تبیان، دستیار زندگی

دلایل نگران‌کننده خارش پوست

عوامل زیادی باعث خارش پوست می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها مشکلات مربوط به بیماری‌های پوستی است. ولی در موارد نگران‌کننده این مشکل در اثر بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز ایجاد می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خارش پوست
خارش پوست از مواردی است که تقریباً برای همه افراد پیش می‌آید، ولی تنها حدود ۱۰ درصد از مردم جهان خارش پوست را به‌صورت شدید تجربه کرده‌اند. گاهی علت خارش بدن و حساسیت پوستی می‌تواند خشکی پوست، تماس با گیاهان حساسیت‌زا و سمی، گزیدگی حشرات یا دلایل مهم‌تری باشد. و گاهی نیز خارش پوست به‌قدری شدید است که آزاردهنده می‌شود.

خارش پوست، گاهی چنان شدید می‌شود که امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد. علل احتمالی خارش مزمن بیش‌تر از پوست خشک است و می‌تواند ریشه در بیماری‌هایی دیگری نیز داشته باشد، ولی بیماری‌های خطرناکی نیز وجود دارند که با خارش پوست بروز می‌کنند.

خارش پوست و علت‌های آن

اگر دوران یائسگی را تجربه می‌کنید، ممکن است متوجه تغییر ناگهانی در ظاهر شوید، ازجمله پوست خشک،از دست دادن استروژن، یک ساختار ضروری برای تولید کلاژن، منجر به پوست نازک‌تر و خشن‌تر به دلیل کمبود روغن‌های طبیعی می‌شود که رطوبت پوست شما را از بین می‌برد.

- آلرژی: آلرژی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان است. در واقع، بسیاری از آلرژی‌های پوستی در زیر چتر مانند درماتیت تماس قرار می‌گیرند، تحریک خارش روی پوست شما که هنگام تماس با آلرژن ایجاد می‌کنید. پیچک سمی، نیکل و یا ترکیبات موجود در اقلام مراقبت شخصی مانند دستمال مرطوب و آرایش، فقط چند مورد از آلرژن ها هستند که می‌توانند باعث درماتیت تماس شوند.

- بیماری کلیوی: خارش شدید در سراسر بدن، اغلب در افرادی که دچار بیماری کلیوی یا مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی هستند، رخ می‌دهد. در واقع 42 درصد از بیماران دیالیزی دچار خارش متوسط ​​تا شدید کلیوی هستند. خارش پوستی با ایجاد سموم در بدن زمانی که کلیه‌ها قادر به حذف مواد زائد از جریان خون نیستند، اتفاق می‌افتد.

- بیماری کبدی: خارش پیوسته می‌تواند نشانه‌ای خاموش از بیماری کبدی باشد. جایی که کم خونی، می‌تواند یک نشانه اولیه بیماری کبد باشد. اگر کبد به‌درستی عمل نکند، اتفاقات جانبی مانند اسیدهای صفراوی باعث سمی شدن بدن می‌شوند. پزشکان معمولاً داروهایی را تجویز می‌کنند که می‌توانند جذب بدن از اسیدهای صفراوی را مهار کنند یا مقدار اسید صفراوی که به کبد بازگردانده می‌شوند را کاهش دهند.

- درماتوفیزیک: اگر پوست بدن به آرامی خراشیده شوند، ناخن‌ها را نازک می‌کند، پوست‌های قرمز را روی پوست خود می‌گذارند که 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا ناپدید شوند که ممکن است درماتوفیزیسم وجود داشته باشد. اگر چه علت این مشخص نیست، ولی می‌تواند ناشی از استرس، عفونت‌ها، آلرژن ها یا داروهایی مانند پنی سیلین باشد. این یک وضعیت پوستی شدید است، جایی که پوست شما حساس به لمس و انتشار بیش‌ازحد هیستامین است. مناطق لمسی و لباس، بیشترین حساسیت را به درماتولوژی دارند.

- بیماری نخاعی: ظاهر شدن خارش مداوم وسط پشت (بدون جوش یا دانه) می‌تواند نشانه‌ی نوروپاتی، نشانه‌ای از عصبانیت باشد. تحقیقات نشان داده است که بیماری ستون فقرات، چه به علت سن یا آسیب، می‌تواند بر عصب فشار وارد کند و آن را خراب کند، که باعث احساس خارش در پوست می‌شود. خارش‌های  ممکن است در یک طرف بدن و یا هر دو رخ دهد، خارش، اغلب تشدید می‌شود. هنگامی‌که بیماری نخاعی یا سایر بیماری‌ها اتفاق افتاد، ممکن است خارش عصبی با کرم کپسایسین، که از فلفل داغ گرفته شده است، درمان شود، برای سوزاندن اعصاب که به‌طور نامنظم بر روی پوست شلیک می‌شود.

عوامل زیادی باعث خارش پوست می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها مشکلات مربوط به بیماری‌های پوستی است. ولی در موارد نگران‌کننده این مشکل در اثر بیماری‌هایی مانند سرطان و ایدز ایجاد می‌شود.



- بیماری سلیاک: جای زخم و تاول روی زانوها ، آرنج‌ها، کپل‌ها و  یا موی سر، بسیار خارشی هستند و نشانه‌هایی از حساسیت پوستی بیماری سلیاک می‌باشد. وقتی که یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک میلوتین مصرف می‌کند، سیستم ایمنی مخاطی در روده با تولید نوعی آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین پاسخ می‌دهد.

این آنتی بادی به سلول‌های پوستی منتقل‌شده و خارش ایجاد می‌کند. داپسون می‌تواند تسکین‌دهنده  کوتاه مدتی برای خارش پوست باشد، ولی در این مواقع آسیب روده ای جدی است و بیمار باید رژیم غذایی بدون گلوتن بگیرد. بیماران سلیاک اگر به خوردن گلوتن ادامه دهند، ممکن است سوء تغذیه، کم خونی، کاهش استخوان، ورم معده و حتی سرطان بگیرند.

- لنفوم: لنفوم ها ممکن است با خارش همراه باشند، خارش با تحریک یا بدون تحریک، می‌تواند اولین علامت بیماری لنفوم باشد که احتمالاً ناشی از سیتوکین ها، مولکول‌های سیگنال سلولی است که باعث التهاب و عفونت می‌شود .اگر این بیماری تشخیص داده شد، خارش پس از شروع شیمی درمانی یا پرتودرمانی متوقف می‌شود.

- سرطان پستان: بیماری پگت نوک پستان، یک شکل بسیار نادر از سرطان پستان است که سلول‌های سرطانی در داخل یا اطراف نوک پستان جمع می‌شوند. اولین علامت، ناهمواری، قرمزی و تکه‌های خارشی در اطراف نوک پستان و قسمت رنگی پستان است. گاهی مواقع خارش پستان اگزما نوک پستان، تشخیص داده می شو، دولی علت  سرطان سینه است.

- بیماری تیروئید: بیماری تیروئید، ازنظر فعال بودن یا غیرفعال بودن، می‌تواند احساسات عجیب و غریب در پوست ایجاد کند. هیچ کس چگونگی را نمی داند، اما ممکن است تغییرات در غدد عرق، باعث خشکی پوست شود. پوست خشک در افراد مبتلا به هیپوتیروئیدی رایج است، زیرا بافت پوست حاوی گیرنده‌های هورمون تیروئید است که فعالیت سلولی را در صورت عدم وجود هورمون تیروئید کاهش می‌دهد.

- یائسگی: اگر دوران یائسگی را تجربه می‌کنید، ممکن است متوجه تغییر ناگهانی در ظاهر شوید، ازجمله پوست خشک،از دست دادن استروژن، یک ساختار ضروری برای تولید کلاژن، منجر به پوست نازک‌تر و خشن‌تر به دلیل کمبود روغن‌های طبیعی می‌شود که رطوبت پوست شما را از بین می‌برد. استفاده از ژل آلو ورا یا لوسیون ها باعث می‌شود آب در لایه‌ی بیرونی پوست باقی بماند، و خشکی و خارش پوست نیز کمتر شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .