تبیان، دستیار زندگی

پیشوازهای آیت الله جوادی آملی

عبدالله جوادی آملی (۱۳۱۲ش)، فیلسوف، فقیه، مفسر قرآن، مدرّس حوزه علمیه قم و از مراجع تقلید شیعه. او از شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی بوده و حدود شصت سال در حوزه‌ های علمیه قم و تهران، علومی چون فلسفه، عرفان، فقه و تفسیر را تدریس کرده است. وی کتاب‌ های بسیاری نوشته است که تفسیر تسنیم و رحیق مختوم (شرح اسفار اربعه) از جمله آن ها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشوازهای آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی پس از انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌ هایی چون عضویت در شورای عالی قضایی، مجلس خبرگان قانون اساسی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری، را برعهده داشته است. وی همچنین در دهه‌ های هفتاد و هشتاد شمسی، امام جمعه قم بوده است. او در سال ۱۳۶۷ش، در سفر به کشور شوروی سابق، پیام امام خمینی را به گورباچف، رهبر وقت آن کشور رساند.

تدریس
آیت الله جوادی آملی تدریس علوم حوزوی را از جوانی و زمانی که در حوزه تهران درس می‌ خوانده، آغاز کرده است. از زمان اقامت در تهران در اوایل دهه سی شمسی تدریس وی در حوزه علمیه آغاز شد و هم‌اکنون سابقه حدود شصت سال تدریس دروس مختلف حوزوی از جمله فقه، فلسفه، عرفان و تفسیر قرآن را در کارنامه علمی‌ اش دارد. در این مدت سه دوره کتاب اسفار اربعه ملاصدرا را در حوزه علمیه قم تدریس کرده است.
درس تفسیر او از سال ۱۳۵۵ش آغاز شده است. درس تفسیر و درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود

فعالیت‌ های‌ سیاسی‌
آیت الله جوادی آملی که از شاگردان‌ امام‌ خمینی بود، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از زمینه سازان انقلاب بود و با ترویج افکار امام خمینی، جامعه را به سوی تقلید از امام و رهبر قرار دادن او سوق می داد. از همین رو چند بار در دوران پهلوی از تبلیغ و سخنرانی ممنوع و بازداشت شد. بخشی‌ از مبارزات‌ او علیه پهلوی، همکاری‌ در مبارزات‌ مردم‌ آمل‌، سخنرانی‌، افشاگری‌ و تنظیم‌ اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها بود. در سال‌ های‌ آغازین‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌، آیت‌ الله جوادی‌ با حکم‌ امام‌ خمینی به‌ ریاست‌ دادگاه‌ انقلاب‌ و حاکمیت‌ شرع‌ منصوب‌ شد و همچنین‌ عضو شورای‌ عالی‌ قضایی‌ بود. از دیگر فعالیت‌ های‌ ایشان‌ در آن‌ دوره‌، تدوین‌ لایحة‌ قصاص‌ بود که‌ همواره‌ مورد نفرت‌ دشمنان‌ انقلاب‌ و ملی‌‌گراها بود.

بنیاد اِسراء و مؤسسه امام حسن عسکری (ع)
«بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اِسراء» از مراکز علمی شهر قم، زیر نظر جوادی آملی اداره می‌شود. هدف این مرکز تبیین و گسترش علوم اسلامی از دیدگاه وی و همچنین آموزش پژوهشگر در زمینه علوم اسلامی است. جوادی آملی همچنین بر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری (ع) نظارت دارد که در سال ۱۳۸۷ش در شهر آمل تأسیس شده است.