تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌های روانی

بیماری‌های روانی انواع و حالات مختلفی دارند، به همین دلیل شناسایی درست و به‌موقع این بیماری می‌تواند به تسریع روند بهبود فرد بیمار بسیار مؤثر باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری روانی
ممکن است هر فردی حداقل یک بار در زندگی خود یک رابطه‌ای سمی را تجربه کرده باشد. همچنین ممکن است افرادی وجود داشته باشند که به طور مداوم از یک رابطه‌ی بد به رابطه‌ی بد دیگری وارد می‌شوند و دلیلش را هم نمی‌دانند. اگر شما هم این‌چنین هستید، ممکن است مشکل خود شما باشید و دلیل آن چیزی است که کاملاً از کنترل شما خارج می‌باشد.

مشکلات روانی حالات مختلفی دارد و برای آن‌که متوجه شویم با یک فرد روانی در ارتباط هستیم، بد نیست به رفتارها و اخلاقیات افراد دقت بیشتری نشان دهیم.  

علل و عوامل ابتلا به بیماری های روانی

هیچ کس دقیقا علت های این بیماری را نمی داند، ولی این بیماری می تواند علل ژنتیکی، محیطی و یا درون شخصیتی داشته باشد، مثلا کودکان معمولا به دلیل ژنتیکی به این بیماری مبتلا می شوند .

علاوه بر آن بعضی از تجربه های زندگی فرد نشان داده است که خطرات این بیماری در حال افزایش است و فرزندان خانواده‌های بدون آگاهی، خانواده هایی که کودکان را زیاد تنبیه می کنند، خانواده های نا پایدار بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند، عوامل دیگری نیز می تواند باعث بروز بیماری‌های روانی باشد مانند:  

- اعتیاد خانواده
- جدایی پدر و مادر و درگیری های آن ها
- مشکلات جسمی کودک یا نادیده گرفته شدن او


علائم و نشانه‌های بیماری روانی

نشانه‌های این بیماری می توانید با علائم زیر بروز نماید:

از انواع اختلالات اضطرابی می توان به اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، اختلال پانیک، اختلال اضطراب اجتماعی، فوبیاهای خاص اشاره کرد، که امروزه جزء بیماری های شایع روانی محسوب می شوند.


- خشم
- ریاکاری
- بی توجهی
- خودخواهی
- دروغ گویی
- احساس گناه
- بی مسئولیتی
- ارتکاب جرم
- دل رحم نبودن
- کمبود واقع بینی
- ور رفتن با بدن خود
- رعایت نکردن قانون
- سو استفاده از دیگران
- کوتاهی کردن در امور
- بی مسئولیتی اجتماعی
- شرطی بودن بیش از حد
- رفتارهای مخرب جنسی
- کنترل نداشتن روی رفتار
- روابط زیاد با جنس مخالف
- نشان ندادن مهر و عطوفت
- تمایل به کارهای خطرناک
- احساسات کم عمق و سطحی
- ناتوانی در برنامه ریزی برای آینده
- مشکلات رفتاری در زندگی مشترک
- بی هدف بودن و بی گدار به آب زدن
- رفتارهای خشم آلود نسبت به دیگران
- ناتوانی در تفکیک بین درست و غلط
- اعتماد بنفس بیش از حد و حتی کاذب
- شرمنده کردن دیگران و قبول نکردن مسئولیت


دلایل بیماری‌های روانی

بیماری روانی را می‌توان به دلایل ژنتیکی و یا فاکتورهای زندگی فرد و علائم آن بررسی کرد. معمولاً این مشکلات قبل از 16 سالگی بروز می‌کنند. این علائم معمولاً در طول زندگی فرد پایدار می‌ماند. از شایع‌ترین بیماری‌های روانی عبارت‌اند از:

فرد دچار مشکلات نارسیسم و خودشیفتگی، نمی‌تواند احساسات دیگران را درک نموده و همچنین این قبیل بیماران بینهایت خود محور هستند.



- اختلالات خلقی
- اختلالات خوردن
- اختلالات خواب
- اختلالات جنسی
- اختلالات شناختی
- اختلالات شخصیت
- اختلالات انطباقی
- اختلالات روان تنی
- اختلالات اضطرابی
- اختلالات کنترل تکانه
- اختلالات روان‌پریشی
- اختلالات شبه جسمی
- اختلالات ناشی از مصرف موادمخدر

شاید خیلی کوتاه‌مدت به کسی علاقه‌ پیدا کنید و یا رفتار کسی توجه شمارا جلب کند، اما این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که سودی برای شما داشته باشد. اگر تمایل تان به تمجید و تحسین دیگران تأمین نشود، احتمالاً خیلی زود، خسته و دلزده شده و به سمت فرد یا چیز دیگری خواهید رفت.


اگر بیخود و بی‌جهت احساساتی می‌شوید پس روانی هستید!

یک بیمار روانی، شاید هیچ دل‌بستگی عاطفی نداشته باشد، اما به‌راحتی می‌تواند عواطف و احساسات دیگران را با ماجراسازی‌ها و دروغ پردازی‌ها به بازی بگیرد. گاهی واقعاً بحران و ماجرای شورانگیزی وجود ندارد تا او را سرگرم کند، بنابراین خودش دست به کار می‌شود. این اتفاق می‌تواند فشار و تنش زیادی در روابط ایجاد کند، فرد بیمار، تبدیل به یک آدم سمی برای اطرافیان خود می شود.

دوستی‌های بی دوام
آدم‌ها دوست ندارند با کسی وقت بگذرانند که فریب شان می‌دهد، قابل اعتماد نیست، اهل کمک نیست، آزاردهنده است و عاشق ماجراسازی‌های زجرآور است؛ بنابراین بسیاری از سایکو پث ها، برای شکل دادن و برقراری دوستی‌های بلند مدت، مشکلات اساسی دارند، زیرا با هیچکس، دوستانه و صادقانه و صمیمی رفتار نمی‌کنند. اگر شما هم کسی هستید که حتی یک دوست صمیمی ندارید، ممکن است رفتار‌های اجتماعی تان نیاز به اصلاح و درمان داشته باشد.

رنجاندن دیگران
بیشتر افراد، اگر رفتار اشتباهی در مورد کسی مرتکب شوند، حتی اگر کم هم شده، احساس گناه یا ناراحتی می‌کنند، چه از روی عمد کاری کرده باشند و چه تصادفا و غیرعمد.  بیماران روانی ، چنین احساسی ندارند. فرد روانی می‌تواند حتی نزدیک‌ترین فرد به خود را آزار دهد و حتی از نظر فیزیکی با او برخورد کند، بدون اینکه احساس پشیمانی داشته باشد، چون توانایی احساس افسوس و رحم را ندارد. شاید متوجه شوید که چند کلمه حرف تان چگونه اعتماد بنفس همکارتان را نابود کرده است، اما اهمیتی ندهید و هیچ احساس بدی نکنید.

روابط عاطفی و احساسی سرد
بیماران روانی، به سختی می‌توانند احساس و هیجانات دیگران را درک کنند، به همین دلیل نچسب و بی میل هستند. اگر شما هم یک بیمار باشید، احتمالا سعی نمی‌کنید این حقیقت را که علاقه‌ای به ارتباط برقرار کردن با دیگران ندارید، پنهان کنید. اما خودتان را مجاز می‌دانید که هیجانات خود مخصوصا خشم و عصبانیت‌تان را بروز دهید، اما یادتان می‌رود روابط سالمی با آن‌هایی که بیشتر از همه دوست تان دارند، داشته باشید.

دروغ گفتن
معمولا وقتی کسی دروغی می‌گوید، برای خودش دلیلی دارد. ممکن است بخواهد از مواجهه با چیزی فرار کند، یا به احساسات کسی که دوستش دارد لطمه نزند. اما در مورد بیماران روانی این طور نیست، آن‌ها بی اختیار و وسواس گونه دروغ می‌گویند. دروغگویی وسواسی خیلی با دروغ مصلحتی یا دروغ سفید تفاوت دارد. سایکو پث‌ها معمولا به خاطر عدم صداقت مزمن شان شناخته شده هستند و هر وقت که بتوانند بدون هیچ دلیل منطقی، دروغ می‌گویند.

بی‌دقتی در همه کارها
بیماران روانی، درکی از عملکرد اخلاقی و درست ندارند. حتی اگر بدانند کاری که می‌کنند درست نیست، بیشتر دوست دارند بی اعتنایی کنند و وانمود می‌کنند پیامد‌های آن، تاثیری روی شان نخواهد گذاشت. همه‌  بیماران روانی لزوما با خشونت رفتار نمی‌کنند یا دست به جنایت نمی‌زنند، اما آن‌هایی که احتمال این اقدامات برای شان وجود دارد، بیشتر به دست آورد‌های فردی شان توجه دارند تا تاثیر علمکردشان روی دیگران.

زود عصبانی شدنو ضعف در کنترل خشم
بیماران روانی، تنها کسانی نیستند که زود از کوره در می‌روند، اما احتمال اینکه واکنش‌های خشمگین نشان دهند و دست به خشونت بزنند، خیلی بیشتر است و ابدا هم احساس پشیمانی نمی‌کنند. بسیاری از بیماران روانی، به عنوان بخشی از درمان، به یادگرفتن مدیریت خشم نیاز دارند.

ضعف در کنترل خشم، لزوما به معنی روانی بودن نیست، اما اگر معمولا به شدت دیگران را مورد انتقاد قرار می‌دهید و به آن‌ها یورش می‌برید و به عنوان "تنبیه" دیگران دست به این رفتار‌ها می‌زنید، این خشم می‌تواند یک پرچم قرمز تلقی شود.

لذت بردن از فریب دادن دیگران
برای یک بیمار روانی، خیلی طبیعی و عادی است که با دیگران ارتباطی برقرار کند که تنها هدفش، کسب منفعتی برای خودش باشد، حتی به قیمت دغلکاری و فریب دادن آن‌ها. حتی برخی از بیماران روانی، از گول زدن دیگران لذت می‌برند و برای شان نوعی تفریح و سرگرمی است.

تکرار مکرر اشتباهات
یک بیمار روانی، فرق بین درست و غلط را می‌داند، اما تلاشی برای اصلاح رفتار‌های غیرمتعارفش نمی‌کند. از آنجایی که یک بیمار روانی، اهمیتی به اثر رفتار منفی اش بر دیگران نمی‌دهد، دلیلی هم برای ترک آن رفتارش نمی‌بیند. او به خوبی می‌بیند عملکرد اشتباهش چه عواقبی دارد، اما هرگز دست از تکرار آن برنمی دارد.

هوس‌های ناگهانی دارد
یک فرد روانی یا بیمار روانی، حس همدلی و درک شرایط را ندارد، به همین دلیل بی پروا و بی ملاحظه است، نمی‌تواند عواقب رفتارهایش را ببیند و برای همین زیاد پیش می‌آید که ناگهانی، بدون فکر و با بی دقتی دست به کاری خطرناک بزند، مثلا در بزرگراه، ناگهان سرعتش را کم می‌کند و اصلا هم به پیامد‌های احتمالی اش نمی‌اندیشد.

حس همیاری و مسئولیت پذیری ندارد
اگر شما هم یک بیمار روانی باشید، احتمالا اصلا مسئولیت پذیر نیستید. یک بیمار روانی، نمی‌تواند بفهمد چرا باید کاری برای کسی انجام دهد که سودی برایش ندارد. چرا باید وقتش را برای کاری تلف کند که منفعتی برای شخص خودش ندارد.

بیماری روانی

علائم متفاوت و رایج بیماری‌های روانی

نشانه های بیماری روانی معمولا در سنین نوجوانی بروز کرده و دلایل آن می تواند اتفاقاتی که در زمان کودکی افتاده و یا ژنتیکی باشد.

بیماری‌های روانی انواع و حالات مختلفی دارند، به همین دلیل شناسایی درست و به‌موقع این بیماری می‌تواند به تسریع روند بهبود فرد بیمار بسیار مؤثر باشد.



- اختلالات اضطرابی
افراد در گیر با اختلالات اضطرابی همیشه احساس ترس و دلهره دارند و نشانه های فیزیکی اضطراب یا ترس در آنها به صورت بالا رفتن ضربان قلب و عرق کردن نمایان می شود.

اختلالات اضطرابی تاحدودی قابل تشخیص هستند و اگر شخص نتواند خودش را کنترل کند و یا اینکه اضطراب باعث اختلال عملکرد طبیعی در او شود می تواند وجود بیماری را در خود تشخیص دهد، از انواع اختلالات اضطرابی می توان به اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، اختلال پانیک، اختلال اضطراب اجتماعی، فوبیاهای خاص است که امروزه از بیماری های شایع روانی به شمار می روند.

- اختلالات خلقی
یکی از شایع ترین بیماری های روانی در بین مردم اختلالات خلقی است این اختلالات به اختلالات عاطفی نیز مشهور است و شامل احساساتی مانند غم و اندوه مداوم و یا خوشحالی های دوره ای و احساسات نوسانی میان خوشحالی شدد و اندوه شدید است. از شایع ترین آنها می توان به افسردگی، اختلال دو قطبی و اختلال سیکلو تیوم نام برد.

- اختلالات روان پریشی
این اختلالات شامل آگاهی و تفکرهای تحریف شده است و دو نشانه رایج این بیماری اختلالات توهم(تجربه های تصویری و یا صداهای غیر واقعی) و هذیان( اعتقادات اشتباهی که فرد بیمار با وجود شواهد مخالف آن را درست می پندارد) است. اسکیزوفرنی نمونه بارز اختلا لات روان پریشی است.

- اختلالات خوردن
از بیماریهای روانی متداول اختلال خوردن است این اختلالات شامل احساسات، نگرش ها و رفتارهای مفرط در رابطه با وزن و غذا خوردن است این نوع اختلال شامل بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلالات خوردن می شود.

- اختلالات کنترل تکانه و اعتیاد
افراد مبتلا به این اختلالات قادر به مقاومت در برابر خواسته و یا محرکی که برای آنها و زندگی شان مضر است نیستند. سرقت، قمار، آتش زدن نمونه هایی از رفتارهای افراد مبتلا به اختلال کنترل تکانه است. نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر نیز از جمله اعتیادهای رایج در این افراد محسوب می شود.

- اختلالات وسواس
افرادی که به اختلال وسواس اجباری مبتلا هستند همیشه ترس های ثابتی دارند که باعث می شود آنها روال خاصی را پیش بگیرند. این افکار مزاحم وسواس است و روالی که فرد در پیش می گیرد اجبار یا ضرورت نامیده می شود به طور مثال این افراد ممکن است همیشه از ترس میکروب به طور مداوم دستهایشان را بشویند.

- اختلالات نارسیسم یا خود پسندی
این اختلال یک رفتار کلیدی در افراد مبتلا به بیماری روانی است که اگر همراه با سایر علائم نباشد، می‌توان آن را اختلالات شخصیتی نامید. فرد دچار مشکلات نارسیسم و خودشیفتگی، نمی‌تواند احساسات دیگران را درک نموده و همچنین این قبیل بیماران بینهایت خود محور هستند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .