تبیان، دستیار زندگی

بیما‌ری‌های لثه

لثه از بافت صورتی رنگی تشکیل شده که به پایه دندان متصل می‌شود. این بافت متراکم لثه دارای رگ‌های خونی است که دندان‌ها را تا گردن پوشش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری های لثه
رعایت بهداشت دهان و دندان برای سلامتی عمومی بسیار حائز اهمیت است، زیرا بیماری های لثه ممکن است به سایر اعضای بدن نیز آسیب برساند. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بخصوص لثه‌ها، می‌تواند باعث عفونت لثه و  التهاب لثه شود.


انواع بیماری‌های لثه

بیماری‌های بسیاری وجود دارد که در ارتباط با لثه است، دانستن راه‌های پیشگیری و درمان مشکلات لثه باعث می شود تا از بروز این قبیل مشکلات قبل از شدت یافتن جلوگیری کرد.

1) پریودنتال چیست؟

روغن درخت چای باکتری‌هایی که باعث تجمع پلاکت و ایجاد رسوبات دندانی می‌شوند را از بین می‌برد. جهت استفاده از آن هم می‌توانید چند قطره از آن را روی مسواک ریخته و با آن مسواک بزنید و هم می‌توانید چند بار در روز دهان را با این روغن شستشو دهید.

بیماری پریودنتال یا التهابات لثه‌ای به دلیل عفونت لثه و استخوان اطراف دندان‌ها بوجود می‌آید. علائم اولیه‌ی این بیماری که نشان‌دهنده‌ی آلودگی لثه با باکتری است، خونریزی و متورم شدن لثه‌ها می‌باشد. در صورت عدم درمان این بیماری، امکان گسترش آن و در نهایت از بین رفتن دندان و لثه‌ی شما وجود دارد. دو بیماری شایع پریودنتال:

- التهاب لثه در گردن دندان
- التهاب استخوان و بافت دندان

عوامل موثر بر ایجاد بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال توسط باکتری در پلاک دندان ایجاد می‌شود. پلاک مواد چسبنده‌ای است که پس از مسواک زدن و غذا خوردن روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود. این مشکل باعث تورم و خونریزی لثه می شود. شدت این بیماری همچنین می‌تواند باعث از بین‌رفتن دندان‌ها شده که این نشانه‌ای از پریودنتیت شدید (مرحله‌ی پیشرفته‌ی بیماری) است.

میزان پیشرفت بیماری پریودنتال در فرد بستگی به شدت حمله یا مقاومت در برابر حمله‌ی پلاک‌ها و کارایی پاسخ‌های ایمنی و التهابی بدن میزبان دارد. متاسفانه شدت بیماری در افرادی که بیماری‌هایی نظیر دیابت، ایدز و سندرم داون دارند به دلیل سیستم ایمنی ضعیف در بدن آن‌ها، بیشتر است.

سیگار کشیدن و دیابت، از جمله عوامل ابتلا به بیماری پریودنتال هستند. این قبیل بیماری ها معمولا در افراد سیگاری بیشتر اتفاق می افتد همچنین رژیم غذایی نادرست و استرس نیز بر سلامت دندان‌ها تاثیر می‌گذارند.

علائم بیماری پریودنتال

پریودنتال از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است بدون بروز هیچ‌گونه علائمی پیشرفت کند.

- تغییر شکل دندان‌ها
- از بین رفتن تدریجی لثه‌ها
- خونریزی لثه‌ها حین مسواک زدن
- بد بو بودن و بد طعم بودن دهان
- ایجاد فاصله بین دندان‌ها و لثه‌ها
- متورم و قرمز بودن لثه‌ها در حالت عادی

بیماری پریودنتال باعث تشدید برخی از بیماری ها می شود:

- آترواسکلروز و بیماری قلبی: بیماری لثه ممکن است خطر شریان‌های مسدود شده و همچنین شدت بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

- سکته‌ی مغزی: پریودنتال خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را که باعث ایجاد عروق مسدود شده می‌شود، افزایش می‌دهد.

- زایمان زودرس: خانم‌های بارداری که در دوران بارداری مبتلا به بیماری پریودنتال هستند، ممکن است احتمال بیشتری برای زایمان زودرس داشته باشند. همچنین احتمال اینکه وزن نوزاد کم‌تر از حد معمول باشد نیز وجود دارد.

- دیابت: همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، بیماری پیودنتال، شدت دیابت را بیشتر می‌کند.

- بیماری‌های تنفسی:  باکتری‌هایی که درگیر این بیماری‌ می‌شوند ممکن است عفونت‌های ریه را افزایش دهند و شرایط ریه‌های موجود را بدتر کنند.

درمان خانگی خونریزی لثه (پریودنتال)

- عسل: عسل ماده‌ای ضدعفونی کننده و ضد باکتری است، بنابراین می‌توان از آن برای درمان مشکلات لثه مورد استفاده قرار گیرد. بعد از مسواک زدن، کمی عسل را با انگشت روی لثه‌ها بمالید. توجه داشته باشید که عسل را نباید به دندان‌ها بزنید زیرا ماده‌ای قندی است و در طولانی مدت باعث پوسیده شدن دندان‌ها می‌شود.

- آب نمک: غرغره کردن آب نمک از جمله راه‌های موثر برای درمان تورم و خونریزی لثه می‌باشد. یک لیوان آب گرم به همراه یک قاشق نمک را باهم مخلوط کرده و سپس آن را به مدت دو دقیقه غرغره کنید. این کار 3 یا 4 بار در روز می‌توانید انجام دهید.

- چای کیسه‌ای: برای تسکین خونریزی لثه می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. ابتدا یک چای کیسه‌ای را در آب گرم قرار دهید، بعد از چند دقیقه آن را براشته و صبر کنید تا خنک شود، حال چای را به مدت 4 الی 5 دقیقه روی ناحیه‌ای که دچار خونریزی یا تورم شده است قرار دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

- روغن میخک: از این ماده به دو روش مختلف می‌توان استفاده کرد. مقداری روغن میخک را با انگشت یا پنبه روی لثه‌ها بمالید. تکه‌ای میخک را جویده تا خونریزی را متوقف یا کاهش دهد.

- جوش شیرین: جوش شیرین از جمله ماده‌هایی است که از فاسد شدن دندان‌ها و همچنین بروز بیماری‌های مربوط به لثه جلوگیری می‌کند. جوش شیرین را با مقداری آب گرم مخلوط کنید تا به شکل خمیر تبدیل شود. از این خمیر می‌توانید به عنوان خمیر دندان استفاده کنید و با آن مسواک بزنید.

- روغن سیاه دانه: سیاه دانه دارای خواص ضد باکتری است که به عنوان ماده‌ی درمانی معجزه آسایی به کار می‌رود. بعد از مسواک زدن، چند قطره روغن سیاه دانه را به لثه‌ها بمالید و ماساژ دهید. یا می‌توانید مقداری روغن سیاه دانه داخل یک لیوان آب گرم ریخته و با آن دهان را شستشو دهید.

- آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا خواص ضد باکتری دارد و می‌تواند باکتری‌هایی که منجر به تورم و خونریزی لثه می‌شوند را از بین ببرد. مایع داخل گیاه آلوئه‌ورا که به ژل آلوئه‌ورا معروف است را به لثه‌ها مالیده و ماساژ دهید.

- سیر و عسل: سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک بسیار قوی عمل می‌کند. عسل نیز ماده‌ای ضد باکتری است. ترکیب این دو ماده می‌تواند درمان بسیار موثری را به همراه داشته باشد. یک حبه سیر را به دو تکه تقسیم و رنده کنید و با عسل مخلوط کنید. این خمیر را برای کاهش خونریزی به لثه‌ها بمالید.

- سبزیجات خام: سبزیجات سرشار از ویتامین هستند و میزان کالری و چربی در آنها بسیار کم است. بنابراین خوردن سبزیجات نه تنها برای لثه‌ها بلکه برای کل بدن بسیار مفید است. خوردن سبزیجات خام به بهبود جریان خون در لثه کمک می‌کند و می‌تواند خونریزی لثه را کاهش دهد

- میوه‌های حاوی ویتامین C: یکی از ویتامین‌هایی که کمبود آن باعث بروز بیماری‌های مربوط به لثه می‌شود، ویتامین C است. میوه‌هایی مثل لیمو، پرتقال، توت فرنگی و کیوی و همچنین سبزیجاتی مثل کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند. بنابراین برای جلوگیری و درمان بیماری‌های لثه از این میوه‌ها بیشتر استفاده کنید.

بیماری های لثه

2) سیاه شدن لثه‌ها

رنگ لثه در افراد با نژادهای مختلف و گوناگونی رنگدانه‌های پوست آنها متفاوت است. سیاه شدن لثه‌ها و دیگر تغییرات در آن ممکن به دلیل بهداشت دهان و دندان، مصرف برخی داروها، سیگار کشیدن وغیره باشد.

رنگ لثه‌ها ممکن است بنا به دلایلی از رنگ قرمز یا صورتی به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تبدیل شود. در برخی موارد تغییر رنگ لثه طبیعی است، اما در بعضی موارد نشانه‌هایی از بیماری لثه که خطرناک بوده است.

عواملی که باعث سیاه شدن لثه‌ها می‌شوند!

سیگار کشیدن و دیابت، از جمله عوامل ابتلا به بیماری پریودنتال هستند. این قبیل بیماری ها معمولا در افراد سیگاری بیشتر اتفاق می افتد همچنین رژیم غذایی نادرست و استرس نیز بر سلامت دندان‌ها تاثیر می‌گذارند.

- ملانین: یکی از عوامل تیره شدن رنگ لثه‌ها، انباشته شدن ملانین (رنگدانه‌های تیره) در لثه است. عوامل ژنتیکی هم می‌تواند باعث تیره شدن رنگ لثه‌ها شود. بالا بودن میزان ملانین در بدن افرادی که دارای پوست تیره‌تری هستند باعث به وجود آمدن لکه‌های تیره در لثه و یا تیره شدن رنگ آن می‌شود. در نتیجه تیره بودن رنگ پوست و لثه‌ها در صورت بالا بودن ملانین امری طبیعی است.

- سیگار کشیدن: کشیدن سیگار می‌تواند باعث تغییر رنگ لثه شود. نیکوتین موجود در سیگار باعث تولید بیشتر ملانین در بدن می‌شود. لثه‌ها کم کم به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تغییر رنگ می‌دهند. این تغییر رنگ ناشی از سیگار کشیدن ممکن است کلیه نواحی داخل دهان و لب پایین را تحت تاثیر قرار دهد.

- برخی از داروها: مصرف برخی از داروها که برای درمان تعدادی از بیماری‌های عفونی (بیماری کلامیدیا) استفاده و بعضی از داروهای ضد افسردگی ممکن است سبب تغییر رنگ در لثه‌ها شود.

- ماده پرکننده‌ی دندان: تغییر رنگ ناشی از فلز آمالگام ممکن است در هر قسمتی از دهان ظاهر شود اما معمولا در نزدیکی و کنار دندان پرشده به توسط آمالگام به وجود می‌آید. اگر ذراتی از این ماده به خارج از محدوده‌ی استفاده شده رانده شود، به زیر بافت لثه نفوذ کرده و رنگ آن را تغییر می‌دهد.

- بیماری نکروز و التهاب لثه: یکی از بیماری‌های عفونی و خطرناک مربوط به لثه، نکروز شدن بافت لثه‌ای است. این بیماری باعث از بین رفتن بافت‌های زنده‌ی نگهدارنده‌ی دندان و لثه و لایه‌ی نازک استخوانی فک می‌شود. بنابراین باعث سیاه شدن لثه می‌شود. از علائم آن( تب، احساس درد لثه‌ها، بوی بد دهان و خونریزی در لثه) اشاره کرد.

دلایل بیماری نکروز میتواند علاوه بر سیگار کشیدن، استرس و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مربوط به بیماری‌های عفونی و ایدز باشد. برای درمان نکروز حاد لثه باید از آنتی بیوتیک و یا جراحی بافت‌های مرده‌ی لثه استفاده کرد.

عامل دیگری که سبب تغییر رنگ لثه می‌شود، التهاب شدید لثه می‌باشد. التهاب لثه ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استرس، کم‌خوابی و یا رژیم غذایی نادرست به وجود آید.

- بیماری آدیسون: این بیماری، غدد ترشح فوق کلیوی را تحت تاثیر قرار داده و باعث توقف ترشح این هورمون‌ها به اندازه کافی در بدن می‌شود. کسانی که مبتلا به بیماری آدیسون هستند ممکن است لثه‌ها و لب‌های تیره رنگ داشته باشند.


درمان لثه سیاه

- لیزر درمانی: مدرن ترین و جدیدترین روش برای درمان تغییر رنگ لثه سیاه شده استفاده از لیزر است. در روش درمان با لیزر، هیچ گونه تزریق بی حسی یا برش لثه انجام نمیشود و بیمار با آرامش کامل برای درمان اماده میشود. درمان تیرگی لثه ها با استفاده از لیزر بدون احساس درد و کاملا ایمن صورت می گیرد.

- جراحی لثه: پرکاربردترین روش برای تغییر رنگ لثه، جراحی لثه است. این روش به صورت سرپایی و تزریق بی حسی موضعی انجام میشود و بدون درد است. در این روش لایه خارجی لثه که اپتلیوم ( بافت پوششی) و کمی از بافت زیرین لثه به رنگ تیره در آمده است برداشته میشود.

- درمان بیماری پریودنتیت: التهاب و عفونت لثه باعث تغییر رنگ دندان‌ها و لثه می‌شود. این عفونت به بافت لثه‌های اطراف دندان‌ها و استخوان‌ها آسیب می‌زند و باعث تغییر رنگ و عفونت در لثه می‌شود. علائم بیماری پریودنتی چیست؟

- بوی بد دهان
- خونریزی لثه ها
- لثه های متورم و حساس
- چرک کردن بین لثه و دندان
- احساس درد هنگام جویدن و لق شدن دندانها
- تغییر رنگ لثه ها به رنگ قرمز تیره یا قهوه ای
- تحلیل رفتن بافت لثه ای روی دندانها که باعث مشود دندان ها بلندتر به نظر برسند.
 سیگار کشیدن و دیابت،

3) سفید شدن لثه

وقتی دهان و دندان شما از سلامت کامل برخوردار باشد، لثه‌ها به رنگ صورتی و کاملا پایدار هستند. اما گاهی اوقات عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رنگ لثه‌ها را به رنگ سفید تغییر می‌دهد.

علت سفید شدن لثه ها

دلایل متعددی وجود دارد که باعث سفید شدن لثه ها میشود. بنابراین ضروری است که مرتبا به متخصص مراجعه کنید مخصوصا زمانی که تغییر در لثه های مشاهده میکنید. اگر این بیماری ها درمان نشود ممکن است مشکلات جدی تری برای شما به وجود بیاورند. در برخی موارد نادر ممکن است منجر به سرطان دهان شود.

- لکوپلاکی لثه: عمده ترین علت این بیماری مصرف دخانیات است که باعث میشود قسمتهایی از لثه  شود که با مسواک زدن از بین نمی روند. لکوپلاکیا میتواند علایم مبتلا شدن به سرطان دهان باشد. این بیماری باعث ظاهر شدن قسمت های سفید رنگ ضخیمی در دهان میشود که برای تشخیص آن باید آزمایش و تست انجام دهید.

بعضی اوقات این پلاک ها بی رنگ یا به رنگ خاکستری هستند. این لکه ها معمولا روی زبان، لثه ها، سطح داخلی بافت گونه، قسمت انتهایی زیر زبان ظاهر میشود. در صورتی که این لکه های سفید ناشی از لکوپلاکیا نباشد با رعایت بهداشت دهان به طور خودکار برطرف میشود، اما اگر نشانه های لکوپلاکیت باشند برای مدت زمان طولانی باقی می ماند که نیاز به درمان دارد.

- کم خونی: افرادی که دچار کم خونی هستند ممکن است دارای پوستی رنگ پریده باشند که شامل پوست روی لثه ها هم میشود، این میتواند دلیلی برای سفیدبودن لثه آنها باشد.

- جینجیویت: این بیماری در اثر عفونت باکتریایی به وجود می آید. عدم بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل ابتلا به این بیماری است. افرادی که مبتلا به جینجیویت هستند، احساس سوزش در لثه ها، قرمزی و التهاب در آنها دارند. هم چنین ممکن است باعث لق شدن و افتادن دندانها یا خونریزی هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود. این شرایط می تواند سبب سفید شدن  و تحلیل رفتن لثه ها شود.

درمان سفید شدن لثه‌ها

- کم خونی: استفاده از مکمل‌‎ها و مولتی ویتامین‌ها و انجام دادن هر درمانی که به بهبودی کم خونی کمک می‌کند.

- آفت دهانی: آفت‌های کوچک معمولا تا 2 هفته و بدون استفاده از دارویی از بین می‌روند روش‌های درمان آفت‌ها: شسشتشوی دهان با آب نمک، استفاده از پماد یا ژل‌های مخصوص، استروئید و در برخی موارد نیاز به سوزاندن آفت می‌باشد.

- گینگیویت: توجه بیشتر و رعایت بهداشت دهان و دندان ساده‌ترین راه درمان این بیماری می‌باشد. مسواک زدن مرتب و صحیح، همچنین استفاده از نخ دندان 2 مرتبه در روز و کنترل منظم مسائل مربوط به دهان و دندان می‌تواند از گینگیویت پیشگیری و یا به بهبود آن کمک کند.

- لوکوپلاکی لثه: لکه‌های سفید ناشی از لوکوپلاکیای داخل دهان و روی لثه را می‌توان از طریق فیریز کردن، جراحی کردن و یا لیزر از بین برد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، باید از سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو دوری کنند.

- برفک دهان: این نوع بیماری عموما با مصرف داروهای ضد قارچ برطرف می‌شود.

- سرطان دهان: راه‌های درمان آن شامل شیمی درمانی و جراحی نواحی که تحت تاثیر بوده و آسیب دیده است.

4) آبسه دندان

آبسه، غده‌ای عفونی و چرکی است که در اطراف ریشه‌ی دندان تشکیل می‌شود. معمولا آبسه بعد از پوسیده شدن دندان بوجود می‌آید. آبسه به تدریج می‌تواند به عاج و مینای دندان آسیب برساند.

علت بروز آبسه دندان

دندان‌ها تحت عوامل مختلفی دچار آلودگی می‌شوند که این آلودگی می‌تواند منجر به بروز آبسه شود. این آلودگی‌ها ناشی از موارد زیر هستند:

- دندان‌های ترک خورده               
- پریودنتال یا بیماری لثه          
- پوسیدگی شدید دندان یا حفره‌ی عمقی

دلیل اصلی آبسه‌ی دندان، پوسیدگی دندان‌هاست. در واقع باکتری دلیل اصلی پوسیدگی و در ادامه آبسه ی دندان می‌باشد. منشا آبسه به دندان و حتی ریشه‌ی دندان باز می‌گردد.

- آبسه پریودنتال (لثه) یا اندودونیک: آبسه‌ی پریودنتال گونه‌ی رایجی از آبسه است. این نوع آبسه زمانی صورت می‌گیرد که لثه‌ها عفونت داشته باشند. پریودنتال یا همان بیماری لثه، باعث می‌شود تا لثه متورم و قرمز شده و از ریشه‌ی دندان جدا شود. این فاصله دسترسی برای رعایت موارد بهداشتی را بسیار دشوار خو.اهد کرد.

- آبسه پرییاپیکال: این نوع از آبسه مربوط به سوراخ شدن مینای دندان که لایه‌ی بیرونی دندان است، می‌باشد. وقتی مینای دندان سوراخ شود، باکتری‌ها به داخل پالپ دندان که محل تجمع عصب و بافت دندان است، نفوذ می‌کنند. این باکتری‌ها باعث عفونت پالپ دندان می‌شوند که وقتی این عفونت به استخوان‌های دندان برسد، باعث بروز این نوع از آبسه خواهد شد.

 

 سیگار کشیدن و دیابت،

علائم آبسه دندان

بیماری پریودنتال توسط باکتری در پلاک دندان ایجاد می‌شود. پلاک مواد چسبنده‌ای است که پس از مسواک زدن و غذا خوردن روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود. این مشکل باعث تورم و خونریزی لثه می شود.

- تب
- ورم
- بوی بد دهان
- تورم و قرمزی لثه
- درد دندان یا فک
- متورم شدن غدد لنفاوی
- اساس درد هنگام خوردن غذا


درمان آبسه دندان

آبسه، غده‌ای عفونی و چرکی است که در اطراف ریشه‌ی دندان تشکیل می‌شود. معمولا آبسه بعد از پوسیده شدن دندان بوجود می‌آید. آبسه دندان بعد از مدتی می‌تواند به عاج و مینای دندان آسیب برساند.

- آنتی‌بیوتیک‌ها: برای از بین بردن عفونتی که منجر به آبسه شده است، ممکن است دندانپزشک، آنتی‌بیوتیک تجویز کند ولی این به عنوان درمان قطعی شناخته نمی‌شود.

- کشیدن دندان: در صورتی که امیدی به درمان و نجات دندان نباشد، باید دندان کشیده شود.

- کانال ریشه: بهترین راه درمان آبسه دندان، کانال ریشه می‌باشد. در این روش، دندان را سوراخ کرده و کانال‌های لثه‌ پاک می شود. فضای خالی ایجاد شده را با ونیر کامپوزیت یا دیگر مواد پرکننده‌ی دندان پر کرده و تاج دندان را روکش می کنند.

- جراحی:  برای درمان آبسه پریودنتال ممکن است نیاز به جراحی باشد.

5) عقب رفتگی لثه

به مرور زمان و بالا رفتن سن ممکن است لثه ها به عقب رانده شوند و یا رفته رفته از بین بروند و باعث قرار گرفتن ریشه دندان در معرض نور شوند. با قرار گرفتن ریشه دندان در معرض نور شرایط برای پوسیدگی دندان فراهم می‌شود. دندان پوسیده هم در نهایت در معرض عفونت قرار گرفته و از دست می‌رود.

پس اگر عقب‌ رفتگی لثه در همان مراحل اولیه تحت درمان قرار گیرد میتوان آن را متوقف کرد و یا روند عقب رفتن را کاهش داد. اگرعقب رفتگی لثه‌ها شدید باشد و باعث به وجود آمدن درد و عفونت و همچنین حساسیت های دندانی شود درمان‌های مختلفی دارد که شامل تمیز کردن عمقی دندان‌ها، عفونتهای پزشکی وغیره است.

علت عارضه عقب رفتگی لثه

زمانی که فرد قسمتی از بافت لثه خود را از دست بدهد عقب رفتگی لثه ایجاد می شود و ریشه دندانها در معرض پلاک، باکتری و دیگر عوامل آسیب رسان به لثه قرار می گیرند. مهمترین عاملی که باعث عقب رفتن لثه‌ها می‌شود رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌باشد. ولی با این وجود این عارضه ممکن است در افرادی که بهداشت دهان دندان خود را به خوبی رعایت می‌کنند نیز اتفاق بیفتد.

دو عامل دیگرعقب رفتن لثه‌ها التهاب بافت لثه و ساییده شدن فیزیکی لثه‌ها است. حتی ممکن است در برخی افراد بر اثر عوامل ارثی اتفاق بیوفتد. عامل دیگر عقب رفتگی لثه‌ها استفاده از مسواکهایی با برسهای بسیار سخت است خصوصاً اگر خیلی محکم و قوی بر روی دندان کشیده شوند.

عامل دیگر تاثیر گذار در عقب رفتگی لثه میتواند بیش از حد معمول مسواک زدن باشد. اگر فرد هنگام مسواک زدن مسواک را در دست راست خود نگه دارد به سمت چپ لثه‌های خود فشار بیشتری وارد می‌کند و عقب رفتگی لثه در سمت چپ بیشتر می‌شود  در نتیجه لثه‌های جانبی بیشتر از لثه‌های جلویی در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

از عوامل دیگر این نوع عقب رفتگی لثه میتوان به پیرسینگ زبان، پیرسینگ لب، آسیبهای هنگام درمان برخی دندان‌ها و دندان‌هایی که هموار نیستند اشاره کرد. هر چه بافت لثه نازکتر و حساس تر باشد احتمال مبتلا شدن به این بیماری بیشتر می‌باشد. در واقع بافت نازک لثه حتی از پلاکهای ایجاد شده بر روی دندان هم بیشتر شرایط التهاب را فراهم می‌کند.

لثه

علائم عقب رفتگی لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان برای سلامتی عمومی بسیار حائز اهمیت است، زیرا بیماری های لثه ممکن است به سایر اعضای بدن نیز آسیب برساند. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بخصوص لثه‌ها، می‌تواند باعث عفونت لثه و التهاب لثه شود.

ممکن است بسیاری از افراد دچار بیماری عقب رفتگی لثه باشند ولی اصلا اطلاعی از مبتلا شدن به این بیماری نداشته باشند.

- حساسیت دندان نسبت به سرما و گرما زیرا ریشه ها به دلیل عقب رفتن لثه بیشتر در معرض هر گونه تغییر قرار می‌گیرند.

- تغییر ظاهر دندان‌ها، بلندتر به نظر رسیدن آنها و فاصله بین دندانها در این بیماری نمایان می‌شود.

- عقب رفتگی لثه باعث ایجاد مشکلات دیگری چون خطر پوسیدگی بیشتر دندان، انواع بیماری های لثه و از دست دادن دندان را در پی دارد و در نهایت می‌تواند منجر به خونریزی لثه و تنفس بد شود.


درمان عقب رفتگی لثه

در برخی موارد می‌توان با رعایت چند نکته از عقب رفتگی یا تحلیل لثه جلوگیری کرد. عقب رفتگی لثه در موارد خفیف، نیاز به درمان ندارد، اما در صورتی که این عقب رفتگی زیاد باشد باید فورا درمان شود.

- ترمیم دندان با کامپوزیت:  از کامپوزیت برای پوشش سطح ریشه‌ی دندان استفاده می‌شود.

- جراحی: در این روش، از قسمت‌های دیگر دهان بافتی جدا کرده و قبل از شدت عقب رفتگی لثه، به بافت لثه پیوند می‌زنند.

- کامپوزیت صورتی یا پرسلن: رنگ این نوع از کامپوزیت به رنگ لثه است و از آن برای ترمیم ظاهر لثه استفاده می‌شود.

- درمان عوامل کاهش دهنده‌ی حساسیت: با این کار می‌توان تاثیر عواملی که باعث حساسیت ریشه‌ی دندان می‌شوند را کاهش داد. این درمان علائم عصبی که منجر به عقب رفتن لثه‌ها می‌شوند را درمان می‌کند.


درمان های خانگی عقب رفتگی لثه

برای درمان عقب رفتگی لثه، چندین درمان گیاهی نیز وجود دارد که در بعضی موارد می‌توان از آنها استفاده کرد.

- روغن کنجد: این روغن، از رشد باکتری در دهان پیشگیری می‌کند. بنابراین می‌توان دو یا سه قاشق چایخوری از این روغن را به مدت چند دقیقه در دهان نگه دارید و این کار را به مدت 2 تا 3 هفته ادامه دهید.

- روغن درخت چای: روغن درخت چای باکتری‌هایی که باعث تجمع پلاکت و ایجاد رسوبات دندانی می‌شوند را از بین می‌برد. جهت استفاده از آن هم می‌توانید چند قطره از آن را روی مسواک ریخته و با آن مسواک بزنید و هم می‌توانید چند بار در روز دهان را با این روغن شستشو دهید.

- روغن میخک: میخک خواص ضدالتهابی دارد و از روغن آن جهت کاهش حساسیت لثه استفاده می‌شود. برای استفاده دارچین و میخک را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب جوشانده و بعد از سرد شدن محلول، از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید.

- روغن اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس خاصیت ضد باکتری دارد و برای درمان عقب رفتگی لثه استفاده می‌شود. 5 الی 7 قطره از این روغن را در یک لیوان آب ریخته و لثه را روزانه با این محلول ماساژ دهید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .