تبیان، دستیار زندگی

فواید پیله کرم ابریشم

یکی از حشرات مفید برای بشر، کرم ابریشم می باشد.کرم ابریشم در واقع نوعی پروانه است که پیله ای از فیبر بسیار قوی و لطیف می تند كه منبع ابریشم تجاری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرم ابریشم

کرم ابریشم ، بومی آسیاست. صنعت نوغانداری  در کشورمان به مرور جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و استان های گلستان، گیلان، مازندران، خراسان، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس، کشاورزان در کنار زراعت به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند.

 اهمیت کرم ابریشم  به جهت تولید ابریشم است که مایع ترشح شده از غده های دهان کرم است. این مایع به محض این که از دهان خارج شد ، منجمد می شود و چون به صورت پیوسته از منفذ خیلی باریکی خارج می شود، پس از انجماد به صورت الیاف باریک و ظریف ابریشم ظاهر می شود.

غذای اصلی کرم های ابریشم برگ درخت توت سفید است. بنابراین شروع مرحله ی پرورش کرم و یا زندگی آن به طور طبیعی با وضعیت آب و هوایی و زمان جوانه زدن درخت توت تناسب  دارد.

کرم ابریشم بعد از خروج از تخم که ۱۳ روز طول میکشد شروع به تغذیه از برگ درخت توت میکند و معمولا دارای پنج مرحله تغذیه و چهارمرحله پوست‌اندازی است که به هر مرحله از تغذیه سن و به هر مرحله از پوست اندازی خواب  می گویند.

 در واقع  کرم ابریشم دارای ۵ سن و ۴ خواب است سنین ۱ و۲ و۳ را «کرم جوان» گویند. کرم ابریشم بعد از تغذیه و چند مرحله پوست اندازی بعد از حدود یک ماه اقدام به ریسیدن پیله اطراف خودش می کند ،این کار به وسیله غده ترشح کننده کرم ابریشم انجام می شود.

کرم ابریشم یک تار ابریشمی نازک  ترشح می کند و بعد با چسبی که تهیه می‌کند پیله را به صورت سطح صافی به هم می چسباند.

 پوست با افزایش کلاژن می تواند چین و چروک سطح خود را بهبود بخشد و سریسین در ابریشم تولید کلاژن را افزایش میدهد. بهبود زخم های آکنه، افزایش الاستیسیته و بهبود رنگدانه، از تاثیرات استفاده ی پیله کرم ابریشم است.


پیله کرم ابریشم از دو پروتئین طبیعی به نام های فیبروئین و سریسین تشکیل شده است. این دو پروتئین ۱۵ نوع آمینو اسید فعال دارد  که در صنعت آرایشی بهداشتی و صنعت پزشکی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

امروزه خواص و روش استفاده از پیله کرم ابریشم برای زیبایی و در درمان برخی بیماری های پوستی واستفاده آن در صنعت آرایشی بهداشتی برای همگان روشن می باشد.

سرسین نام گلیکو پروتئینی پوششی و درخشنده الیاف ابریشم است که در یک فرآیند ملایم کنترل شده آنزیمی خط تولید از مرغوبترین پیله ابریشم جهت مصرف در صنایع آرایشی ،بهداشتی تهیه می شود. امروزه مصرف این بیو – پلیمر طبیعی به عنوان یکی از زیست محرک های تقویتی موثر و بی نظیر در صنایع آرایشی ، بهداشتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مانند  سایر پروتئین های هیدرولیزه ،سرسین ، کشش ترکیبی فوق العاده ای در اتصال به کراتین پوست و تارهای مو از خود نشان میدهد که این امر توان نگهداری و جذب رطوبت در پوست را بسیار بالا می برد و پوست را نه تنها در مقابل شرایط نامساعد محیطی مانند دی هیدراتاسیون حفظ می کند بلکه سبب نرمی، لطافت ، کشیدگی ، شادابی پوست هم می شود .سرسین پس از اتصال به کراتین بشره تارهای مو با افزایش ضخامت و ترمیم شکستگی ، مقاومت کششی ، حالت دهندگی و شانه خوری مو را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و در درمان موخوره موثراست.

رفع چین و چروک پوست با پیله کرم ابریشم


وقتی پیله کرم ابریشم را خیس می کنید در واقع سریسین را آزاد میکنید، ماده ای که ابریشم را کنار هم نگه میدارد. سریسین یک پروتیین شگفت انگیز در کرم ابریشم  است  به عنوان یک فیلم نازک روی پوست عمل می کند و به نم و رطوبت میچسبد تا پوست هیدراته شود. در واقع سرسین مانع از تبخیر آب از سطح پوست میشود، به همین دلیل است که بعد از استفاده ی پیله کرم ابریشم به پوست حس لطافت و نرمی دست میدهد.

پوست با افزایش کلاژن می تواند چین و چروک سطح خود را بهبود بخشد و سریسین در ابریشم تولید کلاژن را افزایش میدهد. بهبود زخم های آکنه، افزایش الاستیسیته و بهبود رنگدانه، از تاثیرات استفاده ی پیله کرم ابریشم است.

 همچنین پیله کرم ابریشم برای سفید و روشن شدن پوست، سفت شدن و لیفتینگ پوست، رفع چین و چروک، لایه برداری، آبرسانی بسیار قوی، رفع پف زیر چشم کاربرد دارد و یک کلاژن ساز بسیار قدرتمند برای پوست است.

 برای استفاده از پیله کرم ابریشم در رفع چین و چروک پوست باید دوعدد پیله ابریشم را داخل آب داغ بیاندازید و سه تا چهار دقیقه صبر میکنیم تا نرم شود. پوست محل استفاده را با آب شست و شو دهید و کمی خیس کنید. پیله ها را از آب خارج کنید و از قسمت برش خورده داخل انگشت اشاره میکنیم. به آرامی و صورت دایره ای پوست خود را ماساژ دهید.بهتر است برای نتیجه گیری بهتر ، تا سه هفته از این دوره را به کار ببرید و بهد از سه هفته نتایج آن را مشاهده می کنید.

پیله کرم ابریشم درمانی برای سرطان


دانشمندان نسخه های میکروسکوپیکی از پیله های کرم ابریشم را تولید کرده اند که از داروهای حساس در مقابل تخریب در زمان ذخیره و پردازش در بدن محافظت می کند.آنها با استفاده از ابریشم نوعی کرم ابریشم به نام «بامبیکس موری» برای تولید خانه های محافظتی برای مولکول ها استفاده کرده اند.

این داشنمندان با الهام از بدنه محافظتی یک پیله ابریشم، از آن برای محافظت از مولکول های مواد در محصولاتی مثل مواد آرایشی و غذایی استفاده کرده اند.آنها برای تولید پیله های ریز از روش منحصر به فرد فرآیند میکرومهندسی استفاده کردند که فرآیندی طبیعی است که کرم های ابریشم انجام می دهند. آنها یک مجرای چرخان مصنوعی ریز در یک کانال میکروسیال ایجاد کردند که می تواند کپسول هایی 1000 برابر کوچک تر از پیله هایی که کرم های ابریشم واقعی درست می کنند، تولید کنند.

 آنها معتقدند ابریشم بسیار شگفت انگیز است چون زمانی که از بدن کرم بیرون می آید، مایع است اما بعد از اینکه در مجاورت هوا قرار می گیرد، جامد می شود.

امروزه از ابریشم برای تولید محصولات جراحی، مثل ایمپلنت های مغزی، ابزارهای نوری، داربست های سلولی و ژل های چسبی استفاده می شود زیرا کاملا با بدن انسان سازگار است و ایمنی بدن را به خطر نمی اندازد.
کرم ابریشم


ابریشم و پایداری استخوان‌ها


محققان دریافته اند که از ابریشم می‌توان برای حفظ سلامت بخش‌هایی از بدن، مثلاً استخوان‌ها، نیز استفاده برد.در زمان شکستگی استخوان‌، پزشک برای ثابت ماندن استخوانِ مورد نظر تا زمانِ درمان یک فلزِ خاص، مثلاً تیتانیوم یا فولاد ضد زنگ، را در آن‌ها قرار می‌دهد. گاهی این فلزات سخت شده و خود موجب شکستگی بیش‌تر استخوان می‌شوند و هم‌چنین پس از بهبودی وضعیت استخوان پزشک باید یک جراحی دیگر برای خارج کردن فلز انجام دهد.

آنها یک گونه ابریشم ایجاد کرده‌اند که می‌تواند برای حفظ استخوان‌ها راه‌حلی بهتر به نسبت استفاده از فلز باشد. این ابریشم در عین آن که بسیار قوی است، کشش‌پذیر است و پس از حدود یک سال از میان می‌رود و به این ترتیب دیگر نیازی به یک جراحی دیگر برای خارج ساختن آن از بدن نیست.

ترمیم زخم های حاصل از حمله های قلبی با پیله کرم ابریشم


محققان هندی توانسته اند با استفاده از پیله کرم ابریشم نوعی بافت را برای ترمیم زخم هایی که از حمله های قلبی ایجاد می ود را ، ابداع کنند. با وجود اینکه انسان ها معمولا پس از حمله قلبی سلامت خود را به دست می آورند، خود قلب هرگز مثل گذشته سلامت خود را به دست نخواهد آورد. این به آن دلیل است که نسوج ماهیچه های قلبی احیا نمی شوند، هر سلول یا بافتی که در اثر حمله قلبی بمیرد توسط مقداری بافت غیر فعال و خنثی جایگزین می شود و عملکرد قلب در اثر این فرایند تحت تاثیر قرار می گیرد.

همچنین دانشمندان دریافته اند که می توان به کمک پروتئین موجود در پیله کرم ابریشم، نمونه های خون را به مدت طولانی و در دمای بالا نگهداری کرد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .