تبیان، دستیار زندگی

آیا ویروس کرونا آنقدر که می‌گویند خطرناک است؟

کروناهراسی؛ محصول آمریکا برای جهان

دو ماه از انتشار ویروس کرونا در چین و شیوع آن در سراسر جهان می‌گذرد. حدود 900 نفر تاکنون بر اثر این ویروس کشته شده و بیش از 40 هزار نفر هم به آن آلوده شده اند. اما آیا این ویروس آنطور که رسانه‌ها از آن سخن می‌گویند خطرناک است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرونادر تب وتاب انتشار اخبار پیرامون ویروس کرونا، یک ویروس دیگری  این روزها شهر به شهر و کشور به کشور از غرب تا شرق جهان در حال گسترش است که مدت مشابه فقط در آمریکا 19 میلیون نفر را آلوده کرده است و آن ویروس آنفلوآنزا است.  

موسسه ملی آلرژی آمریکا اعلام کرده است که در فصل ویروس آنفلوانزا در فصل اخیر 180 هزار نفر را بستری و 10 هزار نفر را کشته است. همچین گفته شده در فصل آنفولانزای 2017-2018 ، 61000 نفر جان باختند و 45 میلیون نفر نیز بیمار شدند. با این وجود شیوع و میزان تلفات کرونا به مراتب کمتر از آنفلوآنزا قلمداد می شود.چرا بازتاب رسانه‌ای آن تا این اندازه گسترده است؟

تقریبا همه پزشکان بر این باورند که ویروس کرونا کم‌خطرتر از ویروس آنفلوآنزا است، این را میزان شیوع این ویروس و تعداد تلفات آن در یک بازه زمانی مشابه می‌گوید.آمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز 40 هزار نفر هم گذشت. این درحالی است که طی چهار روز گذشته، نرخ افزایش مبتلایان به ویروس، ثابت مانده و همین امر نشان می‌دهد که اقدامات کنترلی موثر واقع شده و امید به کنترل کامل این بیماری در آینده نزدیک افزایش یافته است.

براساس آنچه دولت چین اعلام کرده، حدود ۳۲۰۰ نفر از مبتلایان درمان و مرخص شده‌اند. دولت چین روز دهم فوری تعداد قربانیان کرونا را ۹۰۸ نفر اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد از آنها در ووهان جان باخته‌اند. چین همچنین اعلام کرده که ۱۸۷,۵۱۸ نفر را تحت درمان و معاینات پزشکی دارد. با همه این احوالات با در اوایل سال نوی میلادی انتشار ویروس کرونا در چین، به یک بار رسانه‌های جهان از اتفاقی سهمگین خبر دادند.

برنامه آمریکایی‌های برای مقابله با کرونا خیلی زود تمام شرکتهای امریکایی حاضر در چین شعب خود را تعطیل اعلام کردند

با وجود اینکه ویروس کرونا فقط در شهر ووهان شیوع پیدا کرده بود اما شرکت های امریکایی نه فقط در این شهر بلکه در کل چین شعب خود را تعطیل اعلام کردند.

شعب فروشگاههای اپل، رستوران های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی، مک‌دونالد، کارخانه خودروسازی جنرال موتورز و چندین ایرلاین دیگر اولین شرکتهایی بودند که شعب خود را در چین تعطیل کردند.

همین اقدام و جو رسانه‌ای سبب شد علی‌رغم تلاشهای زیاد دولت چین برای مهار این ویروس، شرکتهای و ایرلاین های دیگر هم خدمات خود را در چین محدود کنند.  همین موضوع سبب شد که شیوع کرونا تاثیر زیادی بر روند رشد اقتصادی دولت چین بزند. تا جایی که وزیر بازرگانی امریکا در یک برنامه تلویزیونی از شیوع کرونا در چین ابزار خوشحالی و خرسندی کرد و گفت این اتفاق می‌تواند به اقتصاد امریکا کمک کند. صحبتهایی که البته خیلی زود با واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان مواجه شد.
بیشتر بخوانید:
کرونا چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

آیا رسانه‌های غربی تنها هدفشان آگاهی به مردم است؟پس از این ماجرا کم کم دسیسه غرب برای چینی لو رفت. مدتی نگذشت که دکتر لی پزشک چینی که اولین کسی بود که شیوع ویروس کرونا را هشدار داده بود بر اثر ابتلا به این ویروس درگذشت. اما این یک مرگ عادی نبود. رسانه‌های غربی زنجیره‌ای غربی شروع به ساختن اسطوره‌ای از این پزشک کردند. ماجرا از آنجایی شروع شد که دکتر لی خبر شیوع ویروس کرونا را در شبکه های اجتماعی مطرح کرد و پلیس چین بابت تشویش اذعان عمومی به وی هشدار داده بود.

همین هشدار پلیس تبدیل به تیری شد تا غربی‌ها با آن آزادی بیان را در چین نشانه بگیرند. رسانه های غربی با اسطوره سازی از این پزشک، او را تبدیل به نماد قهرمانی و شجاعت در مقابل دولت چین معرفی کردند و هزاران نفر در شبکه های اجتماعی به سوگ او نشستند.رفتار رسانه‌های غربی در مواجه با ویروس کرونا و نادیده گرفتن ویروس آنفلوآنزا ثابت می‌کند هدف رسانه‌ها بیش از آنکه آگاهی رسانی به مردم باشد، ضربه به اقتصاد کشور چین است. چین که با اقتصاد خود توانسته کشور امریکا را در زمینه های مختلف اقتصادی شکست دهد حالا با شیوع سهوی ویروس کرونا فرصتی را برای ضربه زدن در اختیار آمریکا قرار داده است.