تبیان، دستیار زندگی

خواص شگفت‌انگیز زعفران برای سلامتی

زعفران،ادویه‌ای محبوب است که از گل زعفران بدست می‌آید وبه دلیل خواص دارویی‌اش ورنگ وعطری که دارد، یکی از ارزشمندترین و گران‌‌ترین ادویه ها شناخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زعفران
این گیاه محبوب به طلای سرخ معروف است و می‌توان کلاله آن را خشک کرد و طی فرایندی تبدیل به ادویه‌ای ارزشمند کرد، زعفران از نظر وزنی، با ارزش‌ترین ادویه است.

این ادویه‌ی خارق‌العاده، بومی جنوب اروپا است و امروز در بسیاری از کشورها، عمدتا ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ایران، یونان، ترکیه، و ایالت کشمیر و جامو در هند کشت می‌شود. کلاله‌ی خشک‌شده در تولید لوازم آرایشی، داروسازی و صنایع رنگ‌رزی پارچه و منسوجات و همین‌طور در پخت و پز اهمیت زیادی دارد.

رایج ‌ترین شکل زعفران، مدل خشک شده یا پودری آن است، اما شما می‌توانید مکمل‌های زعفران را هم از برخی از فروشگاه‌های خوراک گیاهی تهیه کنید. تنها مقدار کمی از این چاشنی کافیست تا از فوایدش بهره‌مند شوید، و بیشترین میزانی که باید روزانه مصرف نمایید، بین نیم تا یک گرم از این ادویه با ارزش است.

 زعفرا ن سرشار از پروتئین، کالری، چربی، فیبر، منگنز، ویتامین (ث)، منیزیم، آهن و فسفرهستند.

در طب سنتی از زعفران برای تقویت میل جنسی، تقویت روحیه، بهبود حافظه، لاغری و کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی استفاده می شود.

بهترین نوع زعفران ،زعفران "دخترپیچ"  است. در این زعفران صددرصد طبیعی ، سر ریشه دست نخورده می ماند و مانند نخ قرمزی است که پایین آن سفید و نیمه بالای آن قرمز می باشد. برای پودر کردن زعفران نباید از آسیاب استفاده کرد چرا که موجب هدر رفتن مقداری از آن می شود. برای پودر کردن از زعفران کوب های دستی استفاده نمایید.در ادامه مطلب خواص شگفت‌انگیز زعفران برای سلامتی را بیان می کنیم:

سلامت قلب و عروق


مطالعات نشان داده اند که این گیاه در ارتقاء سیستم قلبی عروقی نقش موثری دارد. احتمالا دلیل این موضوع سوختن کلسترول در حالی که بدن کروسین را به کروستین تبدیل می کند، می باشد. درواقع آنتی اکسیدان های موجود در زعفران می تواند به سلامت قلب کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش دهد. همچنین زعفران برای درمان تپش قلب مفید است. زعفران با افزایش ظرفیت پمپاژ قلب، به لطف حضور کائمفرول، خظر سکته قلبی و مشکلات عروقی را کاهش می دهد.


تقویت سیستم ایمنی بدن


 یکی دیگر از خواص شگفت انگیز زعفران ، تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.اکثر افراد فکر می کنند که  ادویه‌ها، فواید خاصی ندارند و صرفا ابزاری برای مزه دادن به غذا هستند، اما واقعیت این است که ادویه‌ها، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص مانند ویتامین ث می‌باشند. ویتامین ث، برای سلامت انسان ضروری است، چون باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید گلبول‌های سفید می‌شود که خط مقدم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها است  و همچنین برای تولید کلاژن، ضروری است، کلاژن هم برای تولید سلولی در بدن جهت ترمیم زخم و جراحت، رشد عضله، ترمیم رگ‌های خونی و تولید بافت، لازم است.

جلوگیری از فعالیت ویروسی در سلول های بدن دلیل دیگری برای اثبات ادعای افزایش سیستم ایمنی بدن توسط زعفران می باشد.

 برای از بین بردن جوش صورت می توان از ماسک عسل و زعفران هم استفاده کرد . در این روش مقداری پودر زعفران را با 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی مخلوط کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید.


روشن شدن پوست


زعفران به دلیل مقدار زیاد آنتی اکسیدان هایی که دارد به درمان لکه های تیره پوست کمک می کند و باعث روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست می شود.

 برای از بین بردن لک صورت بهتر است با شیر و زعفران ؛ ماسک صورت تهیه کنید . مقداری پودر زعفران را با 3 قاشق چای خوری شیر ترکیب کنید و آن را بر روی صورت بمالید و به آرامی ماساژ دهید بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

 از بین بردن آکنه و جوش صورت


یکی دیگر از خواص شگفت انگیز زعفران ، از بین بردن آکنه و جوش صورت می باشد. زعفران به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد برای پیشگیری از آکنه و جوش صورت و همچنین درمان جای جوش مفید می باشد.برای تهیه ماسک زعفران برای جوش و جای جوش باید مقداری پودر زعفران را با 6-7 برگ ریحان تازه خوب بکوبید، خمیر به دست آمده را بر روی صورت بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

همچنین برای از بین بردن جوش صورت می توان از ماسک عسل و زعفران هم استفاده کرد . در این روش مقداری پودر زعفران را با 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی مخلوط کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید.

انرژی بخش بودن زعفران


مصرف زعفران، انرژی بخش است. در واقع کاروتنوئیدهای موجود در زعفران، ذخیره انرژی و قدرت را در عضلات بدن افزایش می دهد. هم چنین قدرت عکس العمل و هماهنگی بین ذهن و چشم ها با این ترکیبات افزایش می یابد. با افزایش فشار خون و رسیدن اکسیژن به عضلات، زعفران می تواند انتخاب خوبی برای ورزشکاران باشد.

گردش خون بهتر با زعفران


یکی دیگر از خواص شگفت انگیز زعفران ، گردش خون بهتر بدن می باشد. زعفران می‌تواند به‌عنوان یک افزاینده انرژی موثر عمل کند و با افزایش گردش خون‌، متابولیسم بدن‌ را هم بیشتر کند. وجود مقدار  زیادی از آهن در زعفران، یعنی این‌که این گیاه می‌تواند مقدار گلبول‌های قرمز خون‌ را افزایش دهد و در نتیجه موجب بیشتر شدن گردش خون و اکسیژن‌رسانی به سیستم‌های اندامی برای سوخت و ساز سالم‌تر و پیشگیری از علائم کم‌خونی شود.

درمان آفتاب سوختگی


از دیگر خواص شگفت انگیز زعفران ف درمان آفتاب سوختگی می باشد. کسانی که مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اند و یا برنزه کرده‌اند، مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب بخیسانند. بعد از این مدت با انگشت آن را به پوست برنزه شده بزنند. این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.
زعفران

درمان ریزش مو


زعفران مقدار زیادی آنتی اکسیدان  و مواد مغذی دارد که به همین دلیل  به تقویت فولیکول های مو و به درمان ریزش مو و طاسی کمک می کند.

برای جلوگیری از ریزش مو با استفاده از زعفران می توان مقداری پودر زعفران و شیر را ترکیب کنید و بر روی  پوست سر و موها بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

زعفران گیاه ضد افسردگی


مصرف زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی موثر است. بر اساس تحقیقات ،زعفران خواص ضد افسردگی دارد و این در حالی است که بر اساس طب سنتی به زعفران خواص فرح بخشی و خنده آوری نیز نسبت داده اند. بر طبق نتایج این تحقیقات استفاده از زعفران در غذا و نوشیدن حداقل یك فنجان چای زعفران برای تمدد اعصاب توصیه می شود. زعفران افزایش دهنده تمرکز حواس است و در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون موثر می باشد زعفران در درمان دردهای عصبی و کم خوابی موثر می باشد.

در واقع سافرانال، کروکین و کومپفرول موجود در زعفران به دلیل خواص آرام بخشی که دارند به درمان این بیماری ها کمک می کنند.

پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی


یکی دیگر از خواص شگفت انگیز زعفران ،این است که این گیاه ارزشمند عامل پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی می باشد. بر اساس تحقیقات زعفران در تنظیم کارکرد سلولهای بینایی موثر است و سلولهای بینایی را در مقابل آسیب ها محافظت می کند و از پیشرفت بیماریهای چشم جلوگیری می کند و موجب احیای سلول های آسیب دیده چشم می شود. زعفران در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماری های ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.


قاعدگی و پریود زنان


حدود 85 درصد زنان از سندروم پیش از قاعدگی رنج می برند. زعفران یک ضد اسپاسم طبیعی است و تحقیقات نشان داده که استفاده از دمنوش زعفران دو بار در روز به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند و کمردرد و دل درد پریود را بهبود بخشد.

از زمان های قدیم ، زعفران برای زنان، دم کرده ی زعفران برای دردهای متوسط تا شدید شکمی و قسمت فوقانی شکم موثر است. از دم کرده این گیاه برای منظم کردن عادت ماهیانه و کاهش خونریزی در این دوران استفاده می‌شد. همچنین یکی دیگر از خواص زعفران برای زنان کاهش دردهای قاعدگی و منظم‌کردن عادت ماهیانه است.

کبد چرب


زعفران به دلیل مقدار زیاد آنتی اکسیدان هایی که دارد، دارای خواص ضد التهابی بوده که می تواند به سم زدایی و پاک سازی کبد کمک کند و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب و بزرگ شدن کبد را کاهش دهد.

سنگ کلیه


از دیگر خواص شگفت انگیز زعفران برای سلامتی ، درمان مشکلات سنگ کلیه می باشد.زعفران خواص دیورتیک دارد که با افزایش ادرار به پاک سازی و سم زدایی کلیه ها کمک می کند و سنگ کلیه را درمان می کند.

معده و دستگاه گوارش


یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین کاربرد های زعفران در طب سنتی درمان طبیعی درد معده، سوزش سر دل، سو هاضمه و زخم معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش می باشد.

پارکینسون و آلزایمر


کروستین موجود در زعفران برای پیشگیری از بیماری پارکینسون مفید است، همچنین مطالعات نشان داده که زعفران می تواند باعث تقویت حافظه شود و کروکین و کروکتین موجود در آن برای درمان آلزایمر و زوال عقل مفید می باشند. مصرف زعفران برای ۱۶ هفته، فعالیت مغز را افزایش می دهد و از زوال آن جلوگیری می کند.

 زعفران ممکن است سلامت جنین و مادر را به خطر بیاندازد.به همین خاطر زنان باردار نباید زعفران مصرف کنند مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده باشند. زنان باردار با مصرف بیش از ۵۰۰۰ میلی گرم ممکن است سقط جنین را تجربه کنند.


درمان بی خوابی


از دیگر خواص شگفت انگیز زعفران ، درمان بی خوابی می باشد. زعفران خواص آرام بخش طبیعی دارد و گفته می شود که مصرف شربت زعفران قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب کمک می کند و بی خوابی شبانه را درمان می کند.

سرطان


زعفران همچنین برای درمان سرطان بسیار مفید می باشد و یکی از بهترین داروهای گیاهی است که مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک می کند و خطر ابتلا به انواع سرطان و متاستاز سلول های سرطانی را کاهش می دهد. زعفران خواص ضد تومور هم دارد و از ابتلا به تومور پیشگیری می کند.

 در واقع خواص ضد سرطانی زعفران، در درمان و پیشگیری از سرطان های ریه، کبد، سینه، پانکراس، روده بزرگ، پوست، پروستات و تخمدان اثبات شده است. تاثیر ضد سرطانی زعفران به خاطر وجود کروسین می باشد. کروستین سلول های سرطانی را هدف می گیرد و از بین می برد.

 کاهش وزن


 یکی دیگر از خواص شگفت انگیز زعفران برای سلامتی ،کاهش وزن می باشد. زعفران با کاهش جذب چربی، بهبود هضم غذا، کاهش کالری قابل جذب از غذا و همچنین کمک به سوزاندن گلوکز و چربی برای تامین انرژی، باعث کاهش وزن بدن می شود.


کمک به سلامت استخوان ها


زعفران با افزایش سطح استروژن ها که برای رشد و ترمیم استخوان ها لازم است به سلامت استخوان های بدن کمک می کند.

نکات مهم درباره مصرف زعفران


زعفران نباید روزی بیش ازدو مرتبه و بیش از ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم در هر وعده مصرف شود. ماکزیمم مصرف زعفران در یک روز ۱۵۰۰ میلی گرم می باشد که در زنان باردار و یا کسانی که به دلایل مختلف به این ادویه حساسیت دارند مقدار کمتری می باشد. دوز های بالای ۵۰۰۰ میلی گرم سمی و حتی کشنده می باشد.

زعفران ممکن است سلامت جنین و مادر را به خطر بیاندازد.به همین خاطر زنان باردار نباید زعفران مصرف کنند مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده باشند. زنان باردار با مصرف بیش از ۵۰۰۰ میلی گرم ممکن است سقط جنین را تجربه کنند.

اگر قرص های ضد افسردگی مصرف می کنید از آنجایی که این قرص ها وظیفه  تحریک مغز برای تولید هورمون سروتونین را بر عهده دارند و مصرف زعفران نیز باعث افزایش تولید این هورمون می گردد ممکن است مبتلا به سندروم سروتونین شوید که بسیار خطرناک است؛ پس بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .