تبیان، دستیار زندگی

یک نگرانی و یک سوال

مواجه ایران با کرونا سیاست یا سلامت است؟

یک ویروس جهان را آشفته کرده است. گسترش ناگهانی ویروس جدید کرونا جهان را در نگرانی فرو برد. کنترل مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ای بود که کشورها به کار بستند. ایران نیز مستثنی از این موضوع نیست. پروازهای ایران به چین با هماهنگی با وزارت بهداشت برای انتقال ایرانیان مقیم چین و چینی‌هایی که در ایران هستند، انجام می‌شود. کنترل مرزهای هوایی و لغو ممنوعیت پروازها در حالی است که نگرانی‌های خارج از چارچوب و غیر منطقی از سوی برخی افراد و رسانه‌ها وجود دارد. نگرانی که چندان شبیه ترس از سلامت مردم نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نیره ساری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به چین

کرونا آمد تا سازمان بهداشت جهانی برای ششمین بار در جهان وضعیت اضطراری اعلام کند. در این وضعیت کشورها باید امکانات خود را برای مدیریت و پیشگیری بحران به کار گیرند. در ایران هم این اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرفته است. این روزها مردم از خود می‌پرسند چطور می‌توانند از خطر سرایت ویروس کرونا در امان بمانند؟! اطلاعیه و اخبارهای منتشر شده در فضای مجازی و رسانه ملی مملو از روش های پیشگیرانه در راستای مبتلا نشدن از این ویروس کشنده جهانی است. 

بیشتر بخوانید

هشدار درباره بیماری جدید کرونا
روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

دولت نیز برای مدیریت بحران جلسه اضطراری تشکیل داد. وزیر بهداشت در فضای مجازی خواستار ممنوعیت تردد بین ایران و چین شد. دولت هم در واکنش به انتقادات مصوب کرد تا پرواز مستقیم به چین لغو شود. اما این مصوبه دولت صدای سفیر چین در تهران را درآورد.

«چانگ هوا» سفیر چین در تهران از "واکنش‌های بیش از حد" برای این موضوع استفاده و بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت [خروج شهروندان خارجی از چین را] را توصیه نمی‌کند، در شرایط فعلی باید آرام و خونسرد باشیم و نیازی به واکنش‌های بیش از حد نیست.

با این وجود این نگرانی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی وجود دارد که چرا پروازهای ایران و چین متوقف نمی‌شود؟!رسانه‌های داخلی هم می گویند چینی‌ها به دلیل لغو پروازهای مستقیم از کشورهای دیگر راهی ایران می شوند تا از ایران به چین بروند.

شبکه سعودی ایران‌اینترنشال مدعی شد ایران به دلایل سیاسی نسبت به جان شهروندان بی‌تفاوت است. آیا واقعا ایران کوتاهی کرده یا ماجرا چیز دیگری است؟!

بیشتر بخوانید

 

در بسیاری از کشورهای دنیا حتی دولت‌ها ممنوعیت پرواز به چین را تصویب نکردند و این شرکت های هواپیمایی هستند که تصمیم می‌گیرند برنامه پرواز به چین را لغو کنند
احتمال انتقال کرونا از عربستان به ایران

جالب است بدانید که در بسیاری از کشورهای دنیا حتی دولت‌ها ممنوعیت پرواز به چین را تصویب نکردند و این شرکت های هواپیمایی هستند که تصمیم می‌گیرند برنامه پرواز به چین را لغو کنند.

حالا درحالی سعودی‌ها ایران را متهم می‌کنند که ایرلاین سعودی Etihad پرواز مستقیم از ریاض به پکن دارد. ایرلاین‌های بزرگ مثل Emirates هم همچنان پروازهای خود به پکن را ادامه می‌دهند. بسیاری از کشورها پرواز غیرمستقیم به پکن دارند و از طریق مسکو راهی چین می‌شوند اما همچنان پروازهای مستقیم از آلمان و هلند مسافران را از اروپا به چین می‌برند.

 

بسیاری از کشورها پرواز غیرمستقیم به پکن دارند و از طریق مسکو راهی چین می‌شوند اما همچنان پروازهای مستقیم از آلمان و هلند مسافران را از اروپا به چین می‌برند


در فرودگاه‌های این کشورها برای پیشگیری از کرونا مراقبت‌هایی در خصوص مسافران می‌شود اما هنوز خبرهایی به گوش می رسد که پروازها به طور کامل متوقف نشده است.

کرونا به سرعت کشورهای مختلف را درنوردیده ولی پیشگیری از آن کار چندان مشکلی نیست. پروازهای ایران به چین با هماهنگی با وزارت بهداشت برای انتقال ایرانیان مقیم چین و چینی‌هایی که در ایران هستند، انجام می‌شود. قرار هست دانشجویان مقیم این کشور با چند پرواز به ایران منتقل شوند و پس از آن نیز دو هفته کامل در قرنطینه باشند. در حالی که اقدامات پیشگیرانه ایران برای مقابله با این ویروس جهانی به قوت خود باقی است اما به نظر می رسد در ایران نگرانی‌ رسانه‌ها منشا دیگری دارد و فشارها به دلیل نگرانی سلامت مردم نیست!