تبیان، دستیار زندگی

در گفتگو با تبیان بررسی شد

دلایل مخالفت والدین با ازدواج فرزندشان

طبق گفته یک روانشناس خانواده، پدر و مادرها خوشبختی فرزندشان را می‌خواهند و سخت‌گیری‌هایشان بی دلیل نیست، اما بعضی وقت‌ها دلایل مخالفتشان مشخص نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 پدر و مادرف ازدواج، مخالفت،جوانان، دختر، پسر،خانواده،زندگی،شور عاطفی،بلوغ،نیاز جنسی،دکتر حبشی،سلامت جسم،مشاورف روانشناس،آثار منفی
پدر و مادرها خوشبختی فرزندشان را می‌خواهند و سخت‌گیری‌هایشان بی دلیل نیست. اما بعضی وقت‌ها دلایل مخالفتشان مشخص نیست.

دکتر حمید حبشی روانشناس خانواده در گفت و گوبا تبیان می‌گوید: «علت مخالفت والدین با ازدواج فرزند مربوط به این است که سطح نیاز و ادراک سن والدین و جوان متفاوت است؛ جوان با یک‌شور عاطفی که خداوند در سن جوانی به او داده است می‌خواهد به مدیریت زندگی بپردازد اما والدین که سن و ذهنشان به موضوع شور عاطفی معطوف نیست و به دنبال سروسامان بخشی به زندگی هستند و مسائل اقتصادی زندگی برایشان اولویت فراتری پیداکرده، می‌خواهند ادراکشان را که مربوط به سنشان است به فرزندشان تحمیل کنند. حال تحمیل به دو صورت بروز پیدا می‌کند: یکی به‌صورت زمان ازدواج است که جوان به والدین اعلام نیاز به ازدواج می‌کند و آنها مخالفت می‌کنند و صورت دوم مدیریت ازدواج است که والدین شرایط را برحسب تفاوت ادراک مدیریت کرده و به همین سبب توقع دارند هرکسی را که خودشان می‌پسندند برای فرزندشان انتخاب کنند.»

همیشه حق با پدر و مادرها نیست

قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج می‌داند و درواقع با شروع این سن، رفع نیاز جنسی از راه مشروع مانند نیاز به آب و غذا برای انسان حیاتی می‌شود؛ حال با توجه به پایین آمدن سن بلوغ و شرایط موجود در جامعه مخالفت والدین با ازدواج جوانان هم دردی به دردها اضافه می‌کند. حبشی دراین‌باره می‌گوید: «متأسفانه برخی از والدین نقش، جایگاه و تکلیف و وظیفه خود را در هدایت زندگی فرزندانشان گم‌کرده‌اند؛ چنانچه سختگیری و مخالفت با ازدواج دختر یا پسر بزرگ‌ترین آسیب را در آینده برای فرزند در پی خواهد داشت زیرا هر چیزی سن خاص خودش را دارد و ازدواج از این قاعده مستثنا نیست. مثل‌اینکه یک والد بخواهد ادراک سن والدی خود را به کودک تحمیل کند و مانع بازی او شود. درحالی‌که کودک در سن رشد و بازی است و اگر در این سن بازی نکند در آینده قدرت مدیریت زندگی را نخواهد داشت. این مسئله در مورد ازدواج جوانان هم صادق است؛ چنانکه اگر والدین فکر کنند سن زیادترشان دلیل درک بالاترشان است و بخواهند انتظاراتشان را به جوانشان که در حال شور عاطفی است، تحمیل کنند باعث ایجاد آسیب به سلامت روح و جسم جوان خواهند شد. همین والدین وقتی به نظر خودشان شرایط سنی جوانشان مهیا می‌شود و از دختر یا پسرشان می‌خواهند که ازدواج کنند، حالا آن دختر یا پسر است که مخالفت خود را نشان می‌دهد زیرا آن سنی که او شور عاطفی را در خود احساس می‌کرده، گذشته است و حالا این والدین هستند که باید به دنبال راضی کردن فرزندشان بیفتند که ازدواج کنند!»

هنگام مخالفت والدین با ازدواج چه‌کار کنیم؟

حبشی می‌گوید: «دختر یا پسر به کمک مشاور باشعور، مجرب و مذهبی می‌توانند مخالفت والدین را کاهش دهند. من فراوان مراجعینی داشته‌ام که با ازدواج فرزندانشان مخالف بوده‌اند و با یک جلسه توضیح در مورد شور عاطفی، ساختار زندگی و آثار کارکرد و مخالفت آنها، راضی به ازدواج فرزندشان شده‌اند. هیچ والدی قصد تباهی زندگی فرزندش را ندارد، منتها اشکال کار آنجاست که متأسفانه آنها ادراک درستی از آثار منفی مخالفت با ازدواج جوانشان ندارند؛ بنابراین تفهیم این ادراک برای والدین می‌تواند تأثیر مؤثری در تغییر نظر آنها داشته باشد

دکتر حبشی در پایان به دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند و با مخالفت والدینشان مواجه هستند، توصیه می‌کند: «وقتی در موضوعی با والدینتان به اختلاف می‌خورید به‌جای اینکه بخواهید با فشار و زور و دعوا همدیگر را آزار دهید، از مداخله یک روانشناس آگاه استفاده کنید تا اگر ضعف تصمیم‌گیری از جانب شما است، روانشناس، شمارا آگاه کند و اگر برخورد نامناسب از طرف والدین است، مانع آنها شود.»