تبیان، دستیار زندگی

حفظ سلامت روان در مواقع استرس‌زا

وقتی ویروس کرونا روانتان را به هم می‌ریزد

شیوع بیماری‌ها، علی‌الخصوص بیماری‌های ویروسیِ عفونی سالیان سال است که سلامت انسان‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است، با توجه به ویروس جدیدی که یک ماهی است از کشور چین شیوع پیدا کرده و جدیداً به کشور ما رسیده و جا خوش کرده طبیعی است که دوباره ترس و وحشت به جانمان بیفتد و سلامت روانمان به خطر افتاده و ما را تبدیل به فردی مستأصل و ناتوان کند اما بهتر است بدانید که با بالا بردن سطح شناخت و آگاهی به امید خدا می‌توانیم این بحران را به‌ سلامت طی کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویروس
استرس، اضطراب، نگرانی، ترس، احساس غم و اندوه، اشک ریختن، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش، عصبانیت، احساس ناتوانی و درماندگی، مشکلات خواب و تمرکز، انزوا و دوری از جمع همه از علائمی است که نشان می‌دهد سلامت روانی شما با شنیدن اخبار ویروس جدید تحت تأثیر قرار گرفته است. محدودیت دیدوبازدید و سفر و در موارد حادتر قرنطینه از جمله عواملی هستند که باعث نگرانی نسبت به‌ سلامت خود و عزیزانمان می‌شود و همین باعث می‌شود تا طیف گسترده‌ای از افکار، احساسات و واکنش‌های مختلف را تجربه کنیم.

در این مقاله نکاتی ذکرشده است که امید است با مطالعه آن بتوانیم به خود، خانواده و دوستان در حفظ سلامت روانی در این برحه کمک کنیم.

در گام اول عمل به توصیه‌های بهداشتی مانند شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها به‌خصوص پس از استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، استفاده از ماسک، پوشاندن دهان با دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه، پرهیز از تماس نزدیک با افرادی که علائمی شبیه علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا دارند، پخت کامل گوشت و تخم مرغ قبل از خوردن، خودداری از تماس بدون محافظ با حیوانات و عدم حضور در امکان عمومی مگر در مواقع اضطراری و به صورت محافظت شده الزامی است.

در گام بعدی سعی کنید از گمانه‌زنی نسبت به این بیماری خودداری کرده و تنها از منابع موثق و معتبر اخبار را پیگیری کرده و از شایعه‌پراکنی و حدس و گمان خودداری کنید که این خود یکی از عوامل افزایش استرس و اضطراب در جامعه است، دسترسی به اطلاعات صحیح و باکیفیت در مورد این ویروس می‌تواند در کنترل اضطراب کمک زیادی بکند.
برای این منظور و در ارتباط با ویروس کرونا وزارت بهداشت شماره تلفن 190 (داخلی 6) را جهت پاسخگویی در نظر گرفته است تا مردم از این طریق پاسخ سوالات خود را از کارشناسان مربوطه دریافت نمایند.

راهکارهایی برای مقابله با استرس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا

احساسات خود را بپذیرید
در شرایط شیوع ویروس و بلاتکلیفی احساس ترس و اضطراب خود را بپذیرید. به آنچه در درونتان احساس می‌کنید توجه کرده و بیان کنید، در یک دفتر یادداشت کنید، با دیگران صحبت کنید و یا تمرین مراقبه کنید.

اضطراب
انجام فعالیت‌های روزمره
حفظ روال همیشگی زندگی تأثیر مثبتی بر افکار و احساسات دارد. بنابراین کارهای روزمره خود را انجام دهید، فعالیت‌های بدنی مثل پیاده‌روی، دویدن و یا فعالیت‌های کششی انجام دهید، وعده‌های غذایی سالم بخورید، به‌اندازه کافی بخوابید و سرتان را با انجام فعالیت‌های لذت‌بخش گرم‌کنید.

قضاوت نکنید
در مورد اینکه چه کسی مسئول شیوع بیماری بوده قضاوت نکنید. کرونا ویروس بدون توجه به جنس، سن و نژاد همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد پس نسبت به یکدیگر دلسوز و مهربان باشید و فراموش نکنید که هر فردی که سرفه یا عطسه می‌کند ویروس کرونا ندارد.

قضاوت
با دیگران در ارتباط باشید
دریافت حمایت و پشتیبانی از دیگران تأثیر قدرتمندی در کنار آمدن با مشکلات دارد. با رعایت موازین بهداشتی با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید، برقراری ارتباط با آن‌ها به شما احساس آرامش می‌دهد. صحبت کردن در مورد نگرانی‌ها، افکار و احساسات نیز می‌تواند به شما کمک کند؛ بنابراین بگردید و ببینید که در موقعیت‌های استرس‌زا چه کسانی و یا چه چیزهایی به شما آرامش می‌دهند.

از گمانه‌زنی نسبت به این بیماری خودداری کرده و تنها از منابع موثق و معتبر اخبار را پیگیری کرده و از شایعه‌پراکنی و حدس و گمان خودداری کنید


 ایجاد محدودیت برای دسترسی به اخبار

خیلی طبیعی است که بخواهید از تمام اخبار مربوط به این ویروس آگاه باشید بخصوص اگر شما یا عزیزانتان تحت تأثیر این ویروس باشید؛ اما گوش دادن، خواندن و تماشای مکرر پوشش رسانه‌ای اخبار فقط و فقط باعث افزایش نگرانی و اضطراب بیشتر شما خواهد شد؛ هنگام خواندن خبرهای جدید در مورد شیوع بیماری و یا تعداد قربانیان آن بیشتر احساس آسیب‌پذیری و ناتوانی می‌کنید بنابراین به جای تمرکز روی اخبار، روی نکات مثبت و قابل‌ کنترل زندگی تمرکز کنید.

کودکان
با فرزندان خود صحبت کنید
هماهنگی و همکاری خانوادگی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری است؛ بنابراین از کودک خود بپرسید که درباره شیوع این بیماری چه چیزهایی شنیده که باعث نگرانی‌اش شده، سپس با ارائه راهکارهای بهداشتی و توصیه‌های محافظتی و پیشگیرانه‌ای که توسط متخصصین واجد شرایط بهداشت ارائه می‌شود، از خود و کودکانتان محافظت کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.