تبیان، دستیار زندگی

از قرآن بپرسیم

چگونه از نظام اسلامی محافظت کنیم؟

از جوانان در امور نظام، به علت دارا بودن جسارت لازم برای ایجاد تغییر استفاده کنید. این خصلت جوانی است که به دنیا تعلقی ندارد و از مصلحت‌اندیشی بدور است و با شجاعت و جسارت بدنبال تغییر است. مانند کاری که حضرت ابراهیم(ع) در جوانی‌اش با جسارت انجام داد و بدنبال تغییر بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پرچم ایران، پرچم سه رنگ،
هدف عالی و نهایی ائمه(علیهم‌السلام) تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام و مبانی اسلام و حفظ اسلام بوده است. متاسفانه فقط امیرالمومنین(ع) برای مدت کوتاهی حکومت تشکیل دادند و ائمه دیگر هر چند فرصت تشکیل حکومت را نداشتند اما گاهی از طریق صلح و گاه از راه شهادت‌طلبی و برخی اوقات از طریق کارهای علمی و فرهنگی برای اجرای موازین اسلامی تلاش می‌کردند.
در این زمان لطف خداوند شامل ما گشته و با تلاش مردم زمینه‌های تشکیل حکومت دینی امام زمان(عج) فراهم شده و سعی در اجرای احکام و موازین اسلامی شده است.
بدیهی است که برای حفظ هر نظام و حکومتی، باید آسیب‌شناسی کرد تا نقاط ضعف و قوتش شناخته شود. در قرآن کریم مولفه‌هایی جهت استقرار و حفظ یک نظام اسلامی ارائه شده که در اینجا به آن می‌پردازیم.

برای حفظ نظام اسلامی‌ چه کار کنیم؟

 ما به ولایت‌پذیری از پیامبر، ائمه و جانشینان ایشان امر شده‌ایم.(1) مردم باید از رهبران الهى در قول و عمل پشتیبانى و اطاعت کنند. اسلام مكتبى است كه عقاید و سیاستش بهم آمیخته، و اطاعت از رسول و اولى‌الامر، كه امرى سیاسى است، به توحید و قیامت كه امرى اعتقادى‌ است، آمیخته است.(2)   
تجربه تاریخ گذشته و معاصر نشان داده که اگر پیروی از پیامبر و ائمه و در زمان غیبت، از ولی فقیه داشته باشیم پیروزی و موفقیت را کسب می‌کنیم. در غیر این صورت شکست و ذلت حتمی است. مانند جنگ احد که تا زمانی که مسلمانان گوش به فرمان پیامبر اکرم(ص) بودند پیروز بودند ولی همین که دو دسته شده و از فرمان پیامبر(ص) سرپیچی کردند، با شکست روبرو شدند. 

تفکر و منش اشرافی‌گری آسیب دیگری است که جامعه و نظام اسلامی را تهدید کرده و به نابودی می‌کشاند. مانند زمان حکومت خلیفه سوم، عثمان که حکومتش به علت تجملگرایی و اشرافی‌گری به نابودی کشانده شد.


مولفه دیگر برای حفظ نظام، یادآوری روزهایی است که خداوند به مردم لطف کرده و صبور و شاکر بودن مردم است.(3) راهی که جامعه را زنده نگه می‌دارد و باعث پویایی آن می‌شود امر به معروف و نهی از منکر است(4) امر به نیکی‌هایی مانند توصیه به حفظ خانواده(5)، اعتلای فرهنگ، تکثیر نسل و تربیت آن، گسترش علم و فناوری و اقتصاد و تولید و نهی از منکراتی چون: تضعیف فرهنگ اسلامی، تضعیف جامعه و علم‌آموزی و تولید.
عدالت یکی از مهمترین فاکتورها برای حفظ نظام اسلامی است. قرآن فلسفه بعثت انبیاء را ایجاد عدالت بیان می‌کند. استقرار و گسترش عدالت قضایی، عدالت اقتصادی و شهروندی در جامعه، باعث محکم شدن پایه‌های حکومت می‌شود.(6) مورد دیگر بکارگیری جوانان در امور نظام، به علت دارا بودن جسارت لازم برای ایجاد تغییر است. خداوند در آیات 56 تا 60 سوره انبیاء داستان بت‌شکنی حضرت ابراهیم(ع) را بیان می‌کند. حضرت ابراهیم در جوانی به بتکده مردم دیارش رفته و با جسارت و شجاعت بت‌ها را شکست.
جوان چون در دنیا تعلقاتی ندارد پس، از مصلحت‌اندیشی بدور است و با شجاعت و جسارت بدنبال تغییر است. مانند کاری که حضرت ابراهیم(ع) در جوانی‌اش با جسارت انجام داده و بدنبال تغییر بود.     

چطور باید در حوزه‌های مختلف قوی شویم؟

در سوره انفال آیه 60 خداوند توصیه به ایجاد قوت نظامی کرده است تا دشمنان به ما طمع نکنند. اما تفاسیر، قوی شدن در همه حوزه‌ها، اعم از علمی، اقتصادی، پزشکی و ... را مد نظر گرفته‌اند. قدرتمند شدن، آرامش، آسایش و امنیت را برای نظام در پی دارد.

تجربه این سالها به ما ثابت کرده که هر گاه به ستمگران جهان اعتماد کرده و خواستار کمک شدیم ضربه خورده و ضرر کرده‌ایم. نمونه بارز آن برجام است که طرفهای قرارداد ما بر سر عهد خود نمانده و قرار خود را شکستند و مسبب تحمیل ضررهای بسیار و عقب ماندگی کشور عزیزمان در برخی حوزه‌ها شدند.  


برای قدرتمند شدن باید تلاش بسیار داشت و از سستی دوری کرد(7) و در برابر فشارها و سختی‌ها استقامت داشته باشید.(8) یکی از فشارهایی که دشمنان به مردم می‌آورند ایجاد تحریم‌های مختلف است که خنثی کردن آن، استقامت مردم را می‌طلبد و باعث خودکفایی و روی پای خود ایستادن می‌شود.(9) چرا که نیاز باعث می‌شود دست به زانوی خود بگیریم و بلند شویم و از دیگران کمک نخواهیم و این تفکر، راههای تولید و خودکفایی را باز می‌کند.  

 چه چیزهایی به نظام اسلامی آسیب می‌زند؟

مواردی وجود دارد که اگر از آنها دوری نشود به پیکره‌ی نظام اسلامی آسیب وارد می‌شود. اولین مورد، تفرقه و گروه گروه شدن و دودستگی است که یقینا شکست را در پی خواهد داشت.(10) 
تفکر و منش اشرافی‌گری آسیب دیگری است که جامعه و نظام اسلامی را تهدید کرده و به نابودی می‌کشاند.(11) مانند زمان حکومت خلیفه سوم، عثمان که حکومتش به علت تجملگرایی و اشرافی‌گری به نابودی کشانده شد. توصیه دیگری که قرآن کریم در سوره هود آیه 113 به مسلمین کرده آنست که به هیچ‌ عنوان به ستمگران جهان تکیه، اعتماد و دل‌خوش نکنید که ضربه می‌خورید. تجربه این سالها به ما ثابت کرده که هر گاه به ستمگران جهان اعتماد کرده و خواستار کمک شدیم ضربه خورده و ضرر کرده‌ایم. نمونه بارز آن برجام است که طرفهای قرارداد ما بر سر عهد خود نمانده و قرار خود را شکستند و مسبب تحمیل ضررهای بسیار و عقب ماندگی کشور عزیزمان در برخی حوزه‌ها شدند.  

نظام اسلامی، از قرآن بپرسیم، چت آنلاین قرآنی قرآنی
پی نوشت:
1- نساء/59.
2- تفسیر نور، محسن قرائتی، ذیل آیه.
3- ابراهیم/5.
4- آل عمران/104.
5- تحریم/6.
6- حدید/25.
7- آل عمران/139.
8- هود/112.
9- فتح/29.
10- انفال/46.
11- اسراء/15و 16.