تبیان، دستیار زندگی

خواص ارده

کنجد اصلی ترین ماده تشکیل دهنده ارده است که تقویت قوای جنسی و آرام کردن درد ، بخشی از خواص آن است.در این مطلب می خواهیم خواص ارده را بیان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارده

ارده مایعی است که از کنجد نرم پوست کنده بریان و نرم کوبیده تهیه شده و روغن آن جدا نشده باشد .از ارده بیشتر برای وعده غذایی صبحانه استفاده می کنند تا انرژی لازم را برای تمام روز دریافت کنند.

ارده صددرصد طبیعی است و هیچ گونه افزودنی، شیمیایی و غیرشیمیایی  در آن استفاده نشده است. ماده اصلی و تنها ماده تشکیل دهنده آن کنجد است.

کنجد سرشار از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد، این دانه منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است همچنین مصرف این دانه گیاهی برای افرادی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند می تواند بسیار مۆثر باشد.

ارده دارای کربوهیدرات، پروتئین، چربی، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم بوده و مصرف آن بسیاری از نیازهای بدن را تامین می کند.

افرادی که شیر دوست ندارند و یا به هر دلیلی نمی توانند شیر مصرف کنند ، می توانند از کنجد برای تأمین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می آید، استفاده کنند.

طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار مفید است. در واقع خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند.

در ادامه خواص کنجد را بیان می کنیم:


ملین و مسهل

گاهی افراد دچار یبوست می شوند که برای رفع آن می توان از ارده استفاده کرد. یکی از خواص ارده ، ملین بودن آن است و مصرف آن باعث نرم شدن و تسهیل کار روده ها می شود و از یبوست پیشگیری می کند.

نرم کننده دمل

دمل نوعی جوش چرکی  است  که  در برخی از قسمت های بدن ایجاد می شود. از خواص ارده سفتی و ورم های سفت داخلی و دمل ها را نرم می کند و باعث باز شدن دمل در سردمزاجان می شود.

تنظیم فشار خون و کلسترول

کسانی که فشار خون بالا دارند ، می توانند برای تنظیم فشار خون خود از ارده استفاده کنند.تحقیقات نشان داده است که سسمولین و سسامین که در دانه‌های کنجد وجود دارند، خواص آنتی ترومبوتیک  دارند و جلو ایجاد لخته‌های خونی را در بدن می‌گیرند.به همین خاطر کنجد ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به اثرات مخرب و ضایعه‌های موجود در سرخرگ‌ها از قبیل سندرم کرونری حاد و مرگ ناشی از مشکلات قلبی و عروقی کمک کند.

 
ارده غذایی انرژی زا است و مصرف آن برای کودکان به دلیل تحرک زیادی که دارند بسیار مناسب می باشد. خوردن ارده برای کودکان باعث تقویت حافظه آنان می شود.


با این‌که دانه‌های کنجد مقدار زیادی چربی و کالری دارند، مصرف آن‌ها برای سلامت قلب مضر نخواهد بود.

 همچنین دانه‌های کنجد موجود در ارده سرشار از لیگنان‌های گیاهی هستند و ممکن است به بهبود وضعیت لیپید خون و تنظیم کلسترول و فشار خون به حالت طبیعی کمک کنند.پژوهش ها نشان می دهد لینگان‌ها می‌توانند کلسترول بدن را ، هم کلسترول و سطوح کلسترول کبد را به طور طبیعی کاهش دهند.

خواص ارده کنجد برای زنان
 از دیگر خواص ارده ، متعادل کردن هورمون های بدن به ویزه در زنان یائسه می باشد. مصرف ارده در زنان قاعده آور بوده و بیماری های رحم را رفع می کند.

فیتواستروژن‌ها، بر هورمون‌های بدن تاثیر می گذارد و می‌توانند کارکرد استروژن را تقلید کنند و هم‌چنین به عنوان یک ضد استروژن عمل کنند مطالعات نشان داده‌اند، غذاهای حاوی فیتواستروژن برای برخی از آدم‌ها، به خصوص برای زنان یائسه‌ و بالای ۵۰ سال یا زنانی که به هر دلیل کمبود استروژن دارند، واقعا می‌توانند مفید باشند. این مواد غذایی به طور طبیعی می‌توانند هورمون‌ها را متعادل کنند، به استحکام استخوان‌ها کمک کنند، و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان یا پوکی استخوان را کاهش دهند.

غذای عالی برای کودکان

ارده غذایی انرژی زا است  و مصرف آن برای کودکان به دلیل تحرک زیادی که دارند بسیار مناسب می باشد. خوردن ارده برای کودکان باعث تقویت حافظه آنان می شود.

 بهبود کم خونی

 ارده از مواد غذایی بسیار مفید برای خون سازی است و سطح آن خون را نیز بالا می برد و مصرف ارده از بروز کم خونی پیشگیری کرده و بخاطر داشتن فولات مصرف آن برای زنان حامله نیز توصیه می شود.

تامین کلسیم و سلامت استخوان ها با مصرف ارده

در ارده به میزان زیادی کلسیم و فسفر و سایر عناصر غذایی مورد نیاز بدن وجود دارد و مصرف آن ها در درمان استخوان درد، پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت آن ها و تسکین درد مفاصل بسیار موثر می باشد.
ارده

بهبود عملکرد مغز

مصرف ارده با توجه به ترکیباتی که دارد در تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری و تمرکز نقش موثری دارد. فسفر موجود در ارده برای فعالیت های بهتر مغزی بسیار تاثیر دارد.

سلامت پوست

دانه‌های کنجد منبع خوبی برای آمینو اسیدها ویتامین (ای –بی) مواد معدنی کم مقدار و اسیدهای چربی هستند که همگی به جوان‌سازی سلول‌های پوستی و پیشگیری از بروز نشانه‌های زودهنگام پیری کمک می‌کنند.کسانی که دوست ندارند ارده را به پوست خود بمالند ، با خوردن آن هم می توانند از طریق افزایش چربی و تغذیه‌ی پوست، پوست‌ شان را زیبا و جذاب کنند.

از زمان های قدیم از روغن کنجد برای درمان زخم‌های پوستی، سوختگی‌ها، حساسیت‌ها و خشکی پوست استفاده می شده است. این روغن یک عامل طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است. به این ترتیب، می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث انسداد منافذ پوست می‌شوند، از بین ببرد.

خواص ارده برای بدنسازی

ترکیب شیره انگور و ارده کنجد به کسانی که کارهای سنگین و طاقت فرسا انجام می دهند توصیه می شود، چرا که علاوه بر مقوی بودن باعث افزایش حجم عضلات می شود.

 در کنار این خواصی که ارده دارد ممکن است ضررهایی هم بریا برخی افراد داشته باشد. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مصرف ارده با توجه به ترکیباتی که دارد در تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری و تمرکز نقش موثری دارد. فسفر موجود در ارده برای فعالیت های بهتر مغزی بسیار تاثیر دارد.


افراد دیابتی

 کسانی که بیماری دیابت دچار هستند ، بهتر است از ارده استفاده نکنند.چون ارده انرژی زا است و اگر فرد در مصرف ان زیاده روی کند ، مشکلاتی برایش به وجود می آید.

افراد چاق
ارده ماده غذایی بسیار مقوی بوده ولی زیاده روی در مصرف آن به دلیل چربی و کالری زیادی که دارد منجر به چاقی و اضافه وزن می شود. مصرف به اندازه ارده در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد.

گرفتگی رگ ها

ارده میزان زیادی کلسترول و چربی  دارد و مصرف بیش از حد آن باعث انباشه شدن کلسترول و چربی در دیواره رگ ها می شود  و در نهایت باعث گرفتگی رگ های خونی می شود.

اختلال در هضم

مصرف ارده برای افراد سرد مزاج مفید است ولی نباید بیش از حد مصرف شده یا با غذاهای دیگر خورده شود، زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می کند. برای رفع عوارض ارده می توان ترشیجات، آب لیموی ترش و شیرین و سرکه استفاده کرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .