تبیان، دستیار زندگی

دمنوش لاغری یا رژیم لاغری!

زمانی که به زیبایی و تناسب اندام می‌اندیشیم و از کاهش وزن و لاغری صحبت به میان می‌آوریم، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند کمتر غذا خوردن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم لاغری
امروزه اکثر افراد به لاغری فکر می‌کنند و با انواع و اقسام روش‌ها سعی در کاهش وزن دارند یکی از رایج‌ترین روش‌های کاهش وزن، رژیم لاغری با استفاده یا عدم استفاده از غذاهای خاص است و روش دیگر استفاده از دمنوش لاغری با قابلیت چربی سوزی و کاهش وزن است.


رژیم غذایی لاغری

کاهش وزن با رژیم‌های غذایی یعنی کاهش یا حذف غذاهایی که کالری بالایی داشته و بیشترین تأثیر را در چاقی افراد می‌گذارند. در این رژیم لاغری می‌بایست به پزشک تغذیه مراجعه کرد و با در نظر گرفتن BMI بدن از او یک برنامه غذایی مناسب وزن و قد خود گرفت.

آیا نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش لاغری باعث کاهش وزن می‌شود؟ چای دارای ماده‌ای به نام کاتچین است که سوخت‌وساز بدن را تقویت و به سوزاندن سریع‌تر چربی‌ها کمک می‌کند.همچنین کافئین موجود در بیشتر چای‌ها انرژی مورد نیاز بدن را بیشتر کرده و باعث می‌شود تا بدن کالری بیشتری مصرف کند.



مزایای رژیم غذایی لاغری

یکی از مزایای این رژیم این است که میزان غذاهای مصرفی، با توجه به شاخص BMI به‌دست‌آمده تجویز می‌شود به‌نحوی‌که نوع و اندازه غذای تجویزشده، برای برآورده کردن نیازهای بدن کافی است. یعنی به این مسئله دقت شده که در این رژیم، املاح و ویتامین‌های موردنیاز بدن تأمین گردد و شخص دچار سوءتغذیه و عوارض و مشکلات ناشی از آن نگردد.

رژیم لاغری

معایب رژیم غذایی لاغری

بزرگ‌ترین ایراد این روش سخت بودن آن است. در این روش حجم غذای مصرفی به میزان زیادی کم می‌شود و معمولاً شخص را سیر نمی‌کند. به همین جهت بعضی از افراد قبل از اتمام دوره رژیم، از ادامه آن منصرف می‌شوند. این شیوه یک ایراد دیگر هم دارد و آن این است که رژیم داده شده برای همه اشخاص با شاخصBMI یکسان، برابر است و در آن طبع و مزاج افراد در نظر گرفته نمی‌شود. این خود می‌تواند مشکلات زیادی را دربر داشته باشد.

دمنوش و تأثیرات آن بر لاغری

مهم‌ترین مزیت استفاده از دمنوش های لاغری این است که برای تجویز دمنوش ها، اولین و مهم‌ترین مسئله، در نظر گرفتن طبع و ذائقه هر فرد است. زیرا اثری که هر ماده غذایی در بدن یک شخص می‌گذارد می‌تواند با فرد دیگر کاملاً متفاوت باشد. اگر غذایی شما را چاق می‌کند ممکن است همان غذا باعث لاغری فرد دیگری شود. این ادعا که بعضی می‌گویند حتی با خوردن آب هم چاق می‌شوند ادعایی کاملا درست است و برخلاف تصور رایج در بعضی افراد باعث چاقی می‌شود.

این دمنوش ها قادرند متابولیسم بدن را تحریک کنند که یکی از اثرات آن، کاهش اشتهاست. این مساله به لحاظ روانی بسیار مهم است چرا که افراد به اجبار، غذای خود را کاهش نمی‌دهند و احساس حرص و طمع برای خوردن غذای بیشتر در آن‌ها به وجود نخواهد آمد. بعضی از دمنوش ها هم اثر چربی سوزی دارند. آن‌ها سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و بدن را وادار به چربی سوزی می‌کنند.

چندسالی است که استفاده از دمنوش ها بین مردم رواج پیدا کرده است. چای و دمنوش های لاغری ادعا دارند به سم زدایی و کاهش وزن بدن کمک می‌کنند، ولی مدارکی که گواه این ادعا باشند، وجود ندارد. حتی ممکن است دمنوش ها  تاثیر منفی بر متابولیسم بدن داشته باشند و سبب افزایش اشتها و پرخوری شوند.

انواع دمنوش لاغری

برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آید که آیا بهتر است از رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کنیم یا اینکه با استفاده از انواع دمنوش لاغری وزن خود را کاهش دهیم. دمنوش های لاغری انواعی از گیاهان دارویی و میوه‌ها بوده که علاوه بر فواید بسیاری که مصرف آن‌ها برای سلامت بدن دارد، باعث ایجاد فعل‌وانفعالاتی می‌شود.

باید متذکر شویم که مزاج مسئله بسیار مهمی است که در رژیم‌های لاغری به آن توجه می‌شود و رژیم داده شده متناسب با آن خواهد بود. هیچ رژیمی به‌تنهایی نمی‌تواند رژیم کاملی باشد و هر یک علاوه بر مزایا، معایبی هم دارند. می‌توان گفت برای لاغری اصولی، بهتر است در کنار ورزش و رژیم، دمنوش لاغری گیاهی مصرف کرد. با مصرف دمنوش های لاغری می‌توانید بدون هیچ عوارضی، سوخت و ساز بدن را افزایش و اشتهای خود را کاهش دهید.

- دمنوش زنجبیل
زنجبیل طعم گرم دارد که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. این گیاه به جذب بهتر مواد مغذی کمک و حرکات منظم معده و روده را آسان می‌کند. زمانی که اشتهایتان زیاد است زنجبیل اشتهای کاذب را کنترل می‌کند. زنجبیل تازه را به‌صورت مکعب‌های کوچک خرده کرده و خشک‌کنید و آن را به دمنوش‌تان اضافه کنید.

- دمنوش لاغری زیره
زیره نیز مانند بسیاری از ادویه‌ها، مدت‌هاست که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. زیره سطح کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر چربی سوزی را افزایش می‌دهد و به دلیل وجود فیبر بالا، سطح اشتها را کاهش می‌دهد.

- دمنوش زردچوبه
زردچوبه چربی سوزی بدن را بالا می‌برد و سبب افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود، همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. زردچوبه معجونی برای کاهش وزن نیست اما ادویه ای پرخاصیت است که می‌توانید برای بیماری‌های دیگر از آن استفاده کنید.

- دمنوش برگ بو و دارچین
برگ بو دارای ویتامین‌های زیادی از قبیل C,A و ب کمپلکس برای بدن است. همچنین نقش مهمی در تقویت معده و کمک به هضم آسان غذا دارد. دارچین هم برای چربی سوزی بسیار مؤثر است و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و وجود این دو گیاه در کنار یکدیگر قندخون را کاهش می‌دهد که خود نقش مؤثری در کاهش میل به شیرینی‌ها دارد و جلوی احساس ضعف و گرسنگی را می‌گیرد.

- دمنوش قهوه سبز
قهوه خام تفت داده نشده را می‌گویند که کافئین و کلروژنیک بالایی دارد. کافئین سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و کلروژنیک به‌عنوان آنتی اکسیدان به کاهش فشارخون و کاهش وزن کمک می کند. پودر قهوه سبز را داخل یک لیوان آب جوش بریزید ۷ دقیقه زمان بدهید تا آماده شود. قهوه سبز به‌عنوان یک راه حل طبیعی برای درمان کاهش وزن نیست بلکه باید در کنار رژیم غذایی و ورزش باشد تا نتیجه بهتری کسب کنید.

- دمنوش نعنا
مصرف نعنا سبب می‌شود حرارت معده افزایش پیدا کند و هضم معده بالا رود. مقدار مشخصی برای مصرف نعنا در روز وجود ندارد. افرادی که حساسیت دارند باید در استفاده از این گیاه مراقب باشند و همراه با غذا بخورند. استفاده از نعنا عوارض جانبی ندارد اما بهترین راه هم برای کاهش وزن نیست بلکه باید از آن در کنار سبک زندگی سالم استفاده شود.

دمنوش
- دمنوش هل
هل میوه‌ای از خانواده زنجبیل است که در انواع مختلف هل سیاه، سفید و سبز وجود دارد. هل فیبر بالایی دارد که احساس سیری در فرد را افزایش می‌دهد و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. همچنین ملاتونین موجود در هل مانند یک چربی سوز طبیعی عمل می‌کند. استفاده از هل بدون آسیب رساندن به بدن همراه با برنامه غذایی سالم کمک کننده است.

- دمنوش گل محمدی
زمانی که در حال رژیم گرفتن هستید بدن آب زیادی از دست می‌دهد و برای جبران باید آب زیادی بنوشید. بنابراین دیورتیک موجود در گل محمدی کمک می‌کند کلیه‌ها مقدار بیشتری سدیم را از بدن خارج کنند و بدن را سم‌زدایی می‌کند و هم بدن را هیدراته نگه می‌دارد. هیچ‌چیز جایگزین رژیم و ورزش نمی‌شود اما این دمنوش ها روند رسیدن به نتیجه دلخواه را سرعت می‌بخشد.

- دمنوش جنسینگ
اسم جنسینگ بخاطر شباهت ریشه‌های عجیب این گیاه به پاهای انسان است. این گیاه انواع مختلفی دارد، مصرف جنسینگ باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و برای از دست دادن چربی‌های اضافه بدن بسیار مفید است. همچنین استفاده از آن در طول روز انرژی را بالا می‌برد که سبب می‌شود به‌راحتی ورزش روزانه را انجام دهیم. جنسینگ به متعادل نگه‌داشتن قندخون نیز کمک می‌کند. جنسینگ در کنار سبک زندگی سالم (رژیم و ورزش) بسیار مؤثر است.

- دمنوش قاصدک و نعنا
این دمنوش به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند. کبد مسئول سم‌زدایی بدن است بنابراین نقش مؤثری در سوخت‌وساز بدن دارد. سلول‌های موجود در کبد چربی‌ها را می‌شکنند و به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌کنند و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برند و اشتها را تنظیم می‌کنند. دمنوش قاصدک و نعنا به هضم و جذب موادمغذی کمک می‌کند و دمنوشی قدرتمند برای محافظت از کبد است.

- دمنوش مریم گلی مریم
مریم گلی طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه به‌عنوان یک آرام بخش قوی شناخته شده است. برگ‌های مریم گلی برای سوءهاضمه، نفخ معده و درد شکم بسیار مفید است. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است که بدن را پاک‌سازی می‌کند. همچنین سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و باعث لاغری و کاهش وزن نیز می‌شود.

کاهش وزن با رژیم‌های غذایی یعنی کاهش یا حذف غذاهایی که کالری بالایی داشته و بیشترین تأثیر را در چاقی افراد می‌گذارند. در این رژیم لاغری می‌بایست به پزشک تغذیه مراجعه کرد و با در نظر گرفتن BMI بدن از او یک برنامه غذایی مناسب وزن و قد خود گرفت.



- دمنوش زرشک
زرشک میوه‌ای ترش و سرشار از خاصیت است که بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا است. دمنوش زرشک سبب افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود اما هیچ کس تاکنون با مصرف یک نوع دمنوش به وزن ایده آل خود نرسیده است. از دمنوش زرشک در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنید تا زودتر به وزن ایده آل خود برسید.

- دمنوش بابونه
استرس و اضطراب از عوامل بی‌خوابی هستند که خواب نامنظم سبب افزایش وزن در افراد می‌شود. این دمنوش آنتی اکسیدان قوی برای دفع چربی‌ها و بافت‌های مرده دارد و از همه مهم‌تر آرام‌بخش قوی محسوب می‌شود. همچنین بابونه سرعت افزایش قندخون بعد از غذا کاهش می‌دهد که خود در کنترل اشتها بسیار مؤثر است. دمنوش بابونه به‌تنهایی باعث کاهش قابل‌توجه وزن نخواهد شد، اما اگر با یک رژیم منطقی و ورزش همراه شود، به‌طور مؤثر چربی سوز می‌شود و تناسب اندام شما را افزایش می‌دهد.

- دمنوش رزماری
رزماری گیاهی بسیار معطر است که در اغلب نقاط ایران رشد می‌کند. این گیاه آنتی‌اکسیدان بالایی دارد. همچنین خاصیت ضد هیپروگلیسمی و ضدالتهابی این گیاه چربی سوزی در بدن را افزایش می‌دهد. گیاه رزماری آنزیم لیپاز را مهار می‌کند. لیپاز آنزیمی است که مولکول‌های چربی را می‌شکند و سبب احساس سیری و به تعویق انداختن سرعت هضم چربی‌ها می‌شود.

- دمنوش رازیانه
این دمنوش سرعت سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد درنتیجه کالری‌های دریافتی شما سریع‌تر مصرف می‌شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند. همچنین این دمنوش احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. درست است که به کاهش وزن کمک می‌کند اما زیاد خوردن آن این روند را سریع نخواهد کرد. رازیانه در کنار برنامه کاهش وزن با کمک به هضم و جذب مواد مغذی مؤثر است. باید حواستان باشد که قبل از استفاده از داروهای گیاهی برای لاغرشدن به تغذیه و ورزش توجه کنید.

- دمنوش گزنه
گزنه گیاهی است که سبب غذا رسانی عمیق به سلول‌ها، کاهش میل به غذا و سم‌زدایی بدن می‌شود. این دمنوش برای کاهش اشتها بی‌نظیر است و سرشار از موادمغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، آهن، پتاسیم و غیره است. این دمنوش علاوه بر سوزاندن چربی‌ها، بدخلقی و بی‌حوصلگی را برطرف می‌کند.

- دمنوش اسطوخودوس
اسطوقدوس یا لاوندر برای لاغری، درمان فشارخون بالا، دیابت و بی‌خوابی مؤثر است. آنتی‌اکسیدان بالای این گیاه به سم‌زدایی روده‌ها کمک می‌کند و با کاهش جذب چربی‌ها سبب مقدار ناچیزی از کاهش وزن می‌شود اما به‌تنهایی مؤثر نیست و باید در کنار یک برنامه غذایی سالم باشد.

- دمنوش یونجه
گیاه یونجه دارای انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی و پروتئین است به همین دلیل آن را سلطان گیاهان می‌گویند. مصرف این دمنوش دستگاه گوارش را پاک‌سازی می‌کند و برای رفع یبوست بسیار مفید است. دمنوش یونجه منبعی غنی از پروتئین و فیبر است که احساس سیری در فرد را بالا می‌برد. یونجه دارای ساپونین است که سبب محلول‌تر شدن چربی‌ها می‌شود و علاوه بر سلامتی رگ‌های خونی را نیز تضمین می‌کند.

- دمنوش کرفس و چای سبز
کرفس خام کالری بسیار پایینی دارد و دیرهضم می‌شود و احساس گرسنگی فرد را کنترل می‌کند. چای سبز هم نقش مؤثری در چربی سوزی دارد و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. ترکیب این دو گیاه معجزه‌آسا نیست ولی در کنار رژیم غذایی و ورزش تأثیرگذار خواهد بود و انگیزه‌ای برای ادامه راه است.

- دمنوش به لیمو
به لیمو دارای خواص دارویی زیادی است. دمنوش به لیمو، ریزه خواری افراد را کاهش می‌دهد. نقش مؤثری در چربی سوزی دارد و به تجزیه چربی‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین مشکلات معده و سوءهاضمه را برطرف می‌کند و اشتها را تنظیم می‌کند. استفاده از این دمنوش علاوه بر کنترل اشتها در تقویت عضلات هم مؤثر است و آسیب به ماهیچه در طول تمرین را کاهش می‌دهد.

- لیموناد چای سبز
چای سبز و لیمو دو ماده مؤثر در چربی سوزی هستند. این دو ماده سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و در آب شدن چربی‌ها مؤثر است. از طعم این نوشیدنی هرگز سیر نمی‌شوید و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد.

- دمنوش رویبوس
رویبوس به چای قرمز معروف است. ریبوس آنتی‌اکسیدان بالایی دارد که بدن را از تخریب رادیکال آزاد نجات می‌دهد و نسبت به چای سیاه و سبز مزایای بیشتری دارد. افرادی که عادت به مصرف چای بعد از غذا دارند می‌توانند از این دمنوش استفاده کنند چون از جذب آهن توسط بدن جلوگیری نمی‌کند. این گیاه بسیار قوی و سوزاننده چربی است. پژوهش‌ها نشان دادند ریبوس تا ۲۲ درصد مانع از شکل‌گیری بافت‌های چربی می‌شود و به سوخت‌وساز بدن کمک می‌کنند، اما تنها راه برای لاغر شدن نیست و باید در کنار برنامه غذایی سالم و ورزش روزانه اثر خود را نشان می‌دهد.

- دمنوش چای ترش
چای ترش را به نام‌های چای قرمز یا مکه هم می‌شناسند که با چای سفید، سبز و سیاه کاملاً متفاوت است. چای ترش دارای انواع آنتی‌اکسیدان است که تأثیر زیادی بر روی دفع چربی‌ها، بافت‌های مرده و آسیب‌دیده دارند. همچنین سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و سبب سرعت بخشیدن به دفع غذای مصرفی می‌شود. در نتیجه چربی موجود در غذا را برای جذب غیرقابل دسترس می‌کند. همچنین جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد.

- چای سیاه
مصرف این نوع چای در کشور ما مرسوم است و در تهیه آیس تی کاربرد دارد. چای سیاه طعمی قوی دارد و تخمیر شده (فرآیندی را گذرانده تا به‌صورت شیمیایی تغییر کند و مقدار کافئینش افزایش یابد) است. با این حال نمی‌توان به‌طورقطع گفت به کاهش وزن کمک می‌کند اما پژوهش‌ها نشان دادند چای سیاه مانع جذب چربی‌ها در روده می‌شود. حواستان به آنچه درون چایی می‌ریزید باشد. خوردن چای همراه با شیر ممکن است جلوی بعضی از خواص آن را بگیرد.

- چای سبز
چای سبز معمولاً تخمیر شده نیست. برگ‌های آن بخارپز شده و سپس با دست خرد می‌شوند. چای سبز مقدار زیادی از انواع کاتچین دارد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که چای سبز می‌نوشند، حدود ۱٫۵ کیلو در ۳ ماه وزن کم می‌کنند. اما برای رسیدن به این مقدار کاهش وزن، روزانه باید ۶ تا ۷ فنجان چای سبز بنوشید. عصاره چای سبز می‌تواند خطرناک باشد. چون در برخی داروهای لاغری استفاده می‌شود و موجب بروز مشکلات جدی کبدی می‌شود.

- چای ماچا
نوعی چای سبز است که در مقایسه با انواع چای سبز ارزش غذایی بالاتری دارد. پژوهش‌ها نشان دادند یک لیوان از این چای حداقل معادل ۱۰ لیوان چای سبز معمولی ارزش غذایی دارد. چای ماچا سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. درنتیجه افزایش سوخت‌وساز سبب مصرف کالری بیشتر در مقایسه با شرایط عادی می‌شود. هیچ روشی دارای قدرت جادویی در کاهش وزن نیست ولی استفاده از ماچا در کنار رژیم غذایی سالم و ورزش در کاهش وزن مناسب است.

- چای اولونگ
این نوع چای با خشک کردن برگ‌های چای در آفتاب گرم تهیه می‌شود. چای اولونگ نیز مانند چای سبز سرشار از کاتچین است. در یک تحقیق بیش از دو سوم افراد دارای اضافه وزن که به مدت ۶ هفته هر روز چای اولونگ می‌نوشیدند، حدود ۱ کیلو وزن کم کردند.

- چای سفید
این چای کمترین فرآیند فرآوری را تجربه کرده و طعمش کمی شیرین است. چای سفید می‌تواند به تجزیه سلول‌های چربی موجود در بدن کمک کند و از شکل‌گیری سلول‌های چربی جدید پیشگیری نماید.

- چای دارچین
هر فنجان چای دارچین تنها ۲ کالری دارد. حال اگر این نوشیدنی را جایگزین دیگر نوشیدنی‌های پرکاری مانند نوشابه کنیم، میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر دارچین قند خون را کنترل می‌کند و سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد. سطح قند خون ثابت باعث کنترل هوس‌های غذایی می‌شود.

رژیم لاغری

آیا دمنوش‌های لاغری به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

زمانی که از کاهش وزن و لاغری صحبت به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند کمتر غذا خوردن است.

چای و دمنوش در سراسر جهان سرو می‌شود و انواع متفاوتی دارند از سیاه و سبز گرفته تا اولونگ. این نوشیدنی‌ها دارای مواد طبیعی و بهبوددهنده سلامت هستند و به بهبود مشکلاتی نظیر التهاب، بیماری قلبی و دیابت کمک می‌کنند.

سؤال اینجاست که آیا نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش لاغری باعث کاهش وزن می‌شود؟ چای دارای ماده‌ای به نام کاتچین است که سوخت‌وساز بدن را تقویت و به سوزاندن سریع‌تر چربی‌ها کمک می‌کند.همچنین کافئین موجود در بیشتر چای‌ها انرژی مورد نیاز بدن را بیشتر کرده و باعث می‌شود تا بدن کالری بیشتری مصرف کند.

این دو ماده به‌خوبی در کنار هم به لاغری کمک می‌کنند. در نظر داشته باشید وقتی وزن کم می‌کنید، سرعت سوخت‌وساز پایین می‌آید.  البته مصرف روزانه سبزیجات و میوه‌های تازه نقش مهمی در سم‌زدایی بدن دارد.

رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان، کربوهیدرات و فیبر، موجب افزایش انرژی، سوخت‌وساز و سم‌زدایی بدن می‌شود.

مصرف چای و دمنوش تا زمانی که کافئین تأثیر بدی روی بدن نداشته باشد، نوشیدن آن ایرادی نخواهد داشت. فقط با نوشیدن یک فنجان چای و دمنوش انتظار معجزه نداشته باشید.

البته در بسیاری موارد دیده شده است که مواد موجود در چای و دمنوش ها شما را در برابر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی ایمن می‌کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .