تبیان، دستیار زندگی

عوارض استفاده از دئودورانت

برخی از افراد برای جلوگیری از بوی بد عرق ازدئودورانت استفاده می کنند،اما غافل از اینکه این دئودورانت ها دارای موادی هستند که سلامتی شما را به خطر می اندازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرق کردن

یکی از راههای خوشبو نگه داشتن خود ، استفاده از دئودورانت و مام می باشد. دئودورانت یا ضد عرق یک محصول کاملا شخصی است . همه ما به آن نیاز داریم و از طریق آن می توانیم بوی زیر بغل خود را کنترل کنیم و حتی این محصول می تواند برای بوی بد پا و بهداشت دیگر قسمت های بدن مورد استفاده قرار گیرد.

متخصصان معتقدند یکی از اصلی ترین راههای خنک شدن بدن و کم شدن در جه حرارت ، عرق کردن ، است و به هیچ عنوان نباید جلوی آن گرفته شود. با جلوگیری از تعریق در بدن درجه حرارت به اندازه 40 درجه هم خواهد رسید که عواقبی بدی به دنبال خواهد داشت.

 در واقع عرق کردن یک واکنش طبیعی و البته بسیار حیاتی برای بدن انسان است. بدن ما در اثر فعالیت شدید فیزیکی یا انجام هر کار سخت دیگری، به تدریج گرم می‌شود. در این حالت غدد تعریق شروع به کار کرده و قطرات عرق را تولید و روانه سطح پوست می‌کنند. قطرات عرق بعد از نشست روی پوست برای تبخیر شدن، گرمای بدن را جذب می‌کنند. به این ترتیب بدن آرام آرام گرما از دست داده و شروع به خنک شدن می‌کند.

از آنجایی که عرق کردن بدن به طور معمول بعد از انجام یک سری فعالیت ها و حالات روحی خاص مانند استرس ،ترس و انجام حرکات ورزشی ایجاد می شود بهتر است بدانید که با قرار گرفتن در شرایط مثبت می توانید سموم بدن را تا حدی خارج کنید و در عین حال با کاهش میزان استرس و ترس در خود تعریق را کاهش دهید.

وقتی زیر بغل با استفاده از صابون‌هایی با (PH) خنثی می شوند، پوست (PH) اسیدی خود را از دست می دهد و به حالت خنثی درمی‌آید. باکتری‌ها هم که تمایل دارند در محیط با(پی اچ) قلیایی یا خنثی فعالیت کنند، امکان رشد و کلونی بیشتر پیدا می‌کنند.

عرق کردن سمومی که بدن در طول شبانه روز از غذاها، نوشیدنی‌ها و محیط اطراف جذب کرده است، دفع می‌کند. همچنین عرق کردن به تنظیم میزان آب بدن نیز کمک می‌کند.

 مواد اصلی شیمیایی استفاده شده در دئودورانت ها شامل تریکلوسان یا پولی اگزامتیلن می باشد . مرکز کنترل بیماری ها هشدار می دهد که استفاده مکرر از مواد ضد میکروبی ممکن است که باعث ایجاد زنجیره های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک ها شود.


یکی از قسمت های بدن که غدد ضد تعریق در آن جمع می شود ، ناحیه زیر بغل است. میزان تعریق در بدن افراد مختلف، بسته به شرایطی مانند ژنتیک و فعالیت های فیزیکی بدن متفاوت است. اما به هر حال زیر بغل قسمتی است که اغلب زیاد عرق میکند. استفاده از مام مردانه یا مام زنانه باعث می شود غدد تعریق در این ناحیه برای مدت زمان مشخصی از فعالیت باز مانده و بدن انسان تقریبا خشک بماند.

تفاوت ضد عرق با دئودورانت ها


اگرچه که بیشتر افراد دئودورانت و یا ضد عرق را یکی می دانند اما بین آن ها تفاوت هایی هم وجود دارد.یکی از تفاوت های آنها این است که ضد عرق ها هم عرق و هم بوی بد بدن را کنترل می کنند. آن ها با نمک های آلومینیومی حل شده روی سطح پوست از عرق کردن جلوگیری می کنند و در نزدیکی غده عرق یک حفره ایجاد می کنند . محصولات رولی و اسپری ضد عرق معمولا حاوی آلومینیوم کربوهیدرات برای کنترل عرق می باشد ، در حالی که ضد عرق های سبی و ژلی حاوی آلومینیوم زیرکونیوم هستند.

یکی دیگر از تفاوت های ضد عرق با دوئودورانت این است که دئودورانت ها بیشتر عوامل ضد میکروبی برای جلوگیری از بوی بدن را دارا می باشند و از جریان عرق جلوگیری نمی کنند. مواد اصلی شیمیایی استفاده شده در دئودورانت ها شامل تریکلوسان یا پولی اگزامتیلن می باشد . مرکز کنترل بیماری ها هشدار می دهد که استفاده مکرر از مواد ضد میکروبی ممکن است که باعث ایجاد زنجیره های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک ها شود.
دئودورانت

 در ادامه مطلب عوارض استفاده از دئودورانت و مام را بیان می کنیم:

ابتلا به بیماری آلزایمر


یکی از عوارض استفاده از دئودورانت و مام ، ابتلا به بیماری آلزایمر می باشد. بیشتر داروهای ضد عرق تجارتی آلومینیوم دارند. مطالعات نشان می دهد که این نوع آلومینوم می تواند عاملی برای ابتلا به بیماری جنون باشد که معمولا افراد بالای 65 سال را درگیر می کند.

بعضی از مطالعات نشان می دهد که مغز بعضی از انسان ها غلظت بالاتری از آلومینیوم را در خود دارد که مقدار زیادی از این آلومینیوم می تواند باعث سمی شدن عصب و ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

احتمال ایجاد آلرژی در بدن


یکی از مضرات استفاده ازدئودورانت و مام زیر بغل این است که امکان دارد بدن نسبت به یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده مام آلرژی داشته باشد. آلرژی خود را به شکل یک واکنش پوستی نشان می‌دهد. اگر فرد بعد از مصرف مام زیر بغل دچار ورم های دردناک، احساس درد در ناحیه زیر بغل و بازوها، بثورات شامل قرمزی پوست، لکه های خشک، تاول، تورم، کهیر و سوزش شود، همگی از نشانه های آن است که بدن او به مام زیر بغلی که استفاده می‌کند، آلرژی دارد.

دلیل عمده  ایجاد مشکل در پوست به دلیل وجود آلومینیوم در دئودورانت و مام است. اما بد نیست بدانید این تنها عامل یا آلرژن موجود در مام زیر بغل نیست.


خطر ابتلا به سرطان سینه


از دیگر عوارض استفاده از دئودورانت و ضد عرق، خطر ابتلا به سرطان سینه می باشد. آلومینیوم فعال در این محصولات در کنار غده عرق یک حفره ای را ایجاد می کنند که از تعریق جلوگیری می کند . مواد شیمیایی بر پایه آلومینیوم به پوست جذب می شوند ، مخصوصا زمانی که قبل از استفاده از آن ها شیو کرده باشید . مواد خطرناک موجود جذب شده از این محصولات می تواند عاملی برای سرطان سینه باشد ، چون زیر بغل نزدیک به سینه است.

همچنین دوئودورانت و شد عرق  می توانند روی استروژن نیز تاثیراتی را به جا بگذارند. از آن جایی که هورمون استروژن توانایی ارتقای رشد سلول های سرطانی سینه را دارد ، در نتیجه احتمال ایجاد سرطان سینه از طریق این محصولات بسیار زیاد می باشد.

 مطالعات نشان داده است خانم هایی که بعد از استفاده از تیغ ،از دئودورانت یا ضد عرق استفاده می کنند ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند .


ممانعت از تعریق سالم پوست


از دیگر عوارض استفاده از دئودورانت و ضد عرق این است که از عرق کردن پوست جلوگیری می کند.عرق کردن زیاد برای فرد آزار دهنده ومشکل ساز است. اما واقعیت آن است که منافذ پوست برای عرق کردن و غدد تعریق برای فراهم کردن عرق به منظور خنک کردن بدن طراحی شده اند. استفاده از مام زیر بغل باعث می‌شود این منافذ بسته شود و گرما درون بدن باقی بماند. ضمن آن که یکی از اصلی ترین مسیرهای دفع سموم بدن که عرق کردن است، مسدود می‌شود. به هر حال پوست باید نفس بکشد و مام زیر بغل این امکان را از آن می‌گیرد.

خطر ابتلا به بیماری کلیوی


بین بیماری های کلیوی و ضد عرق ها ارتباط وجود دارد. محققان متوجه افزایش ماده ای به نام آلومینیوم هیدرواکسید در خون افراد دیالیزی شدند که متاسفانه این افراد نمی توانند به راحتی و به سرعت از شر این آلومینیوم خلاص شوند.

 کسانی که از مشکلات کلیوی رنج می برند،از مام استفاده نکنند .چون معمولا در ترکیبات مام ، آلومینیوم‌ وجود دارد وتجمع این ترکیب‌ ،بدن شما را دچار مشکل می کند.


احتمال ایجاد آسم


یکی دیگر ازعوارض استفاده از دئودورانت و ضد عرق، احتمال ایجاد آسم می باشد. آسم به دلیل وجود فتالات و چند ماده مضر دیگری که در مام وجود دارد ، ایجاد می‌شود. بنابراین اگر این مشکل را دارید یا بعد از استفاده از مام مردانه یا مام زنانه خود احساس تنگی نفس کردید، باید  به پزشک مراجعه کنید و مصرف مام خود را متوقف کنید.

بهم ریختگی هورمون ها


بسیاری از برندهای ضد عرق می توانند باعث آشفتگی های هورمونی که به علت وجود پارابن ها یا تریکلوسان است، باشند زیرا این دو ماده با تیروئید و عملکرد ژن واکنش نشان می دهد و در نتیجه باید برچسب روی آن را بخوانید و مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید.

دئودورانت های طبیعی


بیشتر افراد از  دئودورانت ها یا ضد عرق های تجارتی به آلومینیوم و یا مواد ضد میکروبی برای کنترل بوی بد عرق استفاده می کنند ، در حالی که این دئودورانت ها دارای پارابن ها و مواد نگهدارنده هستند و بعضی از آن ها نوعی ماده شیمیایی دارند که تاثیر بیشتری بر روی پوست دارند.

دئودورانت های طبیعی اغلب عرق را کنترل نمی کنند اما می توانند از راه امن تری به کنترل بوی بدن بدون کمک آلومینیوم بپردازند . معمولا نمک های معدنی اصلی ترین اجزای کنترل کننده بو در دئودورانت های طبیعی هستند. نمک های معدنی و پتاسیم در کنار یکدیگر به طور کاملا طبیعی یک لایه موقتی را روی پوست تشکیل می دهند تا این که منافذ را ببندند و این لایه از رشد باکتری هایی که باعث ایجاد بو می شوند ، جلوگیری می کند.

ممکن است که نمک های معدنی از عرق کردن جلوگیری نکنند اما می توانند بو را متوقف کنند. نمک های معدنی پوست را حساس نمی کنند و مانند دئودورانت های طبیعی امن می باشند.


نکات دیگر:


کسانی که از مشکلات کلیوی رنج می برند،از مام استفاده نکنند .چون معمولا در ترکیبات مام ، آلومینیوم‌ وجود دارد وتجمع این ترکیب‌ ،بدن شما را دچار مشکل می کند.

 همچنین کسانی که درناحیه زیر بغل دچار زخم ویا بریدگی هستند بهتر است از مام استفاده نکنند.

اگر میزان تعریق بدنتان بالاست ویا عرقتان بوی بدی دارد به جای استفاده از مام با تزریق بوتاکس وسایر روش های پیشنهادی توسط متخصص پوست  می توانید مشکلتان را حل کنید.

اگر میزان تعریق کم است، می‌توان از پدها استفاده کرد که مانعی بین پوست و لباس هستند و از مرطوب و لک شدن لباس پیشگیری می‌کنند. البته پودرهای جاذب درون این پدها هم می‌تواند آلرژی‌زا باشد و باید ابتدا تست شوند.

هرگزبعد از اپیلاسیون از مام استفاده نکنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .