تبیان، دستیار زندگی

تشخیص همسر مسئولیت‌پذیر

برای داشتن یک ازدواج موفق باید فرد مسئولیت‌پذیری را برای زندگی انتخاب کنید اما تشخیص این موضوع چندان راحت نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
وقتی صحبت از ازدواج می‌شود یعنی دختر و پسر دیروز، زن و شوهر امروز می‌شوند .یعنی نقش آنها در زندگی خانوادگی و اجتماعی تاحد زیادی تغییر می کند. اینکه بتوانند از عهده نقش جدید بربیایند یا نه، چیزیست که با مسئولیت‌پذیری آنها به طور مستقیم در ارتباط است.

زن و مردی که تشکیل خانواده می‌دهند باید در خود این توانایی را ببینند که مسئولیت ‌های مربوط به زن و مردِ یک زندگی بودن را بپذیرند. شما اگر قصد ازدواج دارید باید هم بررسی کنید که آیا به اندازه کافی مسئولیت‌پذیر هستید یا خیر؟ همچنین طرف مقابل تان را هم مورد ارزیابی قرار دهید.
ما برای شما پیشنهادهایی داریم که شریک زندگی آینده تان را از این جهت بررسی کنید.

گذشته از پرسیدن این‌گونه پرسش‌ها و دقت در واژه‌واژه پاسخ‌ها، بهتر است به طرز زندگی فرد مقابل‌تان توجه بسیاری داشته باشید، بی‌تردید سبک زندگی عملی او، اطلاعات ویژه‌ای از هر آنچه را که باید در رابطه با این خصیصه بدانید، در اختیارتان خواهد گذاشت.

سوال بپرسید

برای این‌که بفهمید میزان حس مسئولیت‌پذیری فرد انتخابی‌تان برای ازدواج چقدر است، بهتر است توجه ویژه‌ای به سوالات خود در طول جلسات خواستگاری داشته باشید. حواستان باشد هرگز به طور مستقیم از فرد مقابل نپرسید که آیا مسئولیت‌پذیر است یا نه؟ چه بسا به نتیجه مساعدی دست نخواهید یافت، بلکه بهتر است حس مسئولیت‌پذیری فرد مورد نظرتان را با مطرح کردن سوالاتی دقیق از زندگی شخصی، شغل، تحصیلات، وظایف خانوادگی و دوستی وی و... مورد سنجش و محک قرار دهید.

در ادامه به سوالاتی اشاره می‌شود که شما می‌توانید از طریق پرسش آنها به شناخت بهتری در مورد میزان پختگی و مسئولیت‌پذیری همسر آینده‌تان دست یابید:

ـ آیا به‌موقع و سر زمان مقرر شده به قرار ملاقات‌تان می‌رسید یا این‌که معمولا با تاخیر می‌رسید؟
ـ در چه زمینه‌هایی خود را فرد بی‌اهمیتی می‌دانید؟ یا در چه مسائلی بیش از بقیه خود را غیرمسئول می‌دانید؟ (پول، سلامتی، به تعویق انداختن کارها پاسخ ندادن به تلفن‌ها)
ـ برای انجام وظایف شغلی، خانوادگی، اجتماعی و...، چقدر خودتان را متعهد و مقید می‌دانید؟
ـ آیا تا به حال از شغلتان اخراج شده یا استعفا داده‌اید در صورت اخراج و استعفا، دلایل آن چه بوده است؟
ـ آیا تلاش می‌کنید وظایف محوله به خود را صادقانه و درست انجام دهید؟
ـ آیا تا به حال شده در قبال انجام ندادن کاری که به شما محول شده، احساس پشیمانی و عذاب وجدان کنید؟
ـ در قبال چه کسانی احساس مسئولیت می‌کنید؟
ـ آیا در روابط خود با دیگران، بیشتر در نقش حمایتگر ظاهر می‌شوید یا حمایت‌شونده، اگر ممکن است مصادیقی از این وضعیت‌ها را مطرح کنید؟
ـ اگر از اطرافیانتان بپرسند شما فردی مسئولیت‌پذیر هستید یا خیر، به نظرتان چه پاسخ خواهند داد؟ فکر می‌کنید مبنای قضاوت‌شان بر چه اساسی خواهد بود؟
ـ آیا برای احساسات دیگران احترام می‌گذارید؟
ـ چه زمان‌هایی قرض می‌گیرید؟ برنامه‌تان برای برگرداندن مبلغ دریافتی چگونه است؟ آیا معمولا پس‌دادن پول را پشت گوش می‌اندازید یا این‌که سروقت و به‌موقع آن را پرداخت می‌کنید؟
ـ اگر احیانا نتوانید بنا بر دلایلی چه موجه یا ناموجه، وفای به عهد کنید، برای اعلان خلف وعده‌تان به طرف مقابل چگونه رفتار می‌کنید؟
ـ آیا وسایل متعلق به خودتان را تمیز و مرتب نگاه می‌دارید؟
ـ آیا می‌توانید وقت و فعالیت‌های خود را طوری تنظیم و هماهنگ کنید که کارهای محوله به‌موقع انجام شود؟
ـ اصولا آدم منظم و با برنامه‌ای بودید یا خیر؟ نمونه‌هایی از نظم و پایبندی به برنامه‌ها از نظر شما چیست؟
ـ آیا معمولا برای پیدا کردن چیزهایی که سر جایشان نگذاشته‌اید، وقت زیادی را صرف می‌کنید، این مساله چند وقت یکبار برایتان اتفاق می‌افتد؟
ـ آیا برای شروع هرکاری وقت زیادی تلف می‌کنید یا آن که برای انجام آن عجله می‌کنید؟
ـ وقتی کاری را به دست بگیرید، معمولا آن را نیمه‌کاره می‌گذارید همیشه آن را به پایان می‌رسانید؟
ـ چقدر در دستیابی به اهداف‌تان سختکوش هستید؟
ـ آیا معمولا می‌توانید کارهای خود را به بهترین نحو ممکن به سرانجام برسانید؟ یا در انجام وظایف‌تان همیشه به مشکل برمی‌خورید؟
ـ وقتی تعهدی را بپذیرید، معمولا نتیجه پذیرش آن چه می‌شود؟ آیا مسئولیت‌های خود را به انجام می‌رسانید یا خیر؟
ـ آیا دیگران شما را فرد صادق و قابل اطمینانی می‌دانند؟

هرگز به طور مستقیم از فرد مقابل نپرسید که آیا مسئولیت‌پذیر است یا نه؟ چه بسا به نتیجه مساعدی دست نخواهید یافت


ـ نظرتان درباره آدم‌های سازنده و مولد چیست؟ آیا خود را چنین فردی تلقی می‌کنید؟
ـ آیا برای جلوگیری از دوباره کاری سعی می‌کنید از همان ابتدای شروع کار، آنها را با دقت انجام دهید؟
ـ آیا ممکن است در آن واحد، چندین کار ریز و کوچک برای انجام دادن را بر عهده بگیرید که گاهی مجبور شوید تمام آنها را نادیده بگیرید؟
ـ آیا هنگام رفتن به مسافرت، از قبل با دقت در رابطه با آن برنامه‌ریزی می‌کنید؟
ـ نظرتان در مورد ریختن زباله به خیابان چیست؟

گذشته از پرسیدن این‌گونه پرسش‌ها و دقت در واژه‌واژه پاسخ‌ها، بهتر است به طرز زندگی فرد مقابل‌تان توجه بسیاری داشته باشید، بی‌تردید سبک زندگی عملی او، اطلاعات ویژه‌ای از هر آنچه را که باید در رابطه با این خصیصه بدانید، در اختیارتان خواهد گذاشت.

تحقیق کنید

از دوستان، آشنایان یا همکاران فرد مقابل‌تان راجع به این مساله پرسش و تحقیق کنید. مثلا به محیط کار وی رفته و از کارفرمایان یا همکاران او بپرسید که ایشان در کدام قسمت مشغول به فعالیت است؟ حساسیت شغلی آنها به چه میزان است؟ میزان فعالیت ایشان چقدر است؟ وظایف‌شان را چگونه و در چه مدت زمانی انجام می‌دهند؟ آیا به خوبی می‌توانند از عهده وظایف محوله برآیند؟ آیا دیگران از عملکرد شغلی او احساس رضایت دارند؟ چقدر اهل ترقی و پیشرفت هستند؟ آیا ترفیع شغلی داشته‌اند؟ و... قطعا دانستن پاسخ هر یک از سوالات فوق، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید با ادامه تحقیقات به شناخت عمیق و گسترده‌تری از میزان مسئولیت‌پذیری وی در زندگی دست ‌یابید.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
بخش همسان گزینی تبیان

منابع: سلامت نیوز/ چهاردیواری