تبیان، دستیار زندگی

ماجرای ثبت برندهای ملی سام و جی‌پلاس

بحران‌هایی که سبب رشد می‌شوند

با خروج دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال جی از کشور، ایرانیان تصمیم گرفتند با ثبت دو برند ملی خط تولید داخلی این محصولات را حفظ کنند اما آنها چقدر میتوانند موفق عمل کنند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سامسونگ و الجی
ال‌جی و سامسونگ بیشتر از یکسال است که بازار لوازم‌خانگی ایران ترک کرده‌اند و محصولات مونتاژی آن‌ها نیز رفته‌رفته از ویترین مغازه‌ها کم شده است. حالا با پایین کشیده شدن تابلوی نمایندگی این برندها، به زودی خط تولید این کارخانه‌ها در اختیار تازه‌ واردهای قدیمی، یعنی سام و جی‌پلاس قرار می‌گیرد. برندهایی که پیش از این هم در بازار لوازم‌خانگی حضور داشتند، اما در لباس برندهای خارجی به مردم عرضه می‌شدند.

ماجرا از فشارها و تحریمهای آمریکا شروع شد به همین دلیل یکسالی میشود که این دو شرکت کره‌ای به ایران کالایی را ارسال نمیکردند. سید مرتضی میری به تبیان می‌گوید تا همین الان هم هر آنچه از این دو برند در بازار است یا مونتاژ قطعات آنها در کارخانه‌های ایرانی است و یا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شد.»  حالا اما سامسونگ و ال ‌جی پای خود را از بازار ایران بیرون کشیده‌اند و دیگر حتی قطعات اولیه را هم برای مونتاژ به ایران نمی‌دهند. اما کارگران این کارخانه بیکار نشده اند و با نام های جدیدی زین پس خود این محصولات را تولید میکنند. برندهایی که ملی است و دیگر کسی نمی تواند آنها را از ما بگیرد. 

میری می‌گوید:« یکی دیگر از دلایل تغییر این دو برند به سام و جی پلاس، افزایش حجم قاچاق بود. با این کار مردم دیگر به راحتی جنس قاچاق را از کالای اصلی تشخیص میدهند. »




سام و جی‌پلاس چگونه کار می‌کنند؟
اگر برایتان این سوال مطرح است که سام و جی‌پلاس چطور می‌خواهند جایگزین سامسونگ و ال‌جی شوند، باید گفت پیش از این هم محصولات لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی در داخل کشور مونتاژ می‌شدند. به عبارتی خط تولید همان خط تولید است و کارخانه هم همان کارخانه، با این تفاوت که پیشتر شرکت‌های کره‌ای در نقش واسطه قطعات مورد نیاز برای تولید را از چین وارد و به کشور ما می‌فرستادند تا تحت برند ال‌جی و سامسونگ مونتاژ شود، اما حالا شرکت‌های ایرانی خودشان سراغ مبدأ قطعات لوازم‌خانگی رفته و بدون واسطه قطعات مورد نیازشان را از شرکت چینی دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید 
حمایت از تولید ملی، نیازمند سیاستهای مکمل کنترل واردات

آن روی سکه تحریم‌ها
با همه این اوصاف وجود اینکه محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده برای ایران، تولید لوازم‌خانگی در کشور را دچار مشکلات کرده، اما جنب وجوش تولیدکنندگان برای داخلی‌سازی قطعات لوازم‌خانگی موضوع قابل اشاره و البته رویکرد بسیار مثبتی است. بدون شک آینده بازار لوازم‌خانگی ایران منوط به آینده تولید در کشور خواهد بود، اما خبر خوب این است که با وجود تمام محدودیت‌های بین‌المللی که برای کشور وجود داشت، آمارهای وزارت صنعت، افزایش تولید لوازم‌خانگی را در نیمه اول سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

بدیهی است اگر حمایت از تولیدات داخلی فرهنگسازی شود، هم چرخ این کارخانه‌ها با سرعت بیشتری می‌چرخد، هم نیاز ما به شرکتهای خارجی رفع خواهد شد.