تبیان، دستیار زندگی

پیشوازهای طه الفشنی

استاد «طه موسی حسن» مشهور به «طه الفشنی» از مبتهلان و قاریان قرآن کریم مصر در سال ۱۹۰۰ میلادی مطابق با ۱۲۷۹ هجری شمسی در شهر «فشن» از توابع استان «بنی سویف» دیده به جهان گشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشوازهای طه الفشنی
زندگی نامه
وی اولین مؤذن مسجد امام حسین (ع) در قاهره بود و چنان‌ که آثار به‌ جای مانده از تلاوت‌ ها و ابتهالاتش گواهی می‌دهد، وی فردی نابغه و توانا در علم موسیقی بود، همچنین بر فنون و قواعد تلاوت قرآن کریم تسلط و چیرگی کامل داشت. این استاد تنها یک قاری قرآن نبود، بلکه حیاتش را به عنوان یک منشد و موشح آغاز کرد، در وجود این استاد گرایش‌ های دینی و علاقه‌ ای وافر به قرآن کریم وجود داشت که او را از مسیر خوانندگی و نوازندگی و انشاد و تواشیح به قرائت کشانید. طه الفشنی مبانی قرائت و حفظ قرآن کریم را در زادگاه خود آموخت و بدین‌ سان مدرک دوره ابتدایی را در سال ۱۹۱۶ میلادی مطابق با ۱۲۹۵ هجری شمسی دریافت کرد و پس از آن کل قرآن کریم را حفظ کرده و به مدرسه معلمان پیوست، وی همچنین موفق شد در سال ۱۹۱۹ میلادی مطابق با ۱۲۹۸ هجری شمسی به دانشگاه الازهر در قاهره بپیوندد.

ورود به رادیو
طه الفشنی در محضر استاد «سید درویش» كه حافظ قرآن بوده و به انشاد دینی اشتغال داشت نغمات قرآنی را آموخت، در آن زمان «سعید لطفی» مدیر وقت رادیوی مصر تلاوت زیبایش را در یكی از شب‌های ماه مبارك رمضان در مسجد امام حسین(ع) قاهره شنید و از او دعوت كرد كه به رادیو بیاید و از این طریق برای مردم به اجرای برنامه بپردازد.
وی همچنین در محضر استاد «علی محمود» شاگردی كرده و از او علم انشاد و مدایح نبوی را آموخت، وی همچنین به گروه تواشیح استاد علی محمود پیوست و پس از آن نیز در گروه تواشیح استاد «ابراهیم فران»، صاحب موشحات مشهور به اجرای برنامه پرداخت و پس از اندك زمانی فنونی مستقل بنا نهاده دارای گروه و اسلوبی مختص خود شد.
ایشان در سال ۱۹۳۶ وارد رادیو گردید. از بهترین و مشهورترین آثار برجای مانده از او می‌ توان «حب الحسین»، «یا ایهاالمختار» و «میلاد طه» را نام برد.
در سال ۱۹۶۳ میلادی و آن زمان که شبکه تلویزیونی در مصر افتتاح شد استاد طه الفشنی از اولین کسانی بود که در آن به تلاوت قرآن پرداخت و با صدای زیبا و ملکوتی خود عاشقان و تشنگان معارف ناب قرآنی را سیراب کرد.

طه‌ الفشنی؛ رئیس مجمع قراء مصر
طه الفشنی در ادامه فعالیت‌ های خود ریاست مجمع قراء قرآن كریم را به عنوان یكی از مشهورترین قاریان قرآن كریم چه از حیث تجوید و چه از حیث صوت و لحن عهده‌ دار شد و این زمانی بود كه وی یكی از قوی‌ ترین اركان عرصه تواشیح و مدائح نبوی به‌ شمار می‌ آمد.
صدای استاد طه الفشنی از زیبایی خاصی برخوردار است كه تأثیرگذاری تلاوت وی را در مخاطب دوچندان می‌كند، این استاد به طور معمول علاقه‌ مند است كه بیشتر در پرده صوتی خاص خود به تلاوت قرآن بپردازد و این امر نیز باعث می‌شود كه وی بتواند فرازهای بلند از آیات را با یك نفس بخواند.
طه الفشنی در تلاوت قرآن كریم یك و نیم اكتاو صوتی را به صورت كامل اجرا می‌كند و صدایش نیز از زنگ و طنین بسیار خوب و البته از مساحت صوتی به نسبت متوسطی برخوردار است.

وی به کشورهای زیادی برای تلاوت قرآن کریم مسافرت کرد و در واقع یکی از بهترین سفیران برای قرآن کریم بود، وی همچنین نشان‌ های لیاقت و درجه‌ های ممتاز کشورهایی که به آن‌ ها مسافرت می‌کرد و در آن‌ جا به تلاوت قران می‌پرداخت از دست رؤسای جمهور و وزیران آن کشورها دریافت می‌کرد. این استاد فن تلاوت قرآن کریم پس از برجا گذاشتن آثار ماندگاری در عرصه ابتهال مانند «حب الحسین» و «میلاد طه» سرانجام در سال ۱۹۷۱ میلادی به رحمت ایزدی پیوست.
پیشوازهای طه الفشنی
نحوه فعال سازی و مشخصات کامل تر پیشوازهای زیر را اینجا ببینید
 عنوان : حب الحسین
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4414477
 کد همراه اول : 31118
 کد رایتل : 4009065
پیشواز حب الحسین اثر : طه الفشنی
 عنوان : صلوه علی رسول الله
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4414698
 کد همراه اول : 31275
پیشواز صلوه علی رسول الله اثر : طه الفشنی
 عنوان : یا ایها المختار
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4414696
 کد همراه اول : 31279
پیشواز یا ایها المختار اثر : طه الفشنی
 عنوان : امام المرسلین
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4414697
 کد همراه اول : 31278
پیشواز امام المرسلین اثر : طه الفشنی
 عنوان : شفای سینه ها
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4414694
 کد همراه اول : 31277
پیشواز شفای سینه ها اثر : طه الفشنی
 عنوان : یا ارض الحجاز
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4414695
 کد همراه اول : 31276
پیشواز یا ارض الحجاز اثر : طه الفشنی
 عنوان : ابن الکریم
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4414476
 کد همراه اول : 64386
 کد رایتل : 4009064
پیشواز ابن الکریم اثر : طه الفشنی
 عنوان : سوره حمد.طه الفشنی
 اثر : طه الفشنی
 کد ماهانه ایرانسل : 4416939
 کد همراه اول : 77102
 کد رایتل : 40059
پیشواز سوره حمد.طه الفشنی اثر : طه الفشنی

 پیشواز چیست ؟ ، تبیان پیشواز (پیشواز زندگی)
 شرایط تولید آهنگ پیشواز ،آوای انتظار، راینواز

ارتباط  صاحبان اثر پیشواز  با تبیان


 کانال تلگرام پیشوازهای تبیان  کانال تلگرام پیشوازهای تبیان
 کانال اینستاگرام پیشوازهای تبیان  کانال اینستاگرام پیشوازهای تبیان
 صفحه دفتر خدمات ویژه تبیان  صفحه دفتر خدمات ویژه تبیان
 سایت دفتر خدمات ویژه تبیان  سایت دفتر خدمات ویژه تبیان