تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌های مقعدی و روش درمان آن

ابتلا به بیماری‌های مقعدی معمولاً در افرادی که دارای یبوست مداوم هستند، اتفاق می‌افتد و برای درمان شقاق مقعدی روش‌های کاربردی بسیاری وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری های مقعدی
بیماری‌های مقعدی (شقاق مقعدی یا فیشر) به ایجاد زخم یا پارگی در لبه خارجی مقعد گفته می‌شود. این زخم در اثر فشار بیش حد به این ناحیه ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین علت ابتلا به آن یبوست است که منجر به خروج مدفوع سفت می‌شود. شقاق درد و سوزش بسیاری دارد، به همین دلیل باید تاوَن درمان شود زیرا برای فرد بیمار این مشکل بسیار آزاردهنده است.

راه‌کارهای پیشگیری از بیماری‌های مقعدی

بعد از هر بار دفع، اطراف مقعد را با یک دستمال نرم تمیز کنید. از دستمال‌های خشن یا معطر استفاده نکنید ،زیرا باعث ایجاد خراش می‌شوند. بعد از حمام مقداری پودر را به‌آرامی اطراف ناحیه دردناک بزنید تا خشک بماند.

اصلی‌ترین علت بروز شقاق یبوست است پس باید از آن پیشگیری نمود. برای این منظور می‌توانید  آب میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و یا اینکه در روز 8 لیوان آب مصرف کنید. آنزیم‌هایی که برای هضم آب میوه ترشح می‌شود، می‌تواند در افزایش حرکات روده و هضم غذا مؤثرتر باشد.



لباس‌های آزاد و لباس‌زیر نخی بپوشید، تا هوا جریان داشته باشد. برای مدت طولانی ، به یک حالت ننشینید، زیرا باعث ایجاد رطوبت در ناحیه‌ی مقعدی می‌شود .

هنگام دفع، به خود فشار نیاورید، زیرا باعث می‌شود پارگی‌های التیام یافته دوباره باز شوند و یا پارگی‌های جدیدی ایجاد شوند. اگر اسهال دارید، سریعاً درمان کنید. به میزان کافی آب بنوشید تا مدفوع نرم شود و از یبوست جلوگیری شود. فعالیت بدنی منظم در روز باعث بهبود دفع و افزایش جریان خون در مقعد می‌شود.

از دوچرخه سواری، وزنه‌برداری سنگین و هرگونه تمرینی که باعث فشار می‌شود، دوری‌کنید. نشستن روی سطح سخت می‌تواند خیلی دردناک باشد، بنابراین استفاده از یک بالشت نرم ، درد را کاهش می‌دهد. خود را نخارانید زیرا فقط شرایط را بدتر می‌کند.

درمان بیماری‌های مقعدی یا شقاق مقعدی

پارگی یا زخم باز در پوست اطراف مقعد در هنگام دفع مدفوع، می‌تواند سبب درد شدید و سوزش شود، افرادی که مشکل یبوست دارند، بیشتر درمعرض این بیماری قرار می گیرند، زیرا مدفوع سخت و بزرگ باعث پاره شدن لایه داخلی روده می‌شود.

اگرچه عوامل دیگری مثل اسهال مزمن، بیماری‌های التهابی روده، بیماری کولین، زور زدن در دوران کودکی، ماهیچه‌های اسفینتر مقعدی تنگ و در موارد کمی عفونت‌هایی مانند سفلیس و تبخال که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شوند، می‌توانند در ایجاد این بیماری مؤثر باشند.

رایج‌ترین علامت بیماری‌های مقعدی؛ خارش به همراه درد شدید یا خونریزی هنگام دفع مدفوع است. معمولاً افراد خونِ قرمزِ روشنی را به هنگام دفع می‌بینند، این حس‌ها ممکن است برای همه‌ی افراد بسیار ناراحت‌کننده و ترسناک است.  


درمان با روغن زیتون

به مقدار یکسان روغن‌زیتون، عسل و موم را داخل یک کاسه با هم مخلوط کنید. ترکیب را داخل مایکروویو تا حدی گرم کنید که موم کاملاً آب شود. اجازه دهید سرد شود ، سپس روی قسمت موردنظر بمالید ، این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

درمان با نشستن داخل یک ظرف آب داغ

وان حمام( یا لگنی که بتوان داخل آن نشست) را از آب گرم پر کنید، چند قطره روغن اسانس اسطوخودوس را به آن اضافه کرده و هم بزنید. تا کمر داخل وان بنشینید و برای مدت 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید.

درمان با آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را ببرید. از درازا برش دهید و به‌وسیله‌ی قاشق ژل آلوئه ورا را بتراشید. مقداری از این ژل را در آن ناحیه بمالید.

درمان با کامفری ( نوعی گاوزبان)

یک قاشق غذاخوری کامفری را به یک فنجان آب گرم بیافزایید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه خیس بخورد. محلول را صاف کنید و اجازه دهید خنک شود. از این محلول 2 تا 3 بار در روز به‌منظور تمیز کردن ناحیه‌ی درگیر شده، استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از چای کامفری گرم، به‌عنوان کمپرس برای آن ناحیه استفاده کنید. گزینه‌ی دیگر این است که پمادهای آماده‌ی کامفری که در بازار موجود است را 2 تا 3 بار در اطراف مقعد بمالید.


درمان با  روغن نارگیل

روغن نارگیل را 2 تا 3 بار در روز اطراف ماهیچه‌ی باسطه ی مقعدی بمالید. در صورتی که فیشر مقعدی مزمن است، این کار را چندین بار تکرار کنید.اگر مشکل یبوست یا هر نوع دیگری از مشکلات گوارشی دارید ، روغن نارگیل را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. 

درمان با ژل ال آرژینین

ال آرژینین، آمینو اسیدی است که با افزایش جریان اکسید نیتریک در ناحیه ی مقعد، درمان فیشر مقعد را سریع‌تر می‌کند. ژل‌های موجود در بازار ال آرژینین را در ناحیه مورد نظر بمالید. 


درمان با  بذر کتان

1 قاشق غذاخوری پودر بذر کتان را به یک لیوان آب اضافه کنید. یک‌بار در روز قبل از خواب این محلول را بنوشید. این کار باعث منظم شدن فعالیت روده‌هایتان می‌شود. 

درمان با سرکه سیب

1یا 2 قاشق غذاخوری سرکه ی سیب خالص و تصفیه نشده را به یک لیوان آب اضافه کنید.می‌توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید. 


درمان با مصرف فیبر

رژیم غنی از فیبر، فعالیت‌های روده را منظم می‌کند. استفاده‌ی منظم از فیبر، مدفوع را نرم‌تر می‌کند، بنابراین مجبور نیستید در حین دفع فشار زیادی به خود بیاورید، که باعث می‌شود به بافت داخل روده‌آسیبی وارد نشود.مقدار زیادی فیبر مانند گینوا ، جو، آلو بخارا، گندم سیاه ، حبوبات، اسفناج، تخمه کدو حلوایی، تخمه آفتابگردان را داخل رژیم غذایی‌تان بگنجانید. اسپرزه نیز منبع خوبی از فیبر است. شما می توانید بعد از مشورت با پزشک، مکمل‌های فیبری را نیز انتخاب کنید. زمانی که مصرف فیبر را بیشتر می‌کنید، حتماً آب زیادی بنوشید تا از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کنید.

درمان با روغن‌زیتون، موم و عسل

اندازه مساوی روغن‌زیتون، عسل و موم را داخل یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را در مایکروویو خوب گرم کنید تا زمانی که موم به‌طور کامل آب شود. مخلوط را خنک کرده، سپس آن را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. 

 

بیماری های مقعدی

روش‌های درمان خانگی بیماری‌های مقعدی (شقاق)

عوامل دیگری مثل اسهال مزمن، بیماری‌های التهابی روده، بیماری کولین، زور زدن در دوران کودکی، ماهیچه‌های اسفینتر مقعدی تنگ و در موارد کمی عفونت‌هایی مانند سفلیس و تبخال که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شوند، می‌توانند در ایجاد این بیماری مؤثر باشند.

شقاق یا بیماری‌های مقعدی، می‌تواند در اثر یبوست و اسهال مکرر، زایمان به وجود آید ولی لازم است در مرحله اول برای درمان این بیماری اقدام کرد. در غیر این صورت بافت عضلانی زیر این ناحیه آشکارشده و دیگر به درمان خانگی جواب نخواهد داد.

درمان در مراحل اولیه آشکار شقاق مؤثر است و در مراحل پیشرفته‌تر می‌تواند به افزایش سرعت روند درمان کمک کند.

برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی بیماری‌های مقعدی یا شقاق:

- روغن‌زیتون: روغن دارای چربی‌های سالمی است که خاصیت ضدالتهابی به آن بخشیده و می‌تواند در روان کردن سیستم گوارش و دفع راحت‌تر مدفوع مؤثر باشد. املاح موجود در روغن‌زیتون در کاهش درد بیمار مؤثر است. برای این منظور باید روغن‌زیتون و موم زنبور عسل را به مقدار مساوی ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا موم به طور کامل ذوب شود. پس از سرد شدن ترکیب را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این روش را می‌توان تا چندین مرتبه در روز تکرار کنید.

- حمام کردن: منظور از این حمام نشستن در آب گرم است زیرا این روش می‌تواند در تسریع روند درمان به‌شدت تأثیرگذار باشد. حمام سبب افزایش  گردش خون در این ناحیه شده و در بهبود بافت آسیب دیده مؤثر است. این حمام علاوه بر درمان در بهبود علائم این بیماری ازجمله درد، سوزش و خارش نیز مؤثر خواهد بود.برای انجام این روش درمانی کافی است مقداری آب گرم در لگن (می‌تواند لگن مخصوص حمام را تهیه کنید.) بریزید و کمی عصاره اسطوخودوس به آن اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه در آب بنشینید. این روش درمانی را می‌توان تا 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار نمود.

- روغن نارگیل: این روغن از روش‌های مؤثر درمان خانگی بیماری‌های مقعدی است. روغن نارگیل دارای تری گلیسیرید است و می‌تواند محل آسیب‌دیده ناشی شقاق را درمان کند.برای استفاده از این روغن می‌توانید آن را تا 2 الی 3 مرتبه در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال نمایید و یا در صورت ابتلا به یبوست روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

- آلوئه ورا: آلوئه ورا خاصیت تسکین دهندگی داشته و می‌تواند به احیاء بافت آسیب‌دیده پوست کمک نماید. برای استفاده از آلوئه ورا کافی است یک برگ تازه از آن را تهیه کرده و ژل آن را استخراج نمایید. ژل تازه این گیاه را می‌توان به دفعات بر روی ناحیه آسیب دیده استعمال نمود.

- سرکه سیب: سرکه سیب به شدت بر روی درمان یبوست تأثیرگذار است و یکی از روش‌های مؤثر برای بهبود شقاق مقعد به شمار می‌رود.سرکه سیب دارای نوعی فیبر محلول در آب به نام پکتین است و می‌تواند  در افزایش حرکات روده و درمان یبوست مؤثر باشد. در این روش می‌بایست 1 الی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مقداری آب اضافه کرده و مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید. این درمان را می بایست دو مرتبه در روز تکرار کرد.

- تخم کتان: تخم کتان سرشار از امگا 3  و فیبر می‌باشد. این ماده نه تنها در درمان یبوست مؤثر است بلکه می‌تواند با  دارا بودن خاصیت ملینی نیاز به فشار هنگام دفع مدفوع را کاهش دهد. برای انجام درمان خانگی شقاق مقعد با استفاده از تخم کتان، می‌بایست یک قاشق از آن را به آب اضافه کنید و هر روز قبل از خواب آن را مصرف نمایید.

- مصرف فیبر: این ماده مغذی گیاهی می تواند با درمان یبوست، شقاق شما بهبود ببخشد.فیبر در دستگاه گوارش هضم نشده و می تواند به افزایش حرکات روده و افزایش حجم مدفوع کمک نماید. برای مصرف فیبر می‌توانید خوراکی‌هایی مانند گندم سیاه، بلغور جوی دوسر، کینوآ، اسفناج، حبوبات، آلو، تخمه‌ی آفتابگردان و تخمه‌ی کدو تنبل را به رژیم غذایی اضافه و یا با مشورت پزشک مکمل فیبر مصرف کنید.

- رعایت بهداشت: در بحث درمان خانگی بیماری های مقعدی رعایت بهداشت بسیار تأثیرگذار است.برای درمان لازم است ناحیه‌ی مقعد را به خوبی با آب شستشو داده و سپس با استفاده از دستمال‌های نرم مقعد را خشک کنید زیرا که رطوبت خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهد. پس از استحمام ناحیه مقعد را با استفاده از پودر بچه خشک نمایید.از نشستن به مدت طولانی به‌خصوص در یک پوزیشن اجتناب نمایید زیرا باعث تجمع رطوبت در ناحیه مقعد می‌شود.

- آب میوه: اصلی‌ترین علت بروز شقاق یبوست است پس باید از آن پیشگیری نمود. برای این منظور می‌توانید آب میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و یا اینکه در روز 8 لیوان آب مصرف کنید. آنزیم‌هایی که برای هضم آب میوه ترشح می‌شود، می‌تواند در افزایش حرکات روده و هضم غذا مؤثرتر باشد.

- شیر: شیر از مواد موردنیاز و مفید برای بدن است، شیر بهترین درمان خانگی شقاق مقعد به شمار می‌رود.برای این منظور کافی است هرروز قبل از خواب یک لیوان شیر میل کنید. مصرف شیر حرکات روده را افزایش داده و در تضمین سلامت دستگاه گوارش مؤثر است.

بیماری های مقعدی

پیشگیری و درمان بیماری مقعدی

برای پیشگیری از بیماری شقاق مقعدی و یا جلوگیری از شدت گرفتن مجدد آن لازم است، نکات زیر را رعایت کنید:

بیماری‌های مقعدی (شقاق مقعدی یا فیشر) به ایجاد زخم یا پارگی در لبه خارجی مقعد گفته می‌شود. این زخم در اثر فشار بیش حد به این ناحیه ایجاد می‌شود و مهم‌ترین علت ابتلا به آن یبوست است که منجر به خروج مدفوع سفت می‌شود. شقاق درد و سوزش بسیاری دارد، به همین دلیل باید تاوَن درمان شود زیرا برای فرد بیمار این مشکل بسیار آزاردهنده است.



- رعایت بهداشت در کودکان و تعویض به‌موقع پوشک بسیار مهم است.

- مصرف روزانه 8 لیوان آب

- درمان سریع اسهال یا یبوست

- اجتناب از رابطه جنسی مقعدی

- پرهیز از حمل و جابجایی اشیا سنگین

- اجتناب از نشستن و ایستادن به مدت طولانی

- فعالیت بدنی و ورزش‌های سبک حداقل 30 دقیقه در طول روز

- اجتناب از ورزش‌های سنگین که فشار وارده به مقعد را افزایش می‌دهند.( دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری)

- پرهیز از غذاهای یبوست‌آور( برنج سفید، پنیر و سایر لبنیات، شکلات، مقدار زیاد گوشت قرمز و غذاهای سرخ‌کردنی)

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .