تبیان، دستیار زندگی

روش های ضد عفونی کردن خانه و محیط کار

با سرد شدن هوا اغلب افراد در منزل و در محیط کاردچار سرماخوردگی می شوند.این افراد دنبال راه حل خوب برای ضدعفونی کردن خانه و محیط کارهستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه
با رسیدن فصل های پاییز و زمستان و هوای سرد ،اغلب افراد در منزل و محیط کار با ویروس‌های آنفولانزا  و سرماخوردگی دست پنجه نرم می کنند . به دنبال راه حلی برای از بین بردن و ضد عفونی کردن خانه و محیط کار هستند.

 در چنین شرایطی ، اصولا راه‌های ورود و خروج هوای تازه و تمیز مثل درب‌ها و پنجره‌ها بسته می باشد و در این محیط اگر فرد بیماری هم حضور داشته باشد،میکروب زدایی و ضد عفونی کردن خانه و محیط کار کمی سخت می شود اما بهتر است  برای از بین بردن باکتری‌ها هرچه سریع‌تر دست به کار شد.

انواع میکروب‌ها به‌راحتی توانایی سازگاری با محیط را دارند و به همین دلیل به شدت سلامت افراد را تهدید می‌کنند.

ویروس سرماخوردگی به سرعت در خانه و هر جایی افزایش می یابد و هر که سر راهش باشد به آن گرفتار می شود. هرچقدر هم که در بهداشت شخصی وسواس داشته باشید، بازهم امکان ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد.

وقتی کسی در خانه سرما میخورد امکان اینکه بقیه هم مبتلا شوند زیاد است چون ویروس سرماخوردگی در خانه پخش میشود.

ثابت شده  است که ویروس سرماخوردگی می تواند تا سه ساعت در خانه و بر روی سطوح مختلف باقی بماند. نقاط خاصی در خانه بیشتر در معرض آلوده شدن با ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند و هرچقدر هم که  فرد در بهداشت شخصی وسواس داشته باشد، بازهم امکان ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد.

راه های ضدعفونی کردن خانه و محیط کار


ضدعفونی کردن خانه  به صورت دوره‌ای و مرتب اولین قدم برای حذف ویروس‌ها و  میکروب زدایی از خانه است. برای ضدعفونی کردن خانه و از بین بردن باکتری‌ها روش‌های مختلفی را می‌توان به کار گرفت که در ادامه این مطلب  به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

باز کردن در و پنجره ها

یکی از راه های ضدعفونی کردن خانه و محیط کار این است که در و پنچره ها را باز کنید. در واقع انواع ویروس و میکروب در فضاهای بسته تولید و تکثیر می شوند.اگر هوای پاک و تمیز در خانه و محیط کار جریان نداشته باشد، ممکن است میکروب  و ویروس زیاد شوند.

تکرار تنفس افراد بیمار شدت عملکرد باکتری‌ها را بیشتر می کند  وباعث آلودگی فضای خانه و محیط کارمی‌شود.به همین خاطر برای از بین بردن ویروس‌ها و ضدعفونی کردن خانه و محیط کار، توصیه می شود که دقایقی همه‌ی درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای آلوده و میکروبی از فضا خارج شود  و هوای تمیز و تازه جایگزین شود.در واقع باز کردن درب‌ها و پنجره‌ها باعث می‌شود هوا در فضای بسته جریان داشته باشد و از گسترش میکروب‌ها جلوگیری کند.

 بهتر است افراد بیمار برای چند دقیقه اتاقی را که می خواهید در و پنجره ی آن را برای میکروب زدایی باز بگذارید ، را ترک کنند و بعد مسیرهای گردش هوا را باز بگذارید تا هوای تازه جایگزین هوای آلوده محیط بسته شود.

 
گیاه اکالیپتوس هم در ضد عفونی کردن خانه و محیط کار تاثیر زیادی دارد. بخور اکالیپتوس ضد عفونی کننده و ضد میکروب، ضد سر درد، درمان کننده،سرما خوردگی، سینه درد وسرفه است.


دود کردن گیاهان آنتی باکتریال


دود کردن گیاهانی که خاصیت ضد باکتریایی دارند می تواند در ضد عفونی کردن محیط خانه تاثیر چشمگیری داشته باشد. اسپند،مریم گلی، عنبر نسارا، اکالیپتوس و بابونه از جمله مهمترین گیاهان دارای خاصیت ضد عفونی کننده هستند.

اسپند یکی از مهم‌ترین گیاهان آنتی باکتریال و تصفیه کننده هوای محیط شناخته می‌شود. این گیاه با خاصیت ضدعفونی کننده و میکروب زدایی که  دارد می‌تواند در از بین بردن ویروس‌ها ضدعفونی کردن خانه و از بین بردن باکتری‌ها به افراد خانه  کمک کند. دود کردن آن ،تسکین دهنده اعصاب و آرامبخش، مانع شیوع آلودگی های ویروسی نظیر سرماخوردگی است.

در کنار اسپند ، سوزاندن کندر هم خاصیت ضد عفونی کنندگی اسپند را زیاد می کند.

 علاوه بر اسپند دود عنبر نسارا هم خاصیت ضد عفونی کننده دارد. دود کردن عنبر نسارا ضد عفونی کننده هوا ،دفع  کننده حشرات می باشد و  استنشاق آن سردردهای عصبی،سینوزیت، میگرن و درد های عضلانی را از بین می برد.

یکی دیگر از راه های ضد عفونی کردن خانه استفاده از بخور و سوزاندن  گیاه مریم گلی است . این گیاه ضد عفونی کننده محیط ،آرامبخش،درمان فشار های عصبی، است. دم نوش این گیاه آنتی باکتریال در درمان عفونت های مجرای داخلی تاثیر زیادی دارد.

 گیاه اکالیپتوس هم در ضد عفونی کردن خانه و محیط کار تاثیر زیادی دارد. بخور اکالیپتوس ضد عفونی کننده و ضد میکروب، ضد سر درد، درمان کننده،سرما خوردگی، سینه درد وسرفه است.

بخور بابونه هم محیط منزل و کار را ضد عفونی می کند و استنشاق آن ضد اضطراب، استرس ، بی خوابی و به عنوان آرامبخش عمل می کند.

 علاوه بر این موارد ، بخور گیاه آویشن ضد عفونی کننده محیط ، ضد سرفه،سردرد و گرفتگی صدا است و همچنین استفاده از بخور تخم گشنیز به ضد عفونی کردن فضا بسیار کمک می کند همچنین بخور  گل ختمی ضد عفونی کننده و دارای طبع خنک است که به درمان کهیر و اگزما، خارش های پوستی کمک می کند.

 استفاده از مواد شوینده آنتی باکتریال


یکی دیگر از راه های ضدعفونی کردن خانه استفاده از مواد شوینده آنتی باکتریال می باشد. برای شستشوی وسایلی که زیاد استفاده می شود ، شست و شوی انواع سطوح خانه و آشپزخانه، ریموت کنترل های لوازم الکترونیکی، تلفن های رومیزی و همه‌ی آنچه بین افراد منزل به صورت مشترک استفاده می‌شود، حتماً از مواد شوینده ضدعفونی کننده استفاده کنید؛ تا علاوه بر اینکه باکتری‌ها را از بین ببرد ، موجب انتقال ویروس و انواع میکروب از فردی به فرد دیگر نشوند.

قسمتهایی  از خانه که افراد خانواده در طول روز دفعات بیشتری با آن‌ها برخورد دارند و آنها را لمس می کنند، باید با کیفیت و دفعات بیشتری میکروب زدایی شوند . این نقاط می توانند شامل دستگیره‌ها، پریز برق، نرده پله، شیرآب، دستگیره یخچال و فریز و … باشند.
وسایل شست و شو

میکروب زدایی اسفنج های شست و شو

وقتی ویروسی وارد فضای خانه می‌شود، موذیانه در تمام فضا جایگیری میکند. به همین خاطر شستشوی لوازم فردی و عمومی می‌تواند در روند از بین بردن باکتری‌ها تاثیر گذار باشد.یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد ، ضد عفونی کردن اسفنج ها و اسکاچ های ظرف شویی است، چرا که اسفنج ها در صورت آلوده بودن این قدرت را دارند که میکروب ها را به همه افراد خانه منتقل کنند.

 در واقع اسفنج‌های ظرف‌شویی در بیشترموارد خیس هستند، به همین خاطر محیط بسیار مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها دارند، ضمن آن‌که به دلیل دست‌به‌دست شدن بین اعضای خانواده به‌شدت می‌توانند در انتقال بیماری مؤثر عمل کنند.بهتر است بعد از شستن ظرف ها ، اسکاچ را نیز کاملا بشویید تا روغن و کثیفی در آن نماند و در جایی قرار دهید تا کاملا خشک شود. اسکاچ خیس و روغنی باعث رشد شریع میکروب ها در آن می شود.

 علاوه بر اسکاچ و اسفنج های ظرف شویی باید توجه داشت که شیرآلات و دستگیره ها را به صورت روزانه و به دقت پاک کنید، چون مکان شستشوی دستها هستند. همچنین سعی کنید تا می توانید مسواک ها را در کنار هم قرار ندهید و ترجیحا از خمیردندان جداگانه استفاده کنید. بهتر است پس از پایان بیماری، مسواک خود را دور بیاندازید و یا آن را در آب بجوشانید.

ضد عفونی کردن وسایل شخصی

یکی دیگر از راه های ضد عفونی کردن خانه ، ضد عفونی کردن وسایل شخصی افراد خانواده می باشد. دسته کلید، کیبورد کامپیوتر، هندز فری و گوشی‌های تلفن همراه در نقل و انتقال باکتری‌ها بسیار مؤثرند و می تواند محلهای تجمع ویروس‌ها باشند.می‌توانید آن‌ها را با تمیز کننده‌ های آنتی باکتریال به صورت متداول تمیز کنید.

همه افراد در طول روز چندین بار از لوازم الکترونی خود مانند گوشی همراه، کنترل تلویزیون استفاده می‌کنند. برخلاف ویروس‌هایی مانند آنفولانزا، میکروب‌ها به سرعت در حال افزایش هستند. یکی از ساده‌ترین روش‌های انتقال میکروب به افراد دیگر زمانی است که افراد به دست خود عطسه می‌کنند و سپس از گوشی همراه استفاده می‌کنند. با برداشتن گوشی خود توسط دیگران این میکروب به راحتی گسترش می‌یابد و باعث می‌شود بیماری در خانه باقی بماند.

برای ضدعفونی کردن آن‌ها می‌توانید از اسپری ضدعفونی‌کننده تجاری استفاده کنید. همینطور می‌توانید بجای اسپری ضدعفونی‌کننده تجاری از محلول ۵۰/۵۰ الکل و آب نیز استفاده کنید. مقدار کمی از یکی از آن‌ها را روی پارچه‌ای بپاشید و سپس وسایل الکترونیکی خود را پاک کنید.

 شستشوی ملحفه‌ها،روتختی و روبالشی‌ها

حوله ها، ملحفه ها و رویه بالش ها که محل زندگی ویروس ها هستند، در طول دوره بیماری یکی از اعضای خانواده و حتی پس از آن باید به صورت روزانه با آب گرم شسته و ضدعفونی شوند.

 بهتر است حوله های دست را هفته ای یک بار بشویید ، بعد از بهبود یافتن از بیماری و سرما خوردگی حتما حوله خود را بشویید. بهتراست حوله‌ها بعد از خشک شدن، برای از بین بردن باکتری‌ها حتماً اتو نیز بشوند و همچنین میله مخصوص حوله را تمیز کنید، چون در این مکان هم باکتری ها جمع می شوند.

 ملحفه‌ها را  هم هفته‌ای یک بار بشویید، دمای آب هنگام شستشو باید داغ باشد. تنها درصد بسیار کمی از مردم هنگام شستشوی ملحفه‌ها از آب داغ استفاده می‌کنند درحالی‌که میکرب‌ها در آب سرد و حتی آب گرم (نه داغ) می‌توانند زنده بمانند.

 بهتر است در طول دوره بیماری خود یا یکی از اعضای خانواده  و با ورود باکتری‌ها و حتی پس از آن برای از بین بردن ویروس‌ها باید آن‌ها را با آب گرم و مواد شوینده ضد عفونی کننده شسته و ضدعفونی کنید.

  از موادضدعفونی کننده با کیفیت بالا برای تمیز کردن حمام خود استفاده کنید. در زمان شستشو از بین بردن ویروس‌ها و میکروب زدایی فضای حمام و دستشویی از هیچ سطح و فضایی غافل نشوید، چون که محیط مستعد برای رشد و تکثیر ویروس ها و باکتری ها دقیقاً همینجاست


 استفاده از سیر و پیاز در منزل


یکی دیگر از را های ضد عفونی کردن خانه و محیط کار استفاده از سیر و پیاز برش زده می باشد. در واقع بوی پیاز می‌تواند میکروب‌های مضر را از بین ببرد. اگر سرماخورده‌اید، یا اگر می‌خواهید برای از بین بردن ویروس‌ها در خانه یا محل کار، کاری کنید؛ چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف قرار دهید. پیاز مانند یک دستگاه تصفیه هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری وسایل بیماری‌های میکروبی جلوگیری خواهد کرد.

سیر و پیاز میکروب ها را به خود جذب و خاصیت آنتی باکتریالی دارند، بریدن آن و قرار دادن در اتاق به ضد عفونی کردن محیط کمک زیادی می کند همچنین استفاده از بخور سیر یا پیاز برای پاکسازی فضای منزل بسیار مفید است.

 در واقع سیر خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی وضد باکتریایی دارد واز بین برنده قارچ است که به سادگی با بهترین آنتی بیوتیک ها رقابت می کند.در استفاده از سیر برای ضد عفونی کردن خانه ، بهتر است یک بوته سیر بردارید ؛حبه های آن را به آرامی جدا کنید طوری که پوسته حبه ها جدا نشود . ریشه وپوسته های جدا شده روی بوته ها را در داخل یک ظرف بریزید وآن را روشن کنید واجازه دهید بسوزد . بوی حاصل از سوختن آن بوی مطبوعی نیست ولی ویروسهایی را که در محیط پراکنده اند از بین می برد وجلوی گلودرد ، عفونت بینی و ریه را می گیرد.

میکروب زدایی سرویس های بهداشتی

یکی دیگر از راه های ضدعفونی کردن خانه، میکروب زدایی سرویس های بهداشتی می باشد. حمام و توالت از آن مکان‌هایی هستند که زود به زود کثیف می شوند، و از آنجایی که می‌توانند محل مناسبی برای تجمع باکتری باشند، بایستی هر چند وقت یکبار به طور کلی تمیز و ضدعفونی شوند.

باکتری‌ها در حمام گرم و مرطوب به سرعت افزایش می یابند. ویروس‌های موجود در حمام می‌توانند سبب بیماری‌های دستگاه گوارش، تنفسی و بیماری‌های پوستی شوند. از موادضدعفونی کننده با کیفیت بالا برای تمیز کردن حمام خود استفاده کنید. در زمان شستشو از بین بردن ویروس‌ها و میکروب زدایی فضای حمام و دستشویی از هیچ سطح و فضایی غافل نشوید، چون که محیط مستعد برای رشد و تکثیر ویروس ها و باکتری ها دقیقاً همینجاست. بنابراین دوش، کاشی، دیوار، سقف، سینک دستشویی، پرده حمام، فن تهویه و…را برای از بین بردن باکتری‌ها تمیز و ضدعفونی کنید. هر هفته، لگن توالت فرنگی را تمیز کنید. از برس توالت و مواد تمیزکننده برای شستن درون توالت فرنگی استفاده کنید.

ضد عفونی کردن اسباب بازی بچه ها

بچه‌ها در زمان بیماری بیشتر به اسباب بازی‌های پارچه‌ای و مخمل خود می‌چسبند و برای همین اسباب بازی‌ها بیشتر در معرض باکتریها قرار دارند. بعد از بهبود کودک از بیماری حتما اسباب بازی های کودک را ضدعفونی کنید. همچنین  می‌توانید اسباب بازی‌های پارچه‌ای کودک را در لباسشوئی قرار دهید تا با آب داغ شسته شود.

حتی می توانید برای پیشگیری از بیماری هر هفته آن‌ها را بشوئید. در صورتی که امکان شستن اسباب بازی در لباسشوئی وجود ندارد آن‌ها را با مواد شوینده به صورت دستی بشوئید.
سطل زباله

ضد عفونی کردن سطل زباله


یکی دیگر از راه های ضد عفونی کردن خانه ، تمیز و ضد عفونی کردن سطل زباله می باشد. سطل زباله ش دارای انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها است. مواد غذایی و زباله‌های دیگر سرشار از باکتری‌های کثیف هستند که باعث می‌شود هوای منزل هم آلوده شود. در حال معمول بهتر است سطل زباله به طور منظم خالی شود. به هنگام بیماری سطل زباله بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارد پس بهتر است بعد از بیماری سطل زباله خود را با اسپری ضدعفونی کننده به طور کامل تمیز کنید تا هیچ  باکتری در آن نماند.

فکر نکنید سطلی که خود قرار است منبعی برای زباله‌های کثیف باشد، دیگر نیازی به تمیزی و نظافت ندارد؛ سطل‌های زباله‌ها انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و را دارند که به‌راحتی باعث  ابتلا فرد  به بسیاری از بیماری‌ها  می شود. بنابراین در فواصل زمانی کوتاه زباله‌ها را به بیرون از ساختمان انتقال دهید و خود سطل زباله را بشویید.

تمیز کردن یخچال

 یکی دیگر از راه های تمیز و ضد عفونی کردن خانه  این است که مواد خوراکی و محتویات یخچال را نیز ضدعفونی کنید. ضدعفونی کردن غذاهای خام و سبزی‌هایی که بعد از خرید داخل یخچال می‌گذارید، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید رعایت شود تا مطمئن باشید که باکتری‌ها را از بین برده اید و خانه‌ را ضدعفونی کرده اید و مهم‌تر اینکه غذایی بهداشتی و تمیز می‌خورید.

 توجه داشته باشید که همیشه قبل از تمیز کردن یخچال، آن را از برق بکشید و بعد دیواره های داخلی، درب و قفسه های یخچال را هر چند ماه یک بار، با آب گرم و صابون بشویید و برای از بین بردن بوی یخچال، با مخلوط آب و سرکه سفید، و یا با مخلوط جوش شیرین و آب، یخچال را بشویید. بعد به مدت چند ساعت، درب یخچال را باز بگذارید.


 نتیجه گیری:


موارد بالا برای ضدعفونی کردن خانه و از بین بردن باکتری ها می باشد، اما باید توجه داشت که باید نسبت به جلوگیری از ورود و رشد میکروب‌ها  در فضای خانه و محیط کارتان هوشیار باشید، و راه‌های ورود را بر روی  انواع میکروب و باکتری ببندید. برای مثال هنگامی که با کفش وارد خانه می‌شوید، آلودگی‌های کف کفش را با خود به خانه می‌برید. تحقیقات نشان داده است که ۶۶ میلیون میکروب در کف کفش وجود دارند.به همین خاطر برای تمیز ماندن کف زمین و فرش، با کفش وارد خانه نشوید. همین اقدامات کوچک می‌تواند در از بین بردن ویروس‌ها  و میکروب‌زدایی بسیار مؤثر واقع شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .