تبیان، دستیار زندگی

پیشواز های آیت الله بهشتی

آیت الله بهشتی یکی از بزرگان علما و از فعالان مهم در عرصه انقلاب به شمار می آید که از نزدیک ترین افراد به امام خمینی رحمه الله بوده و نقش بسیار حساسی را در پیروزی انقلاب اسلامی و جریانات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عهده داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشواز های شهید بهشتی
شهید سید محمدحسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را‌‌ رها و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شد. به سال ۱۳۲۵ یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در‌‌ همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال ۱۳۳۰ با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد.

تحصیلات آیت الله بهشتی:
آیت الله بهشتی در سال 1321 از دبیرستان سعدی روانه مدرسه صدرا شد و سال های متمادی به موختن سطوح فقه، کلام، منطق، ادبیات عرب و حقوق پرداخت و در سال 1325 برای ادامه تحصیل در حوزه طلبگی روانه شهر قم شد و در مدرسه حجتیه قم ثبت نام نمود. البته فراگرفتن علم شهید بهشتی فقط در مدارس و حوزه ها خلاصه نمی شد بلکه وی در خارج از مدرسه نیز به نزد افراد بزرگی از جمله سید حسین طباطبایی، بروجردی، سید محمد تقی خوانساری و روح الله خمینی، سید محمد تقی محقق داماد و حجت کوه کمری رفته و در کلاس های این بزرگان نیز شرکت می کرده است.
آیت الله بهشتی همزمان با تحصیل در شهر قم، در برخی از مدارس شهر اصفهان نیز به تدریس مشغول بود و از این راه توانست به امرار معاش خود نیز بپردازد. توجه داشته باشید که وی در این شهر به خوبی توانست تمام فقه و اصول را فرا بگیرد. بهشتی در سال 1327 با شرکت در کنکور توانست رتبه بسیار خوبی را به دست آورده و در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به ادامه تحصیل بپردازد که بعد از اتمام دوران کارشناسایی تصمیم بر آن گرفت تا برای یادگیری فلسفه غرب روانه اروپا شود. وی پس از بازگشت از اورپا مدرسه دین و دانش را در سال 1333 در قم بنا کرد. همچنین وی در سال 1335 توانست دوره دکترای خود را آغاز کند اما به دلیل سفر خود به اروپا نتوانست این دوران را به موقع به اتمام برساند تا اینکه در سال 1353 دکترای خود را با رساله مسائل ما بعد الطبیعه در قرآن به اتمام رساند.

مبارزات سیاسی و شهید بهشتی:
آیت الله بهشتی همزمان با ادامه تحصیل خود در مدارس و دانشگاه های مختلف، در بسیاری از مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش داشته است به گونه ای که شما می توانید دلاوری ها و شجاعت وی را در نهضت ملی شدن نفت ایران و نهضت مشروطه به خوبی مشاهده کنید. وی به کمک روح الله خمینی در سال 1341 توانست یک تشکل از دانش آموزان قم را شکل داده و رهبری آن ها را با کمک مفتح به عهده بگیرد. نقش شهید بهشتی در تمام مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی غیر قابل انکار می باشد و شما می توانید در هر مبارزه و جنبشی شاهد اسم و نقش بسیار باشکوه وی باشید.

شهید بهشتی بعد از انقلاب:
با پیروز شدن انقلاب در سال 1357، آیت الله بهشتی دبیر شورای انقلاب شد و به همراه افراد سرشناسی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، سید علی خامنه ای، مواد جواد باهنر و سید عبدالکریم موسوی توانست حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داده و به همراه روح الله خمینی پایه های انقلاب جدید را مستحکم نمودند. با اینکه در این راه با مخالفت های بسیار زیادی از سوی بنی صدر مواجه شدند ولی توانستند با پشتکاری و انگیزه بسیار بی نظیر خودشان توانستند تمام مخالفت های خود را شکست داده و به موفقیت برسند. وی در سال 1358 توانست به رتبه ریاست دیوان عالی کشور رسیده و یکی از مهم ترین مقام قضایی را در کل کشور داشته باشند.

آثار شهید بهشتی:
آیت الله بهشتی با داشتن آثار بسیار باشکوه و بی نظیر خود توانسته است نه تنها در کشور ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار باشد بلکه، در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز جزء افراد شناخته شده به حساب بیاید.
از مهم ترین آثار آیت الله بهشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- آموزش مواضع
- از حزب چه می دانیم
- بانکداری و قوانین مالی اسلامی
- ربا در اسلام
- خدا از دیدگاه قرآن
- محیط پیدایش اسلام
- بهداشت و تنظیم خانواده
- حق و باطل
- اقتصاد اسلامی
- ویژگی های انقلاب اسلامی