تبیان، دستیار زندگی

هیپنوتراپی چیست؟

هیپنوتراپی در میان عموم مردم به‌نام هیپنوتیزم شناخته می‌شود و توسط درمانگری ماهر انجام می‌شود. این کار در راستای اهداف متعددی مانند کاهش یا درمان درد و اضطراب به کار می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هیپنوتراپی
تعریف‌های متفاوتی در خصوص هیپنوتیزم وجود دارد، هیپنوتیزم به‌عنوان فعل و انفعالی دوطرفه تعریف شده و بیمار به تلقین‌های درمانگر هیپنوتیزم واکنش نشان می‌دهد. از دیدگاه بالینی، فواید درمانی هیپنوتیزم، به‌خصوص در کاهش درد و اضطراب و حتی کاهش علائم زوال عقل اثبات شده است. 

تعریف هیپنوتراپی

 هیپنوتیزم می‌تواند تأثیر چشمگیری بر حافظه بگذارد. ممکن است فرد پس از اتمام فرآیند هیپنوتیزم برخی وقایع که پیش از هیپنوتیزم یا در طول آن رخ‌داده است را فراموش کند.

هیپنوتراپی یک حالت خوشایند و زیبا است که یک فرد می‌تواند از طریق هیپنوتیزم (هیپنوتیزم شده توسط فردی دیگر) و یا از طریق هیپنوتیزم خود، آن را تجربه نماید. بدیهی است، این‌یک حالت آرامش‌بخش است که در آن وضعیت ذهنی موضوع مورد تأکید است.

هیپنوتیزم فقط برای درمان بیماری نیست بلکه همه انسان‌ها می‌توانند از هیپنوتیزم بهره‌مند شوند و از آن برای بهره‌مندی از نتایج خوب و موفقیت استفاده کنند. هیپنوتیزم اغلب به‌عنوان حالتی شبیه خلسه توصیف‌شده است. بااین‌وجود، بهتر است آن را به‌عنوان حالتی در نظر گرفت که ویژگی‌های آن شامل تمرکز حواس، تلقین پذیری بالا، و تخیلات واضح است.

معمولاً به نظر می‌رسد افراد در حالت هیپنوتیزم خواب‌آلود و حواس‌پرت می‌شوند، اما درواقع آن‌ها در حالتی کاملاً هشیار به سر می‌برند.


فواید هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی چیست؟

گاهی فرد برای بهبود دردهای مزمن یا کاهش درد یا اضطراب ناشی از فرآیندهای درمانی مثل جراحی یا زایمان به سراغ هیپنوتیزم می‌رود. در ضمن، هیپنوتیزم جهت کمک به افراد در تغییر رفتار مثل ترک سیگار، کاهش وزن، یا جلوگیری از شب ادراری نیز مورد استفاده واقع شده است. مواردی که هیپنوتراپی را مفید می کند شامل:

- درمان شب‌ادراری

- درمان ترس از پرواز

- درمان اختلالات خوردن

- کاهش علائم زوال عقل

- درمان سردردهای مزمن

- بیماری‌های دندانپزشکی

- آماده‌سازی برای عمل جراحی

- کمک به ترک سیگار و اعتیاد

- پیشرفت در فعالیت‌های ورزشی

- کنترل اضطراب و آرامش فردی

- افزایش تمرکز حواس و تقویت آن

- تثبیت رفتار و روحیه بهتر در افراد

- موفقیت‌های شغلی، زندگی و خانوادگی

- تقویت اراده، پشتکار در کارهای سخت

- درمان اختلالات خواب (خواب بد، بی‌خوابی)

- درمان ترس از فضاهای بسته مانند آسانسور

- پیشرفت در عادات و رفتار مرتبط به مطالعه

- تقویت حافظه و آمادگی موفق برای امتحانات

- درمان دردهای مزمن مثل روماتیسم مفاصل

- بهبود علائم مربوط به سندروم روده‌ی ‌تحریک‌پذیر

- حذف خاطرات ناخوشایند گذشته و رهایی از خاطرات

- افزایش عزت‌نفس، افزایش عملکرد شخصی و عزت‌نفس

در جریان هیپنوتراپی، هیپنوتیزم کننده بر رفتارهای شما تسلط کامل دارد. بااینکه افراد در جریان هیپنوتیزم اغلب احساس می‌کنند رفتارهایشان خارج از اراده ‌آن‌هاست، ولی یک هیپنوتیزم کننده نمی‌تواند شما را مجبور به انجام کاری کند که در تضاد با خواسته ‌شما باشد.



- کمک به تغییر عادت‌های بد و جایگزینی عادت‌های مثبت

- کنترل وزن و چاقی و ماندن در وزن ثابت و مدیریت غذا

- رفع بعضی علائم مربوط به اختلال کم‌توجهی یا بیش فعالی

-  درمان ناهنجاری هایی مانند ناخن جویدن، مکیدن انگشت شست

- از بین بردن یا کاهش عارضه‌های پوستی مثل زگیل و پسوریازیس

- درمان ترس از صحبت کردن و حضور در جمع مثل کنفرانس دادن

- از بین بردن موانع روانی برای زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی

- درمان اختلال جنسی (اختلال نعوظ ، انزال زودرس، ترس از نزدیکی در زنان و واژینیسم)

- کاهش حال تهوع و استفراغ در آن دسته از بیماران سرطانی که تحت دوره‌ ‌شیمی‌درمانی هستند

- درمان ترس از ارتفاع مثل صعود از ساختمان های بلند و کوه های بلند و یا سوار شدن به وسایل نقلیه شهری(مترو)

- درمان داشتن فوبیای به یک جسم خاص (ترس از گربه، مارمولک، سگ، سوسک، و غیره) و یا ترس از ضربه و خون و تاریکی

- کنترل درد (سردرد تنش و سردردهای میگرنی، تسکین درد مزمن و پذیرش، درد عصبی در سایر قسمت‌های بدن، مانند درد پشت و یا درد دوره‌ای و قاعدگی زنان)

- اختلالات هیستریک (اختلال استرس و از دست دادن بخشی از عملکرد بدن مانند بی‌حسی یا فلج در یک قسمت از بدن یا از بین رفتن یکی از پنج حس)

- اختلالات اضطرابی (حملات وحشت) افرادی که دچار استرس یا استرس نامطلوب و اضطراب در قلب هستند و احساس سنگین یا کوتاهی از نفس یا خستگی در گلو و غیره دارند.

- درمان و کاهش درد در طول زایمان(تحویل بدون درد، بارداری، ارتباط عاطفی و احساسی با جنین و لذت بردن در دوران بارداری)

 هیپنوتراپی، هیپنوتیزم

باورهای غلط درباره ‌هیپنوتیزم

درک غلط در خصوص هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی باعث ایجاد برخی از باورهای اشتباه می‌شود که به آن اشاره می‌کنیم:

هیپنوتراپی در میان عموم مردم به‌نام هیپنوتیزم شناخته می‌شود و توسط درمانگری ماهر انجام می‌شود. این کار در راستای اهداف متعددی مانند کاهش یا درمان درد و اضطراب به کار می‌رود.



- هنگامی‌که از هیپنوتیزم خارج شوید، هیچ‌چیز از فرآیند هیپنوتیزم به یاد نمی‌آورید. بااینکه در مواردی بسیار معدود ممکن است فراموشی رخ دهد، به‌طورکلی افراد تمام آنچه در حالت هیپنوتیزم رخ‌داده است را به یاد می‌آورند.

هیپنوتیزم می‌تواند تأثیر چشمگیری بر حافظه بگذارد. ممکن است فرد پس از اتمام فرآیند هیپنوتیزم برخی وقایع که پیش از هیپنوتیزم یا در طول آن رخ‌داده است را فراموش کند. بااین‌وجود، این پدیده امری محدود و موقت است.

- هیپنوتیزم به افراد کمک می‌کند تمام جزئیات موقعیت بدی را که شاهد آن بوده‌اند را به یاد بیاورند. از هیپنوتیزم می توان جهت بهبود حافظه استفاده کرد.

- دیگران می‌توانند شمارا برخلاف میل‌تان هیپنوتیزم کنند. هیپنوتیزم شدن حتماً به همکاری فرد نیازمند است.

- در جریان هیپنوتراپی، هیپنوتیزم کننده بر رفتارهای شما تسلط کامل دارد. بااینکه افراد در جریان هیپنوتیزم اغلب احساس می‌کنند رفتارهایشان خارج از اراده ‌آن‌هاست، ولی یک هیپنوتیزم کننده نمی‌تواند شما را مجبور به انجام کاری کند که در تضاد با خواسته ‌شما باشد.

- هیپنوتیزم می‌تواند شمارا بسیار نیرومند، سریع یا بااستعداد کند. بااینکه می‌توان از هیپنوتیزم جهت بهبود عملکرد استفاده کرد، این فرآیند نمی‌تواند افراد را قوی تراز آنچه هستند کند.

هیپنوتیزم یا مدیتیشن

هیپنوتیزم وضعیتی است که در آن ذهن شخص آگاه، آرام و یا غیرفعال است و ناخودآگاه می‌تواند به‌راحتی قابل دسترسی باشد.

هیپنوتیزم قدیمی‌ترین روش روان درمانی است و در دسته دانش بهبود روان، مغز و بدن قرار دارد. هیپنوتیزم ریشه لاتین هیپنوتیزم به معنای "خواب" است.

برای انجام هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی، ما باید بدن و ذهنمان را به هر نحوی، آرام کنیم. این حالت شامل آرامش بدن و حواس‌پرتی از محیط اطراف است.

هیپنوتراپی استفاده از هیپنوتیزم در درمان اختلالات روانی است. البته هیپنوتیزم مدرن القای مثبت برای بهبود عملکرد فردی است. هیپنوتیزم خود یک درمان نیست، اما هیپنوتیزم یک شاخه‌ای از هیپنوتراپی است که با وارد شدن به مدیتیشن یا ترانس، توجه مستقیم ذهن ناخودآگاه را به خود جلب می‌کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .