تبیان، دستیار زندگی

تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

با این 15 ترفند از پیر شدن ذهنتان جلوگیری کنید

داشتن حافظه خوب آرزوی بیشتر انسان‌هاست، سن و جنس نمی‌شناسد از کودکان گرفته تا افراد میان‌سال همه مایلند حافظه مثال‌زدنی داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیری مغز
برای داشتن حافظه‌ای خوب تنها کافی است مغز و ذهنتان را وادار به تحرک کنید. حتماً می‌پرسید که چطور باید ذهن را به تحرک و تکاپو واداشت؟ خیلی ساده است، کافی است همان‌طور که جسمتان را با ورزش وادار به تحرک می‌کنید برای سلامت ذهنتان هم برنامه‌ریزی کرده و آن را به تکاپو بیندازید البته این کار باید تبدیل به یک عادت روزانه شود.

چند ترفند ساده برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر:

1. هرازگاهی از دست مخالف استفاده کنید

سعی کنید در طول روز چندتا از کارهای خود را با دست غیر مسلط انجام دهید. اگر چپ‌دست هستید با دست راست و بالعکس. این کار ساده باعث می‌شود تا مغز شما راه‌های جدیدی را تمرین و در روند کارهای روزانه خود تجدیدنظر کند. اگر یادتان می‌رود با مخالف بستن بند ساعت مچی به خودتان یادآوری کنید.

2. انتخاب سوژه برای فکر کردن

هر روز یک سوژه خاص برای فکر کردن پیدا کنید. ممکن است تصمیم بگیرید به پوشش مردم توجه کنید، سعی کنید هرکجا که می‌روید به نوع و چگونگی پوشش مردم دقت کنید. هر روز یک سوژه جدید برای فکر کردن به مغزتان بدهید.

3. داستان‌سازی کنید

تصور کنید هر روز باید یک داستان تعریف کنید. داستان شما می‌تواند درباره هر چیزی باشد مثلاً اتفاقی که اخیراً برای شما افتاده. تمرین کنید تا داستان‌های خود را، چه جدید و چه قدیمی، طوری بیان کنید که برای شنونده جالب، سرگرم‌کننده و جذاب باشد تا اگر کسی یا چیزی مکالمه شما را قطع کرد بازهم شنونده بعد از آن مشتاق شنیدن داستان شما باشد.

4. مراجعه به لیست فقط در مواقع ضروری

لیست کردن کارها بسیار عالی است اما به شرطی که بیش‌ازحد به آن‌ متکی نشویم. لیستی از مواد غذایی که نیاز دارید تهیه کنید اما هنگام خرید سعی کنید زیاد از آن استفاده نکنید و تنها پس از پایان جمع‌آوری مایحتاجتان در سبد خرید نگاهی به لیست بیندازید تا چیزی جا نیفتاده باشد.

5. حفظ کردن شماره‌ها

هرچند با وجود گوشی‌های امروزی دیگر نیازی به حفظ کردن شماره تلفن نیست، ولی یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه، حفظ اعداد و ارقامی مثل شماره تلفن‌ها است. سعی کنید هر روز یک شماره تلفن جدید حفظ کنید.

6. مسیرتان را تغییر دهید

اگر پیاده‌روی و یا رانندگی می‌کنید هر روز مسیرتان را تغییر دهید و یک مسیر خاص را برای پیاده‌روی انتخاب نکنید و مسیرها و خیابان‌های مختلف را امتحان کنید. این تغییر کوچک به ذهن شما کمک می‌کند تا مسیرهای جدید را تمرین کند.

 بازی‌ها تأثیر شگفت‌انگیزی در سلامت ذهن ما دارند و باعث به چالش کشیدن ذهن می‌شوند. سودوکو، جدول، کلمات متقاطع و بازهای الکترونیکی همه می‌توانند به بهبود حافظه ما کمک کنند. 


7. شکستن روال معمول

کارهای روزانه را به ترتیب سابق انجام ندهید و سعی کنید ترتیب انجام کارها را تغییر دهید. مثلاً کارهایی را که اول صبح انجام می‌دادید به بعدازظهر موکول کنید. 

8. حل مسئله

هر روز مسئله‌ای را به ذهنتان بسپارید تا حل کند و روز بعد وانمود کنید که ذهنتان گرسنه است و برای سیر شدن نیاز به حل مسئله دارد. از حل مسئله برای ایجاد ارتباطی که بین شما و ذهنتان برقرار کرده لذت برده و قدردانی کنید.

9. تهیه لیست

لیست‌ها فوق‌العاده هستند، تهیه لیست به ما کمک می‌کند تا بین همه‌ چیز ارتباط برقرار کنیم. لیستی از همه مکان‌هایی که به آن‌ها سفر کرده‌اید تهیه کنید، لیستی از بدمزه‌ترین غذاهایی که تاکنون خورده‌اید تهیه کنید، لیستی از هدایایی که تاکنون دریافت کرده‌اید تهیه کنید. هر روز یک لیست تهیه کنید و با برقراری ارتباط بین لیست‌ها به حافظه خود شوک وارد کنید.


10.  خواندن کتاب

کتاب‌ها را از موضوعات جدید و متنوع انتخاب کنید، از مجموعه‌های رمان گرفته تا مسائل اقتصادی. به‌جز کتاب‌های رمان کتاب‌های غیرداستانی محبوبی هم هستند که ضمن سرگرم کردن شما آموزشی هم هستند. پس با مطالعه کتاب‌های متنوع هر هفته در مورد چیزهای جدید متخصص شوید.

11.  بازی کنید

بازی‌ها تأثیر شگفت‌انگیزی در سلامت ذهن ما دارند و باعث به چالش کشیدن ذهن می‌شوند. سودوکو، جدول کلمات متقاطع و بازی‌های الکترونیکی همه می‌توانند به بهبود حافظه ما کمک کنند. این بازی‌ها سرگرم‌کننده و به منطق، مهارت‌های کلامی و ریاضی بیشتر متکی هستند. هر روز 15 تا 30 دقیقه را صرف بازی کنید نه بیشتر.

سودوکو

12.  مراقبه

مراقبه روزانه شاید یکی از بزرگ‌ترین کارهایی باشد که می‌توانید برای سلامت ذهن و بدن خود انجام دهید. مدیتیشن نه‌تنها شما را آرام می‌کند بلکه عملکرد ذهنی را نیز بیشتر می‌کند. با ایجاد یک وضعیت ذهنی متفاوت ضمن افزایش سلامت ذهنی خود، مغزتان را با روش‌های جدید و جالب درگیر کنید.


 13.  تغذیه مغز

مغز شما برای تغذیه نیاز به چربی‌های سالم دارد؛ بنابراین تمرکز غذایی خود را بیشتر روی روغن‌های ماهی، آجیل‌هایی مانند گردو، دانه‌هایی مانند کتان و روغن‌زیتون قرار دهید.

چربی های مفید

 14. خاموش کردن تلویزیون 

تماشای بیش از 4 ساعت تلویزیون در شبانه‌روز به بزرگ‌سالان توصیه نمی‌شود. تلویزیون در روابط، کار و زندگی اختلال به وجود می‌آورد بنابراین تلویزیون خود را خاموش‌کنید و زمان بیشتری را به فعالیت ذهنی و جسمی خود اختصاص دهید. 


15.  فراگیری مهارت‌های جدید

یادگیری یک مهارت جدید در بخش‌های مختلفی از مغز انجام می‌شود، یادگیری فعالیت‌های جدید حافظه را به تحرک وامی‌دارد. از یادگیری آشپزی گرفته تا ساخت هواپیما با چوب بستنی همه می‌توانند مغز را به چالش کشیده و وادار به تفکر کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.