تبیان، دستیار زندگی

پای مرغ چه فوایدی برای بدن دارد؟

پای مرغ پروتئین ها،ویتامین ها، مواد معدنی و حیاتی را دارد که بدن انسان نمی تواندآنهارا تولید کند.دراین مطلب خواص یکی ازغنی ترین منابع کلسیم را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای مرغ

پای مرغ ماده غذایی پرخاصیت و مفیدی است که متاسفانه چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ماده غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین (دی) و ویتامین‌های مفید است  و خواص و فواید درمانی بیشماری دارد.

مرغ علاوه بر اینکه در بسیاری از غذاها جایگاه ویژه ای دارد حتی پای مرغ هم در انواع غذاها و خصوصا سوپ استفاده می شود. در ادامه مطلب می خواهیم فواید و خواص باور نکردنی پای مرغ را بیان کنیم:

کلاژن و داشتن پوست جوان


گوشت گاو و ماهی دریا منبع اصلی تامین کلاژن برای بدن هستند اما کلاژن را می‌توان خیلی مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر به بدن رساند و آن هم با مصرف پای مرغ می باشد.در واقع پای مرغ سرشار از کلاژن است و کلاژن هم یک ماده مفید و موثر برای سلامت و جوانی، حفظ استحکام و کشش پوست است.

کلاژن ماده ای است که مانند یک چسب در بدن عمل می کند و سبب پیشگیری از چروکیدگی پوست می شود و برای زیبایی و جوانی پوست بسیار اهمیت دارد . برای داشتن پوستی صاف و سالم بدن شما به موادی همچون کلسیم و پروتئین نیاز دارد . کلاژن، پروتئین و کلسیمی که بدن شما برای جوانی و زیبایی نیاز دارد در پای مرغ وجود دارد و به نوعی بدن خود را از لحاظ استحکام و زیبایی بیمه می کند.

پای مرغ علاوه بر کلاژن اسید هیالورونیک دارد. این اسید چشمه جوانی نامیده می شود و می‌تواند پیری را به تأخیر اندازد. اسید کندروایتین سولفات هم ماده دیگری است که در آن به‌فراوانی دیده می‌شود. این اسید برای افراد مبتلا به آرتروز و کسانی که مشکلات مفصلی دارند مفید است.

پای مرغ همچنین انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد و از پیری زودرس آن، که با چروک پوست نمایان می‌شود، پیشگیری می‌کند. به همین دلیل برخی از پزشکان، برای زیبایی پوست، مصرف پای مرغ را توصیه می‌‌کنند.

 با افزایش سن، مقداری از کلسیم بدن کم می‌شود و بازسازی سلول‌ها به‌کندی صورت می‌گیرد، اما مصرف مرتب پای مرغ این فرایند را تغییر می‌دهد. مواد مغذی آن، ازجمله کلسیم، پروتئین، غضروف و کلاژن، می‌توانند مفاصل بدن را قوی و از شکنندگی استخوانی در دوران پیری پیشگیری کنند.


تقویت سیستم ایمنی بدن


یکی از بهترین خواص پای مرغ، تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. پای مرغ بسیار مغذی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. درواقع، مواد معدنی موجود در آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. پای مرغ همچنین مواد معدنی مس، منیزیم، فسفر، روی و کلسیم دارد. برخی از این مواد معدنی برای غلبه بر بیماری ها مفید هستند. بنابراین، با مصرف منظم پای مرغ می‌توانید سیستم ایمنی بدن‌تان را در وضعیتی بسیار مطلوب نگه دارید.

بهبود جراحت‌ها با مصرف پای مرغ


پای مرغ کلاژن، مقدار بسیار زیادی پروتئین و همچنین نوعی پروتئین به نام آلبومین را دارد؛ درنتیجه، می‌تواند زخم را به سرعت بهبود بخشد و با صدمات سلولی مقابله کند.

جوش خوردن استخوان


با افزایش سن، مقداری از کلسیم بدن کم می‌شود و بازسازی سلول‌ها به‌کندی صورت می‌گیرد، اما مصرف مرتب پای مرغ این فرایند را تغییر می‌دهد. مواد مغذی آن، ازجمله کلسیم، پروتئین، غضروف و کلاژن، می‌توانند مفاصل بدن را قوی و از شکنندگی استخوانی در دوران پیری پیشگیری کنند.

از بین رفتن چین و چروک زیر چشم و پیشانی


 ازآنجایی که پای مرغ کلاژن بالایی دارد ،مصرف آن سبب نرمی و انعطاف پوست ترک خورده و خشک می شود و چین و چروک ها از قبیل چروک دور چشم و چروک پیشانی و خطوط که علائم پیری زودرس هستند نیز کم می کند. مصرف این ماده غذایی سبب از بین رفتن جای آکنه ها و جلوگیری از بازگشت آنها می شود.

حفظ سلامت ناخن ها


پای مرغ، اسید آمینه، گلیسین و همچنین پرولین دارد که می توانند به حفظ سلامت بدن و ناخن ها کمک کنند. پس کسانی که روزانه و به طور منظم پای مرغ مصرف می کنند، ناخن های سالم و قوی خواهند داشت.ژلاتین این ماده مغذی، به بدن کمک می کند تا کلسیم جذب شده توسط ناخن را فرآوری کند. وقتی قسمت پنجه آن، پس از پخت، از هم شکافته می‌شود، ماده‌ای ژلاتینی از آن بیرون می‌ریزد. این ماده می‌تواند به بدن در پردازش آن بخش از کلسیمی کمک کند که به‌وسیله ناخن‌ها جذب شده است.
پای مرغ

کاهش فشارخون


یکی دیگر از خواص پای مرغ ، کاهش فشار خون می باشد.همانطور که گفته شد این قسمت از مرغ سرشار از کلاژن می باشد و همین کلاژن پای مرغ باعث کاهش فشار خون می‌شود. این کلاژن می‌تواند از مقدار رنین پلاسما بکاهد و جلوی بالارفتن فشار خون را بگیرد. پای مرغ، به‌دلیل دارابودن ماده معدنی پتاسیم، برای تنظیم فشارخون افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید است.

هنگام درست‌کردن سوپ پای مرغ، برای طعم آن، نمک فراوان استفاده می‌شود. اما افراد مبتلا به فشارخون معمولا به سدیم هم حساس هستند. بنابراین، برای پیشگیری از بالارفتن فشارخون نباید از نمک زیاد استفاده کرد.


سلامت لثه‌ها


لثه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان هستند، زیرا تمام غذایی که وارد بدن می‌شود ابتدا با دندان‌ها، لثه و زبان پردازش می‌شود. بنابراین، برای حفظ لثه‌ها به مواد مغذی مفیدی نیاز داریم. مصرف پای مرغ به‌دلیل دارا بودن مقدار زیادی کلاژن، اسیدهای آمینه و دیگر مواد ژلاتینی در سالم و قوی نگه‌داشتن لثه‌ها مفید است.

کاهش استرس


از دیگرخواص پای مرغ ، کاهش استرس می باشد. پای مرغ انواع متفاوتی از اسیدهای آمینه تولید می‌کند که برای بدن مفید هستند. یک نوع از این اسیدهای آمینه که در پنجه پای مرغ قرار دارد آرژینین است. آرژینین برای سلامت بدن مفید است و موجب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که استرس را از بین می‌برند.

  ازآنجایی که پای مرغ کلاژن بالایی دارد ،مصرف آن سبب نرمی و انعطاف پوست ترک خورده و خشک می شود و چین و چروک ها از قبیل چروک دور چشم و چروک پیشانی و خطوط که علائم پیری زودرس هستند نیز کم می کند. مصرف این ماده غذایی سبب از بین رفتن جای آکنه ها و جلوگیری از بازگشت آنها می شود.


حفظ تعادل هورمونی


یکی از مهم‌ترین مواد معدنی‌ای که موجب تعادل هورمونی بدن می‌شود ماده روی است. پای مرغ سرشار از این ماده معدنی است و در هر بار مصرف، یک‌سوم نیاز روزانه بدن به روی را تأمین می‌کند. همچنین چربی‌های خوب موجود در آن عملکرد غدد بدن را بهبود می‌بخشند. غدد بدن معمولا با کمک چربی‌های سالم به‌درستی کار می‌کنند.

سلامت سیستم رگ‌های خونی به‌خاطر وجود کلاژن نقش مهمی در خون‌رسانی به نقاط کنترل غدد بدن ایفا می‌کنند. از این نقاط می‌توان سیستم عصبی مرکزی بدن در مغز و البته غدد سراسر بدن را برشمرد.

موارد احتیاطی و منع مصرف


میزان چربی و کلسترول آن بسیار بالا است و از این رو زیاده‌وری در مصرف آن برای بیمارن قلبی عروقی خطرناک می‌باشد؛ بنابراین به افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند، توصیه می‌شود هنگام مصرف، آن را با آب لیموترش و یا آب غوره مصرف کنند.

از آنجا که پوست پنجه مرغ ممکن است ترکیبات آلوده  داشته باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری در مرغ‌ها به آن‌ها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده باشد یا به آن‌ها هورمونی داده باشد که همه این‌ها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ شود، به همین خاطر به منظور استفاده از پای مرغ حتما آن را از مرغداری‌های ارگانیک و مطمئن تهیه کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .