تبیان، دستیار زندگی

در گفتگو با تبیان بررسی شد

مهم‌ترین اصل برای موفقیت در ازدواج مجدد

به اعتقاد کارشناس مسائل تربیتی و روانشناس خانواده اولین و مهم‌ترین اصل در ازدواج مجدد موفق، جلب رضایت فرزند است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج مجدد
ازدواج مجدد پس از طلاق، حق طبیعی و شرعی هر زن و مردی است. در چنین مواردی ازدواج زن و مردی که به هر دلیلی از همسر خود جداشده‌اند و فرزندی هم ندارند، چندان مشکل‌ساز نیست اما اگر یکی از طرفین یا هر دو، فرزند یا فرزندانی داشته باشند، ازدواج آنها با موانعی روبرو است که قبل از رفتن زیر یک سقف باید حل‌وفصل شود. اینکه برای انجام ازدواج مجدد چه مراحلی را باید طی کرد و چگونه باید در این زمینه با فرزند صحبت کرد، نکته مهمی است که دکتر سیما فردوسی کارشناس مسائل تربیتی و روانشناس خانواده در گفتگو با «تبیان» درباره آن صحبت کرده است.

چگونه باید در مورد ازدواج مجدد با فرزند صحبت کرد؟
بچه‌ها در اکثر موارد دلایل طلاق والدینشان را نمی‌دانند یا هیچ‌وقت متوجه نمی‌شوند که چرا والدینشان تصمیم به ازدواج مجدد گرفته‌اند. این موارد ممکن است باعث ایجاد فکر و خیال‌های ترسناکی در کودک شود؛ بنابراین اولین قدم، صحبت کردن با فرزند یا فرزندان در مورد ازدواج است. در ابتدا باید با کودکان صحبت کنید تا ببنید آیا آنها این مسئله را می‌پذیرند یا خیر؛ همچنین از مزایای این ازدواج برای کودک بگویید که باعث می‌شود تشکیل خانواده دهیم و ازنظر عاطفی، مالی، رفاهی و... تأمین شویم. بعد از طی کردن این مراحل و جویا شدن نظر فرزندتان، کودک باید چند جلسه فرد موردنظر را ملاقات کرده و باهم گفتگو کنند تا ببینیم آیا کودک نامادری یا ناپدری‌اش را می‌پذیرد یا خیر و آیا ناپدری یا نامادری می‌تواند با کودک ارتباط برقرار کرده و در حق او پدری یا مادری کند؟! اگر کودک و فرد جدید که قرار است وارد این زندگی شود، توانستند خود را با شرایط موجود وفق دهند، ازدواج مجدد مانعی ندارد، در غیر این صورت مشکلاتی به وجود می‌آید.

بهترین سن فرزند برای ازدواج مجدد پدر یا مادر چه سنی است؟
در هر سنی والدین باید کودکان را در جریان ازدواج مجدد قرار دهند و بعد از رضایت آنها اقدام به ازدواج کنند اما بهترین سن برای ازدواج مجدد والد، سنین کودکی تا قبل از 5 سال است چون کودک به‌سرعت خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد. بحرانی‌ترین سن، دوران نوجوانی است زیرا کودک در این سن درگیر یافتن هویت خود است که حال دچار بحران دیگری همچون ازدواج مجدد پدر یا مادرش می‌شود؛ به همین دلیل حساسیت کودک در این سن نسبت به ازدواج مجدد والد بیشتر می‌شود.

اگر فرزند راضی به ازدواج پدر یا مادرش نشد چه؟!
ازدواج باوجود مخالفت فرزند ممکن است آسیب‌هایی را برای فرزند در پی داشته باشد. اگر باوجود آگاهی دادن و صحبت کردن با فرزند، او راضی به ازدواج پدر یا مادرش نشد و پدر یا مادر بدون توجه به نظر او ازدواج کنند، فرزند ازنظر روحی دچار افسردگی وپرخاشگری می‌شود و در برخی موارد به فکر فرار از خانه و اختلاف‌افکنی بین والد با نامادری یا ناپدری می‌افتد. بنابراین پدر و مادرها دقت کنند که تنها خواست خودشان را در نظر نگیرند و زمانی که پای یک بچه در میان است، او هم باید در این زندگی شریک باشد و ازدواج مجدد باید با رضایت کامل فرزند انجام شود؛ در غیر این صورت با انجام این ازدواج، زندگی آینده خود و فرزندشان را تباه خواهند کرد.

پیش‌شرط ازدواج مجدد موفق چیست؟
اولین و مهم‌ترین اصل در ازدواج مجدد موفق، جلب رضایت فرزند است. در مراحل بعدی، لازم است تا زن و مرد در مورد همه انتظارات خود ازجمله امور روزمره، قوانین خانه و خط‌مشی‌های مربوط به نظم و انضباط، بررسی اختلافات و تعارضات فرزند پروری، امور مالی و... صحبت کنند.