تبیان، دستیار زندگی

عوارض تبلت و گوشی همراه برای کودکان

امروزه کودکان از بدو تولد گوشی به دست هستند. تبلت و گوشی همراه برای آنها به یک وسیله بازی تبدیل شده است. در ادامه عوارض تبلت و گوشی همراه را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده کودک از تبلت

یکی از وسایل بازی رایج بین کودکان تبلت و گوشی همراه است که آنها  با این وسایل وقت زیادی را برای بازی صرف می کنند .استفاده از تبلت و گوشی همراه علاوه بر اتلاف زمان زیادی از وقت کودک ، باعث شده به جای تحرک و خلاقیت ساعت ها به صفحه آن خیره می شوند.

 بسیاری از والدین برای  فرزندشان تبلت می خرند و او را سرگرم می کنند و با خود می گویند چه تکنولوژی خوبی، کودکم ساعتها آرام و بیصدا می نشیند غافل از اینکه این هدیه چه بلایی سر کودکتان می آورد.

کودکان با به دست گرفتن تبلت و گوشی همراه ،سکوت می کنند و برای زمان طولانی مشغول بازی با آن می شوند، در صورتی که آنها باید  به اقتضای شرایط سنی خود کمی سر و صدا و تحرک داشته باشند.

درست است که این وسایل می‌توانند در امر سرگرمی و آموزش به کار بیایند، اما باید به جنبه‌های دیگر آن نیز نگاه کرد. اگر والدین بیش از حد به کودکان خود اجازه کار کردن با گوشی و تبلت را بدهند، آن‌ها از دنیای واقعی فاصله خواهند گرفت.

 صفحه نمایشگر گوشی


کودکان قبل از استفاده از تبلت و گوشی همراه به تلویزیون عادت کرده اند، به همین خاطر نمایشگر گوشی و تبلت چیز عجیبی نیست. مشکل زمان استفاده از آن است.برخی از متخصصان اطفال بر این عقده اند که کودکان زیر دو سال نباید به به هیچ نمایشگری نگاه کنند،اما تقریبا همه بچه ها قبل از دو سالگی به صفحه تلویزیون نگاه کرده اند .

برای مشاهده تاثیر بد این رویه کافی است نوجوانان امروزی را ببینید،آنها نمی‌توانند روابط خوبی را در دنیایی واقعی به وجود آورند و به جای اینکه به صورت حضوری با دوستانشان حرف بزنند، در حال صحبت با گوشی شخصی خود هستند که در اغلب موارد غیرضروری است.

 امروزه تقریبا در همه خانه ها تبلت ، گوشی همراه ، تلویزیون و لپ تاپ مشاهده می شود و کودک به راحتی می‌تواند بین گزینه‌های فراوان موجود یکی را انتخاب کند، زیرا هر طرف که سرش را می‌چرخاند می‌تواند یک وسیله الکترونیکی دارای نمایشگر را ببیند.

در واقع آموزش الکترونیکی و بازی‌ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست و می‌توان گفت که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی‌آموزند. آن‌ها با بازی کردن و خواندن و شنیدن مطالب، چیزهای زیادی می‌آموزند. کودکان باید در سنین پایین اجتماعی شوند و آن‌ها این کار را با تقلید از رفتار والدین خود انجام می‌دهند، اما اگر قرار باشد که مدام به گوشی و تبلت خیره شوند، دیگر زمانی برای یادگیری باقی نمی‌ماند.

 کودکان با به دست گرفتن تبلت و گوشی همراه ،سکوت می کنند و برای زمان طولانی مشغول بازی با آن می شوند، در صورتی که آنها باید به اقتضای شرایط سنی خود کمی سر و صدا و تحرک داشته باشند.


در ادامه عوارض استفاده از تبلت و گوشی همراه برای کودکان را بیان می کنیم:

استفاده کودکان از تبلت و گوشی همراه باعث می شود ارتباط آنها را با دنیای اطرافشان قطع شود و حتی تبعاتی را برای آنها به همراه دارد که والدین به خاطر مشغله های  زیاد از آنها بی خبرند.

گاهی برخی والدین از این که فرزندشان توانایی استفاده از لوازم مربوط به فناوری را دارد خوشحال می شوند و این مساله را به عنوان شاخصی برای باهوش بودن فرزند خود در نظر می گیرند در صورتی که استفاده زودهنگام کودکان از فناوری می تواند تبعاتی به همراه داشته باشد که جبران ناپذیر است.


کاهش تمرکز کودکان


یکی از عوارض استفاده از تبلت و گوشی همراه ، کاهش تمرکز کودک است. تمرکز کودکانی که بیش از حد با تبلت بازی می کنند کم می شود.شرایطی که جامعه امروز برای خانواده ها ایجاد کرده نمی توان کودک را از داشتن تبلت و گوشی همراه منع کرد، اما والدین می توانند اجازه استفاده را به جایزه و امتیاز تبدیل کنند و با محدوده زمانی یک تا حداکثر دو ساعت به فرزند خود اجازه بازی دهند. انتخاب نوع بازی ها نیز بسیار مهم است و باید از بازی های آموزشی و متناسب با سن بهره گرفت. همچنین زمانی که تبلت را از کودک می گیریم باید بازی های جایگزین جذاب برای او در نظر بگیریم.

کاهش اعتماد به نفس کودکان


یکی دیگر از معایب و عوارض استفاده از تبلت و گوشی همراه ، کاهش اعتماد به نفس کودکان است.در نتیجه با کاهش اعتماد به نفس آنها باعث می شود که در آینده در زمینه تحصیلی نیز با مشکلات تمرکزی روبه رو شوند. در واقع کودک باید بتواند به اسباب بازی مسلط باشد و دائم برنده شود تا احساس توانمندی کند و اعتماد به نفسش بالا رود؛ در بازی های تبلت و موبایل این اتفاق نمی افتد و کودکان پیاپی شکست می خورند، در نتیجه اعتماد به نفس آنها پایین می آید و البته بهتر است که بازی هایی انتخاب شود که کودک در آن پیروز هم شود.

این کودکان در برقراری ارتباط و مهارت های اجتماعی با هم سن و سال های خود دچار مشکل می شوند چون بیشتر سرگرم تبلت و موبایل هستند و ارتباطشان با اطراف قطع می شود و نحوه دوستیابی آنها ضعیف می شود.


از بین رفتن خلاقیت کودک


استفاده زیاد کودکان از تبلت و گوی همراه می تواند خلاقیت کودک را از بین ببرد، چون خلاقیت از سنین کودکی شکل می گیرد و کودک باید یاد بگیرد آنچه را که می خواهد با آن سرگرم شود خودش بسازد، اما تکنولوژی همه چیز را آماده در اختیار کودک قرار می دهد و به او اجازه فکر کردن نمی دهد.

مغز کودک در طول دوره یک سالگی با سرعت بالایی در حال توسعه و رشد است. کودکان در سن پایین از تعامل با محیط بسیار بیشتر و بهتر یاد می‌گیرند تا محدود شدن دنیایشان به یک صفحه نمایشگر.

لازم است کودکان در تعامل با دیگران درگیر شوند و حتی نکات جزئی مثل برقرار کردن تماس چشمی را در این تعاملات بیاموزند. یادگیری این مسائل در این سن ضروری است و بعدها نمی‌توان آن را جبران کرد.
استفاده کودک از تبلت

اوتیسم


اوتیسم هم  یکی دیگر از عواقب احتمالی استفاده بیش از حد وسایل الکترونیکی می باشد.

بروز مشکلات عصبی در کودکان


از دیگر عوارض استفاده از تبلت و گوشی همراه ، بروز مشکلات عصبی در کودکان است. یکجا نشینی و غافل شدن از بازی‌های کودکانه باعث ایجاد مشکلات عصبی در آنها می‌شود. کار زیاد با رایانه، تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری باعث بروز این مشکلات در کودکان می‌شود.

ضعف بینایی


 استفاده زیاد از تبلت و گوشی همراه ، باعث ضعف بینایی در کودکان می شود.تحقیقات نشان داده است که کار زیاد با تبلت به چشم کودکان آسیب‌های جدی وارد می‌کند و می‌تواند برای سیستم عصبی و چشمی کودکان بسیار مضر باشد. با توجه به اینکه استفاده از گوشی همراه و تبلت برای کودکان در مدت زمان کوتاه خلاصه نمی‌شود، قطعاً به بینایی آنها آسیب می‌زند.

پایین آمدن کیفیت خواب


یکی دیگر از عوارض استفاده از تبلت و گوشی همراه ، پایین آمدن کیفیت خواب کودکان است. زمانی که افراد به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود در تاریکی نگاه می‌کنند، طول موج کوتاه نور آبی منجر به تأخیر در ترشح ملاتونین می‌شود و پیرو آن، فرآیند خواب را سخت‌تر می‌کند.

در واقع ،دستگاه‌های الکترونیکی مانند  تبلت و گوشی همراه سطح هورمون خواب را کاهش و کیفیت خواب را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

متخصصان می گویند هزینه‌های پایین آمدن کیفیت خواب به خصوص در کودکان بسیار بیشتر از خستگی و خواب‌آلودگی است؛ عدم داشتن خواب منظم با خطر بالایی از افسردگی، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است.


به وجود آوردن اختلالات ذهنی


استفاده زیاد از تبلت و گوشی همراه توسط کودکان باعث ایجاد اختلالات ذهنی در آنها می شود. در واقع استفاده بیش از اندازه و غیر ضروری از تلفن همراه برای کاربر استرس و پریشانی ذهنی پدید می آورد.

 محققان معتقدند ارسال بیش از اندازه پیام کوتاه نوعی وسواس و اختلال ذهنی به دنبال دارد که متاسفانه نزد کاربران نوجوان بسیار زیاد است.

این اختلالات به حدی است که نوعی بیماری روانی و عصبی براساس آن تعریف شده است و فرد مبتلا در طول روز چندین بار احساس می کند گوشی تلفن همراهش زنگ می‌خورد.

 گاهی هم برخی از اختلالات ذهنی بر اثر تماشای صحنه‌های نامناسب در برخی بازی‌ها، فیلم‌های بلوتوثی، فیلم‌های فضای مجازی و مطالب خاص است که والدین نباید از آنها غافل شوند.

 یکی دیگر از عوارض استفاده ی زیاد از تبلت و گوشی همراه ، تومور مغزی می باشد.محققان معتقدند تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی به دلیل استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی است.در واقع میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند، احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی زیاد می شود.


منزوی شدن کودکان


 از دیگر عوارض استفاده زیاد از تبلت و گوشی همراه ، منزوی شدن کودکان می باشد.در گذشته که وسایل الکترونیکی روی کار نبود ، همه کودکان با هم بازی می کردند و در جمع های یکدیگر شرکت می کردند ، ولی امروزه تقریبا همه بچه برای خود یک گوشی و یا تبلت دارند و در گوشه ای ساکت ،با خود بازی می کنند.در صورتی که بازی با تبلت و گوشی همراه فرصت آموزش، خواندن، نوشتن و حتی اجتماعی شدن و برقراری ارتباط با دیگران را از کودکان می گیرد و تمام روزهایی که می‌توانند بهترین گزینه‌های برقراری ارتباط کودکان با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی مفید باشند، با بازی با وسایل الکترونیکی به هدر می‌روند.

چاقی کودکان


محققان با بررسی هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که با فراگیر شدن تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند چاقی کودکان بیشتر از قبل شیوع پیدا کرده است که در پی آن بیماری‌های متعدد دیگری هم  شکل می‌گیرند.

زل‌ زدن کودکان به صفحه نمایشگر وسایل الکترونیکی، نشستن‌های مداوم، بی‌تحرکی‌های زیاد، پایین آمدن کیفیت خواب و حتی غذا خوردن در هنگام بازی باعث چاقی کودکان می شود.

تومور مغزی


یکی دیگر از عوارض استفاده ی زیاد از تبلت و گوشی همراه ، تومور مغزی می باشد.محققان معتقدند تومور مغزی در نوجوانی و بزرگسالی به دلیل  استفاده بی‌رویه کودکان از وسایل الکترونیکی است.در واقع میان استفاده از وسایل الکترونیکی و ابتلا به تومور مغزی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد. هر چه کودک بیشتر از وسایل الکترونیکی استفاده کند، احتمال آسیب دیدن او در بزرگسالی زیاد می شود.


آسیب‌های انگشت دست کودکان


گاهی استفاده طولانی مدت از تبلت و گوشی همراه ، به انگشت های دست کودکان آسیب وارد می کند. در حقیقت سرگرم شدن با تبلت و گوشی همراه فرصت بازی‌های معمولی را از کودکان می گیرد  و به این ترتیب عضلات کودکان روز به روز تحلیل می‌رود و به مروز زمان در حرکاتشان تأخیر بیشتری خواهند داشت.

ابتلا به سرطان


از آنجایی که تلفن‌های همراه برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می‌کنند،‌ یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های استفاده از اینگونه وسایل، زیاد شدن خطر ابتلا به سرطان است.

اعتیاد به وسایل الکترونیکی


برخی کودکان عادت کرده‌اند صبح که از خواب بیدار می‌شوند، سراغ تلفن همراه و حتی قبل از آنکه صبحانه بخورند ساعت‌های زیادی را صرف بازی‌های آنلاین کنند که اگر والدین نتوانند کنترلی بر روی بازی‌های آنلاین فرزندشان داشته باشند، باید گفت به راحتی این دست بازی‌ها اعتیادآور می‌شوند.

ضمن اینکه بعضی از کودکان برای بالابردن رتبه و جایگاه خود در اینگونه بازی‌ها، حتی حاضر به پرداخت هزینه‌هایی هستند و در بعضی مواقع می‌بینیم که یک کودک خردسال با استفاده از کارت بانکی پدرو مادر خود از حساب آنها برداشت کرده تا رتبه خود در بازی را ارتقاء دهد؛ همچنین بعضی از این بازی‌های آنلاین تصاویر مستهجنی دارد که کودک را با فضایی که هیچ تناسبی به سن او ندارد، آشنا می‌کند و قطعاً تبعات جبران‌ناپذیری در روح و روان او به جا می‌گذارد.

محققان معتقدند استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد به وجود می اورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر، بازی‌های رایانه‌ای، اینترنت تاثیر مخربی دارد.

معتادان به استفاده از تلفن همراه از دوستان و خانواده فاصله می‌گیرند، انزواطلب  و گوشه گیرمی‌شوند، اولویت‌های سنی و اجتماعی مانند تحصیل و اشتغال را پس می‌زنند، هنگامی که تلفن همراه در دسترس‌شان نیست به آن فکر می‌کنند و از دوری‌اش رنج می‌برند.

آسیب های جسمی


یکی دیگر از عوارض استفاده زیاد از تبلت و گوشی همراه ، آسیب هایی است که به جسم فرد وارد می کند.در واقع گوش دادن با صدای بلند به موزیک با استفاده از هدفون یا هندزفری به صورت طولانی‌مدت، باعث به وجود آمدن عارضه‌های مختلفی از جمله کاهش سطح شنوایی گوش به صورت موقت و یا دائم می‌شود. هدفون به دلیل انتقال صدا به صورت مستقیم و بی‌واسطه روی سیستم شنوایی و حلق تأثیر منفی می‌گذارد.


در ارتباط قرار گرفتن با اطلاعات نامتناسب


بااستفاده زیاد از تبلت و گوشی همراه ممکن است کودک با اطلاعات نامتناسب روبرو شود. در بسیاری از مواقع محتویات درون پیامک‌ها و بلوتوث‌ها مسائل و اطلاعات نامناسبی دارد که ذهن کودک و نوجوان را درگیر می‌کند، مشغله فکری برای او ایجاد می‌شود و به علاوه غالباً به خاطر ترس از اطلاع والدین دچار تشویق و نگرانی می‌شود.

علاوه بر این موارد به مهره‌های گردن، توانایی کلامی، شور و شوق اجتماعی، میزان تمرکز و روابط عاطفی کودکان آسیب وارد می‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .