تبیان، دستیار زندگی

پیشوازهای آیت الله مجتهدی

احمد مجتهدی تهرانی (زادهٔ ۹ مهر ۱۳۰۲ شمسی در تهران و درگذشتهٔ ۲۳ دی ۱۳۸۶ در تهران) روحانی، مجتهد شیعه و استاد حوزه علمیه تهران بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشوازهای آیت الله مجتهدی
او در ۹ مهر ۱۳۰۲ (۱۳۴۳ هجری قمری) در تهران به دنیا آمد. وی در خاندانی متدین پرورش یافت، پدرش محمدباقر از کسبه معروف و با فضیلت بوده و جدش میرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنین عصر خود بود. بعد از این دو، اجداد مجتهدی همگی در کسوت روحانیت و از علما بزرگ و از ائمه جماعات مشهور کاشان بودند. از جمله اجداد وی، ملا محمدعلی مجتهد و ملامحمد باقر مجتهد و ملا محمد کاظم مجتهد کاشانی هستند.
در سال ۱۳۲۱ شمسی و در سن ۱۹ سالگی به کسوت روحانیت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به کار بود، از آن جا که پدرش مخالف طلبگی وی بود، سال‌ ها با سختی، در لباس روحانیت به تحصیل علم پرداخت. بعدها نه تنها پدر راضی شد بلکه بر وجود چنین فرزندی در نزد خویشان و نزدیکان و در اجتماع افتخار می‌کرد.
او با تلاش تجار و مردم، توانست حوزه علمیه فعلی را که در تهران خیابان ۱۵ خرداد شرقی واقع است تأسیس کند. در این حوزه هر سال مراسم عمامه‌ گذاری با حضور وی برگزار می‌ شد.
طلاب این مدرسه علمیه در سال ۱۳۸۳ با سید علی خامنه‌ ای دیدار کردند؛ در این دیدار ایشان از جدیت متولیان و طلاب مدرسه در تحصیل علوم اسلامی تجلیل نموده و از کارها و فعالیت‌ های انجام شده در مدرسه اظهار رضایت کردند.

احمد مجتهدی در سال های آخر عمر از مشکلات تنفسی و قلبی رنج می‌ برد سرانجام در ۲۳ دی ۱۳۸۶ در سن ۸۴ سالگی در بیمارستان بازرگانان تهران درگذشت.