پس از گذشت این زمان محتویات را داخل مخلوط کن ریخته و سپس آن را صاف کنید و در فریزر نگهداری کنید. به‌منظور مصرف کافی است از عصاره پای مرغ تهیه شده مقدار یک قاشق را به انواع سوپ و خورشت تهیه شده، اضافه کنید.

موارد احتیاطی در مصرف پای مرغ این است، همان‌طور که اشاره کردیم به دلیل بالا بودن میزان چربی و کلسترول پای مرغ،  زیاده‌روی در مصرف آن برای بیماران قلبی عروقی خطرناک است؛ بنابر این به افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند، توصیه می‌شود هنگام مصرف، آن را با آب لیموترش و یا آب‌غوره مصرف کنند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .