تبیان، دستیار زندگی

چشم امیدصدها زن زندانی به بخشایش فاطمی

در این پویش خیرخواهانه شرکت کنید

به همت ستاد ملی صبر پویشی با نام "بخشایش فاطمی" از شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) تا ولادت این حضرت به راه افتاده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندان زنان

نزدیک به 200 هزار زندانی در زندانهای کشور هستند که هر کدام به علتی به حبس محکوم شده‌اند. در بین هزاران زندانی در کشور، زنانی هم هستند که به دلیل جرایم غیرعمد در زندان‌اند.  زنانی که بعضا هیچ نقشی در جرم رخ داده نداشته‌اند.

بیشتر بخوانید
حقوق زنان زندانی

بسیاری از زنان حبس در زندان، دچار مشکلات حقوقی و مالی هستند که به واسطه همراهی آگاهانه یا اکثرا ناآگاهانه با مردان نزدیک خود، همچون همسر، پدر، برادر و یا داماد خانواده شان، گرفتار حبس شده‌اند. فشارهای اقتصادی، حوادث، پیشامدها و بی‌تدبیری‌ها باعث شده این زنان زندگی خود را پشت میله‌های زندان ادامه دهند.

اگرچه این زنان متهم اصلی نباشند، ولی طبق قانون، محکوم به تحمل زندان و دوری از فرزندان و کانون گرم خانواده شده‌اند.مادرانی که جایشان زندان نیست. همچنین گفته می‌شود بیشترین علت حبس زندانیان زن جرایم غیرعمد مربوط به صدور چک است، این دسته از بدهکاران مالی که بابت صدور چک و در بسیاری موارد به دلیل ضمانت از دوستان، بستگان و متأسفانه همسران با ضمانت از طریق برگه‌های بانکی روانه زندان شده‌اند. به طوری که  سید اسدالله جولایی مدیر عامل ستاد دیه کشور گفته است:«76 درصد زندانیان غیرعمد بدهکار اوراق تجاری هستند.»  

زندانی بودن زنانی که صرفا به علت بدهی و از روی استیصال به این وضع دچار شده‌اند می‌تواند خانواده آنها را تا مرز فروپاشی جلو ببرد. طبق آخرین آمارهایی که در سال گذشته منتشر شده است، شرایط سنی زنان زندانی به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۵ سال بوده است با این حال در بین زنان زندانی، زندانیان کهن‌سال بالای ۶۵ سال هم وجود دارند.

پویشی برای آزادی در سالهای اخیر پویش‌های زیادی برای آزادی زنان زندانی به راه افتاده است. پویش‌هایی که عمدتا از سوی ستاد دیه کشوری بوده است و اتفاقا با استقبال خوبی از سوی مردم نیکوکار و خیرین مواجه شده بودند.  

 پویشی با نام "بخشایش فاطمی" از شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) تا ولادت این حضرت به راه افتاده است



پویش "زندان جای مادران نیست" و پویش "برکت خرید" از جمله پویش هایی است که در سالهای اخیر برای آزادی زنان زندانی جرائم غیرعمد به راه افتاده بود. امسال نیز پویشی با نام "بخشایش فاطمی" از شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) تا ولادت این حضرت به راه افتاده است. بخشایش فاطمی به همت ستاد ملی صبر راه‌اندازی شده است. این ستاد که به تخت نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند، در تمام روزهای سال به دنبال آزاد سازی زندانیان جرائم غیرعمد و مالی است.

  با شماره‌گیری #16161*780* در این پویش خیرخواهانه شرکت کنید

 

تاکنون هنرمندان و ورزشکاران زیادی به این پویش پیوسته‌اند و هواداران خود را نیز دعوت کرده‌اند. شما نیز میتوانید با شماره‌گیری #16161*780* در این پویش خیرخواهانه شرکت کنید. آزادی این زنان همت همه نیکوکاران و خیران را می‌طلبد. 

سفره‌ای برای آزادی زنان گسترده شده است و امیدواریم همه پای این سفره بیایند تا مادران جامعه بار دیگر در کنار خانواده شان باشند.