تبیان، دستیار زندگی

چگونه فرزندانمان را به کتاب خوانی مشتاق کنیم؟

تلفیق دنیای امروزی با دنیای دیجیتال باعث شده تا کودکان، نوجوانان و جوانان از مطالعه‌ی کتاب دور شوند. به طوری که سرانه‌ی مطالعه در ایران، طبق آمار های اعلام شده 2 دقیقه در روز است و این بسیار نگران کننده است. در صورتی که در کشور فنلاند این عدد به 44 دقیقه در روز میرسد و کشور فنلاند اولین کشور با سرانه‌ی مطالعه بالا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چگونه فرزندانمان را به کتاب خوانی مشتاق کنیم؟
میانگین مدت زمان‌ مطالعه یک نفر در یک شبانه روز را سرانه‌ی مطالعه‌ی هر فرد می‌گویند. با توجه به این تعریف و آمار ذکر شده نگرانی های والدین در خصوص سرانه‌ی مطالعه‌ی فرزندانشان، منطقی و درست است. حال باید به دنبال راه حلی برای این مشکل گشت. ما تصمیم داریم در این مقاله به والدین کمک کنیم که چطور فرزندانشان را به خواندن و خرید کتاب های غیر درسی و یا حتی خواندن و خرید کتاب درسی و کمک درسی علاقمند و مشتاق کنند.


از فناوری استفاده کنید

امروزه به دلیل استقبال و استفاده‌ی بیش از حد فرزندان به دنیای دیجیتال و کامپیوتری و دوری از کتاب و کتابخوانی می‌توانید با خرید کتاب آنلاین که متناسب با سن فرزندانتان آن ها را مشتاق مطالعه‌ی کتاب کنید.

در فروشگاه های اینترنتی کتاب شما علاوه بر خرید کتاب دست دوم می‌توانید خرید کتاب با تخفیف را هم تجربه کنید.

مرتبا از کتابخانه ها بازدید کنید

کتابخانه ها یا کتابفروشی ها به طور معمول دارای لیست کتاب های مورد علاقه برای گروه های سنی مختلف می‌باشند و می‌توانند به والدین و فرزندانشان کمک کنند تا کتاب هایی را تهیه کنند که علاوه بر رعایت رده‌بندی سنی، مورد علاقه‌ی فرزندان هم باشد. مضاف بر این، زمانی که فرزندان در محیط کتابخانه یا کتاب فروشی قرار می‌گیرند ناخودآگاه به خرید و خواندن کتاب اشتیاق نشان می‌دهند و این دقیقا چیزیست که مدنظر والدین است.

به فرزند خود طیف گسترده ای از کتاب ها را معرفی کنید. مثلا از محتوای لغت نامه ها مطلعشان کنید و یا کتاب اشعار شاعران مختلف را معرفی کنید. کتاب های تخیلی و یا کتاب های علمی را بسته به نوع علایق فرزندتان، به فرزندتان نشان دهید.

کتاب ها را در دسترس فرزندانتان قرار دهید

داشتن مکان های مختلف در منزل برای نگهداری کتاب این حس را می‌تواند به فرزندتان القا کند که باید یکی را انتخاب و مطالعه کند. البته پیشنهاد می‌شود یک کتابخانه در اتاق فرزندتان ایجاد کنید که این کار باعث می‌شود فرزندتان بتواند با میل شخصی خودش کتاب‌ کتابخانه را بچیند و کتاب های مورد علاقه خودش را خریداری کند و هر روز عناوین کتاب‌ها جلوی چشمش باشد.

در خانه یک فضای مخصوص برای خواندن کتاب اختصاص دهید

داشتن یک مکان و فضای مخصوص برای خواندن کتاب این هیجان را در فرزندتان ایجاد می‌کند که برای استفاده از آن قسمت باید کتاب بخواند. بهتر است یک فضای جذاب و دوستداشتنی ایجاد کنید. مثلا از یک صندلی مخصوص و یا از یک میز خاص استفاده کنید تا برای فرزندتان رفتن به آن مکان جذاب باشد.


خودتان بیشتر کتاب بخوانید

الگوهای بچه ها معمولا پدرها و مادرها هستند. مخصوصا اگر فرزند شما زیر 15 سال دارد سعی می‌کند رفتار های شما را تکرار کند. پس اگر ساعات مطالعه‌ی خود را افزایش دهید، فرزند شما هم از شما الگو برداری خواهد کرد.


برای فرزندانتان کتاب بخوانید

 شما می‌توانید برای فرزندانتان کتاب بخوانید و زمانی که قرار است با فرزندتان سپری کنید، او را به مطالعه‌ی کتاب علاقه‌مند کنید.

اگر در سنین کمتر به طور مداوم برای فرزندانتان کتاب بخوانید بر اساس تحقیقات منتشر شده، این کار می‌تواند رشد عشق به خواندن کتاب در فرزندتان را بیشتر کند.

اگر فرزند شما به نقاشی علاقه دارد می‌توانید با کشیدن نقاشی به فرزندتان این انگیزه را بدهید که کتاب می‌تواند کمک خوبی برایش باشد. حتی می‌توانید در کشیدن نقاشی از فرزندتان کمک بگیرید.

شما حتی می‌توانید با فرزند خود بنشینید و صفحات کتاب را ورق بزنید و با فرزند خود در رابطه با آن صحبت کنید. فرزندان عاشق گذراندن وقت با والدین هستند پس چه بهتر که این زمان را با کتاب همراه کنید.

سوال نپرسید

سعی نکنید از فرزندتان سوال بپرسید تا مطمئن شوید کتاب را مطالعه کرده است یا خیر. کتاب خواندن باید حس سرگرمی را برای فرزندتان به وجود آورد تا حس آزمون. به جای سوال کردن، سعی کنید اظهار نظر کنید و یا یک بحث مربوط به موضوع کتابی که فرزندتان خوانده است راه بیندازید تا فرزندتان در صورت تمایل خودش در بحث شرکت کند و با علاقه وارد مکالمه با شما شود. این کار باعث می‌شود انگیزه ای در فرزندتان ایجاد شود برای خواندن کتاب های بیشتر.

 زمان تماشای تلویزیون را محدود کنید

زمان تماشای تلوزیون را برای فرزندانتان محدود کنید. سعی کنید فرزندانتان در روز بیشتر از 30 دقیقه تلویزیون مشاهده نکنند. مخصوصا خردسالان، که اصلا نیاز به تماشای تلویزیون ندارند. تماشای بیش از حد تلویزیون فرزندتان را از محیط مطالعه و کتاب دور می‌کند.

 
منبع : خرید و فروش کتاب شیپور