تبیان، دستیار زندگی

دردسرهای پر کردن دندان

در بسیاری مواقع پر کردن دندان‌ها بیشتر از اینکه برای سلامت دندان‌ها مفید باشد؛ باعث عفونت و پوسیدگی دندان‌های مجاور می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پر کردن دندان
همان‌طور که می‌دانید پر کردن دندان یکی از راهه‌ای پیشگیری از پوسیدگی بیشتر آن است. با پر کردن دقیق و ترمیم درست دندان عمر طولانی‌تری به آن‌ها می‌بخشیم، درصورتی‌که پر کردن دندان‌ها درست انجام نشود پوسیدگی دندان ها بیشتر شده و به پر کردن سایر دندان‌ها می‌انجامد.

گاهی در هنگام پر کردن دندان‌ به دندان‌های جانبی نیز آسیب وارد می شود. به همین دلیل در حین فرآیند پر کردن دندان می‌بایست دقت بیشتری به عمل آید تا به دندان‌های دیگر آسیب کمتری وارد شود و همچنین بیماران باید پس از پر کردن دندان‌ها از آن‌ها به خوبی مراقبت کنند، مواد قندی کمتری مصرف کرده و به شیوه‌ای صحیح مسواک بزنند.

احتمال آسیب رسیدن به دندان‌های مجاور هنگام پر کردن دندان‌های پوسیده بسیار زیاد است. یکی از روش‌های حفظ دندان پوسیده، پر کردن بخش‌های پوسیده و ترمیم دندان است. اما پر کردن دندان هم گاهی اوقات عوارضی را به‌دنبال دارد.

عوارض پر کردن دندان

عوارض ناشی از پر کردن دندان زیاد شایع نیستند اما هر فرآیندی از دندانپزشکی خطرات و مشکلاتی با خود به همراه دارد که در مواقعی جدی می‌شوند. مشکلات دندان ممکن است در طول دوره درمان یا پس از درمان رخ دهند. از عوارض پر کردن دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بیشتر پرکردگی‌های دندان سال‌ها دوام می‌آورند و نیازی به تعویض آن‌ها نیست. برای اینکه خیال‌تان بابت دندان‌هایتان راحت باشد، باید برای معاینه به‌طور مرتب و هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت پرکردگی دندان‌تان مطمئن شوید. و همچنین بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.



- زخمی‌شدن دهان

- ضرورت فرایندهای درمانی بیشتر

- گسترش حفره اطراف پرکردگی دندان

- حساسیت به سرما و گرما در دندان آسیب‌دیده

- احتمال صدمه به دندان‌های دیگر هنگام پر کردن دندان

- مشکلات مربوط به داروی بی‌حسی مانند واکنش‌های حساسیتی و صدمه به عصب یا رگ‌های خونی

پر کردن دندان

علت دردهای ناشی از پر کردن دندان

- حساس‌شدن دندان‌ها: پس از پر شدن  دندان معمولاً آن دندان حساس‌ می‌شود. چنین دندانی ممکن است به فشار، هوا، خوراکی‌های شیرین یا دما حساسیت نشان دهد. این حساسیت پس از چند هفته خودبه‌خود برطرف می‌شود. به همین دلیل سعی کنید در این مدت، از موادی که باعث حساسیت دندانتان می‌شود، پرهیز کنید. اما اگر حساسیت دندان پرشده‌تان، پس از ۲ تا ۴ هفته برطرف نشد یا دندانتان بیش‌ازحد حساس بود، باید مجدداً به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید.

- درد موقع گاززدن یا قراردادن دندان‌ها روی هم: این نوع درد معمولاً پس از برطرف‌شدن بی‌حسی دندانِ پرشده و موقع گاززدن به چیزی رخ می‌دهد و ممکن است مدتی ادامه پیدا کند. گاهی‌اوقات، موادی که دندان‌تان را با آن پر کرده‌اند، موجب این درد می‌شود؛ بنابراین از دندانپزشک‌تان بخواهید وضعیت ماده پرکننده دندان‌تان را بررسی کند.

شاید لازم باشد شکل و حالت پرکردگی دندان‌ تغییر داده شود؛ اما اگر درد همچنان پابرجا بود، ممکن است مشکل از جای دیگری باشد و دندان‌تان به ریشه‌درمانی نیاز داشته باشد.

پر کردن دندان به حفظ دندان‌هادر مقابله با پوسیدگی و احتمال عفونت کمک می‌کند. اما پرکردگی‌ها نیز روزی از بین می‌روند و لازم است جایگزین شوند.



- درد ناشی از گرما یا سرما: این نوع درد بسیار تیز است و وقتی دندان‌تان با چیزی سرد یا گرم تماس پیدا می‌کند، رخ می‌دهد. این درد معمولاً چند ثانیه پس از رفع گرما یا سرما برطرف می‌شود؛ اما اگر درد آن بیشتر از چند ثانیه باقی ماند و ادامه هم داشت، نشان‌دهندهٔ صدمه به عصب دندان است.

- درد دائمی: اگر پوسیدگی دندان‌تان خیلی عمیق باشد و تا مغز آن رسیده باشد، دچار چنین دردی می‌شوید. مغز دندان، رگ‌ها و اعصاب دندان است. این نوع درد نشان می‌دهد که مغز دندان دیگر سالم نیست. در این شرایط باید آن را با ریشه‌درمانی درمان کرد.

- برگشت درد: این درد یا حساسیتی است که علاوه بر دندان پرشده، دندان‌های دیگر را هم به خود گرفتار می‌کند. این نوع درد چندان مهم نیست و احتمالاً دندان‌هایتان مشکلی ندارند. درواقع، دندان پرشده «علائم مربوط به درد» منتشر می‌کند و دندان‌های دیگر این علائم را دریافت می‌کنند و دردناک می‌شوند. این نوع درد باید پس از ۱ یا ۲ هفته برطرف شود.

- حساسیت به آمالگام: به‌ندرت پیش می‌آید که فردی به مواد نقره‌ای‌رنگ آمالگام (که مخصوص پر کردن دندان است) حساسیت داشته باشد.  در این وضعیت نادر، جیوه یا یکی از مواد مورداستفاده در آمالگام موجب واکنش‌های حساسیتی می‌شود.
علائم حساسیت به آمالگام، شبیه حساسیت‌های پوستی ازجمله جوش‌ و خارش پوست است. بیمارانی که به مواد آمالگام حساسیت دارند، معمولاً خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان سابقه حساسیت به فلزات داشته‌اند. وقتی حساسیت به این نوع مواد در فردی تأیید شود، پر کردن دندان او با موادی از جنس دیگر انجام می‌شود.

پرکردگی‌های قدیمی پوسیده

فشار دائمی ناشی از جویدن و خردکردن مواد خوراکی با دندان باعث می‌شود که پرکردگی‌های دندان به‌تدریج فرسوده و خرد شوند یا ترک بردارند؛ البته شما به‌تنهایی نمی‌توانید وضعیت مواد پرشده دندان‌تان را بررسی کنید.  اگر شکاف بین مینای دندان و پرکردگی‌ها از بین برود، ذرات غذا و باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان می‌توانند به زیر مواد پرشدهٔ دندان نفوذ کنند و موجب پوسیدگی بیشتر دندان شوند.

معمولا این نوع پوسیدگی، که دور از چشم است، بدون درمان باقی می‌ماند و درنهایت، با پیشرفت آسیبی که به دندان وارد می‌شود، مغز دندان کاملاً عفونی می‌شود. این پوسیدگی‌ها حتی ممکن است دندان را گرفتار آبسه کنند.

همچنین اگر مقدار پرکردگی دندان بسیار زیاد یا پوسیدگی آن وسیع باشد، ممکن است ساختار دندان آن‌قدر نباشد که بتوان آن را با مواد پر کرد. در این‌گونه مواقع، دندانپزشک به‌جای مواد پرشده، از روکش دندان استفاده می‌کند. اگر هم پرکردگی‌های جدید بریزند، نشان‌دهندهٔ این است که دندانپزشک حفره موجود در دندان را پیش از گذاشتن مواد به‌خوبی آماده یا از آلودگی‌ها پاک نکرده است.

البته جویدن یا گاززدن جسم سفت هم ممکن است موجب ترک‌خوردن این مواد شود. همچنین پرکردگی‌های قدیمی‌تر به‌مرور براثر پوسیدگی یا ترک‌برداشتن بخش‌های باقی‌ماندهٔ دندان پرشده، از بین‌ می‌روند.

 

پر کردن دندان

وضعیت دندان؛ پس از پر کردن

پس از پر کردن دندان ممکن است دهان، لثه و زبان شما چند ساعت بی‌حس باشند. این به‌دلیل داروی بی‌حسی موضعی است و مدتی طول می‌کشد تا برطرف شود. در این مدت، ممکن است نتوانید به‌راحتی حرف بزنید، چیزی بجوید یا نوشیدنی مصرف کنید. ممکن است پس از برطرف‌شدن بی‌حسی، کمی احساس مورمورشدن در دهان داشته باشید.

البته معمولاً دندانپزشک توصیه می‌کند که قبل از برطرف‌شدن بی‌حسی، غذا نخورید؛ بدین ترتیب، به‌طور تصادفی، دهان یا زبان‌تان را گاز نمی‌گیرید و به آن صدمه نمی‌زنید.

گاهی اوقات چند روز یا یک هفته پس از پر کردن دندان، دندان‌تان حساس می‌شود و بیش‌ازحد معمول به سرما یا گرما واکنش نشان می‌دهد. اگر این حساسیت بدتر شد یا بیش از یک هفته طول کشید، ممکن است دندان‌تان به درمان بیشتری نیاز داشته باشد.


پیشگیری از عوارض بعد از پر کردن دندان


- اگر به نوزادتان شیر می‌دهید یا باردار هستید، حتماً به دندانپزشک اطلاع دهید.

- اگر سابقهٔ حساسیت، مخصوصاً به فلزات دارید حتماً دندانپزشک را مطلع کنید.

- پس از پر کردن دندان، هر نوع درد، تب و مشکلات جویدن را به دندانپزشک اطلاع دهید.

- هنگام پر کردن دندان و روزهای پس‌ازآن، محدودیت‌هایی در مورد فعالیت‌های روزمره‌تان، رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان قائل شوید.

موارد اورژانسی پس از پر کردن دندان

گاهی  در هنگام پر کردن دندان‌ به دندان‌های جانبی نیز آسیب وارد می شود. به همین دلیل در حین فرآیند پر کردن دندان می‌بایست دقت بیشتری به عمل آید تا به دندان‌های دیگر آسیب کمتری وارد شود و همچنین بیماران باید پس از پر کردن دندان‌ها از آن‌ها به خوبی مراقبت کنند.

با مشاهده هریک از مشکلات زیر، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید:

- تب

­- تورم

- خون‌ریزی

- درد در لثه‌ یا دندان‌ها

- مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس یا اشکال در تنفس و خس‌خس‌کردن

پر کردن دندان به حفظ دندان‌هادر مقابله با پوسیدگی و احتمال عفونت کمک می‌کند. اما پرکردگی‌ها نیز روزی از بین می‌روند و لازم است جایگزین شوند.

البته بیشتر پرکردگی‌ها سال‌ها دوام می‌آورند و نیازی به تعویض آن‌ها نیست. برای اینکه خیال‌تان بابت دندان‌هایتان راحت باشد، باید برای معاینه به‌طور مرتب و هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت پرکردگی دندان‌تان مطمئن شوید. و همچنین بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .