تبیان، دستیار زندگی

نکات مهم در خانه تکانی

خانه تکانی یکی از رسم های قدیمی و سخت است که مادرهای خانه هر ساله با رسیدن اسفند ماه مشغول به آن می شوند. در ادامه مطلب نکات مهم در خانه تکانی را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی

در جامعه ایران قبل از فرا رسیدن سال نو و عید ، آداب و رسومی وجود دارد که خانه تکانی عید یکی از آن هاست. بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند خانه تکانی یک نظافت عمومی و کلی منزل به نظر می آید، اگر بخواهیم به طور اصولی آن را انجام دهیم باید به برخی از نکات توجه بیشتر داشته باشیم.

خانه تکانی شب عید، از کارهاییست  که نباید شب عید انجام شود، بلکه باید از مدتها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام شده باشد.چونباید  کار را بدون عجله و فشار روحی انجام دهید و به اندازه کافی برای پروژه های وقت گیری مانند تغییر دکوراسیون یا برق انداختن لوازم فلزی زمان داشته باشید.

داشتن برنامه ریزی


برای اینکه خانه تکانی اصولی باشد و به بهترین شکل ممکن انجام شود وکارهای  منزل آسان‌تر انجام  شود ،باید برنامه‌ریزی داشته باشید.

 بهتر است خانم ها ، برنامه خود را به صورت مکتوب بنویسند، تا از روزهای باقیمانده تا عید استفاده کامل را ببرند. برای این کار در ابتدا باید لیست تمام اشیایی که در منزل نیاز به تعمیر دارد یادداشت شود.

اگر نیاز به بنایی تغییر دکوراسیون، نقاشی در منزل و خرید وسایل منزل دارید باید از هم اکنون آن ها را در لیست کارهای خود قرار دهید.

 در مرحله بعد تمام کارهایی است که باید انجام شودف را یادداشت کنید و  سپس کارها را بر اساس تعداد روزهایی که تا عید مانده سامان دهی کنید.

 لیستی هم برای وسایلی که قرار است خریداری شود آماده کنید. اگر قرار است مثلا در طبقه پایین منزل به شستن لباس‌ها بپردازید یا باغچه منزل را مرتب كنید، سعی كنید كارهایی را كه مربوط به طبقه پایین یا حیاط است، همزمان انجام دهید تا لازم نباشد مدام از پله‌ها بالا و پایین بروید. شما باید كارهای منزل را اولویت‌بندی كنید و كارهایی را كه لازم است حتما انجام دهید، امروز انجام دهید؛ انجام كارهایی كه چندان ضروری نیستند را به روزهای بعد موكول كنید.

 افراد می توانند با تقسیم‌كردن كارها به روزهای مختلف هفته، كمتر به خود فشار بیاورند و انرژی كمی در یك روز مصرف كنند تا بتوانند به كارهای دیگر مثل مطالعه، رسیدگی به كارهای بیرون از منزل  یا حتی كاركردن خارج از منزل بپردازند.

اولویت‌بندی


بعد از برنامه‌ریزی و نوشتن گام به گام وظایف، باید مشخص کنید کدام کار را کی و کجا انجام دهید، یعنی باید به اولویت‌ها فکر کنید. آنچه مهم است توالی کارها و چرایی آنهاست و درست بعد از این مرحله است که شما می‌دانید چه‌کاری را کی، چرا و با چه جزئیاتی باید انجام دهید، هر کاری شامل چه مراحلی است و ابزار موردنیازش چیست.

 در زمان خانه‌تکانی گشتن به دنبال وسایل نظافت خسته‌کننده و گیج‌کننده است.پس بهتر است همه وسایل مورد نیاز برای خانه تکانی را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.


تقسیم کارهای بزرگ به کوچک


اگر قصد دارید که  تمام منزل را خانه‌تكانی كنید، بهتر است تمام  این كارها را به كارهای كوچكتر تقسیم كنید و هر روز بخشی از كارها را انجام‌دهید.

 اکثر خانم ها عادت دارند، تمام لباس‌های كثیف را جمع کنند و آنها را با پرده‌ها و ملافه‌ها در یك روز می شویند... بعضی از خانم‌ها از ماشین‌لباسشویی استفاده می‌كنند و بعضی حسابی به خودشان سختی می دهند  و آستین‌هایشان را بالامی‌زنند با دست لباس‌ها را می‌شویند.

تازه پس از آن، لباس‌های خیس را كه سنگین‌تر هم شده‌اند از حمام یا آشپزخانه تا حیاط یا ایوان حمل می‌كنند كه روی بند خشك شوند. انجام دادن این کارها و فعالیت‌های سنگین و زیاد، حسابی  خان ها خسته می‌كند و تمام انرژی‌ آنها را می‌گیرد، بنابراین بهتر است هر روز یك بخش از لباس‌ها، پرده‌ها یا ملافه‌ها را بشویید و خشك كنید، یا به جای ساعت‌ها بالا و پایین گذاشتن وسایل انباری برای مرتب كردن آن، هر روز بخشی از آن را مرتب كنید تا كار ظرف چند روز تمام شود.


سازماندهی وسایل نظافت


در زمان  خانه‌تکانی گشتن به دنبال وسایل نظافت  خسته‌کننده و گیج‌کننده است.پس بهتر است همه وسایل مورد نیاز برای خانه تکانی را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 در نظر گرفتن زمانی برای استراحت


درنظر گرفتن زمانی برای استراحت از ضروریات یک برنامه‌ریزی اصولی است. بدون درنظر گرفتن این زمان هرچند هم کوتاه، خستگی در بدن انباشته می‌شود و توان بدنی کاهش پیدا می‌کند، درنتیجه سرعت کار کم می‌شود. برای جبران این زمان از دست‌رفته ناچارید بیشتر از توان جسمی‌تان مایه بگذارید که این هم عواقب و آسیب‌های خاص خودش را دارد، بنابراین لازم است بین هر دو ساعت کار برای استراحت‌تــان دست‌کم 10دقیقه زمان درنظر بگیرید. و چای یا میوه‌‌ای بخورید و دوباره دست به کار شوید.

یک در میان انجام دادن کارهای سنگین


بعضی از كارهای خانه انرژی كمی از فرد می‌گیرند ولی بعضی دیگر فرد را كاملا خسته می‌كنند. بهترین روش آن است كه یك كار سبك مثل آب دادن به گلدان‌ها را انجام دهید و به دنبال آن یك كار سنگین‌تر مثل جاروبرقی كشیدن اتاق‌ها را انجام دهید، و بعد یك فعالیت سبك را انجام دهید. با این روش به عضلات و مفاصل خود استراحت می‌دهید و می‌توانید ساعات طولانی‌تری به فعالیت بپردازید.

همچنین اگر قرار است کاری را انجام دهید که نیاز به ایستادن داشته  باشد ، مانند جاروبرقی و یا شستن ظرف ها ،می توانید به عنوان فعالیت بعدی کاری را انجام دهید که انرژی کمتری را از شما می گیرد و می توانید به صورت نشسته مشغول آن شوید، مانند سالاد تهیه‌كردن و دوخت‌ودوز. با این روش می توانید به‌صورت متناوب به یك گروه از عضلات و مفاصل تان استراحت دهید.
خانه تکانی

خوش گذرانی با خانه تکانی


نظافت به معنای کار سخت نیست، یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی مفید می تواند فرد را با اشتیاق بیشتری به تحرک وا دارد. برای خود انگیزه هایی پیدا کنید و به خود قول دهید که اگر کارهای روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه یی خواهید داد. این جایزه می تواند چیزی ساده، اما دلپذیر مانند یک حمام طولانی، صرف چای و شیرینی با خانواده یا تماشای یک برنامه خوب تلویزیونی باشد.


انجام ندادن کارها به تنهایی


خانم های خانه نباید تمام نظافت منزل را به تنهایی بر عهده بگیرند. بهتر است  کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنند. آنها باید از بچه ها بخواهند تخت های خود را مرتب کنند، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری قفسه ها را سر جای خود بگذارند.

تقویت هنر دورانداختن

دورانداختن مهم ترین اصل برای شروع یک خانه تکانی حسابی است. در خانه وسایلی وجود دارد که ممکن است فرد با هربار دیدن آن ، خود را ناراحت کند اما هربار نمی داند با چه بهانه ای آنها را دور بیندازد. حالا وقت آن است که تصمیم بگیرد و از دست چیزهایی که زندگی  اش را حسابی شلخته کرده خودش را رها کند.


 تمیز کردن اتاق نشیمن


برای تمیز کردن اتاق نشیمن یا هر اتاقی، از سطوح بالاتر شروع کنید و به پایین بیایید. بهترین وسیله گردگیری یک پارچه مایکروفایبر قابل شستشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد.

لباس ها


بیشترین حجم از لوازم شخصی یک فرد در خانه را لباس ها تشکیل می دهند. لباس ها بیشتر حجم از کمد و کشوهای خانه را نیز به خودشان اختصاص می دهند. به همین دلیل است که به هم ریختگی کمد لباس هایتان می تواند یک خانه را به هم بریزد. برای مرتب کردن لباس های خانه همه را یک جا روی زمین بریزید. آن وقت آنها را دسته بندی کنید. جوراب ها، لباس های زیر، لباس های خانگی، لباس های رسمی و بیرون پوش، لباس های مجلسی و مهمانی.

 بهتر است لباس هایی را که دیگر نیازی به آنها ندارید و سایزتان نمی شود و  نمی پوشید را کنار بگذارید، حتما کسانی هستند که به لباس های قابل استفاده شما که با هربهانه ای کنارشان گذاشتید احتیاج دارند.

کنار هم قرار گرفتن لوازم هماهنگ


یکی از معضلات بزرگ در خانه ها پراکنده گذاشتن وسیله های مشابه است. شاید شما هم چندین وسیله هماهنگ را در نقاط مختلف از خانه تان نگهداری می کنید، در صورتی که این روش صحیح نیست.بهتر است لوازم آرایشی بهداشتی شما فقط در یک مکان نگه داشته شوند. همچنین کتاب ها باید در یک محل قرار بگیرند. مدارک نباید در هر گوشه از خانه پخش باشند تا در زمانی که به آن احتیاج دارید زمین و زمان را زیر و رو کنید.

 بزرکترین دشمن پارکت آب است،برای از بین بردن لکه های کوچک روی پارکت مقداری سرکه به آب مخلوط کنید باآن پارکت ها راتمیزکنید دراین صورت پارکت های شما برق می زند.


 اضافه خرید نکردن

برای اینکه یک خانه مرتب و تمیز داشته باشید ، بهتر است اضافه خرید نکنید.لازم نیست چند رول دستمال کاغذی و یا چند قوطی رب ویا چندعدد شوینده بخرید، داشتن چندبسته صابون فقط فضای خانه شما را محدود می کند و موجب شلختگی می شود.پس بهتر است خود را مقید کنید تا به اندازه خرید کنید.

نظافت اتاق‌خواب‌ها


برای انجام نظافت اتاق خواب ها، بهتر است با گردگیری یا جاروکشی لوسترها و لبه پنجره‌ها شروع کنید وسپس لوازم اتاق را گردگیری کنید. ملافه‌ها را دست‌کم هفته‌ای یکبار عوض کنید. روتختی‌ها و پتوها نیز باید ماهانه شسته شوند.

 نظافت آشپزخانه


اول از همه به سراغ یخچال و فریزر بروید. به طبقات یخچال سازمان بدهید و مواد غذایی بی مصرف و تاریخ گذشته را دور بریزید. باید یک پلاستیک زباله  را برداشته و به هر بخش از آشپزخانه که می رسید اضافه ها و دورریختنی ها را در آن بریزید و تا انتهای خانه تکانی آشپزخانه آن را با خود بچرخانید و با این روش از به هم ریخته شدن کف آشپزخانه و تلمبار شدن دورریختنی ها روی کابینت ها که کار را برایتان سخت می کنند دور شوید. برای تمیز کردن فریزر باید از یک دستمال نیمه خیس استفاده کنید چون سرمای فریزر کمی در تمیز کردن اختلال ایجاد می کند.

کابینت های آشفته آشپزخانه به معنی آن است که هر وسیله جای مشخصی ندارد و هربار در یک بخش قرار می گیرد. برای هرچیزی حتی کوچکترین ظرف خود یک جای مخصوص مشخص کنید. برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه، حتما ظروف داخل آنها را داخل سینک بریزید و بشویید و بعد از شستشو به درستی و باز هم با نظم سر جای خود بچینید.

کابینت و یا کشویی را که داروهایتان را نگهداری می کنید را هم خانه تکانی کنید. کمی وقت بگذارید و آنجا را تا حد ممکن خلوت کنید.

ادویه جات را در معرض هوا و نور قرار ندهید. همیشه از جا ادویه های شیشه ای استفاده کنید چون که نور و اکسیژن بر خلاف پلاستیک از شیشه عبور نمی کند.

نظافت پارکت


بزرکترین دشمن پارکت آب است،برای از بین بردن لکه های کوچک روی پارکت مقداری سرکه به آب مخلوط کنید باآن پارکت ها راتمیزکنید دراین صورت پارکت های شما برق می زند.

تمیز کردن توری سفید


یکی از کارهای خانه تکانی شستشوی توری سفید است که خانم های خانه دار را نگران می کند که آیا مانند اول سفید خواهد شد یا نه؟برای سفید کردن توری سفید آنها راقبل ازاطوکردن داخل شیرجوشیده فرو کنید خواهید دید که  توریها سفید شمابسیار سفید میشوند.
خانه تکانی

تمیز کردن لکه های کاغذدیواری


برای شستشوی دیوار وکاغذدیواری در خانه تکانی شب عید باید به نکاتی را توجه کنید. اگردیوارشویی دارید تا حد ممکن لکه های کاغذ دیواری رابا مواد شوینده پاک نکنید ،برای تمیزکردن کاغذدیواری بایک دستمال نم دارمی توانید جای انگشت یا خودکار ویا هرکثیفی دیکرراپاک کنید،پشنهاد دیگر برای شستشوی کاغذ دیواری ازمایع ظرفشویی وبا یک پارچه نرم ویا یک اسفنج بی رنگ برای تمیز کردن استفاده کنید. اگرروی کاغذ دیواری ها لکه روغن وجوددارد بهترین روش روی اسفنج پودر تالک ریخته وبا فشار کم وخفیف به آرامی مالش دهید  وبعد 10دقیقه صبرکنید بایک پارچه تمیزیا فرچه نرم پودرهای باقیمانده راپاک کنید.

 نظافت کتاب ها


به قفسه کتاب هایتان با دقت نگاه کنید. آیا این همه کتاب بی استفاده که فقط هربار زحمت جا به جا کردن و یا خاک گیری دارند شما را اذیت نمی کند. کتاب درسی بی استفاده ای که دیدنش شما را کلافه می کند لزومی ندارد که در کتابخانه شما باشد. شما هیچ گاه به سمت کتابی که ۱۰ سال است آن را نخوانده اید نمی روید. پس بهتر است فرصت خواندن آن کتاب را به فرد دیگری بدهید.

کتاب های شعر، رمان، آموزشی و موضوعات مختلف را از هم جدا کنید و سعی کنید نسبت به ضخامت به طور هماهنگ بچینید.

سعی کنید کتابها را روی هم انباشته نکنید.این تصویر به هرشکلی که باشد بسیار نامنظم جلوه می کند. بهتر است کتاب ها به صورت عمودی در قفسه هایتان چیده شوند.

تمیزکردن لکه های مقاوم شیشه ها


روزی که قصد دارید پنجره ها را بشورید، باید مطمئن باشید که یک روز آفتابی را انتخاب کرده اید و امکان اینکه هوا بارانی شود وجود ندارد.بسیاری از خانم ها در خانه تکانی دغدغه تمیز کردن لکه های مقاوم روی شیشه ها را دارند ، در صورتی که پاک کردن لکه های سخت روی شیشه ها آنقدر هم سخت نیست. این لکه ها را با سیم واسکاچ ویا هروسیله ای که باعث خط وخش می شود تمیز نکنید ، بهتر است مقداری مواد شوینده ملایم به یک پارچه زده وآنهارا تمیزکنید  و به این ترتیب شیشه راخط نمی اندازید وهمچنین برای برق انداختن پنچره ها کمی نمک به آب اضافه کنید وپنجره ها راتمیز کنید.


نظافت درب وچهارچوب ها


برای تمیز کدن درب و چارچوب ها می توانید یک سیب زمیبی خام را ازوسط نصف کنید روی لکه ها کمی بمالید ولکه ها محو می شود وبه حالت اولیه اش برمیگردد،وهم چنین برای تمیز کردن وسایل چوبی می توانید2قاشق غذاخوری چای را داخل آب جوش بریزید وبعد ازاینکه آب سرد شد اشیاء چوبی رابا کمک یک اسفنج بشوید وبا یک پارچه نرم خشک کنید.

درب های کشویی شیشه ای که دور تا دور آن آهنی است را باید قبل از اینکه شیشه اش را بشورید، ابتدا قسمت آهنی آن را تمیز کنید. برای اینکار ابتدا با کمک یک مسواک خشک آشغال هایی که در درزهای آن قرار گرفته را خارج کنید و سپس شیلنگ آب را روی آن بگیرید. بعد از آنکه خیس شد با کمک یک اسفنج آن را تمیز می کنید.

 برای تمیز کردن لامپ های بسیار کثیف، به آرامی پارچه را با سرکه مرطوب کنید و لامپ را با آن تمیز کنید. فقط مطمئن باشید که لامپ کاملا خنک و دستتان هم خشک است.


نظافت حمام

 یکی دیگر از کارهای مهم در خانه تکانی نظافت حمام می باشد. ابتداسطل زباله را خالی کنید وبعد باجارو آشغالها وموهارا برمیداریم سپس جرم های خشک شده کف وگوشه ها را جرم گیری می کنیم وبعد کل کاشی های کف ودیوار را ضد عفونی می کنیم وآینه ها را تمیز می کنیم.

در حمام معمولا جایی به عنوان رخت کن در نظر گرفته می‌شود و پرده‌ای به آن آویزان می شود تا تعویض لباس در آن مکان انجام شود. اما باید دقت داشته باشید که هر چند وقت یکبار این پرده را در لباسشویی بیاندازید و آن را بشویید و اجازه ندهید تا جرم بگیرد. مهم‌ترین نکته این است که باید بعد از هر بار دوش گرفتن پرده را کاملا آویزان بگذارید تا کاملا خشک شود و رطوبت لابه لای آن باقی نماند.

اگر فکر می‌کنید که با یک محصول تمیز کننده و ضدعفونی کننده می‌توانید همه جای حمام خود را تمیز کنید سخت در اشتباه هستید. هرجایی از حمام مثلا وان یا کاشی یا حتی آینه و سرویس بهداشتی نیاز به یک مایع تمیز کننده ی جداگانه و خاص خود را دارند و هر جایی باید با ماده و ضدعفونی کننده ی خود تمیز شود.

تمیز کردن قفسه های داخل حمام و دیگر سرویس های بهداشتی از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه  کرد. شست‌وشوی پنجره ها، درب ها و دیوارهای سرویس های بهداشتی فراموش نشود.

 تمیز کردن فرش ها و مبلمان


بهتر است فرش های منزل را هر12 یا 18 ماه به قالیشویی های معتبر بفرستید تا با دستگاه های پیشرفته آنها را بشویند. برای تمیز کردن مبلمان و صندلی ها باید فرش ها را جمع کنید یا آن ها را به جلو یا عقب هل دهید و زیرشان را کاملا تمیز کنید. برای وسایل آشپزخانه هم آنها را به جلو بکشید و با شیلنگ آب زیرشان را بشورید.

مبلمانی که روکش آنها چرم یا مخمل است را با کمک یک برس پارچه ای تمیز کنید و سپس روی آن را جارو بزنید اما برای مبلمان چوبی با استفاده از دستور زیر یک محلول پاک کننده طبیعی درست کرده و به کمک آن سطوح مبل را بشویید.

نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و نصف پیمانه سرکه یا آبلیمو را در یک بطری اسپری پلاستیکی ریخته و به خوبی آن را تکان دهید. سپس آن را روی مبل زده و به کمک یک پارچه تمیز کنید.

لامپ و لوسترها


یکی دیگر از نکاتی که در خانه تکانی به آن توجه می شود ، تمیز کردن لامپ ها و لوستر ها می باشد.با استفاده از یک پارچه بدون پرز، گرد و غباری که روی لامپ ها نشسته را به راحتی تمیز کنید. برای تمیز کردن لوسترها و یا لامپ های سقفی از نردبان استفاده کنید. برای تمیز کردن لامپ های بسیار کثیف، به آرامی پارچه را با سرکه مرطوب کنید و لامپ را با آن تمیز کنید. فقط مطمئن باشید که لامپ کاملا خنک و دستتان هم خشک است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .