تبیان، دستیار زندگی

نحوه ارزیابی مدارک در استرالیا

مدارکتان براساس شغلی که انتخاب کردید توسط یک سازمان معتبر بررسی شود. در استرالیا قوانین مهاجرت براساس سیستم امتیازبندی است، در نتیجه فرد متقاضی باید حداقل امتیاز لازم برای مهاجرت را داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نحوه ارزیابی مدارک در استرالیا

گام اول برای مهاجرت به استرالیا انتخاب حرفه مورد نظر از لیست مشاغل مورد نیاز و ارزیابی مدارک برای مهاجرت به استرالیا است. بعد از آن، باید مدارکتان براساس شغلی که انتخاب کردید توسط یک سازمان معتبر بررسی شود. در استرالیا قوانین مهاجرت براساس سیستم امتیازبندی است، در نتیجه فرد متقاضی باید حداقل امتیاز لازم برای مهاجرت را داشته باشد.

امتیاز هر فرد با توجه به بررسی مدارک او مشخص می شود. به عبارت دیگر هنگامی که مدارک به وسیله سازمان های منتخب دولت استرالیا ارزشیابی می شوند، می توانید امتیاز آن مدرک را به دست آورید. بعد از ارزیابی این مدارک است که دولت مشخص خواهد کرد آیا متقاضی حداقل امتیاز لازم برای مهاجرت به استرالیا و تخصص و دانش لازم را دارد یا نه؟

اما نحوه ارزیابی مدارک برای مهاجرت به استرالیا چطور است؟
برای این منظور باید سازمان ارزیابی مدارک را پیدا کنید و روش آن استفاده از جدول مشاغل است. به کمک این جدول می‌ توانید مشاغل مربوط به سازمان مورد نظر را پیدا کنید و در پایان از شیوه زمان بندی، هزینه ها و قوانین آن مطلع شوید.

آیا بدون ارزیابی مدارک برای مهاجرت به استرالیا می توانم اقدام کنم؟
زمان تصمیم گیری برای رفتن به این کشور سرسبز می توانید به کمک دریافت ویزاهای گوناگونی که دولت استرالیا در نظر گرفته است درخواست اقامت خود را ارائه دهید. اما مهاجرت به این کشور بدون ارزیابی مدارک وجود ندارد، مانند این است که بخواهید بدون گواهینامه به یک سفر بین المللی بروید!

مدارکی که از سوی سازمان های معتبر بررسی می شوند پس از اعلام نتیجه معمولا 3 سال اعتبار دارند و با توجه به این که هر سازمان ارزیابی مدارک به یک شغل خاص اختصاص دارد، هزینه ها و مدت زمان بررسی نیز متفاوت است.

باید توجه کنید با توجه به این که یک سازمان مختلف مدارک افراد گوناگون را بررسی می کنند، هر کدام استانداردهای مورد نظر خود را دارند.

نکته ای که باید توجه کنید پایبندی سختگیرانه سازمان های ارزیابی مدارک برای مهاجرت به استرالیا است و بنابراین نباید از آن ها انتظار هر گونه مشاوره و راهنمایی را برای شغل مورد نظر یا اقامت در این کشور داشته باشید.

در مورد مدت زمان لازم برای ارزیابی مدارک نیز باید بگوییم با توجه به نوع سازمان متفاوت است، ولی به طور کلی بین 1 تا 4 ماه طول می کشد.

سازمان وت اسس استرالیا

یکی از سازمان هایی که وظیفه آن ارزیابی مدارک مهاجرت به استرالیا است وت اسس (Vetassess) نام دارد. تعهد این سازمان ارائه ارزیابی با خروجی های با کیفیت برای متقاضیان، دولت ها و کشورهای سراسر جهان است.

سازمان وت اسس استرالیا به علت مهارت ها و دانش کارکنان خود، سیستم ها و فرآیند هایی که به خوبی به کار گرفته شده اند و همچنین به علت شیوه های برخورد با همکاران و مشتریان، یک سازمان شناخته شده رسمی است.

نحوه ارزیابی مدارک در استرالیا

نحوه اقدام برای ارزیابی مدارک برای مهاجرت به استرالیا از طریق سازمان وت اسس استرالیا

این سازمان انواع مختلفی از رشته های حرفه ای را ارزیابی می کند و پس از پذیرش مدرک فرد متقاضی آن را معادل مدرک استرالیایی قرار می دهد. یکی از مزایای ارزیابی مدرک توسط این سازمان عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی است.

پیش از درخواست برای ارزیابی مدرک توسط این سازمان، ابتدا باید رشته تحصیلی و زمینه شغلی خود را براساس کد یکی از رشته های معرفی شده از سوی اداره مهاجرت استرالیا انتخاب کنید.

در این مرحله کاملا باید با دقت عمل کنید چون مسئولیت عواقب آن به عهده شما است و سازمان وت اسس استرالیا هیچ وظیفه ای برای انتخاب رشته شما ندارد.

باید دقت کنید در مورد بعضی از پرونده های خاص سازمان مربوطه ممکن است تحقیقات بیشتری انجام دهد. این تحقیقات شامل مصاحبه با فرد یا کارفرمای او خواهد بود.

هزینه و زمان ارزیابی مدارک توسط سازمان وت اسس استرالیا

در حال حاضر هزینه های ارزیابی مدارک به صورت آنلاین از سوی این سازمان 880 دلار استرالیا است و مدت زمان بررسی مدارک و اعلام نتیجه ممکن است 6 تا 8 هفته و گاهی اوقات حتی بیشتر طول بکشد. گرچه افراد می توانند با پرداخت 600 دلار بیشتر از روش Fast Track استفاده کنند تا نتیجه بررسی مدارک آن ها در عرض 10 روز مشخص شود.

علاوه بر این اگر مایل به اعتراض به نتیجه سازمان وت اسس استرالیا باشید باید 739 دلار هزینه کنید.

مدارک لازم برای ارزیابی مدرک توسط سازمان وت اسس استرالیا

توجه کنید تمامی مدارکی که نام می بریم باید به صورت ترجمه ناتی استرالیا باشد و ترجمه دادگستری ملاک کار نیست.
· شناسنامه
· مدارک تحصیلی مقاطع دانشگاهی
· ریز نمرات مقاطع دانشگاهی
· مدارک کاری از جمله نامه از کارفرما، بیمه و قرارداد.

توجه کنید که نحوه تهیه مدارک کاری و موارد مورد نیاز فوق العاده اهمیت دارد. بنابراین کوچکترین بی اطلاعاتی از قوانین ممکن است باعث رد درخواست شما شود.

نکات مهم در ارزیابی مدرک توسط سازمان وت اسس استرالیا

سازمان Vetassess رشته ها را در 5 دسته مختلف A،B،C،D،E قرار می دهد. اگر رشته انتخابی شما در دسته A قرار داده شود باید حداقل معادل لیسانس استرالیایی داشته باشید، به حداقل یک سال سابقه کاری مرتبط برای مهاجرت به استرالیا نیاز است و همچنین رشته شما باید کاملا در راستای کد انتخاب شده باشد.

اگر در دسته B قرار دارید باید حداقل معادل لیسانس استرالیایی داشته باشید و اگر هماهنگ با کد انتخابی باشد به یک سال سابقه و اگر نباشد به 3 سال سابقه کار نیاز است.

در دسته C حداقل به معادل کاردانی استرالیا نیاز است و با توجه به مرتبط یا نامرتبط بودن رشته تحصیلی با کد انتخابی باید 1 تا 2 سال سابقه کار داشت. در این دسته نیاز نیست بین رشته با مدارک ارائه شده ارتباطی وجود داشته باشد.

نحوه ارزیابی مدارک در استرالیا

اما دسته D به مشاغلی اطلاق می شود که به AQF Certificate IV نیاز دارند. خود این دسته در سه حالت مختلف قرار می گیرد.

1. مدرک تحصیلی و سابقه کاری فرد هماهنگ هستند. در این حالت فرد باید در طول 5 سال گذشته بعد از اخذ مدرک حداقل 1 سال سابقه کار داشته باشد.

2. سابقه کاری فرد و مدرک تحصیلی او به یکدیگر ربط ندارند. در این حالت فرد در طول 5 سال گذشته بعد از اخذ مدرک حداقل 2 سال سابقه کار داشته باشد.

3. مدرک تحصیلی معادل AQF Certificate III و با سابقه کار کاملا مرتبط است. در این حالت فرد در طول 5 سال گذشته بعد از اخذ مدرک حداقل 3 سال سابقه کار داشته باشد.

در پایان به دسته E می رسیم که مشاغلی را در بر می گیرد که برای آن ها فرد متقاضی باید AQF Diploma داشته باشد. مدرک تحصیلی و سابقه کاری فرد باید کاملا به یکدیگر ربط داشته باشند و او در طول 5 سال گذشته بعد از اخذ مدرک حداقل یک سال سابقه کار داشته باشد.

در مرحله آخر پس از ارزیابی مدارک ممکن است سابقه کار فرد متقاضی کم شود یا بخشی یا تمام آن مورد قبول قرار نگیرد.

علاوه بر این ممکن است بخشی از آن با مدرک شما ترکیب شده و از سابقه‌ تان حذف شود که در این حالت آن بخش حذف شده را نمی توانید به عنوان سابقه کار برای اداره مهاجرت بفرستید.

در حقیقت، آن مقدار از سابقه کار با مدرک دانشگاهی شما ترکیب می شود تا معادل مدرک استرالیایی مشخص شود. در این صورت می توانید سابقه کار پس از آن مدت حذف شده را برای اداره مهاجرت بفرستید.